کد خبر 755332
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۰
یادداشت نمایه

هرگونه دوقطبی سازی فضای کشور یا تضعیف کردن توان دفاعی با حرف ها و طعنه ها یا اتهام زنی به نیروهای مسلح، درحالی که مورد هجمه دشمن نیز هستند، بازی در زمین دشمن است.

به گزارش مشرق، «امیرحسین یزدان پناه» در یادداشت روزنامه «خراسان» نوشت:

شواهد نشان می دهد که آمریکا کم کم خود را برای دوره جدید مقابله با ایران به خصوص در چارچوب توافق هسته ای آماده می کند. دوره ای که به گفته تحلیل گران و مقامات آمریکایی یک هدف باید دنبال شود: نقض برجام بدون آن که آمریکا «مقصر» باشد. این توصیه را ۳ روز پیش «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا خطاب به ترامپ کرده بود: «...شما فقط یک بار می‌توانید توافق را پاره کنید. وقتی شما این کار را انجام دهید که هنوز اتفاق بدی نیفتاده است [همه علیه شما خواهند بود]... [بنابراین] صبر کنید...وقتی سختگیری کردید، مثلا فرض کنید که به آن‌ها گفتید که باید از فلان تأسیسات بازرسی شود و آن‌ها اجازه ندادند، آن وقت این کار را بکنید[وقتش است که توافق را پاره کنید]...هدف این است که برهم زدن توافق، کار ایران باشد، نه آمریکا...». اکنون می توان جمله ابتدایی این یادداشت را دقیق تر نوشت؛ شواهد نشان می دهد که آمریکا کم کم خود را برای نقض برجام و مقصرنمایی ایران آماده می کند.

موضوعی که خبرهای ۲ روز اخیر آسوشتیدپرس و نیویورک تایمز نشان می دهد وارد فاز جدیدی شده و با صراحت می توان گفت که دور جدید بازی «مقصرسازی» (blame game) توسط آمریکا آغاز شده است. اتفاقات اخیر در حوزه برجام را باهم مرور می کنیم:


۲ هفته پیش، پس از آن که ترامپ در یک جلسه ۶۰ دقیقه ای، به نوشته روزنامه های آمریکایی ۵۵ دقیقه تلاش کرد تا پایبند بودن ایران به برجام را تایید نکند، ناچار شد برای دومین بار تایید کند که ایران تعهداتش را به برجام را اجرا کرده است. چیزی که البته آژانس دست کم در ۶ گزارش رسمی خود تایید کرده است؛ اما گزارش های بین المللی برای ترامپ محلی از اعراب ندارد. 

پس از این تایید علی الظاهر اجباری، دونالد ترامپ یک تیم را تعیین کرد تا ظرف ۳ ماه اجرای تعهدات از سوی ایران را بررسی و به هرنحو ممکن کاری کنند که او دیگر مجبور نباشد اجرای برجام توسط ایران را تایید کند.

حتی خود ترامپ این موضوع را در گفت و گوی هفته گذشته اش با وال استریت ژورنال مطرح کرد.اتفاق سوم مرتبط با برجام در هفته های اخیر، تصویب طرح تحریمی جدید در کنگره آمریکا بود. طرحی که به تصویب اکثر قریب به اتفاق اعضای ۲ مجلس آمریکا رسید و تنها ۵ نفر از حدود ۵۳۰ قانونگذار آمریکایی به آن رای منفی دادند! یک رای تقریبا «اجماعی» که نشان دهنده رویکرد حاکمیت آمریکا یعنی هم دموکرات ها و هم جمهوری خواهان نسبت به ایران است. مصوبه ای که نقض ۲ ماده برجام است و روح آن را زیر پا می گذارد.  اتفاق چهارم اما همان نکته ای است که «باب کورکر» هفته پیش گفته بود؛ درخواست بازرسی از اماکن نظامی ایران.

براساس گزارش هایی که آسوشیتدپرس و نیویورک تایمز منتشر کرده اند «دولت آمریکا در صدد بازرسی از سایت‌های نظامی ایران است». آمریکا چه در ۲ سال آخر دوره باراک اوباما و چه در ۶ ماهی که از روی کار آمدن ترامپ می گذرد، اجازه نداده است که ایران از منافع خود در برجام استفاده کند و با نگه داشتن شمشیر گسترش تحریم ها روی سر ایران، عملا بسیاری از نهادهای مالی و اقتصادی و تجاری را از مسیر معامله با ایران کنار زده است. اما تحولات و مواضع اخیر دولتمردان آمریکا نشان می دهد که سناریوی جدیدی چیده شده؛ به این ترتیب که با تصویب تحریم های جدید در کنگره، افکار عمومی ایران را تحت تاثیر قرار دهد و در سناریوهای بعدی، ایران را منفعل کرده،  مقصر نقض توافق جلوه دهد.

بنابراین هرگونه اظهارنظر و واکنش عملیاتی مقابل این سناریو نیازمند فکر و تحلیل دقیق نسبت به قدم های بعدی غرب خواهد بود. در این موضوع نقش دولت هیئت نظارت بر اجرای برجام و نیز منتقدان به شدت حساس و حیاتی است. لذا در در شرایطی که طراحی پیچیده ای علیه ایران درحال برنامه ریزی است، برای مقابله با این سناریوی جدید باید ۳ اصل را همزمان با هم به کار برد:


۱-حکمت و هوشمندی در تصمیم گیری: قطعا برای مقابله با زیاده خواهی های آمریکا باید  تاکتیک های دقیق طراحی کنیم. این تاکتیک ها باید هوشمندانه، به دور از واکنش های احساسی و غیردقیق  طراحی شود تا هم سناریوی آمریکا را خنثی کند و هم ایران را در بازی مقصرسازی گرفتار نکند. در این فضا هرگونه تهییج غلط، انتقادهای غیر دقیق یا شعارهای غلط و به دور از واقعیت یا مچ گیری های سیاسی نادرست، می تواند عرصه را به نفع دشمن رقم بزند؛ لذا منتقدان باید مراقب باشند که افکار عمومی را به مطالبات نادرست سوق ندهند.


۲- برخورد عزتمندانه و مقتدرانه: واقعیت این است که آنچه را رخ می دهد به جز رویکرد همیشگی آمریکا در قبال ایران باید نتیجه ۲ رویکرد غلط در داخل نیز دانست. اول این که اگر در دوره مذاکرات برخی خلل و فرج های توافق بهتر گرفته می شد امروز دست ما مقابل آمریکا پرتر بود.

دوم هم این که متاسفانه برخی مواضع انتخاباتی دولت به خصوص شعار «رفع تحریم» گرچه آرای رئیس جمهور را افزایش داد اما به رئیس جمهور تاجر مآب آمریکا این پیام را داد که حالا که ایران می خواهد تحریم ها را رفع کند، پس چه بهتر که این رفع تحریم ها را گرانتر به ایران بفروشد! از این رو در مقابل سناریوی جدید آمریکا باید مبتنی بر مبانی انقلاب اسلامی اصل «عزت» مردم ایران را رعایت کرد و مراقب بود که در موضع گیری ها، «استقلال» ایران، «غرور ملی» و «عزت» مردم خدای ناکرده قربانی مواضع ضعیف و از سرترس نشود. لذا هیچ کس حق ندارد مقابل رجزخوانی های آمریکا، مواضعی داشته باشد که خدای ناکرده  بوی عقب نشینی بدهد.


۳- حفظ وحدت: لازمه عبور از بحران ها، به خصوص مقابله با تهدیدات دشمن، بهره مند بودن از یک سرمایه اجتماعی یکپارچه و متحد است. لذا هرگونه دوقطبی سازی فضای کشور یا تضعیف کردن توان دفاعی با حرف ها و طعنه ها یا اتهام زنی به نیروهای مسلح، درحالی که مورد هجمه دشمن نیز هستند، بازی در زمین دشمن است.

در این راه مناسب ترین برخورد این است که مسئولان اجرایی در حوزه داخلی توان خود را به حل مسائل اقتصادی و معیشتی کشور و مردم متمرکز کنند و در حوزه خارجی نیز با دیپلماسی انقلابی و تاکتیک های هوشمندانه،  دشمن را از دستیابی به اهدافش در بازی مقصرسازی بازدارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس