کد خبر 753100
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
سرباز

صربستان که از جمله کشورهای بالکان غربی است که خدمت نظام وظیفه اجباری را در سال 2011میلادی رسما لغو کرده بود، اکنون مجددا به دنبال برقراری خدمت نظام وظیفه اجباری در این کشور است.

به گزارش مشرق، الکساندر وولین وزیر دفاع جمهوری صربستان اخیرا طی گفت و گو با مجله 'دفاع' با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها خدمت نظام وظیفه اجباری را دوباره اجرا می کنند، گفت که درباره این موضوع باید تمامی جامعه تصمیم بگیرند.

وولین در این خصوص اشاره کرد که کشورهای بسیاری خدمت سربازی اجباری را لغو نکرده اند و بسیاری هم که مانند سوئد آن را لغو کرده بودند، دوباره خدمت سربازی را به حالت اولیه برگرده اند. ولی اکنون این موضوع بسیار پیچیده است.

وی افزود که در سال های اخیر در باره موضوع بازگشت خدمت سربازی اجباری صحبتهای زیادی شده و بر اساس مطالب رسانه های خبری می توان نتیحه گرفت که تقریبا صد درصد صرب ها خواهان بازگشت خدمت سربازی اجباری هستند.

دولت صربستان با اتخاذ تصمیمی خدمت نظام وظیفه اجباری را از اول ژانویه سال 2011 میلادی رسما لغو کرد و از ابتدای همین سال خدمت وظیفه را به صورت داوطلبانه اعلام کرد.
جمعیت صربستان بر اساس سرشماری نفوس در سال 2011 میلادی، بالغ بر 7 میلیون و 565 هزار و 761 نفر است.این کشور با مجارستان در شمال، رومانی و بلغارستان در شرق، جمهوری مقدونیه و مونته‌نگرو در جنوب، کرواسی و بوسنی و هرزگوین در غرب هم‌مرز است. بلگراد پایتخت این کشور است.

**مونته نگرو

همچنین بر اساس گزارشها، مونته نگرو دیگر کشور بالکان غربی که اخیرا به عنوان بیست و نهمین عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پذیرفته شده است، خدمت نظام وظیفه (سربازی) اجباری را به داوطلبانه تغییر داد.

دولت مونته نگرو عضو یوگسلاوی سابق، پس از 14 سال خدمت سربازی اجباری در ارتش را لغو و آن را برای داوطلبان به مدت 6 ماه اعلام کرد.بر اساس تصمیم دولت مونته نگرو مبنی بر داوطلبانه شدن خدمت سربازی، جوانان این کشور می توانند این وظیفه شهروندی را به صورت داوطلبانه انجام دهند.

ارتش مونته نگرو به عنوان جوان ترین کشور اروپایی به طور نمادین از یک هزار و 500 نظامی تشکیل شده است که از این تعداد 512 تن سرباز، 786 تن درجه دار و 245 نفر بقیه افسر می باشند و بودجه نظامی آن در چارچوب یک کشور اروپایی ناچیز است.

مونته نگرو کشوری کوچک در منطقه بالکان واقع در کرانه دریای آدریاتیک پس از امضای سندی در 30 اردیبشهت سال 1396، در 15 خرداد همین سال (پنجم ژوئن 2017) طی مراسمی در وزارت امور خارجه آمریکا رسما به عضویت ناتو در آمد.

کارشناسان امور سیاسی و نظامی منطقه بالکان باور دارند که عضویت مونته نگرو در ناتو می تواند یک توازن نظامی و سیاسی در منطقه بالکان بین قدرت های بزرگ بخصوص در منطقه اروپای شرقی ایجاد کند که اکثر کشورهای این منطقه در گذشته به شوروی سابق گرایش داشتند.مونته نگرو در همه پرسی 26 می 2006 با کسب آرای 55.5 درصد به استقلال دست یافت و بدین صورت فروپاشی یوگسلاوی سابق که از 1991 میلادی شروع شده بود؛ با استقلال مونته نگرو کامل شد و این جمهوری پس از گذشت 88 سال دوباره به استقلال دست یافت.
مونته نگرو به لحاظ وسعت و جمعیت، کوچکترین جمهوری یوگسلاوی سابق به شمار می رود که از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی اروپا واقع شده و مساحت آن 13.812 کیلومتر مربع و جمعیت آن 678 هزار و 177 تن و پایتخت آن شهر «پودگوریستا» است.

این کشور کوچک که در مجاورت دریای آدریاتیک است، سواحل متعددی دارد که می تواند سالانه بیش از نیم میلیون گردشگر را به خود جذب کند.جمهوری مونته نگرو با داشتن 199 کیلومتر سواحل با دریای آدریاتیک و چند بندر مهم از جمله بندر بار از اهمیت راهبردی در منطقه بالکان برخوردار است.مونته نگرو از جنوب شرقی با آلبانی و از جنوب غربی دریای آدریاتیک، از غرب با کرواسی، از شمال غربی با بوسنی و هرزگوین و از شمال شرقی با صربستان هم مرز است.

** کرواسی

این کشور از جمهوری های برآمده از یوگسلاوی سابق است که از سال 2009 میلادی عضو ناتو و از سال 2013 وارد اتحادیه اروپا شده است. اکنون موضوع بازگشت خدمت سربازی اجباری موضوع روز در این کشور است.

مقام ها و نهادهای مسئول در کرواسی در حال تحلیل و بررسی گسترده برای مزایا و معایب مجدد خدمت نظام وظیفه اجباری در این کشور هستند.«پاوا میلی یواتس» ژنرال بازنشسته ارتش کرواسی در این باره می گوید که مرتب صحبت از حل و فصل بحران خشونت آمیز بحران ها در منطقه است که اغلب با تامین رادار این مساله پایان می یابد.

وی با اشاره به اینکه چنین صحبت هایی واقعا می تواند باعث ایجاد مشکلات و مسائلی شوند گفت، تلاش جمهوری صربسکا برای استقلال از بوسنی و هرزگوین که چنین مساله ای بلافاصله با واکنش مسلمانان در بوسنی رو به رو می شود و مشکل ساز خواهد بود و از طرف دیگر صربستان را نیز وارد میدان می کند که امری کاملا طبیعی است و کروات ها نیز در بوسنی و هرزگوین وارد عمل می شوند که این خود ممکن است به یک درگیری بسیار جدی تبدیل شود.

در کرواسی خدمت نظام وظیفه اجباری در سال 2008 میلادی لغو شده است و از آن پس فقط خدمت سربازی داوطلبانه وجود دارد.خدمت سربازی داوطلبانه در کرواسی به مدت 14 هفته است که در مناطق آموزشی سلونی و گاشینی در این کشور انجام می شود.قبل از تجزیه و تحلیل رسمی در وزارت دفاع کرواسی مقام های این کشور مایل نیستند که در این خصوص اظهار نظر کنند.مطمئنا وزارت دفاع و ستاد مشترک ارتش کرواسی ابتدا پیشنهادی را در مورد تصمیم خدمت سربازی اجباری اتخاذ و سپس آن را ارزیابی می کنند.

کرواسی که از سال 2009 عضو ناتو و از سال 2013 عضو اتحادیه اروپا است، با توجه به تحولات جهانی و منطقه ای در فکر تقویت بنیه دفاعی خود است و در این رابطه وزارت دفاع کرواسی تصمیم دارد که در برنامه های مالی برای سال جاری میلادی حدود 172میلیون یورو جهت تامین تجهیزات مورد نیاز وزارت ارتش اختصاص دهد.کرواسی یکی از 6 جمهوری یوگسلاوی سابق به شمار می رود که با برگزاری همه پرسی عمومی در تاریخ 25 ژوئن 1991 میلادی اعلام استقلال کرد.جمهوری کرواسی براساس سرشماری سال 2003 میلادی بیش از 4 میلیون و 437 هزار نفر جمعیت دارد و از غرب با اسلوونی از شمال با مجارستان و از شرق با صربستان و بوسنی و هرزگوین و از جنوب با مونته نگرو مرز مشترک دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    2 0
    من نمیام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس