قایق تندرو سپاه

با درخواست جدید فرماندهان نیروی دریایی آمریکا، مشخص شده ایالات متحده به این نتیجه رسیده که در خلیج فارس، قایق‌های تندرو یک هشدار جدی است که ناوهای غول پیکر توان مقابله با آن را ندارند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا به شکلی که امروزه شناخته می شود در حقیقت حیات خود را از جنگ دوم جهانی آغاز کرد. نبرد در دو اقیانوس، یانکی ها را به سمت استفاده از ناوهای هواپیمابر، رزم ناوها و ناوشکن های بسیار سنگین سوق داد و در طول جنگ سرد نیز همین سیاست از سوی آمریکایی ها دنبال شد.

امروزه نیز زیردریایی های اتمی بزرگ، ناوشکن و رزم ناوهای سنگین در کنار در ناوهای هواپیمابر اتمی بخش اعظم توان رزمی نیروی دریایی آمریکا را تشکیل می دهند. اما طی سالهای اخیر و با بهره گیری نیروهای مسلح کشورهایی جون ایران از ابزارها و تاکتیک های نامتقارن، مشخص شده دوره جدید، دوره ای با بازیگران جدید و تاکتیک های متفاوت است.

با توجه به اینکه ترامپ رییس جمهور آمریکا طی روزهای اخیر از ناو هواپیمابر "جرالد فورد" (CVN ۷۸) بازدید و به نوعی بزرگترین و مدرنترین ناو هواپیمابر دنیا را معرفی کرد، توجه به ساختار فعالیت ناوهای هواپیمابر و چالش هایی که شناورهای غول پیکر آمریکا با آن مواجهند، بار دیگر مورد توجه قرار می گیرد.

آب های کم عمق و چالش برای شناورهای بزرگ

با ورود به قرن جدید، آمریکا در دو منطقه با چالش های جدیدی رو به رو شد؛ یکی منطقه تنگه تایوان و دیگری تنگه هرمز و خلیج فارس. در این فضا آمریکا با حجم زیادی از پرتابگرهای موشک های کروز زمینی، ناوچه های موشک انداز سریع کوچک و در مورد ایران در خلیج فارس با قایق های مسلح تندرو رو به رو شد.

در فضای پس از یازدهم سپتامبر بحث حمله نظامی به ایران بسیار داغ بود و شاید همین تفکرات بود که مسئولین آمریکایی را به اجرای یک رزمایش به نام "چالش هزاره" در سال ۲۰۰۲ میلادی ترغیب کرد؛ رزمایشی که نتایجی عجیب در پی داشت.

وبگاه آمریکایی «بریت بارت» در گزارشی با اشاره به رزمایش شبیه سازی شده «چالش هزاره ۲۰۰۲ و شکست نیروی دریایی آمریکا مقابل ایران» نوشت: هشت گذرگاه مهم دریایی برای تردد نفتکش‌ها در جهان وجود دارد که بین آن‌ها تنگه هرمز در خلیج فارس مکانی است که روزانه ۱۷ میلیون بشکه نفت خام از آنجا عبور می‌کند. تنگه هرمز مکانی در سواحل ایران و بین خلیج فارس و دریای عمان است و عبور بی‌وقفه جریان نفت از آنجا، نیاز روزانه انرژی اروپا و آسیا را فراهم می‌کند.

بریت بارت با اشاره به رزمایش سال ۲۰۰۲ آمریکا در خلیج فارس موسوم به «چالش  هزاره ۲۰۰۲» یا «Millennium Challenge » نوشت: آنچه که کمتر اعلام شد این بود که در این رزمایش شبیه سازی شده برای باز نگه داشتن تنگه هرمز برابر تهدیدهای ایران، نیروی دریایی آمریکا مغلوب این کشور شد و ۱۶ کشتی خود را از دست داد.

برت بارت نوشت: خوشبختانه این رویداد تنها «یک رزمایش» بود که البته ۲۵۰ میلیون دلار هزینه در برداشت و دو سال طول کشید. این ماجرا برخلاف سال ۱۹۸۸ میلادی و مواجهه نیروی دریایی دو کشور ایران و آمریکا که در آن نیروی دریایی آمریکا قاطعانه ایران را مغلوب ساخت، به اهدافش نرسید و نتیجه متفاوت در برداشت و کار را به جایی رسانید که ایران اخیرا نیز از آن استفاده و تهدید به بستن تنگه هرمز بر آمریکا و متحدانش در منطقه نموده است.

در این رزمایش تیم مهاجم با استفاده از ترکیبی از موشک اندازهای ساحلی و شناورهای تندرو مجهز به موشک یا حمله به صورت انتحاری موفق شدند تا نیروی تهاجمی آمریکا در دریا را نابود کنند. از طرف دیگر در سالهای بعد از نیز چالش زیردریایی های دیزل الکترونیک خصوصا در سمت تنگه تایوان و چین نیز برای آمریکایی ها مشکل ساز شد.

مسئله اینجاست که شناورهای آمریکایی اصولا برای یک نبرد سنگین و مقابله با حجم زیادی از این نوع تهدیدات در فضایی مثل تنگه هرمز، تنگه تایوان یا خلیج فارس طراحی نشده اند.

LCS: یک تراژدی آمریکایی در دریا

در سالهای قبل آمریکایی ها از ناوهای محافظ کلاس  Oliver Hazard Perry برای امور رزمی در مناطق آبی کم عمق بهره می بردند اما با خروج از خدمت این ناوهای محافظ، عملا نیروی دریایی آمریکا فاقد ناو محافظ شد. در نهایت و برای پاسخ دادن به تمامی این مشکلات در آبهای کم عمق، آمریکایی ها به سراغ طراحی نسل جدیدی از شناورها رفتند که به LCS یا Littoral combat ship معروف شدند. این شناورها برای ماموریت هایی مثل حفاظت خطوط ساحلی، مین روبی، مقابله با زیردریایی ها در آب های کم عمق و همچنین تهدید قایق های تندرو توسعه پیدا کردند.

دو نمونه از شناورهای کلاس LCS

اما نکته اینجاست که این شناورها که در دو کلاس Independence و Freedom ساخته شدند با مشکلات زیاد فنی، افزایش قیمت و کم بودن قدرت آتش رو به رو شدند. در چندین مورد موتور این شناورها دچار مشکل شد. از طرف دیگر تسلیحات آن بسیار محدود بوده و قاعدتا توان دوام آوردن در یک درگیری سنگین را نخواهند داشت.

قرن بیست و یکم و چالش های پیش روی نیروی دریایی آمریکا

اما نیروی دریایی آمریکا هر روز بیشتر در حال درگیر شدن در چالش های قرن بیست و یکم در دریا است. از طرفی بحث تنگه تایوان و دریای چین جنوبی در کنار نیروی دریایی چین که با سرعتی بسیار عجیب در حال رشد کمی و کیفی است و از طرف دیگر ایران که در سال های اخیر سرمایه گذاری سنگینی را در بحث موشک های کروز و شناورهای تندرو و البته زیرسطحی های مخصوص آب های کم عمق انجام داده است.

ناو هواپیمابر جرالد فورد - جدیدترین ناوهواپیمابر اتمی آمریکا

ایالات متحده اگرچه در حال وارد کردن نسل جدید ناوهای هواپیمابر کلاس فورد به خدمت است، اما در عین حال مشکلات مربوط به مواجهه با تهدیداتی چون قایق های موشک انداز و سریع سپاه را به خوبی درک کرده و مسلما از جمله مناطقی که این ناو برای حضور به آنجا فراخوانده خواهد شد چین جنوبی و خلیج فارس خواهد بود.

نکته جالب اینجاست که بر اساس اعلام برخی پایگاههای تخصصی نظامی غربی، فرماندهان ارشد نیروی دریایی آمریکا که از وضعیت فعلی شناورهای LCS رضایت ندارند، اخیرا با ارائه درخواست هایی محرمانه به صنایع دفاعی این کشور، خواستار دریافت اطلاعات و طرحی جدید مربوط به یک ناو محافظ مدرنتر را کرده اند.

در نیازمندی نیروی دریایی آمریکا برای این ناو جدید، توان حضور در کنار گروه رزمی ناوهواپیمابر برای ماموریت های حفاظتی ، انجام عملیات ضد شناور سطحی، ضد زیردریایی و دفاع هوایی و همچنین عملیات به صورت مستقل ذکر شده است. از دیگر بحث های مطرح شده به صورت خاص در نیازمندی اخیر نیروی دریایی آمریکا، توان مقابله با حمله دسته جمعی قایق های تندرو است.

البته هنوز مشخص نیست که آیا قرار است با توجه به این درخواست نیاز رسمی، یک ارتقاء سنگین روی ناوهای ال سی اس صورت بگیرد یا طرح متفاوتی برای نسل جدید ناوهای محافظ آمریکا ارائه می شود، اما مشخصا ایالات متحده به این نتیجه رسیده که در خلیج فارس، قایق های تندرو یک هشدار و موضوع جدی است که نه تنها ناوهای غول پیکر توان مقابله با آن را ندارند، بلکه حفاظت از ناوهای هواپیمابر را به چالش کشیده و می کشد، چه برسد به آنکه این ناوها، حتی نمونه جرالد فورد، بتوانند در مقابل زنبورهای آتشین سپاه، حرفی برای گفتن داشته باشند.

البته ترامپ در خلال حضور در این ناو جدید، آنرا نماد قدرت آمریکا دانسته و گفته بود: "سه نسل از نظامیان آمریکایی روی عرشه این ناو هواپیمابر خواهند ایستاد و خدمت خواهند کرد"؛ که به نظر می رسد هنوز تحلیل ها و آینده پژوهی فرماندهان ارتش آمریکا درباره چالش های بزرگ این نیرو با قدرت هایی چون ایران و چین، به روی میز رییس جمهور این کشور نرسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 114
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    68 80
    خوب زمان جنگ که مثل صلح نیست. قطعا کسی که میخواد حمله کنه اقتضائات اون رو هم تامین کرده. بعد این قایق ها چجوری میخوان به ناو هواپیمابر برسن? حد کافی مثلا واسه ۲۰۰ کیلومتر مسیر سوخت دارند? بعد آیا ناو تنها اونجا رو آب منتظره یا کلی آواکس و هلیکوپتر و پهباد و گشتی محافظ داره?
    • قاسم IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      79 23
      به نظر شما قایقهای سپاه بدون پشتیبانی حمله می کنند یا انبوهی از موشکهای ضد کشتی از ساحل آنها را پشتیبانی می کنند؟
    • مهدی IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      37 31
      راکتور این ناو سه برابر ناوهای قبلی برق تولید میکنه و دلیل استفاده از اون نصب ریل گان و لیزر 100 کیلووات از سال 2020 بر روی آن میباشد.ریل گان یا توپهای الکترومغناطیسی و سلاحهای لیزری با سرمایه گذاری هنگفت امریکا در حال توسعه هستند و به نظرم بزرگترین تهدید برای ما میباشند.چون تقریبا ناوهای آمریکایی رو آسیب ناپذیر میکنند.
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      43 19
      دوست گرامی قرار نیست که شما یا ما یا سایرین بدانند که چگونه قرار است در یک نبرد نامتقارن تجهیزات بسیار پیشرفته آمریکایی را از کار بیندازیم. فقط آخرین بار ارتش کودک کش صهیونیستی امتحان کرد که پاسخش را در سال 2006 دریافت نمود.
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      25 25
      جناب ۸_ ۵۸ از کی تا حالا با موشک ضد کشتی ناوگان عملیاتی رو پشتیبانی می کنن??!! بر فرض هم بکنن ، دیگه چه لزوم به قایق تندرو? همون موشک ها کار رو تموم می کنن دیگه!!
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      11 22
      جناب اگه قرار نیست نه شما و نه سایرین بدانند ، پس این مقاله چرا نوشته شده? اگر کسی قرار نیست بداند، این مقاله چطور حکم انهدام ناوگان مهاجم را داده? آیا از اسرار مطلع است که چطور قرار است بشود?
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      29 50
      یه سریا فکر میکنن اون ناو همونجا میمونه تا قایق موتوریا بهش برسن و شلیک کنن.یه دونه از جنگنده ها یا بالگرد های روی همون ناو مثل آب خوردن میتونه کلی قایق موتوری رو به کف روی آب تبدیل کنه.حالا سامانه های دفاعی خود ناو و اسکورت هاش رو اصلا به حساب نیاوردم.
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      15 7
      جناب 14:00 اگر دشمنانان می دانستند که ما چی داریم که تا به حال کار ما را ساخته بودند. همین قدر بنویسم که باید به مسئولین امر اعتماد داشته باشیم و اجازه بدهیم آنها کار خویش را انجام دهند. به نظرت اگر امریکایی ها خبر داشتند که ما چی داریم، همان کاری که با قذافی کردند با ما نمی کردند؟
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      15 5
      جناب 14:26 مطمئن باش قایق های تندروی ما هم مثل ناوهای هواپیمابر سرجایش نمی مانند. فقط این که هم سرعت حرکت آنها خیلی سریع تر از ناوهای هواپیمابر و چرخبال ها و هم تعدادشان بیشتر است.
    • صادق IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      18 8
      خوشگل جان! مگه خود آمریکاییها تست نکردن؟ مانور نگذاشتن مگه؟ خودشون دارن میگن با این سیستم ایران ما در مانور شکست خوردیم و خوشبختانه این فقط یک مانور بود، در حمله واقعی نیروهای ایمان ایران هم وجود دارد و فقط امکانات نیست، در آن موقع آنها چیزهایی خواهند دید که در دفاع مقدس با آن همه تعجبی که کرده بودند، ندیدند.
    • کلیم IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      2 0
      750 میلیارد دلار بودجه نظامی داره اون استکبار جهانی... اگه بر فرض اون پولو بده ایران سکه 1 تومنی ازمون بگیره بریزه دور بر ساحل خلیج همیشه فارس، میدونی چقد ارتفاع ساحل میاد بالا .... حالا هی ناوچه درست کنید براش
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    38 19
    خود ناو هواپیمابر بر که نمیره تنگه رو باز کنه !!!! واقعا اینطوری فکر کرده بودی?
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    22 42
    می گن آمریکا با ناوگان خودش به خصوص هوایی ( هلیکوپتر) میتونه کاملا جلوی این قایق ها رو بگیره و بی اثر کنه. خصوصا که اینا با فاصله کم از هم حرکت می کنن و تو حجم زیاد کاملا تابلو اند. واسه همین ایران قاهر رو می خواد عملیاتی کنه تا با پرواز ارتفاع پایین واسه هلیکوپتر های شناسایی، مزاحمت ایجاد کنه.
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      41 13
      پدافند هوایی ایران رو میخواد چیکار کنه ؟؟؟؟ موشک های که از عمق خاک ایران شلیک میشن و دقیق رو هدف پایین میاد رو چی ؟؟؟ موشک های ضد هلی کوپتر بهینه شده استینگر رو چی ؟؟؟ زیر دریایی های کوچک ولی کشنده رو چی ؟؟؟ تعداد بالای موشک کروز رو چی؟؟؟؟؟ موشک خلیج فارس؟؟؟؟ اژدر افکن رو چی؟؟؟؟ قایق های انتحاری ایران موشک های زیر آبی اژدر حوت مین های دریایی و..... سلاح های رونمایی نشده ایران آمریکا این ها رو در نظر میگیره و هزینه بالا اون رو محاسبه میکنه جنگ با ایران قدرت آمریکا رو تا حد زیادی کاهش میده و چین و روسیه جاشو میگیرن برای همین جرج بوش به ایران حمله نکرد چون ژنرال های آمریکایی به این واقفند که جنگ با ایران خسارت های زیادی برای آمریکا داره جنگ حزب الله با اسراییل کوچک شده نبرد ایران و آمریکا بود که دیدید چه نتیجه ای داشت
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      9 31
      آقای ۱۲_ ۲۹ این همه علامت سوال چه ربطی به نظر داشت? من در مورد مقابله قایق ها با اسکورت هلیکوپتر ها صحبت کردم. موشک های شلیک شده از عمق خاک ایران به مقابله این دو با هم و قاهر چه ربطی داره?
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    91 31
    آمریکا رو سوسکش میکنیم!!!
    • ناشناس IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      47 14
      سوکس داداش.... سوکس
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    57 67
    طوری نوشتید انگار ناو آمریکایی کشتی باریه و دست رو دست میذاره تا قایق های ما اون رو بزنه !!! نه عزیزم اینجوریا نیست . کشوری با اون همه پیشرفت نظامی - تسلیحاتی و اون همه سیاست که میتونه از اون ور دنیا تا این ور دنیا رو دخیل باشه ، خوب میفهمه چی درست کنه . دلمون رو به این چیزا زیاد خوش نکنیم و به فکر ناوهایی باشیم که اگر در حد مال اونها نباشه ، لااقل به اونها نزدیک باشه .
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      43 20
      داداش شما نگران اونجاش نباش بچه های سپاه الان 30 ساله دارن روش کار میکنن
    • n ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      38 40
      داداش یک عده تو مملکت ما دچار توهم قدرتن. امریکا بمبی که تو هیروشیما انداخت 10 مگاوات قدرت داشته اون بلا رو سر ژاپن اورد. درحالی که الان فقط تو پایگاه ترکیه شون 50 تا بمب اتمی 150 مگاواتی داره.اینا میخان با 4 تا کپسول باروت مثل سجیل و شهاب با امریکا مقابله کنن. اینا دچار توهم قدرتن.
  • علي IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    19 11
    نكته اينجاست كه اگر قاهر كه پشتيباني انجام ميده عملياتي بشه نيروي هوايي ناو رو سرگرم ميكنه و عملا ناو در برابر اين زنبورها بي دفاع ميشه،اما فعلا بايد به فكر ساخت مونور توربوفن قوي باشيم...بحث هاي رادارگريزي رو از آركيو ١٧٠ روي قاهر اعمال ميكنن،نرم افزار داخليش رو داريم،بكث هاي سخت افزاري و مهماتش هم حله فقط بايد بتونيم موتور توربوفن بسازيم...
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      5 14
      اگه مشکل موتور توربوفنه که اینم حله طرح کاملشو دارم سرمایه ساخت میخواد یه توپ لیزری دویس کیلو طراحی کرده ان که ناو رو دو نصف می کنه بدون هرگونه دهانه آتش
  • ابوالفضل IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    26 10
    باسمه تعالی نمی دونم چرا خودتون اسم قایق ها رو تعبیر به زنبور کردین این نشون میده خودتون هم به قدرت کم زنبور در مقابل پرندگان اعتقاد دارین . نمی دونم چرا به مردم نمی گید که کشور ما باید اینقدر قدرتمند باشه که انها نتوانند به ابهایی سرزمینی ما بیاد و ما رو تهدید کنه . علی ببرکت الله
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    37 42
    مشرق جان! ما رو احمق فرض کردی؟
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
      12 8
      کافر همه را به کیش خود پندارد
  • سیدمحمد IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    38 2
    هم ایران و هم آمریکا ابزار و سلاحهایی در اختیار دارند که اطلاعات آن محرمانه و افشا نشده دارند.مطمئنا این چیزایی که رونمایی شده آخرین تکنولوژی و حداکثرتوان رزمی نیست. هر ارتشی برای خودش ابزار و سلاحهای مخفی و محرمانه برای روز مبادا در اختیار دارد که فقط در روز کارزار به عمل خواهد آمد. ان شاءالله
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    68 52
    توهمات احمقانه سایت مشرق . اگر هزینه این توهمات را خودش می داد این گونه افسار گسیخته نبود
    • رضا IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      42 15
      یعنی ترجمه یک مقاله در سایت امریکایی میشه توهم !؟ ادم توهم داشته باشه ولی ترسوی بزدل نباشه !
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      32 15
      البته مقابله با دشمن برای کدخدا باوران سخت و جانفرساست مخصوصا اگر دشمن مجهز به ساز و برگ و استحکامات باشه ولی اینو تو گوشت فرو کن ترس در قاموس حزب الله نیست.. وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ وَ آخَرينَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ ..
  • راضی IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    29 20
    آمریکا جوابش را از کره شمالی گرفت ف ایران که بیشه شیران است و ابزار کار آیی چندانی ندارد ایمان را دریابیم .
    • احمدرضا IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      21 23
      کره شمالی موشکهای بردبلند 10 هزارکیلومتری داره ماچی؟ تازه با کلاهک اتمی . 37 ساله فقط میگیم اسرائیل!!! درصورتی که اسرائیل مامور آمریکاست خودش هیچ پخی نیست. ازقدیم گفتن باید سر افعی رو قطع کرد نه دمش رو. ما بایستی موشکهامون تا خود آمریکا برسند واونا رو مستقیم تهدید کنند. ولی متاسفانه مسئولین دفاعی ما بارها اعلام کردن برد بیش از 2 هزار کیلومتر برای ما ضرورتی نداره؟!!! اینه که آمریکائی هارو پر رو کرده
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      24 7
      جناب احمدرضا در عوض پایگاه های امریکا در منطقه است بحرین- قطر- ترکیه- قرقیزستان- افغانستان- بلغارستان
    • احمدرضا IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      29 10
      جناب 12:08 آیا نابودی زیرساخت های یک کشور با نابودی چند پایگاه که در خاک کشور دیگه ایه جواب مارو میده؟ آیا دشمن خسارت آنچنانی خواهد دید؟ آیا زیرساختهاش آسیب خواهد دید؟تازه اونم که می گید خیلی راحت نیروهاشو میتونه توی همون کشور پخش کنه که کمتر آسیب ببینند ما که نمی خواهیم اون کشورو بمبارون کنیم ولی آیا مردم ماهم میتونند به کشورهای دیگه بروندکه از آسیبهای احتمالی در امان باشند؟پس ما بایستی خود غرب رو مستقیم تهدید کنیم ولاغیر اونوقت خواهید دیدکه به یاری خداوند قادر وحامی ضعفا ورق برخواهد گشت
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    53 48
    چرا اینقدر به فکر جنگ هستید مردم آینده می خوان و زندگی.فرض کنید همه ناوگان آمریکا و پایگاههای اون رو در منطقه زدید و اسراییل رو هم از بین بردید امریکا هم به غلط کردن افتاد.آیا اینها بحران خشکسالی ما رو حل می کنه ریزگردها رو حل می کنه بیکاری رو حل می کنه فساد و فحشا رو حل می کنه.شما به فکر ایجاد تنش برای حفظ خودتون هستید وگرنه جرات جنگ هم ندارید
    • رضا از اهواز IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      37 13
      اره ما امریکا رو با پایگاه های نظامی مون محاصره کردیم , ما داعش و القاعده و جبهه النصره و ...... رو ساختیم , ما از سازمان نجس منافقین حمایت میکنیم , اصلا امریکایی ها فرشته اند!!! چون مشکل بیکاری و خشکسالی داریم , باید امنیت کشور رو رها کنیم ؟ یعنی شما فکر هم میکنید؟ کلا !!؟ زمان جنگ "مرد" ها از کشور و ناموسشون دفاع میکنند , شما نمیخواد زیاد بترسید , ایران "مرد" زیاد داره.
    • علی IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      47 6
      بفکر دفاع هستیم نه جنگ...
    • احمدرضا IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      28 16
      عزجان همین خشکسالی و ریزگردها هم توطئه و دسیسه کاری آمریکا ودوستان منطقه ایش (ترکیه و اسرائیل )هست
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      28 6
      امریکا 10هزار کیلومتر با ما فاصله دارد. برای چی نمی رود در منطقه خودش.
    • ج م IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      17 5
      ما قصد جنگ با هیچ کشوری نداریم انها هستند که مارا تهدید می کنند و می گویند که تسلیم ما شوید ما نمی خواهیم تسلیم شویم از مرگ با عزت هم نمی ترسیم در ضمن خشکسالی ها و مشکلات طبیعی دیگر ..... نیز حاصل دخالت های بیولوزیکی افند های غیر عامل انهاست
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      13 6
      ان شاء الله ناو هواپیمابر میسازیم میفرستیم خلیج مکزیک تا از بیکاری درآی
  • محمد IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    29 22
    تا جایی که میدونم ناو هواپیمابر مستقیم وارد درگیری نمیشه که بخواد تنگه رو ببنده و از فاصله فکر کنم 20 مایلی هیچ شناوری حق نزدیک شدن بهش نداره و کلی اسکورت داره.به فرض موثر بودن تاکتیک زنبور های سرخ سپاه اینقدر تو این چند سال روش مانور دادیم که انواع تاکتیک ها رو باسه مقابله با اون طراحی کردن متاسفانه اونا مثل ما بیکار نمیشینن و کار میکنن ولی ما از 1988 تا اکنون فقط زنبور های سرخ!! و چند تا موشک..مثل قضیه تنگه هرمز که استراتيیک بودنش بیش از حد لوث شد... کشور های اطراف خط لوله نفتی زدن به دریای مکران و دریای سرخ..اخیرا حزب اله لبنان هم یاد گرفته ...خطر مخازن امونیاک اسرائیل رو بهش گوشزد کرد تا حواسشون باشه... تو این زمینه حداقل ارتش ما بهتر و راز دارتر است......
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      32 4
      اگر خطوط و لوله های نفت این قدر توانایی دارند چرا هنوز کشتی ها از تنگه هرمز رفت و آمد می کنند؟ مهم ترین فرق کارکردی نیروهای مسلح ما و آمریکایی در تاکتیک ها است. در جریان جنگ دوم لبنان و اسرائیل (سال 2006) ارتش صهیوینستی تجهیزات بسیار قوی و توان رزمی بسیار بالایی داشت که تافلر آن را به عنوان نسل سوم تجهیزات نظامی نام می برد. حزب الله هم تجهیزاتش قابل قیاس با ارتش اسرائیل نبود که بر اساس همان الگوی تاقلر آن ها را باید در نسل دوم طبقه بندی نمود. ولی حزب الله و فرماندهان نظامی شیوه به کارگیری این تجهیزات را تغییر دادند به طوری که عملا آن ها نسل سومی شدند و ارتش اسرائیل مجبور شد برای مقابله با شیوه های رزمی و تاکتیک های حزب الله کارکرد تجهیزات خویش را کاهش کند و آنها را همانند تجهیزات نسل دوم به کار گیرد. لذا می بینیم که تانک های مرکاوا تبدیل به گرانترین توالت جهان گردید و تیپ بسیار نیرومند گورانی عملا از کار افتاد و تلفات بسیار سنگیینی متحمل شد. اما چگونه حزب الله این کار را انجام داد که هیچ کس نمی داند. وقتی که حزب الله - که فرزندان معنوی سپاه و روح الله هستند- می تواند این گونه جنگ را مدیریت کنند؛ در ایران خودتان قضاوت کنید که چه خواهد شد.
    • آرش US ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      10 24
      کاربر محترم ۱۲:۰۲ جنگ لبنان و اسرائیل، یک جنگ رو در روی زمینی بود که طرفین، با هم در یک محدوده مشخص درگیری داشتند، و در جنگ های زمینی، استفاده از استراتژی های مختلف جنگی، کارآیی دارد، اما در صورت جنگ ایران و ایالات متحده، به هیچ وجه درگیری زمینی نخواهیم داشت. ( همانند جنگ اول خلیج فارس بین امریکا و عراق) امریکا هیچ نیرویی در عراق پیاده نکرد و تنها به از بین بردن زیرساختهای اقتصادی و تجهیزات جنگی عراق پرداخت. متاسفانه در یک جنگ کلاسیک هوایی و دریایی،مجموع توان نظامی چندین کشور پیشرفته دنیا (فرانسه، انگلیس، چین، روسیه) هم قادر به مقابله به مثل با همتاهای امریکایی خود نمی باشد. البته در بحث درگیری های نظامی زمینی، قضیه کاملا متفاوت است.
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      30 11
      کاربر آرش وقتی که نیروی هوافضا سپاه پهباد آرکیو170 را مدیریت کرد و آن را بر زمین نشاند، آیا نمی تواند با استفاده از ابزارهای جنگال (جنگ الکترونیک) کاری کند که موشک های پیشرفته آمریکا تغییر مسیر دهند؟ آیا نمی تواند کاری کند که ابزارهای موشکی و نظامی آمریکا از کار بیفتد؟ ما موفقیت خودمان را یک بار در آر - کیو- 170 آزمایش کردیم؛ ولی سوال این است که آیا آمریکایی ها می توانند ابزارهای ما را از کار بیندازند؟ تا به حال که ندیدیم و اتفاق نیفتاده است.
  • دوست IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    36 4
    عزیزم باید قوی باشیم و امنیت داشته باشیم تا خشکسالی حل شود باید امنیت باش و قوی باشیم تا آب خوردن مردم حل شود باید قوی باشیم و جلو تعرض دشمن را بگیریم مشکل ریز گردها و فساد اقتصادی را حل کنیم باید تهدید دشمنان نباشد تا با توان داخلی مشکل بیکاری حل شود لحظه ای از دشمن غافل شویم کارمان با کرامل کاتبین است در یک دست اسلحه ، دست دیگر ابزار تولید ، یک پا در مزرعه و یک پا در میدان دفاع ، یک چشم به کلاس درس و دانشگاه و یک چشم به دشمنان اگه از یکی غافل شدیم سیلی می خوریم این دنیا پر از گرگ بی رحم است .
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    22 46
    آره داداش تو راست میگی, این قایق موتوری ها حتی به 100 کیلومتری ناوشکن های آمریکایی ها هم نمیرسن.بدون نیروی هوایی قوی هیچ شانسی نداریم,
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      37 9
      راستی حزب الله چگونه نبردناوهای کلاس ساعر را مورد هدف قرار داد؟ راستی انصارالله و ارتش یمن چگونه ناوهای امارتی و سعودی را مورد هدف قرار دادند؟
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      13 2
      ساعر ناوچه است نه نبرد ناو
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    27 49
    حتی موتور قایقاتون ازخارج میاد...وقتی یکی دوساعته نصف نیروی دریایتون نابود کردن میگید ناجوانمردانه زدن ..هی عر بده میکشید.اماروز عمل وجنگیدن قفط خدا بداد برسد
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      47 9
      هر وقت که اسرائیل یک دهات در نوار غزه را گرفت و توانست یک ساعت آن در اختیار داشته باشد اون وقت در مورد نوشته های شما فکر خواهیم کرد.
    • مصطفی IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      30 5
      چرا نصرت الهی را فراموش میکنیم ! تجربه جنگ هشت ساله در برابر تمام دنیا در مقابل ماست، و همیشه ترسوها دچار بردگی میشوند
    • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      22 6
      روز عمل تو حلب و عراق جنگیدیم و خودمون رو نشون دادیم. خدا به داد شما برسه. تو هیچ تصوری نداری از اینکه حلب رو آزاد کردن یعنی چی؟ یا اینکه موشک رو از فاصله 600 کیلومتری به یه ساختمان زدن یعنی چی . خدا به داد شما ترسوها برسه.
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      19 3
      روز جنگ خدا به وسيله مؤمنين به داد شما ترسو هايي كه از الآن توي سوراخ موش غايم شديد ،مي رسه .نگران نباش ما ايراني هاي متمدن غيرت داريم و نميزاريم شما ايراني هاي غرب گرا به ديت دشمن بيوفتيد ما شما رو هم وطن خود ميدونيم و رويتان غيرت داريم چون شما هم ناموس ما هستيد پس از ناوهاي شيك دشمن نترسيد كه ما با قايق هاي از رده خارج هم حساب دشمن را مي رسيم و نمي گذاريم به ناموس ايراني چپ نگاه كنند .ما فرزندان همان هايي هستيم كه نگذاشتند دست صدام به ناموس ايراني دراز شود . فداي همتون . يكم بصير و دشمن شناس و ايراني باغيرت باشيد . به اميد سربلندي ايران عزيز.
    • عادل IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      3 12
      جاسم خان موتور قایق داخل هم تولید میشه زمان شاهی فکر میکنی عقب افتادی!
  • جلال دهقانی اناری IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    38 7
    از آخر شروع میکنم - ما به دنبال جنگ نیستیم ما برای ماندن و داشتن امنیت باید قوی باشیم و به جنگ فکر کنیم و نه تنها فکر کنیم بلکه خود را از هر لحاظ آماده کنیم - قایق های جنگی تندرو سپاه از جمله قویترین و سریعترین قایق های جنگی ( نه مسابقه ای ) در جهان هستند که البته بعضی مجهز به انواع موشک های کروز و اژدر و برخی مجهز به توپ های مختلف و برخی مجهز به مینی کاتیوشا یا 106 میلیمتری و 107 میلیمتری می باشند و برخی هم ترکیب این سلاح ها را دارند همچنین چند قبضه مسلسل دوشکا البته این قایق ها اگر دارای موشک کروز و اژدر باشند نیازی ندارند به ناو های دشمن نزدیک شوند و میتوانند از فاصله دور 100 الی 200 کیلومتری موشک های خود را شلیک کنند که با توجه به دقت بالای آنها به هدف هم اصابت خواهد کرد - اژدر های سپاه که در زیر آب با سرعت 100 متر بر ثانیه حرکت میکند و با سر جنگی وحشتناک خود میتواند برای هر ناو دشمن یک کابوس باشد به عنوان مثال این نوع اژدر با این سرعت سرسام آور فقط کشور روسیه و ایران دارا می باشند که نوع روسی مجهز به کلاهک هسته ای می باشد - این قابلیت ها به علاوه لانچرهای موشک انداز سپاه که در خشکی آماده شلیک موشک های بالستیک خلیج فارس و هرمز 1 و 2 و 3 هستند که این موشک های سوخت جامد با عملکرد بالستیک و سرعت 4000 متر بر ثانیه از سد هر نوع پدافند کروز و غیر کروز ( توپ های فالانکس) عبور میکنند به علاوه سر جنگی 650 کیلویی که حتی یکی از آنها میتواند یک ناو هواپیمابر را کاملا از کار بیندازد و تبدیل به سیبلی بی دفاع برای حملات بعدی کند چون کوچکترین برخوردی و انفجاری با پل فرماندهی و رادارهای 2 و 3 بعدی ناو هواپیما بر کاملا ناو را از کار می اندازد و هواپیماهای روی عرشه عملا کاری نمیتوانند انجام دهند علاوه بر اینها قدرت پهپادهای سپاه هم که مجهز به موشک های کروز هوا به سطح هستند فراموش نکنیم که همین الان هم بر فراز ناوهای هواپیمابر آمریکایی و فرانسوی مشغول پرواز و فیلم برداری هستند و هر کسی دوست داشت میتواند با یک سرچ ساده فیلم برداری پهپادهای سپاه را بر فراز ناو هواپیمابر آمریکا مشاهده کند که هر لحظه اگر جنگی رخ دهد و تصمیم فرماندهان بر شلیک باشد انشاالله اولین موشک را این پهپادهای قدرتمند به ناو آمریکایی شلیک خواهند کرد - یاد شهیدان شجاع سپاه نادر مهدوی و حسن طهرانی مقدم گرامی
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      38 4
      بنده نیز ضمن تشکر از تحلیل زیبا و همه جانب تان یک مورد را اضافه می کنم که تمامی دست آوردهای دفاعی کشور که از صدا و سیما و سایر نهادهای اعلام شده است تنها ویترین دست آوردهای دفاعی ما است و در عمل خیلی چیزهای دیگر وارد می شود که دشمنان ایران اسلامی آنها را به خواب هم ندیدند.
    • n ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      11 20
      این دوستمون همچی ردیف کرده اژدر و سجیل و توپ... اخه مومن اینا در برابر سیستمهای امریکایی صفر محسوب میشن.اینا کمترین تکنولوژی رو دارن. گنده تر از ما جلوی امریکا سر خم میکنن. امریکا سیستم هارپ رو طراحیی میکنه برای تغییر اقلیم. ما کجا و اونها کجااااااااااااا صددرصددددددددد امریکا کدخدای دهکده جهانیست.
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      19 5
      کاربر n همین تجهیزات را اسرائیل هم داشت ولی در جریان چهار جنک علیه باریکه ای که نصف تهران وسعت داشت حتی نتوانست با آنها یک دهات در نوار غزه را بگیرد. هر وقت که اسرائیل توانست یک دهات را در نوار غزه بگیرد و یک ساعت در کنترل داشته باشد اون وقت ما در مورد سیستم های به قول شما پیشرفته و بی نظیر آمریکا فکر می کنیم. عزیزم وقتی که این تجهیزات نمی تواند یک دهات را بگیرد؛ به چه درد می خورد؟
  • مغزمتفکر IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    9 6
    ما برای غلبه بر هر دشمنی نیاز به تجهیزات تهاجمی داریم از جمله موشک ماهواره کوب و آواکس که هردو بسیار واجب اوجبات و تاکیدی هستن با اواکس میشه نیرو هوایی و دزیایی بزرگ امریکا رو شکست داد با موشک ضدماهواره هم میشه امریکا رو بیست سال به عقب برد. آواکس و موشک ضدماهواره اوجب واجبات اند
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    19 15
    دوستان ما ایرانی هستیم طبیعه هرکسی دوست داره کشورش برنده بشه ولی متاسفانه اشتباه ما در طول تاریخ اینطور بوده که بعضا شکست میخوردیم . هم اینکه متاسفانه مشرق نیوز خیلی یک طرفه و متعصبانه به قضیه ها مختلف نگاه میکنه و تحلیل مینویسن که بیشتر جنبه احساسی و عاطفی داره. تو جنگ ها 90 درصد جنگ رو نیروهوایی قدرتمند طرفین مقابل معلوم میکنن. بیشترین تاثیر رو نیرو هوایی داره که متاسفانه ما خیلی ضعیف هستیم مقابل خیلی از نیرو هوایی ها دنیا
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      18 7
      در تمامی جنگ هایی که در قرن 21 علیه محور مقاومت انجام گرفته است، نیروی هوایی هیچ کاری - تأکید می کنم هیچ کاری- نتوانست انجام دهد. به عنوان مثال می توانید به جنگ های سال 2006 - 2008- 2012 و 2014 مراجعه کنید تا ببنید که ارتش چهارم جهان چگونه در برابر نیروهای شبه نظامی در لبنان و غزه در گل گیر کرد.
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    23 31
    ادم خندش میگیره چرا دوست دارید اغراق کنید کشوری با 600 میلیارد دلار بودجه نظامی مشخصه خیلی با بقیه فاصله داره بقیه ای که حتی به 50 میلیارد دلارم نمیرسه بودجشون
    • جلال دهقانی اناری IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      31 8
      لطفا بعد از اینکه حسابی خندیدی و خنده ات تمام شد کمی هم بررسی کن و ببین که فقط به بودجه نیست - علاوه بر بودجه به فکر و اراده بستگی داره چرا نمونه ای تاریخی را بررسی نمیکنید؟ یمن در برابر عربستان - آمریکا در برابر ویتنام - رژیم صهیونیستی در برابر حزب الله نمونه ای بارز و روشن شکست پول و بودجه سرسام آور و نیروی هوایی قدرتمند یک طرف در برابر اراده و عزم پولادین و تفکر یک طرف می باشد
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      1 8
      خواهیم دید
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      14 3
      دوست عزیز ۶۰۰ میلیارد بودجه داره ولی میدونستی که بخش هنگفتی از این بودجه فقط صرف حمایت های لجستیکی از نیرو های امریکایی در کل جهان میشه؟ ثانیا اگر امریکا حمله کنه ۱۰۰% با کل نیروی دریایی و هواییش حمله نمیکنه و فقط ناوگان خلیج فارسه... ثالثا برای شکست دادن امریکایی ها لازم نیست واشنگتن رو فتح کنیم فقط کافیه کاری کنیم که ادامه جنگ براشون صرفه نداشته باشه اونوقت خودشون عقب میکشن
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      13 5
      مانده ام که این کشور با این همه هزینه صدها میلیاردی چرا از پس چریک های ویت کنگ در ویتنام جنوبی برنیامد؟ چرا از پس خلیج خوک ها برنیامد.
    • n ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      7 16
      اقای اناری مثلا الان عربستان از یمن شکست خورده؟؟؟؟؟؟؟ یا حزب الله لبنان رو مثال میزنی اخه اونا 3000 نفرن که تو کوه پخشن هیچی هم ندارن که اسراییل بخواد اونا رو بزنه.بخاطر یک ادمم یک موشک نمیزنن تو کوه. در هر جنگی طرف ایران شکست خورده ست.فقط چند مورد مثل تحمیل هزینه جنگ نفتی همون تنگه هرمز و شرایطی مثل وسعت ایران امریکا رو مجاب کرده حمله نکنه. توهم نزنییییییییییییییییییییییییییییییییییییین
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      14 4
      کاربر n هر جنگی با هدفی شروع می شود. اگر این هدف محقق نشود طرف شکست خورده محسوب می شود. تا الان دو سال و نیم است که رئیس جمهور مستعفی یمن در ریاض زندگی می کند. در دو سال و نیم پیش مجلس نمایندگان یمن با انصارالله نبود. اما الان در صنعا تشکیل جلسه می دهد. در ضمن جغرافیا عامل اصلی به شمار نمی رود
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    18 18
    روسیه‌همه‌تجهیزات‌نظامی‌روداره‌ابنطورادعانمی‌کنه حالااصلاناوامریکایی‌روغرق‌کردیدتموم‌نمی‌شه‌و...
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      12 4
      فکر می کنم اگر شبکه آر تی را ببنید، قطعا طرز فکر شما عوض خواهدشد.
    • جلال دهقانی اناری IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      13 3
      دوست عزیز ما به دنبال غرق کردن ناو آمریکایی نیستیم که شما اینقدر روش مانور میدی - آمریکایی ها هر روز ما رو تهدید به حمله نظامی میکنند و ما می دانیم که گناهی مرتکب نشدیم که توسط آمریکا تهدید یا تحریم بشویم - بنابر این باید در برابر تهدید جدی و عملیاتی آمریکا بتوانیم به صورت عملیاتی و واقعی عکس العمل نشان دهیم - اگر مثل زمان جنگ جلوی صارات نفت ما را گرفتند چکار کنیم؟اگر حمله کردند و شهر ها را موشک باران و بمباران کردند چکار کنیم؟یمن چه گناهی داشت که 2.5 ساله مرتب بمباران میشه؟سوریه چه گناهی داشت که به خاک و خون کشیده شد؟عراق چطور؟چرا ما هنوز امنیت داریم؟کمی با فکر و اطلاعات حرف بزنیم و کمتر طرف دشمن را بگیریم - بعضی از دوستان گویا از وزارت خارجه آمریکا آمده اند و همه چیز را از پنجره کاخ سفید می بینند که البته نادرست و بدون شناخت واقعیت هاست
  • جلال دهقانی اناری IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    26 6
    قابل توجه دوستانی که میگویند نیروی هوایی تعیین کننده پیروز جنگ هست - باید بگوییم اینطور نیست مثلا همین جنک اخیر عربستان با یمن یک طرف شرشار از پول نفت و انواع و اقسام هواپیماهای روز دنیا به تعداد بالا و انواع بمب و موشک های متعارف و نامتعارف مثل بمب های فسفری ( نمونه نامتعارف) ویک طرف که اصلا نیروی هوایی که هیچ حتی نان برای خوردن ندارد ولی مردمی سختکوش و با ایمان و با اراده پولادین دارد که به هیچ وجه نمیتوانند تجاوزات سعودی را تحمل کنند و کوتاه بیایند و تسلیم شوند - بیش از 2 سال است که جنگیدند و مقاومت کردند و سعودی را تا آستانه ورشکستگی و نابودی درونی کشاندند - نمونه قدیمی تر جنگ آمریکا و ویتنام است که علیرغم قدرت برتر هوایی آمریکا به شکست مفتضهانه آمریکایی ها انجامید - نمونه دیگر جنگ 33 روزه سال 2006 که قدرت برتر هوایی رژیم صهیونیستی و آمریکا نتوانست جلوی پیروزی حزب الله لبنان را بگیرد و بعد از 33 روز نه تنها موفق به نابودی حزب الله نشدند که از فرط ناتوانی در برابر قدرت موشکی و نیروهای زمینی حزب الله یک طرفه و بدون پیش شرط جنگ را خاتمه دادند - قدرت کشور ما نه از بمب و موشک که از اسلام و تبعیت از رهبری و اراده مردم و مسئولین به عدم تسلیم در برابر قدرت های زورگو نشات میگیرد و این برای آنها ترسناک است
    • احمدرضا IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      21 24
      دوست عزیز(آقای دهقانی اناری) خواهش میکنم ایتقدر شعار ندید . شما یمن ویران شده ی وبا زده را با عربستانی که هنوزهم بعضی از مردمش نمی دانند در حال جنگ هستند رو با هم مقایسه می کنید کمی هم با بینش بیشتر به مسئله بپردازید
    • میثم IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      15 25
      بستگی داره شما پیروز را چگونه معنی کنی،کشوری که اختیار آسمان خودش را نداره و روزانه بمباران میشود و از نظر اقتصادی به دوران پارینه سنگی برگشته، مردمش در فلاکت و آواره شدند، دیگه چه ارزشی داره پایتخت دست کیه؟ اصلا این کشور دیگه ارزشی برای تصرف زمینی نداره.
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      8 11
      همه این ها جنگ زمینی بودن. امریکا که نمیاد ما رو تسخیر کنه بلکه این دفعه میاد تاسیساتمون رو بزنه تا ۲۰ سال عقبمون بندازه
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    8 10
    حیف از این مقاله های علمی مشرق با این مخاطبین عوام وبی سواد( در علوم نظامی) عزیزانی که میخوان بحث علمی کنن خیلی به کامنت ها و نظرات در زیر این مقالات توجهی نکنند، چند تا فروم نظامی داخلی هست اونجا بهتر میشه درباره این موضوعات بحث و تبادل نظر کرد.
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    15 20
    مشرق نیوز خیلی متوهمی اولا که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس عربستان امارات خط لوله درست کردن تا دریای سرخ و خلیج فارس تنگه هرمز دور زدن این سیاست کویت عرلق هم در پیش گرفتن تا در زمان جنگ در خلیج فارس ایران نتونه با بستن تنگه هرمز صادرات انرژی دنیا تهدید کنه درضمن با ورود نسل جدید سلاح های لیزری و مجهز شدن ناوها و جنگنده های امریکا به نسل جدید موشک های رادارگریز و فوق هوشمند کروزAGM158 LRASMتوانایی زدن انواع شناورها در فاصله هزار کیلومتری وخطای زیر دومتر ...تازشم ناوهای هواپیما بر با چند ناوشکن رزم ناو زیردرزایی اتمی ده ها جنگنده بالگرد وپهپاد ازهمه مهمتر مجهز به سامانه یکپارچه (اجیس)هرگونه تهدید در فاصله صدها مایلی نابود میکنن
    • جلال دهقانی اناری IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      27 8
      یعنی خود آمریکایی ها هم آنچنان که شما تعریف از وسایل و موشک هاشون کردی نمیکنند و اینقدر قیافه نمیگیرند که شما باهاش میگیری - اولا سلاح لیزری در حد آزمایش هست و تا جایی که اطلاع رسانی شده در حد زیر 20کیومتر برد موثر دارد ثانیا شرایط جوی نامساعد و هوای مه گرفته و تلاطم سطح آب همچنین استفاده از آینه ها و سطوح منعکس کننده بلای جان لیزر هستند که در صورت لزوم استفاده خواهند شد - همچنان که اکثر عملیات های سپاه در زمان جنگ در بدترین شرایط جوی همراه با طوفان و ... و با اصل غافلگیری ( دشمن فکر میکند در چنین شرایط جوی وخیمی هرگز عملیاتی انجام نخواهد شد ) انجام شد - ثانیا تعداد بالای 500 عدد قایق جنگی دارای موشک و اژدر که همزمان حمله کنند به علاوه پهادهای تهاجمی و پهپادهای انتهاری و قایق های انتهاری و موشک های پیشرفته قدرتمند دریایی و رادار گریز سپاه و ارتش را نمیتوان با لیزر و حتی بالگرد و ناو و ناوچه از بین برد یا از کار انداخت
    • ناشناس US ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      23 3
      وقتی ماهواره های کنترل فرماندهی و هدایت و هواپیماهای P-8 & P-3 و هواپیماهای سوخت رسان از کار بیفته دیگه توهم نیست اون موقع AGM-158 باید بذاری در کوزه آبشو بخوری در ضمن وقتی پالایشگاه هاشون با موشک هدف قرار بگیره دیگه خط لوله معنی نداره همون کاری یمن داره بجای ما انجام میده ، ظاهراً شما جزو همونایی هستی که تحت تاثیر پروپاگاندا قرار گرفتن
    • ناشناس US ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      14 2
      پاشنه آشیل آمریکا همین هواپیماهای P-8 & P-3 و ماهواره های هدایت و کنترل فرماندهی است تمام سامانه های هدایت موشکی و سپر موشکی و فرماندهی تحت تاثیر همین دوتا است و باید بگم شما ایران تو جنگ الکترونیک دست کم گرفتید ، در ضمن سلاح لیزری تو هوای غبار آلود و ابری جواب نمیده و با منعکس کننده ها کاملاً بی اثر میشه.
    • ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      11 3
      پس چطور که ایران تو رزمایش هاش با پهباد و زیردریایی از این ناوها کاملا عکس برداری و فیلم برداری میکنه اونم تو فاصله کم؟؟؟!!!!
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    22 8
    خدا رو شکر با این همه کارشناس ما دیگه مشکلی جلوی امریکا نداریم ای کاش در مورد موارد اقتصادی این همه موشکافانه نظر میدادیم ای کاش
    • جلال دهقانی اناری IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      24 5
      شما هم یکی از همین کارشناسان - لطفا اینقدر از بالا به دیگران نگاه نکنید و دیگران را کوچک نشمارید تشریف بیاورید پایین و اگر تحلیلی دارید بفرمائید و اگر ندارید دیگران را مسخره نکنید
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    18 6
    دوستانی که بودجه نظامی امریکا رو به رخ ایران میکشند آیا آمریکا در جنگ با کشور فقیر ویتنام از چه بودجه ای برخوردار بود که با خفت از میدان جنگ گریختند؟ یا جنگ افغانستان و عراق که خودشون پایان جنگ رو اعلام کردن در صورتی که هنوز در افغانستان نیرو های تندرو دست بالا را دارند و این همه کشته در روز در افغانستان و سوال دیگر آیا حزب الله پولدار تر است یا اسراییل اگر اسراییل پس چرا شکست خورد
  • جلال دهقانی اناری IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    25 9
    دوستانی که میگویند ما اول باید مشکلات کشور را مثل بیکاری و تورم فساد اداری و مالی و اختلاس و خشکسالی و ریزگرد و ... را حل کنیم و بعد به مسائل دیگر بپردازیم : 1- چرا ما فرض کنیم اسرائیل نابود شده و آمریکا به غلط کردن افتاده ، شما دوستان فرض کنید تمام مشکلات کشور حل شده و فساد نداریم و ریزگرد نداریم و تورم نداریم و ... باز هم آمریکا و اسرائیل و نظام سلطه میگذارند ما ایرانی ها و ما مسلمانان به خصوص شیعیان نفس راحتی بکشیم؟میگذارند با آرامش زندگی کنیم؟یا از هر طریق ممکن و نفوذ فکری و فرهنگی و اقتصادی و نظامی به ما ضربه میزنند؟ 2-این تفکر مثل این میماند که کودکی ضعیف در ساحل مشغول ساختن قلعه شنی است و فقط به فکر سازندگی است و شخصی قلدر بالای سرش ایستاده و هر از چند گاهی که قلعه کودک ساخته شد با پاهایش ضربه زده و آن را خراب میکند - این کودک باید بزرگ شود و فکرش برسد که نمیتوان فقط به فکر سازندگی بود بلکه باید بتواند از خودش به هر وسیله ای در برابر قلدرها دفاع کند وگرنه هر چند بار که بسازد ویران خواهد شد و اکنون ایران کودک نوپای اوایل انقلاب نیست بلکه به بلوغ رسیده و به برکت خون شهدا و رهبری پدرانه مقام معظم رهبری و سپاه قدرتمند و ارتش قهرمان هر روز قدرتمندتر شده و اکنون چه بخواهند چه نخواهند قدرت اول منطقه هست
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    27 38
    فکر میکنید اگر جنگ شود جز نابودی و ویرانی ارمغانی برای این ملت و این سرزمین دارد؟
    • جلال دهقانی اناری IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      40 6
      نگران نباش عزیزم ، با قدرت عظیمی که سپاه و ارتش دارد هیچ جنگی بین ایران و آمریکا و یا ایران و عربستان و یا رژیم صهیونیستی رخ نخواهد داد و فقط در صورتی جنگ شروع میشود که ایران و به خصوص سپاه تضعیف شده باشد در این صورت قطعا جنگ میشود - چون سپاه از 30 سال پیش قدرتش را به آمریکا و نوچه هایش نشان داده و برای همین است که از 30 سال پیش تاکنون هوس جنگ با ایران را از سرشان بیرون کردند فقط هنوز نمیخواهند خودشان رسما اعتراف کنند که توانایی مقابله با ایران را ندارند و البته ما باید به جایی برسیم که حتی زبانی هم جرات نکنند ایران را تهدید کنند که البته بعد از حمله موشکی قهرمانانه سپاه به تروریست های داعش در دیرالزور سوریه که عملیاتی ابرقدرتی بود دیگر حتی کلمه ای از گزینه نظامی آمریکا مقابل ایران نشنیدیم
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      15 5
      همینکه رویای زندگی آمریکایی از سرت بپره میفهمی غر زدنت بیجاست .
  • عباس IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    20 5
    پهپاد انتحاری بسیار کم خرج و هزینه میتونه دخل این ناو رو بیاره
  • جلال دهقانی اناری IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    22 7
    دوست عزیز ( احمدرضا ) - بنده شعار ندادم بلکه اگر درست و دقیق به مسائل نگاه کنید متوجه میشوید که آمریکا در ویتنام - عربستان در یمن و رژیم صهیونیستی در لبنان به اهداف خودشان نرسیدند درست است که ویتنام به خاک و خون کشیده شد - درست است که یمن به خاک و خون کشیده شد و زیرساخته ایش را نابود شده می بیند درست است که لبنان خسارت دید و شهدای بسیاری داد مگر ایران خودمان در جنگ با عراق کم شهید داد مگر کم غیر نظامی و شهروند شهید دادیم مگر کم سپاهی و ارتشی شهید دادیم مگر شهرهای ما ویران نشد مگر زیرساخت های ما ویران نشد ولی چه کسی شکست خورد؟ما طرفدار جنگ نیستیم ما از کشتار بیگناهان دفاع نمیکنیم برای همین است که موشک های نقطه زن داریم تا بیگناهان و غیرنظامیان کشته نشوند - قابل ذکر است که وبا در یمن اتفاقی رواج پیدا نکرده بلکه بر حسب تحقیقات انجام گرفته توسط کارشناسان متخصص که تلویزیون ایران هم نشان داد وبا در یمن به صورت عمدی و توسط عربستان و به وسیله نوعی ویروس تغییر داده شده بسیار کشنده (تولید شده توسط سازمان های جاسوسی آمریکا و اسرائیل) در یمن شیوع پیدا کرده است - در ضمن شاید من شعار بدهم شاید شما شعار بدهی ولی ما مردان بی ادعایی داشتیم و داریم که بدون چشمداشت و بدون حتی کلمه ای از خود تعریف کردن چنان در مقابل دشمن خونخوار ایستادند و جان خود را فدا کردند تا من و شما امروز آسوده در مقابل رایانه بنشینیم و با هم در این مورد بحث کنیم که در مقابل دشمن چکار باید بکنیم - مدافعان حرم که رفتند و در مقابل دشمن جنایتکار قد علم کردند آنها هرگز نترسیدند هرگز شعار ندادند بلکه عمل کردند
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      15 4
      با تشکر از تحلیل زیبا و علمی تان بنده نیز در تکمیل نوشته هایتان این نکته را اضافه می کنم در سال 1359 در خرمشهر دفاع می کردیم و الان داریم در حلب و موصل از ایران دفاع می کنیم و برای اولین بار پس از دوره هخامنشیان دامنه نفوذ ایران اسلامی به مدیترانه رسیده است. اینها هم در سایه همین تجهیزات و تلاش های بچه های بی ادعای سپاه انجام گرفته است. دوستان اگر نظام اسلامی را قبول ندارند حداقل ملی گرا باشند و قدر قدرت نرم ایران اسلامی را بدانند.
  • بابک IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    18 3
    امریکا برای اینکه ناوهواپیمابرشو از صدمه دیدن حفظ کنه،اونو باید دور از دسترس قایقهای تندرو وبرد موشکهای کروز ایران قرار بده،بنابراین با این فاصله دور جنگنده ها برای عملیات سوخت کافی نمیتونن برای عملیات در عمق خاک ایران کارایی داشته باشن،فقط در حد شهرهای جنوبی ایران میتونن چند عملیات انجام بدن،دراین وضعیت سوخت گیری هوایی هم کار راحتی نخواهد بود،پس ناو هواپیمابر در جنگ،نامتقارن که ایران تمام تمرکزش جنگ نامتقارنه،انچنان کارایی نخواهد داشت،این ناو میشه یک پایگاه دریایی،امریکا در کشورهای همسایه ایران تصور کرد،اما نسبت به هزینه،اون کارایی ونخواهد داشت،
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    10 5
    میشه بی خیال بشین بحثهای کار شناسی رو .انشاالله هیچ جنگی شروع نشه
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    17 13
    كافيه بدونيد كه تاحالا ٦ناو آمريكايي مورد اصابت موشك هاي از رده خارج مؤمنين يمن شده است . و دشمن ايران از خارج به ايران ضربه نميزند بلكه از داخل نيروهاي نظامي را تخريب مي كند همانطور كه مستحضر هستيد و پروژه تخريب سپاه از داخل همزمان با شبكه هاي ماهواره شروع شده.
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      9 6
      کی؟ و کجا؟ با کدوم سند یا منبع موثق؟؟؟؟؟؟
    • محمد IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      14 5
      شما فیلم زیاد میبین عزیز. هیچ ناو امریکایی مورد هدف قرار نگرفته. چهار موشک به سمت ناوهای امریکایی شلیک شد که با جنگ الکترونیک تو اب سقوط کردن. متوجه شدی عزیز من؟ اصلا موشکا به ناو نرسیدن و تو اب سقوط کردن
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      14 5
      كافيه لحظه انفجار ناو هاي آمريكايي كلاس مكه و مدينه و طائف رو ببينيد كه در اختيار عربستان است احظه انفجار ناو مدينه و مكه توسط دوربين مدار بسته ناو توسط شبكه العربيه و بلادي پخش شد . و نيز ناو ترابري امارات كه ميسترال نام داشت و در حال انقال تجهيزات نظامي به بندر عدن بود رو توي يوتويوپ سرچ كن ببين چه بلايي سرشون اومد درست است غرق نشد (به دليل پنلي بودن بدنه ناو ) ولي ازكار افتاده يا به تأميرات اساسي نياز پيدا كردند در ضمن كافيه بداني كه سيستم جمر و امواج راداري اختلال عملكرد موشك هاي كروز بيش از نيم ساعت نميتواند فعال باشد و نياز به ريكاوري ٤ساعته دارد . مجله جيمز را بخوانيد و كارشناسي بدون اطلاعات نكنيد . مشكل شما اين است كه بدون دانش لب به تهمت مي زنيد در حالي كه خود را زير سوال مي بريد . همانطور كه گفتم ايمان در برابر تجهيزات پيروز است ،و اگر امكانات در كنار ايمان بكارگيري شود پيروزي سريع تر رخ نشان مي دهد . به اميد پيروزي مظلومان يمني .و امام صادق فرمود پيروزي ازان جيش يماني است و علم يماني به ما نزديك تر است . ما ايراني هاي متمدن يه كم در قضاوت و نظر دادن عجول و لجوج شده ايم كه آفت پيروزيمان است .
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    13 11
    قدرت آمریکا و غرب پوشالیه. ما یه سپاه داریم که یه شاخه ی اون سپاه(سپاه قدس) دو تا کشور همسایه رو حفظ کرده و همچنین یمن رو. ما تو حلب جلو کل دنیا جنگیدیم و پیروز شدیم اونم فقط با یه شاخه ی سپاه که فقط چندتا نیروش اونجان. ما سلاح هایی داریم که آمریکا نمیتونه حمله کنه وگرنه تا حالا صدبار ایران رو به خاک و خون کشیده بودن.
  • US ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    6 11
    اصلا ناو رو بيخيال ٤ تا وايپر امريكايي بلند بشه هر كدوم هشتا موشك لود كنن ميشه ميشه ٣٢ تا كه هر موشك باسه ي هدف كافيه يعني عملا قدرت خاصي ندارند
  • علی IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    5 4
    مشرق اصلا به ازادی بیان توجه نمیکنی چرا نظرمو پخش نکردی بزار هرکی هرچی دلش خواست بگه مملکت اینجوری پیشرفت نمیکنه پچاب
  • علي IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    8 4
    در كل مطمءن باشيد تا زماني كه ايران به كلاهك اتمي و سلاح هسته اي دست پيدا نكنه همين آشه و همين كاسه...بازدارندگي قطعي و حتمي و دايمي فقط زماني براي ما ايراني ها به دست مياد كه ٢٠ تا كلاهك اتمي داشته باشيم،دولت و كشور هم بايد در خفا به اين سمت حركت كنه والسلام!
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    13 8
    مثل اینکه سلاح های کشتار جمعی امریکا را فراموش کردید با بمب اتم راحت میزنن ایرانو با خاک یکسان میکنن هیچ غلطی هم نمیتونین بکنین
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      5 4
      ناو هاي آمريكايي كلاس مكه و مدينه و طائف رو ببين كه در اختيار عربستان است ناو ترابري امرات كه ميسترال نام داشت و در حال انقال تجهيزات نظامي به بندر عدن بود رو توي يوتويوپ سرچ كن ببين چه بلايي سرشون اومد درست است غرق نشد (به دليل پنلي بودن بدنه ناو ) ولي ازكار افتاده يا به تأميرات اساسي پيدا كردند در ضمن كافيه بداني كه سيستم جمر و امواج راداري اختلال عملكرد موشك هاي كروز بيش از نيم ساعت نميتواند فعال باشد و نياز به ريكاوري ٤ساعته دارد . مجله جيمز را بخوانيد و كارشناسي بدون اطلاعات نكنيد . مشكل شما اين است كه بدون دانش لب به تهمت مي زنيد در حالي كه خود را زير سوال مي بريد . همانطور كه گفتم ايمان در برابر تجهيزات پيروز است ،و اگر امكانات در كنار ايمان بكارگيري شود پيروزي سريع تر رخ نشان مي دهد . به اميد پيروزي مظلومان يمني .و امام صادق فرمود پيروزي ازان جيش يماني است و علم يماني به ما نزديك تر است . ما ايراني هاي متمدن يه كم در قضاوت و نظر دادن عجول و لجوج شده ايم كه آفت پيروزيمان است .
    • عادل IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      7 0
      تو هم قدرت خدا رو تو طبس فراموش کردی که عملیات درظاهر کاملا موفق به یک فاجعه تبدیل شد!
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    10 12
    خوندن این نظرات برای سرگرمی جالبه.
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    12 6
    میگ 35 و ka52 لازم داریم
  • علی IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    14 8
    سلام دشمن ما، ما را باور کرده، عده ای در درون، هنوز باور ندارند.
  • IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    12 3
    ميهن عزيز ما در زماني تازي به پيروزي لنقلاب رسيده بود ارتش دچار ازهم پاشيدگي ناشي از انقلاب بود و سپاه هم به به سازماندهي مطلوب نرسيده بود ، مورد هجوم صدام وارتش منظم عراق و خيلي از كشورهاي عربي وامريكا وشوروي نيز به. پشتيباني رسمي صدام متحد شده بودنر وهمهء اطلاعات ماهوه اي شان را تحويل عراق ميدادند ومدرنترين تسليحات نظامي را هم در اختيار صدام قرار ميدادند هيچ غلطي نتوانستند بكنند ! امروزه كه ما سلاحهاي فوق مدرن دريائي را در اخيار داريم كه دركنار قايقهاي تند رو امادهء غرق كردن ناو هاي هواپيما بد وناو شكن هاي اسكورت اين ها هستند واقعا امريكائيهارا دچار وحشت كرده اند ! ديكه اين بزرگنمائي امريكا يا از سر بي اطلاعيست ويا اجراي دستورات امريكا براي خالي كردن دل مردم اين حرفهاي واهي را زدن جز خدمت به اجانب نيست !
  • IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    9 8
    یه چندتا اسکل بیکار میان در پاسخ به همه ی نظر ها یه چیز چرتی مینویسن فکر میکنم سنش دو رقمی هم نشده میاد تحلیل نظامی میکنه در کل اوضاع داره بد میشه واسه ایران وقتشه یه تکون اساسی بخوریم
  • shayan IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    7 5
    این که ناو هواپیما بر بی دفاع نیست کاملا درسته و قطعا واکنش نشون میده ایا واقعا کافیه؟؟ با حجم انبوهی از پهباد که موشک شلیک میکنن میخاد چیکار کنه؟؟ با حجم انبوهی از موشک های ساحل به دریا میخاد چیکار کنه با هجم انبوهی از راکت و اژدر میخاد چیکار کنه؟؟ فکر کردید به همین اسونی جنگنده و هلیکپتر بلند میکنه؟؟ مگه با تروریست میخاد بجنگه حجم انبوهی از پدافند تو جنوب مستقر و تا دریای عمان و تو پوشش داره بعدشم هلیکپتر ها با حجم انبوهی از استینگر های بهینه شده میخاد چیکار کنه؟؟ با قایق های انتحاری با زیر دریایی های سبک که رادار گریز هستن ؟؟ با زیر دریایی های سنگین و ناو ها و ناوچه ها!!!!!!!!!!!!! واقعا بعضیا جوری حرف میزنن ادم خجالت میکشه با اینا هم وطن
  • جلال دهقانی اناری IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    14 7
    منافقان افرادی هستند که در ظاهر خود را مومن و مصلح نشان می دهند ولی در باطن ایمان ندارند ؛ با افراد بی دین ، رفت و آمد و خلوت می کنند ؛ نمازشان با کسالت و انفاقشان با کراهت است ؛ نسبت به مؤمنان عیب جویند ؛ از جبهه و جهاد فراری و از خدا غافل اند ریاکار، شایعه ساز و علاقه مند به دوستی با کفارند ؛ ملاک علاقه شان کامیابی و ملاک غضبشان ، محرومیت است ؛ نسبت به پیشرفت مومنان نگران ، ولی نسبت به مشکلاتی که برای مسلمانان پیش می آید شادند. " آنان ( از شنیدن حق) كر و ( از گفتن حق) گنگ و (از دیدن حق) كورند ، پس (به سوی حق) باز نمی گردند - سوره بقره 18 " آنان دل دارند ، ولی نمی فهمند ، چشم دارند ولی نمی بینند ، گوش دارند ولی حق را نمی شنوند ، این گروه همچون چهارپایان ، بلكه از آنها پست تر و گمراه ترند ، ایشان غافل هستند سوره اعراف 179 از نشانه های منافق طعنه زدن به ایمان داران است و آنقدر که بد گویی مسلمانان می کند از یهود و مسیحی و … بدگویی نمی کند و مسلمانان را مورد شوخی و مسخره قرار می دهد. از جمله نشانه های منافقان این است که مسلمانان را بی اهمیت در نظر بگیرد و هر وقت بحث کند می گوید که کافر از مسلمان بهتر و قوی تر است و با شوخی می گوید که آیا مسلمانان می توانند با آمریکا که دارای سلاح اتمی است جنگ کنند؟ و می گوید نمی توانند. منافق می گوید که ما مسلمانان همیشه در هلاکت و ناخوشی به سر می بریم ولی نمی داند که خداوند متعال بندگان خود را پیروز می گرداند چنانچه می فرماید: «إِن ینصُرْکمُ اللّهُ فَلاَ غَالِبَ لَکمْ وَإِن یخْذُلْکمْ فَمَن ذَا الَّذِی ینصُرُکم مِّن بَعْدِهِ وَعَلَی اللّهِ فَلْیتَوَکلِ الْمُؤْمِنُونَ»[ آل عمران/160] اگر خداوند شما را یاری کند(همان گونه که در جنگ بدر یاری کرد) هیچ کس بر شما چیره نخواهد شد، و اگر خوارتان گرداند(و دست از یاریتان بردارد، همان گونه که در جنگ احد چنین شد) کیست که پس از او شما را یاری دهد؟ و مؤمنان باید تنها بر خدا توکل کنند و بس. خداوند متعال می فرماید:«الَّذِینَ قَالُواْ لإِخْوَانِهِمْ وَقَعَدُواْ لَوْ أَطَاعُونَا مَا قُتِلُوا»[ آل عمران/168] آنان کسانی هستند که نشستند و ( از جنگ کناره گیری کردند و نسبت ) به برادران خود گفتند: اگر از ما اطاعت می کردند(و حرف ما را می شنیدند) کشته نمی شدند. خداوند من سراپاگناه و تقصیر را ببخشد
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
      6 13
      چقدر حرف میزنی بیکار . بو پی روزی
    • IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
      8 1
      عالی بود !
  • بنده خدا IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    8 7
    متاسفم که نظر منو که هیچ توهینی نداشت و بلکه توصیه های دلسوزانه داشت منتشر نمیکنید و نظر اونایی که مخالف نظامن و از ترس ناوهای آمریکایی حاضرن همه چیزشون رو بدن منتشر میکنی. اینه آزادی بیان؟؟؟ فقط حرف مخالف باید بیان بشه؟؟؟ پس موافقها چی؟؟؟؟ پس مخالفهای نظام حق دارن بگن آزادی نیست نظر من این بود که گفتم برد موشکهای ما باید تا خود آمریکا برسه وگرنه با تهدید اسراییل هیچوقت سایه جنگ از سر ما برداشته نمیشه. اگه برد موشکهامون تا آمریکا یا لندن و پاریس برسه اون وقت ناتو و آمریکا و این اراذل و اوباش جرات تهدید ما رو دیگه نخواهند داشت. تا وقتی مردم انگلیس و آمریکا خیالشون راحته واسه قدرت نظامی ما تره هم خورد نمیکنن و کشتن یه عده صهیونیست رذل جبران خرابی کشور ما رو نمیکنه. اگه منتشر نکنید پیش خدا ازتون شکایت میکنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس