کشاورزی

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: در حال حاضر شاهد گرانی محصولات کشاورزی و مصرفی مردم هستیم که این امر با گرانفروشی متفاوت است.

به گزارش مشرق، محسن بهرامی ارض‌اقدس درباره افزایش قیمت کالاهای کشاورزی اساسی و مصرفی مردم اظهار کرد: در بخش کشاورزی درباره تغییرات فعلی امکان برنامه‌ریزی ما بسیار ضعیف است.وی افزود: درباره محصولات صیفی پیاز، سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی به‌دلیل شرایط اقلیمی قیمت آنها نیز تغییر کرده است.

دبیر ستاد تنظیم بازار ادامه داد: به‌طور مثال گوجه‌فرنگی در سال‌های گذشته با توالی مناسب آن استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان به بازار عرضه می‌شد اما در سال جاری با تغییرات اقلیمی صورت‌گرفته محصولات این استانها به‌طور همزمان به بازار عرضه شد به همین منظور قیمت‌ها به‌شدت کاهش یافت و کشاورزان آسیب دیدند.

بهرامی ارض‌اقدس گفت: دلیل افزایش قیمت پیاز نیز در شرایط فعلی همان تغییرات اقلیمی و فصلی است.

به‌بهانه تنظیم بازار نمی‌توانیم جلوی صادرات را بگیریم

وی در پاسخ به این سؤال که آیا صادرات منجر به افزایش قیمت پیاز شده است یا خیر، گفت: این امر نیز ممکن است باشد اما قوانین بالادستی در این ارتباط داریم که نمی‌توانیم به‌بهانه تنظیم بازار داخلی جلوی صادرات را بگیریم.

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: صادرات نیازمند بازاریابی و تبلیغات است و از دست دادن آن مشکلات دائمی برای ما ایجاد می‌کند و به‌خاطر مشکلات فصلی نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم بلکه باید به‌شکلی آن را حل‌وفصل کنیم.

وی در ادامه درباره تأمین کالاهای اساسی گفت: در گذشته وزارت بازرگانی سابق بخشی داشت که مسئولیت توأمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده را به‌عهده داشت.

بهرامی ارض‌اقدس افزود: این بخش از وزارتخانه سابق بازرگانی مسئولیت رصد و پایش تولید در کشور را به‌عهده داشت و بر آن اساس با در نظر گرفتن سرانه‌های مصرف اقدام به تنظیم بازار می‌کرد.

وی با ارائه مثالی افزود: به‌طور مثال اگر سالانه دو میلیون و 300 هزار تن برنج در کشور مصرف می‌شود و در صورتی که یک‌میلیون و 800 هزار تن تولید باشد باید 500 هزار تن واردات کنیم تا قیمت‌ها متعادل شود و حمایت‌های منطقی از تولیدکننده داشته باشیم.

مخالفت وزارت جهاد کشاورزی با واردات منجر به ایجاد کمبود در کشور می‌شود

دبیر ستاد تنظیم بازار افزود: در حال حاضر مسئولیت این تنظیم بازار به‌عهده وزارتخانه بخشی جهاد کشاورزی است که رویکرد آن حمایت از تولید است لذا مخالفت با واردات دارد که این امر باعث می‌شود در کشور کمبود ایجاد شود.

هر کیلوگرم برنج داخلی به 16هزار تومان رسیده است

وی ادامه داد: زمانی که تعادل عرضه و تقاضا به هم می‌خورد قیمت محصولات افزایش پیدا می‌کند و در افزایش قیمت برنج نیز همین اتفاق افتاده و امروز هر کیلوگرم برنج مرغوب داخلی به 16 هزار تومان رسیده و افزایش قیمت حبوبات نیز در همین راستا است.

بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند گوشت قرمز 60هزار تومانی بخرند

بهرامی ارض‌اقدس افزود: سیاست‌های یک‌جانبه حمایت از تولید باعث شده که قیمت آن افزایش پیدا کرده و بخشی از حقوق مصرف‌کنندگان ضایع شود به‌طوری که امروز بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند گوشت قرمز 60هزار تومانی بخرند.

قیمت حبوبات 6برابر شده است

دبیر ستاد تنظیم بازار ادامه داد: در حالی که قیمت حبوبات در گذشته کمتر از 2 هزار تومان بود امروز به بیش از 12 هزار تومان رسیده و تولید داخلی نیز جوابگو نیست این امر باعث افزایش شدید قیمت‌ها شده است.

وی ادامه داد: برای تنظیم بازار حبوبات باید از واردات استفاده کرد که این امر خود در راستای هدف حمایت منطقی از تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

واردات در شرایط افزایش قیمت را کار خیلی بد می‌دانند

بهرامی ارض‌اقدس گفت: وقتی که ما می‌گوییم برای حمایت منطقی از مصرف‌کننده می‌خواهیم واردات انجام دهیم از این کار به‌عنوان عملی بسیار بد یاد می‌کنند و فکر می‌کنند که این اتفاق کار خیلی بدی است اما در شرایط فعلی این امر ضرورت به حساب می‌آید.

دبیر ستاد تنظیم بازار در واکنش به اظهارات مسئولان وزارت جهاد کشاورزی که مسئولان ستاد تنظیم بازار را به عدم‌همراهی متهم می‌کنند، گفت: من به‌عنوان دبیر ستاد تنظیم بازار عرض می‌کنم که ما بیشترین همراهی را با وزارت جهاد کشاورزی داشته‌ایم در حالی که بیشترین مشکلاتمان نیز در موضوع تنظیم بازار محصولات کشاورزی است.

وی گفت: قیمت مرغ، کره، گوشت قرمز، پیاز، تخم‌مرغ، حبوبات، شکر و برنج داخلی امروزه با جهش زیادی مواجه شده است که تنظیم بازار آن در حوزه وزارت جهاد کشاورزی تنظیم شده و اکنون با مشکل مواجه است.

وزارت جهاد کشاورزی فرافکنی می‌کند

بهرامی ارض‌اقدس با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی با رفتاری فرافکنانه مشکلات گرانی محصولات مصرفی مردم را به‌عهده ستاد تنظیم بازار و دستگاههای نظارتی می‌گذارد، گفت: مسئولیت صفر تا صد تنظیم بازار محصولات کشاورزی و صنایع بلافصل آن با وزارتخانه جهاد کشاورزی است.

دبیر ستاد تنظیم بازار در پاسخ به این سؤال که مسئولیت تنظیم بازار و نظارت بر خرده‌فروشی محصولات کشاورزی نیز با وزارت جهاد کشاورزی است یا خیر، گفت: وزارت جهاد کشاورزی تا انتها و حتی در خرده‌فروشی مسئولی تنظیم بازار است اما آنها می‌گویند "ما فقط مسئول تولید هستیم و توزیع ربطی به ما ندارد".

وی در واکنش به این سؤال که وزارت جهاد کشاورزی بسیاری از مشکلات جاری را ناشی از گرانفروشی می‌داند که دستگاههای نظارتی باید بر آن نظارت کنند، گفت: گرانی با گرانفروشی متفاوت است. وقتی برنج داخلی 16 هزار تومان قیمت دارد در صورتی که گرانفروشی صورت بگیرد قیمت آن 16 هزار و 500 تومان می‌شود و آدم خوب نیز آن را 15 هزار و 800 تومان می‌فروشد.

بهرامی ارض‌اقدس اضافه کرد: در شرایط فعلی که حبوبات و گوشت با این قیمت‌ها به فروش می‌رسد گرانفروشی صورت نگرفته بلکه قیمت این محصولات گران شده است و باید این دو موضوع را از یکدیگر تفکیک داد.

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: قیمت محل تلاقی عرضه و تقاضاست، اگر تقاضا بالا باشد و تولید جوابگو نباشد منجر به گرانی می‌شود.

وی در پایان گفت: افزایش قیمت‌هایی که در حال حاضر مشاهده می‌شود به‌دلیل تولید (در حجم)  نامناسب است که منجر به گران شدن قیمت کالاهای مصرفی مردم شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس