كلاهبرداري

وعده تحصیل در دانشگاه‌های معتبر کشورهای غربی شیوه‌ای بود که مرد کلاهبردار با فریب دانشجویان و خانواده‌هایشان موفق شده‌است، بیش از ۳ میلیارد تومان به جیب بزند.

به گزارش مشرق، چندی قبل مردی به دادسرای ناحیه یک تهران رفت و از رئیس شرکتی تحت عنوان دانش‌پژوهان به اتهام کلاهبرداری شکایت کرد. 

شاکی در توضیح ماجرا گفت: مدتی بود تصمیم داشتم برای تحصیل به کشور امریکا بروم تا اینکه چند ماه قبل پیامکی درباره چگونگی گرفتن ویزای اقامت تحصیلی و دانشجویی به گوشی‌ام ارسال شد. پیامک متعلق به شرکتی به نام دانش‌پژوهان و محل دفترش هم در حوالی خیابان کامرانیه بود که تصمیم گرفتم برای مشاوره به آنجا بروم. مدیر شرکت مردی به نام سیاوش بود که قول داد برای من ویزای تحصیلی بگیرد. پس از اینکه با او قرار داد بستم، مبلغ ۵۰ میلیون تومان به حسابش واریز کردم و منتظر دریافت ویزای تحصیلی بودم که متوجه شدم سیاوش از من کلاهبرداری کرده و شرکت را بسته است.

با طرح این شکایت پرونده به دستور قاضی برای رسیدگی در اختیار تیمی از کارآگاهان اداره سیزدهم پلیس‌آگاهی قرار گرفت. همزمان با ادامه تحقیقات مأموران با شکایت‌های مشابه‌ای روبه‌رو شدند که همگی حکایت از آن داشت مدیر شرکت «دانش پژوهان» به نام سیاوش در پوشش اخذ ویزای اقامت تحصیلی و دانشجویی از کشورهای امریکا، انگلستان، کانادا و اسلواکی، از تعداد زیادی شهروند از ۵۰ میلیون تومان تا ۲۰۰ میلیون تومان کلاهبرداری کرده‌است و پس از بستن دفترش در خیابان کامرانیه متواری شده است. 

یکی از مالباختگان در اظهاراتش گفت: توسط یکی از دوستانم به سیاوش به عنوان مدیر شرکت دانش پژوهان معرفی شدم، پس از مراجعه به دفتر شرکت وی در منطقه کامرانیه، برای گرفتن ویزای کشور انگلستان برای اقامت خودم و پسرم از طریق پذیرش تحصیلی با شرکت دانش پژوهان قرارداد بستم. دفتر شرکت فاقد تابلو بود و وقتی علت آن را جویا شدیم، سیاوش مدعی شد که به تازگی به این مکان نقل مکان کرده‌اند؛ در ادامه مذاکرات، او مدعی شد که می‌تواند از طریق ثبت نام پسرم در مدارس تابستانی کشور انگلستان اقدام به اخذ ویزا برای من و پسرم کند و دو ماه اقامت در این کشور را برای ما تأمین کند و به این بهانه مبلغ ۵۰‌میلیون تومان از من دریافت کرد.

وی ادامه داد: پس از گذشت چندین ماه وی با من تماس گرفت و در کمال ناباوری مدعی شد که برای ثبت نام پسرم دیر شده است. در چنین شرایطی تصمیم گرفتم پولم را پس بگیرم که پس از یک‌ماه رفت و آمد به دفتر سیاوش متوجه شدم، دفتر شرکت دانش‌پژوهان به صورت ناگهانی تعطیل شده‌است. در این مدت نیز تحقیقاتی انجام دادم که متوجه شدم مدرسه مورد ادعای سیاوش برای ثبت نام فرزندم وجود خارجی ندارد که فهمیدم وی با این شیوه از من و تعدادی دیگر کلاهبرداری کرده است.

مالباخته‌ای دیگر که به بهانه اخذ ویزای دانشجویی از کشور امریکا مورد کلاهبرداری قرار گرفته بود، گفت: ‌من از طریق پیامک‌های تلگرامی با شرکت دانش‌پژوهان آشنا شدم.  چند ماه قبل به همراه مادرم برای گرفتن ویزای دانشجویی برای دانشگاه بستن (‌Boston) به مؤسسه دانش پژوهان مراجعه کردیم. مبلغ ۲۸۰۰ دلار به عنوان دستمزد پرداخت کردیم و در ادامه به بهانه‌های مختلف مجموعاً بیش از ۸۰ میلیون تومان به مؤسسه دانش پژوهان پول پرداخت کردیم.

وقتی همه مبلغ خواسته شده را پرداخت کردیم، مدیر شرکت مدعی شد که به زودی مرا برای مصاحبه به سفارت امریکا در کشور قبرس می‌فرستد، اما او چند روز بعد مدعی شد که سفارت امریکا در کشور قبرس وقت مصاحبه نمی‌دهد، به همین دلیل از من چند ماه دیگر فرصت خواست تا وقت مصاحبه سفارت امریکا در کشور اتریش را برایم هماهنگ کنند. او به بهانه‌های مختلف، زمان‌های دیگری را برای مصاحبه من مشخص کرد تا اینکه یک روز ادعا کرد با روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید در کشور امریکا امکان رفتنم به امریکا وجود ندارد و به این بهانه پیشنهاد داد تا مرا برای ادامه تحصیل به کشور انگلستان بفرستد، اما پس از گذشت چندوقت دفتر شرکت در منطقه کامرانیه تعطیل شد و از آن زمان هیچگونه اطلاعی از سیاوش ندارم.

در حالی که هر روز به تعداد شاکیان شرکت کاغذی دانش‌پژوهان افزوده می‌شد، بررسی مأموران نشان داد این شرکت فاقد هرگونه مجوز رسمی از وزارت علوم و همچنین سابقه ثبت شرکت است. همچنین مشخص شد، مدیر متواری شرکت با انتخاب اسم دانش‌پژوهان برای شرکت خود و سوء‌استفاده از تشابه اسمی با یک مؤسسه رسمی و معتبر اقدام به کلاهبرداری از افراد کرده است. 

مأموران در بررسی‌های تخصصی دریافتند مرد کلاهبردار که هشت‌سال قبل از کشور امریکا به ایران بازگشته است، بر‌خلاف شیوه و شگرد رایج در امر تبلیغات از طریق روزنامه‌ها با ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و تبلیغات در فضای مجازی به خصوص در تلگرام و اینستاگرام سوژه‌های خود را انتخاب می‌کند.  مأموران در ادامه محل زندگی متهم را در منطقه دزاشیب شناسایی کردند، اما متوجه شدند وی محل زندگی‌اش را به مکان نامعلومی تغییر داده است.

سپس مأموران تحقیقات تخصصی خود را ادامه دادند تا اینکه فهمیدند، مرد کلاهبردار این بار در منطقه میرداماد فعالیت‌های مجرمانه‌اش را از سر گرفته است. بدین ترتیب مأموران وی را در محل جدید شرکت قلابی‌اش بازداشت کردند.  متهم ۴۱ ساله پس از انتقال به اداره سیزدهم پلیس‌آگاهی به جرم خود اعتراف کرد. 

سردار عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس‌آگاهی تهران بزرگ، با اشاره به ارزش ۳ میلیارد تومانی پرونده شرکت دانش‌پژوهان به خبرنگار ما گفت: با شناسایی ده‌ها مالباخته و بررسی اظهارات و مدارک مستند، آنها مبنی بر پرداخت ده‌ها میلیون تومان به متهم پرونده، تاکنون ارزش مالی پرونده به بیش از ۳ میلیارد تومان رسیده‌است.

رئیس پلیس‌آگاهی تهران بزرگ در پایان این خبر گفت: با توجه به اعتراف صریح متهم به دریافت وجوه نقد از ده‌ها مالباخته در پوشش شرکت دانش‌پژوهان و در ادامه شناسایی ده‌ها مالباخته در همان مراحل اولیه تحقیقات، از تمامی شکات و مالباختگانی که بدین شیوه و شگرد و تحت عنوان شرکت دانش‌پژوهان مور کلاهبرداری قرار گرفتند، دعوت می‌شود تا جهت پیگیری شکایات خود به نشانی اداره سیزدهم پلیس‌آگاهی تهران بزرگ در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند. 

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس