حذف صفر از پول

با توجه به نظر کارشناسان در خصوص نیاز کشور به حذف ۳ الی ۴صفر از پول ملی، هزینه های حذف یک صفر می‌تواند بار مالی اضافه‌ای بر کشور تحمیل کند.

 سرویس اقتصاد مشرق - هیئت دولت در مصوبه روز گذشته خود، در راستای اصلاح قانون پولی-بانکی، حذف یک صفر از پول رایج کشور و تبدیل ریال به تومان را به تصویب رساند. براین اساس واحد پول رسمی کشور از ریال به تومان تغییر کرد که درواقع باعث افزایش ۱۰ برابری ارزش پول ایران در معاملات بین‌المللی می‌شود بطوریکه به عنوان نمونه نرخ برابری با دلار به قیمت روز بجای ۳۷۷۵۰ ریال به ۳۷۷۵ تومان تغییر می‌کند.

اگرچه هنوز راه بسیاری از تصویب این طرح در دولت تا تصویب در مجلس و اجرای آن باقی مانده است، اما نگاهی به تاثیراتی که این مصوبه بر اقتصاد کشور دارد، می‌تواند راهنمای خوبی برای نمایندگان مجلس و فعالان اقتصادی در تصمیم گیری درست باشد.

واحد پول ایران از اوایل قرن حاضر شمسی و حدود سال ۱۳۰۸، ریال تعیین شد که اکنون پس از گذشت قریب به ۹۰ سال از آن تاریخ، با فراز و نشیب های بسیاری که "ریال" در آن گرفتار شده، شاهد این هستیم که روزبه روز از ارزش پول ملی کاسته شده و جز در برخی معاملات خاص و حسابداری های رسمی کشور از آن استفاده نمی‌شود.

بنابراین سیاست تغییر واحد پول ملی کشور به واحد بزرگتر برای حفظ و ارتقا ارزش پول کشور، اقدامی کارشناسانه است که در صورتی که به درستی اجرا شود می‌تواند تاثیرات بسزایی در بهبود اوضاع اقتصادی کشور بگذارد. بر این اساس به بررسی تبعات این تصمیم دولت در اقتصاد کشور و همچنین راهکارهایی برای تاثیر بیشتر این موضوع بر دارایی های کشور می‌پردازیم.

آیا حذف یک صفر سیاست مناسبی است؟

با نگاهی به تجربه سایر کشورهایی که در وضعیت مشابه ایران اقدام به کاهش صفرهای پول خود کردند، آنچه مشخص می‌شود بی تاثیر بودن حذف یک صفر در بهبود جایگاه پول ملی است چرا که به عنوان نمونه در حال حاضر بسیاری از مردم دیگر در معاملات روزمره خود از ریال استفاده نمی‌کنند و تومان خیلی وقت است جایگزین ریال شده است.

به بیان دیگر، مسئله تعیین تومان به عنوان پول ملی یک واکنش صوری توسط دولت است که "هزینه فرصت" آن همخوانی ندارد.

در واقع دولت به دلایل مختلفی ازجمله ریسک ناپذیری، عملا طرحی را به تصویب رسانده که نه تنها فایده ای در معاملات مردم و تغییر جایگاه پول رایج کشور در برابر دلار ندارد، بلکه هزینه های بسیاری همچون تغییر واحد پول که شامل هزینه چاپ اسکناس‌ و مسکوک، هزینه تغییر سیستم‌های حسابداری، تغییر اوراق بهادار و دسته چک‌ها و قراردادهاست را نیز بر کشور تحمیل می‌کند.

در این رابطه می‌توان به اظهار نظر سید حسن حسینی شاهرودی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص حذف یک صفر از پول ملی اشاره کرد که گفته بود:

حذف یک صفر از واحد پولی کشور و تبدیل واحد پول از ریال به تومان که در هیئت دولت تصویب شده است یک تصمیم شجاعانه نیست و اگر دولت برای مشکلات اساسی تر واحد پول کشور تصمیم گیری می‌کرد اثرات آن برای کشور قابل ملاحظه تر بود.

از سوی دیگر، با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، تغییر واحد پول تصمیم درستی است، اما اینکه چه تعداد صفر حذف شود جای بحث دارد و بهتر بود به یک صفر اکتفا نکنند و تعداد بیشتری در نظر گرفته می‌شد.
 

نظر کارشناسان درباره حذف یک صفر از پول کشور

در دولت قبل حذف چهار صفر از پول ملی با توجه به کاهش شدید ارزش ریال در مقابل ارزهای دیگر پس از بررسی‌های کارشناسی صندوق بین‌المللی پول و مشورت با برخی از کشورها مانند ترکیه که تجربه حذف ۶ صفر را داشتند به تصویب هیات وزیران رسید، اما به دلایلی هیچ‌گاه این لایحه برای اعلام نظر مجلس از پاستور به بهارستان نرفت. در آن زمان برخی مسئولان بانکی دولت، اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و همچنین افزایش نرخ ارز را دلیل اجرایی نشدن این مصوبه اعلام کرده بودند.

اما پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و باتوجه به سیاست های اقتصادی کابینه روحانی که کاهش تورم را به هر بهایی در دستور کار اصلی خود قرار داده بود، بار دیگر و با تک رقمی شدن تورم مسئله تغییر پول ملی و کاهش چند صفر از آن مطرح شد که واکنش‌های بسیاری را نیز از سوی مقامات دولتی به همراه داشت.

در این رابطه می‌توان به اظهارات سیف رئیس کل بانک مرکزی در سال ۹۳ در خصوص حذف حذف صفر از پول ملی اشاره کرد که گفته بود:

این اقدامی است که حتماً باید اتفاق بیفتد. اما بررسی‌ها می‌گوید زمانی باید حذف کرد که نرخ تورم تک‌رقمی شود، این کار باید در شرایط باثبات و در یک افق بلندمدت رخ دهد.

وی همچنین گفته بود: در آن زمان چند کار باید انجام شود که یکی از آنها حذف ۳ یا ۴ صفر است.

طیب نیا وزیر اقتصاد نیز از دیگر اعضای تیم اقتصادی کابینه و موافق حذف صفرهای پول بود. وی در آبان ماه سال ۹۵ درباره حذف صفر از پول ملی گفته بود: من نیز حذف سه صفر را اصلاحی ضروری می‌دانم که باید در آینده صورت بگیرد.

او درباره زمان حذف سه صفر از پول ملی توضیح داد: به نظر من زمان حذف صفرها از پول ملی وقتی فرا می‌رسد که بتوانیم تورم اقتصاد ایران را مهار کرده و به یک وضعیت پایدار برسیم، وقتی به وضعیت پایدار رسیدیم ان‌شاالله بعد از آن برای حذف سه صفر از پول ملی اقدام خواهد شد.

سخنان مسئولین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد موید این است که در هردوی این ارگان‌ها برای حذف صفر از پول کشور اتفاق نظر وجود داشته و برنامه‌ای که مناسب با آن می‌دانستند حذف سه الی چهار صفر از پول ملی بوده است و انجام این را نیز به ثبات در شرایط کشور منوط می‌کردند. از این منظر و با توجه به اینکه دولت پس از ۴ سال از روی کار آمدن، هنوز اقدام به اصلاح واحد پولی نکرده است آیا می‌توان این را نتیجه گرفت که علی‌رغم ادعاهای مسئولان، هنوز وضعیت کشور به ثبات نرسیده و اقتصاد، مقاومت لازم را پیدا نکرده است؟

حذف صفر از پول چقدر خرج دارد؟

در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان اسکناس و مسکوک وجود دارد و اگر قرار باشد که دولت و بانک مرکزی هزینه چاپ اسکناس و ضرب سکه معادل این رقم را تامین کرده و به تدریج اسکناس و سکه‌های جدید را جایگزین آن کنند، لازم است برای انتشار حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان اسکناس و سکه برنامه‌ریزی شود.

براساس آخرین آمار از هزینه های ضرب سکه و انتشار اسکناس، برای انتشار هر برگ اسکناس باید معادل ۱۰۰ تومان هزینه شود. برای ضرب سکه نیز باید معادل ۵۰ تا ۱۰۰ تومان برای تامین آلیاژ نیکل درنظر گرفته شود. در نتیجه برای هر برگ اسکناس و ضرب یک سکه مبلغی حدود ۷۵ تومان باید هزینه شود.

بر این اساس، در صورتی که متوسط اسکناس و سکه‌های موجود را حدود ۲۰۰۰ تومان درنظر بگیریم، برای انتشار ۵۰ هزار میلیارد تومان یعنی حداقل ۲۵ میلیارد برگ اسکناس و ضرب سکه باید انجام شود تا موجودی اسکناس و سکه کشور با حذف یک صفر از ریال به تومان تبدیل شود.  

 بر این اساس برای ۲۵ میلیارد برگ اسکناس یا ضرب سکه حداقل به رقمی معادل ۲ هزار میلیارد تومان نیاز است تا این روند در یک دوره یکی، دو ساله به تدریج تومان را جایگزین ریال کند. از این رو این پرسش وجود دارد که با توجه به اینکه لازم است حذف صفرها در آینده نزدیک در دستور کار قرار گیرد، آیا بهتر نیست در مقابل چنین هزینه‌ای، از ابتدا با حذف چهار صفر، واحد پول جدید را جایگزین کنیم؟  

دولت چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

برای این تصمیم دولت دلایل مختلفی را می‌توان برشمرد. اما از نظر کارشناسان عمده علتی که این تصمیم می‌تواند داشته باشد شامل موارد زیر است:

  • اولین دلیلی که می‌توان برای این تصمیم دولت در نظر گرفت کنترل حجم پول و نقدینگی است. البته برای موفقیت کامل در کاهش حجم نقدینگی کشور هرچه تعداد صفرهایی که از پول حذف می‌شود بیشتر باشد توفیق دولت نیز بیشتر خواهد بود. از این بابت امکان کنترل حجم پول در کشور در مصوبه اخیر دولت که تنها یک صفر را از پول ملی حذف می‌کند دور از انتظار خواهد بود.
  • علت دیگری که می‌توان برای این مصوبه متصور بود، تاثیر روانی کاهش یک صفر است بطوریکه قیمت اجناس را بظاهر ارزان و ناچیز جلوه دهند. بطوریکه گـرانی و همچنین افزایش قیمت بـرخی از خدمات و کالاهای مصرفی موجب ناراحتی و دلنگرانی مردم شده و عده ای تصور می‌کنند چنانچه صفر از اسکناس‌ها کم شود بطور طبیعی تمامی نرخ‌ها نازل و ارزان بنظر خواهند رسید و از نظر روانی بر روحیه اکثر مردم تأثیر مثبت خواهد گذاشت.
  • سومین مسئله‌ای که می‌تواند موجب تصمیم به حذف یک صفر از پول ملی‌شود را می‌توان کاهش ارزش اسمی دلار آمریکا در نظر گرفت. این موضوع نیز برای دولت با اهمیت می‌باشد و به دنبال این است که با کم کردن صفرها به دنیا علی الخصوص دولت آمریکا ثابت کنند که پول ایرانی از ارزش بسیار بالائی در دولت تدبیر و امید برخوردار شده است.
  • دلیل دیگری که می‌توان برای این مصوبه دولت در نظر گرفت، ‌ آسان سازی مبادلات، محاسبات و خرید و فروشهای مردم از اثرات قابل تحقق حذف صفر است، اما برای حذف صفرها ارتقای شاخصهای اقتصادی همچون افزایش تولید، نرخ سرمایه گذاری، آزادسازیهای اقتصادی، رفع انحصارات، حضور بانکهای خارجی در کشور، حضور بی قید و شرط سرمایه گذاران خارجی و غیره نیز باید انجام شود.

نقش مجلس در بهبود مصوبه دولت

باتوجه به اینکه این مصوبه طبق روال قانونی باید برای تصویب به مجلس داده شود، لذا نحوه بررسی کارشناسانه این موضوع در نهاد قانونگذاری کشور می‌تواند نقش بسزایی در حفظ منابع موجود داشته باشد.

در واقع با توجه به اینکه اکثر کارشناسان حذف یک صفر از پول را عملا بی نتیجه دانسته و دولتی‌ها نیز حذف سه تا چهار صفر از پول را برای کشور لازم می‌دانند، لازم به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن هزینه‌های بالای حذف صفر که شامل جمع‌آوری اسکناس‌ها و مسکوکات قبلی و امحای آنها، نشر اسکناس‌ها و مسکوکات جدید، تغییر نرم‌افزارها، قراردادها و... می‌شود برای جلوگیری از دوباره کاری در چاپ اسکناس که یک بار برای تغییر نام فعلی و حذف یک صفر و دیگری برای حذف ۲ یا ۳ صفر دیگر در آینده، بهتر است نمایندگان پس از بررسی شرایط کلان اقتصادی کشور و در صورت امکان، بصورت یکجا هم نام واحد پول را تغییر دهند و هم از تعداد صفرهای آن بکاهند تا موجب آن نشود که به هزینه مردم و با پول مالیات‌دهندگان، کاری را که می‌توان به یکباره انجام داد با دوبار هزینه کردن انجام داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    22 6
    الکیه بابا. این دولت روغن ریخته را نذر امامزاده کرده . خاک بر سرشون
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    13 6
    فرقش چه. ریال با تومان. مسخره بازی بیش نیست. فایده به حال ملت ندارد و تاثیری هم در رفها مردم نخواهد داشت
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    35 11
    مشرق پفیوز این چرت و پرتها چیه میزنی؟ نان نداریم بخوریم تو از ریال و تومن حرف میزنی
  • سقراط IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    5 3
    با این وضع تورم ایجاد شده در این دولت واقعا باید این کار رو کرد هزینه که داره ولی می ارزه خیلی , برزیل این کار رو کرد خیلی خوب شد بعد واقعا هم زشته که ارزش پول ما از خیلی از کشور ها کمتره حداقل اینجوری دیگه این تحقیر ها رو نمی بینیم البته بازم این طرح مال دولت قبل بود خخخ
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    8 7
    بخوان دعای فرج را که دعا اثر دارد
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    3 6
    مسئله‌ای که می‌تواند موجب تصمیم به حذف یک صفر از پول ملی‌شود را می‌توان کاهش ارزش اسمی دلار آمریکا در نظر گرفت
    • ناشناس IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      9 0
      باحذف یک 0ارزش پول ملی 10برابر خواهد شد! واقعا کلام بی معنی هست که جز دروغ هیچ چیز نیست!
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    7 0
    این هزینه در وضع فعلی کشور که گرانی و هزینه های دولت مردم را کلافه کرده برای چی و چرا ؟ کدام مشکل را حل می کند - کارتهای الکترونیکی بحث حمل پول زیادرا هم حل کرده اند -
  • AT ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    15 35
    یکبار دولت یک کار صحیح انجام داد آن را هم بکوبید
  • غلامی IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    11 4
    با سلام واقعا اگر دولت مردان محترم نظر به رفاه و معیشت مردم دارند همین مبالغی نقدینگی که نزد عموم کشور به ریال موجود میباشد را تبدیل به تومان کنند. بذون آنکه تغییری در روند قیمتها ایجاد گردد .بطور مثال 10/000ریال به 10/000تومان بدل گردد پولی که در حساب بانکی شخصی نزد بانک میباشد به طور مثال 100/000/000ریال از فردا تصویب شود 100/000/000تومان . بذون آنکه نیاز به چاپ پول باشد و بدون آنکه نیاز به افزایش قیمت گردد . همانطور که نرخ ارز را یک شبه آزاد کردند و اتومبیل 30میلیونی شد 100میلیون با واحد پول کشور هم همین کارو کنند. بدون آنکه نان گران شود همه یک شبه ثروتنمندند. فرض بفرمایید شما 100/000ریال پول در جیب خود دارید که میشود 10قرص نان 10/000ریال (هزار تومانی ) فرا اعلام کنند 100/000ریال شما شده یکصد هزار تومان اجناس به همان قیمت قبلی (نان 10/000ریال (هزار تومانی )
    • محمد IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
      10 0
      خیلی باهوشی ، ندزدنت!
    • ehsan IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      0 0
      بعد اون وقت فرقش با همین ریالی که داریم چی میشه دقیقا؟!
  • غلامی IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    5 0
    مردم به ریال حرف نمیزنند و از تومان بهره میبرند برای ثروتمند شدن مردم تلاش کنید . لقمه را روی سر خود نچرخانید . این مهملات راه به جایی نخواهد برد. بیایید از فردا اعلام کنید هر کس هر پولی نزدش هست ارزشش تومان است . هر کس هر بدهی داشته / هر چه خریده / هر قیمتی که بوده ارزشش همان است که بود. نان 1000تومان ماشین 40میلیون تومان خانه 300میلیون تومان اما پولی که نقدا دارید در حساب شما مثلا بوده 500میلیون ریال شده 500میلیون تومان همه خانه دارند همه ماشین دارند همه نان دارند. روراست باش با خود خدا همین نزدیکی هاست
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    0 0
    الانم که همه با تومن کار میکنن کسی با ریال کاری نداره
  • pakabara SE ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
    7 0
    نکتۀ هفتم: جلوی اتلاف بیت المال بگیرد با این لایحه تومان دوستی‌تان! با توجه توضیح مفصل نوشتار نکتۀ ششم گفتم، من به شدت مخالف لایحه دولت هستم که صرفاً می‌خواهد نام ریال به تومان کنند، و در ظاهر یک صفر کم کند! این تام و یک صفر قبلاً مردم در معاملاتشان حذف کردند، این‌ها نشان می‌دهد متأسفانه کادر اقتصادی-مالی دولت جناب آقای روحانی، به شدت محافظه‌کار هستند، و اهل اصلاح و رفرم واقعی نیستند، حوانده ام هزینۀ این لایحه بالغ سه هزار میلیارد تومان است، یعنی این چنین پول گزافی را از جیب بیت المال/ثروت ملی ایرانیان برای هیچ خرج می‌کنند!، حداقل کار این است سه تا صفر کم کنند، و برای جلوگیری از اشتباه کاربرد نام توسط مردم، اگر حیلی عشق به نام تومان دارند!، دست کم نام واحد جدید بگذارند "تومان نو"، و مردم کم کم آن را "تومانو" تلفظ می‌کنند، و در نتیجه اشتباه صورت نمی‌گیرد در کاربرد نام.
  • .. ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    1 1
    کار خوبیس هر وقت میرم بانک یا مبلغ چک بنویسم ریال و تومانو اشتباه میکنم و معاملات روز مره اینجوری بهتره قرارنیست یهویی کل اسکناس هارو یجا تغییر بدن.به تعداد اسکناسهایی که به مرور منسوخ میشه به مرور اسکناس با صفر کمتر جایگزین میشه. هزینه هم نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس