کد خبر 751234
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
دیناروند

دیناروند گفت: همسر من یک سهامدار جزئی یک شرکت دانش بنیان است که آمار فروشی ندارد.

به گزارش مشرق، رسول دیناروند، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص حواشی بوجود در طی روزهای گذشته اظهار کرد: عده‌ای برعلیه ما کمر همت بسته‌اند، برخی در دولت قبلی سمت‌های اجرایی مرتبط با سلامت و دارو داشته و در آن دوره تعیین و تقسیم مسائل داروی کشور برعهده ایشان بود، حتی در آن زمان در کمیسیون ساخت و ورود دارو هم حضور داشته و دراین دوره نیز تغییری در حکم مدیریت این سیستم ندادیم و کسانی که از قبل حکم داشتند در جای خود ماندند و این تصمیم به این دلیل بود که کسی فکر نکند با آمدن ما همه باید بروند تا به منافع شخصی خود برسیم.

سابقه ما روشن و شفاف قابل بررسی است

دیناروند: اگر قرار بر این باشد که ما نیز خدایی ناکرده براساس ادعایی که افراد مذکور مطرح می‌کنند اقدام نماییم، می‌بایست در‌‌ همان اوایل کار، کمیسیون ساخت و ورود که مهم‌ترین بخش امور دارویی در سیستم است را تغییر می‌دادیم، ولی این کار را نکردیم، و این واقعیتی است که همه می‌دانند و تهمت‌هایی که به بنده و همکاران ما می‌زنند هیچ ارزش و وجاهت قانونی نداشته و لایق ما نیست. مگر دیناروند کیست؟ اینجانب فردی نیستم که بدون هیچ سابقه علمی وعملی در بخش صنعت و دانشگاه و بدون داشتن تجربه در بخش‌های تولیدی، مدیریت سازمان غذا و دارو را در دست گرفته باشم. 

نحوه فعالیت بنده در بخش خصوصی و صنعت هیچ ارتباطی با مدیریت بخش دولتی ندارد

دیناروند: سابقه ما روشن و شفاف قابل بررسی است. در صنعت داروسازی بودم و اتفاقاً جزو اولین نفرات این بخش به حساب می‌آیم، مدیرعاملی هلدینگ، مدیرعاملی شرکت، عضو هیات مدیره ده‌ها شرکت مختلف در زمانی که سمتی نداشتم را داشته و فعالیت کردم، سابقه ما هم برای دست اندرکاران نظام سلامت مثل روز روشن است. نحوه فعالیت بنده در بخش خصوصی و صنعت نه تنها هیچ ارتباطی با مدیریت بخش دولتی ندارد بلکه تاثیری سوئی هم در روند مدیریتی سازمان نداشته است و ارتباط دادن آن به یکدیگر، ‌‌نهایت بی‌انصافی است. اگر افرادی در گذشته سابقه فعالیت در سیستم دارویی داشته و استعفا داده به لحاظ انسانی و اخلاقی و عرف اسلامی درست نیست به عنوان تخلف در سیستم و تصمیمات و دستورات اداری ما را متهم کنند به اینکه به نفع فلان شرکت دارویی عمل نمودید. 

من و همسرم عضو یک درصد دانشمندان جهان هستیم

رییس سازمان غذا و دارو: بنده استاد دانشگاه، عضو محققین طراز اول داروسازی ایران، من و همسرم عضو یک درصد دانشمندان جهان هستیم، طبیعی است که صد‌ها مقاله علمی، ده‌ها اختراع ملی و بین المللی ثبت کردیم، ده‌ها دانشجو زیر نظر ما تربیت شدند، وقتی سیاست کشور به سمت توسعه اقتصاد دانش بنیان حرکت کند، وقتی ما تشویق می‌شویم به اینکه شرکت دانش بنیان تاسیس کنیم. حال این سئوال پیش می‌آید که منویات مقام معظم رهبری را چه کسانی باید اجرا نمایند؟ این انتظاری که مقام معظم رهبری دارند را چه کسانی باید براورده می‌کردند. 

بالاخره اگر نباید شخصیت‌های طراز اول علمی نمی‌رفتند سراغ این کار چه کسانی باید این کار را انجام می‌دادند؟ زمانی که ما رفتیم برای تاسیس شرکت دانش بنیان مگر مسئول در سیستم دولتی بودیم؟ و یا در وزارت بهداشت، مگر مدیر بودیم؟ 

دانشکده داروسازی بیشتر از ده‌ها شرکت دانش بنیان تاسیس کرده، گروه‌های مختلف هیات علمی هر کدام در حیطه کاری خودشان شرکت دانش بنیان تاسیس کرده‌اند. برخی از این‌ها موفق بوده‌اند و برخی نبوده‌اند که بستگی دارد به نحوه فعالیت. ما و همکارانی که فعالیت علمی داشته و داریم قبل از اینکه به وزارت بهداشت بیایم نیز سه شرکت دانش بنیان تاسیس کردیم. 

یکی از شرکت‌ها شکست خورد، این یعنی ایده پژوهشی لزوما به موفقیت نمی‌رسد. بعضی‌هایشان شکست می‌خوردند یکی از ایده‌های ما شکست خورد و دو تای آن‌ها پابرجا ماند. 

آن شرکت‌های دانش بنیان که به اصطلاح خودشان در خصوص همسر بنده افشاگری کرده‌اند ایشان (همسر بنده) فردی باتجربه علمی و دانشمند هستند، استاد تمام دانشگاه و در زمینه اختراع و مقالات، بسیار فعال هستند. 

آنکه حساب پاک است نیاز به مخفی کاری ندارد تا افشا شود

همسر بنده در این حوزه، دانشجویان بسیاری تربیت کرده‌اند؛ یکی از این شرکت‌ها پس از سال‌ها تحقیق و توسعه توانسته یک محصول دانش بنیان را تولید کند که این محصول دانش بنیان هم نانودارویی ضدسرطان است یک تکنولوژی نانو دارویی است که در زمینه‌های تک فعال است. این دارو سالهاست وارد ایران می‌شود منتهی کم وارد می‌شود و تعداد مصرف آن بالا نیست، حالا یک شرکت نانوتک این دارو را تولید کرده است. 

دکتر دیناروند هیات مدیره این شرکت نیست، سهام دار هم نیست، همسرش هم همینطور ویکی از سهام داران جزء آن شرکت هست که مثل بقیه هیات علمی‌ها و دیگر کسانی که این کار را انجام داده‌اند ایشان نیز فعالیت می‌کنند. 

اگر پرونده این شرکت را در وزارت بهداشت هم بررسی کنند می‌بینند که دکتر دیناروند هیچ دخالت و نظری نداده و هیچ دخالتی نداشته‌ام. همه این‌ها فرآیند‌ها و مسیر کار‌شناسی دارد و اگر دخالتی می‌کردم، اجازه نمی‌دادم این حضرات که به اصطلاح اهل افشاگری هستند، کشف نمایند. پس آنکه حساب پاک است نیاز به مخفی کاری ندارد تا افشا شود. 

اگریک شرکت دانش بنیان به موفقیتی برسد و این دارو را تولید کند در صورتی که هیچ بازاری ندارد، باید به آن افتخار کنند. اگر دیناروند در اینجا معاون وزیر نبود این کار انجام نمی‌شد؟ به‌خدا قسم سرعت انجامش بیشتر بود و زود‌تر وارد بازار می‌شد و مارکتش هم بیشتر بود. اگر دکتر دیناروند اینجا نبود راحت‌تر می‌شد پیگیری کرد نه وقتی که اینجا هست و مسئولیت دارد. 

برای بسیاری از جوانان شغل ایجاد شده است

معاون وزیر بهداشت: یک شرکت دانش بنیان دیگر و در گروه دیگری که باز هم همسر بنده جزء آن هاست، چون مشارکت کنندگان بیشتر بوده، آن شرکت موفق شده در مرکز رشد سرمایه گذار جذب و خط تولید راه بیاندازد و همسرم کارخانه‌ای تاسیس نکرده و تولیدی هم نداشته است؛ همت نموده در مرکز رشد خط تولید راه اندازی کرده؛ این باعث افتخار است که دراین مرکز رشد، تعدادی داروی ضدسرطان وارداتی تولید می‌شود. 

چه کسانی این‌ها را تولید می‌کنند؟ دانشمندان جوان نخبه‌ای که اگر ما نتوانیم از آن‌ها حمایت کنیم همه سر از خارج از کشور در می‌آوردند یا بیکار می‌مانند. بالاخره برای بسیاری از جوانان شغل ایجاد شده است و فعالیت‌های خوبی دارند و رقیب هیچ شرکت تولید داخل هم نیستند و همه آن‌ها داروهای وارداتی‌های تک بوده که این‌ها تولید می‌کنند و بنده نیز در دوران مدیریتم در سازمان، هیچ دخالتی در اجرای آن نداشته‌ام. همسرم هم هیچ زمانی در سازمان مسئولیتی نداشته، در آن شرکت‌ها هم دانشجویانی که الان دیگر دانشجو نیستند و یا فارغ التحصیل شده‌اند و PHD گرفته‌اند مشغول فعالیت هستند. 

این باید باعث افتخار باشد یا به نقطه‌ای سیاه برای دیناروند تبدیل شود!

اگر کسی در بخش دولتی صاحب پست مدیریتی می‌شود نباید متهم شود

دیناروند: بنده زمانی که این مسئولیت را در وزارت بهداشت پذیرفتم به دکتر هاشمی وزیر فعلی گفتم که ما جزو موسسان این شرکت‌های دانش بنیان هستیم و ایشان هم خانواده ما را به طور کامل می‌شناسند ومضاف براین از همه این شرکت‌ها اطلاعات کافی دارند. 

این افراد در بخش خصوصی هستند، حالا اگر در بخش دولتی صاحب پست مدیریتی می‌شوند ما باید متهمشان کنیم که شما دارید به آن بخشی که قبلاً فعال بودید سرویس می‌دهید؟ این چه حرفی است؟! یک نماینده مجلس به عنوان وزیر انتخاب می‌شود باید بگوییم اینکه وزیر شدی پس تو در خدمت مجلسی و حتماً وزیر خوبی نیستی، هرکسی بالاخره یک مسئولیتی دارد و در بخشی فعالیت می‌کند. موقعیت‌ها فرق می‌کند و در حوزه کاری وظیفه‌اش را انجام می‌دهد. بیایید بررسی کنید در اینجا که بوده درست کار کرده یا نه؟ 

بحران دارویی در این کشور بوده، صد‌ها قلم کمبود دارویی داشته‌ایم

رییس سازمان غذا و دارو: خوب همکاران ما در سازمان غذا و دارو مشخص هست چه کارهایی انجام داده‌اند. بالاخره بحران دارویی در این کشور بوده، صد‌ها قلم کمبود دارویی داشته‌ایم. این مشکلات را حل نمودیم. واردات دارو را کم کردیم وبسترصرفه جویی را مهیا نمودیم. سهم تولید داخل در دوره مسئولیت ما رفته بالا‌تر، کمبودهای دارویی برطرف شده، سامانه‌های نرم افزاری برای ارتقای شفافیت را ایجاد کردیم، دخالت سلایق را به حداقل رساندیم. 

این کارهایی است که ما انجام دادیم. خیلی بی‌انصافی است که شما در برنامه زنده تلویزیونی بگویید انحصار به یک شرکتی که برای همسر ایشان هست، وجود دارد. در حالیکه خودشان می‌داند این انحصار جزو ابداعات ما نیست این روندی است که از گذشته بوده در آینده هم خواهد بود این رویه در همه دنیا هست یک شخصی که می‌رود یک اختراعی را ثبت می‌کند یک پتنت را ثبت می‌کند حق استفاده انحصاری برای یک مدتی را دارد حالا در ایران ما این را به رسمیت نمی‌شناسیم. 

ما در وزارت بهداشت سالهاست گفتیم برای حمایت از کارهای نوآورانه، یک دوره انحصار به افراد یا شرکت می‌دهیم قبلا هم دادیم یک سال دوسال شش ماه هم برای داروی ساخته شده هم برای ماده اولیه، سال گذشته هفت دارو از شرکت‌های مختلف آمدند این دوره انحصار را اخذ نمودند از شش ماه تا چهار سال. 

تمام مجوزهای انحصاری را به استناد درخواست سندیکا باطل کردیم

دیناروند: از جمله یکی از این‌ها، داروی «هایتک» بوده که یک شرکت نانو تکنولوژی آمده و برای دو سال مجوز گرفته است. سندیکای صنعت داروسازی به ما نامه نوشتند ما مخالف انحصاریم. ما موضوع را در کمیسیون قانونی ساخت و ورود مطرح نمودیم و تصمیم بر این شد که تمام مجوزهای انحصاری را که گرفته را به استناد درخواست سندیکا باطل کردیم. هفت شرکت هم اعتراض کردند. 

همسر من هم یک سهامدار جزئی است

معاون وزیر بهداشت: گفتیم بروید مشکلتان را با خود صنعت حل کنید. چون این یک چیزی است که از دید ما به نفع صنعت وقتی که خود صنعت اظهار می‌کند من این نفع را نمی‌خواهم ما چه اصراری داریم. خوب آقای اختراعی! شما که می‌دانستید این باطل شده، شما که می‌دانستید این شرکت به همسر من ربطی ندارد، همسر من هم یک سهامداری جزئی است. آمار فروش این شرکت را بررسی کنید، فروشی ندارد. یک شرکت دانش بنیان جدید هست، درست هست که هفت، هشت سال دارد کار تحقیقاتی می‌کند ولی این‌ها بالاخره شرکتهای دانش بنیان هستند. 

کارخانه نیست که بتوانند یک خط تولید راه اندازی کنند. و دارو تولید نمایند.، مگر چقدر فروش داشته‌اند، دویست عدد دارو بیشتر تولید ندارد، کماکان همچنان این دارو را با واردات تامین می‌کنند هنوز این‌ها به نقطه مناسبی از لحاظ تولیدی نرسیده‌اند. آن وقت بدون هیچ ملاحظه‌ای آبروی این افراد را در تلویزیون ببریم! بعد افتخار می‌کنید که می‌خواهید جلوی فساد را بگیرید. 

فساد آن روندی است که ما در چهار سال جلویش را گرفتیم

دیناروند:‌ فساد آن روندی است که ما در چهار سال جلویش را گرفتیم و آن چهار هزار میلیارد تومان واردات زیادی است که جلویش گرفته شد. درحوزه دارو و تجهیزات پزشکی محاسبه کردیم چهار هزار میلیارد تومان! ما صرفه جویی ایجاد کردیم چهار هزار میلیارد تومان این‌ها آمارش موجود هست ولی در کمال تاسف با عدد سازی و با توهین می‌گویند نه، این آمار واقعی نیست. این افراد بدون هیچ ادله منطقی و مستندی مطالب خودشان را مطرح می‌کنند. 

 افرادی به دنبال گرفتن امتیاز و احیای خودشان هستند

دیناروند:‌ من واقعا فکر می‌کنم این توطئه‌ای که در جریان است فرا‌تر از شخص بنده است و فرا‌تر از این‌ها عده‌ای هستند که حتما ارتباط با افرادی که وارداتشان کم شده و آسیب دیده‌اند دارند و دنبال این هستند که با این حربه‌ها امتیاز بگیرند و خودشان را احیا کنند، اینگونه است و شکی در آن نیست. این‌ها فقط به فکر سود آوری از محل واردات هستند نه به فکر ملت که ما را متهم می‌کنند به طرفداری از واردات! چه طرف دار وارداتی هستیم که در‌‌نهایت ثابت کردیم که همسرم و دانشجویان من و خودم شرکت دانش بنیان تاسیس نموده‌ایم این شد واردات؟ نه خیر، من افتخار می‌کنم. 

من اصلا بزرگ‌ترین افتخار خودم را واقعا شرکت دانش بنیان می‌دانم. یعنی من فکر می‌کنم باقیات صالحاتی که از من باقی می‌ماند خدماتی نیست که در دولت انجام دادم. باقیات صالحات من تاسیس شرکت دانش بینان است که بنده هم در آن دخالت داشتم و همسرم درانجام آن بیشتر از من دخالت داشته و ده‌ها دانشجوی نخبه‌ای که در این امر دخالت دارند و این‌ها در این کشور می‌مانند باعث صرفه جویی می‌شود ایجاد اشتغال می‌کند و من به این‌ها افتخار می‌کنم نقاطی که من آن افتخار می‌کنم کشور نباید این‌ها را به طریق نا‌صواب تضعیف و نابود کند. 

شما ادعا دارید! ادعایتان را به بنده بگویید

رییس سازمان غذا و دارو: بنده آقای دکتر توکلی را ده دقیقه دیدم چون ایشان کسالت داشتند و حالشان مساعد نبود. گفتند با گروه کار‌شناس من بنشینید بنده رفتم و دیدم گروه کار‌شناس ایشان سه نفر از کسانی هستند که کینه شخصی طولانی و دشمنی شخصی با من دارند چرایی‌اش را هم نمی‌دانم.

آقای توکلی وقتی اختیار سیستمتان را به دست کسانی که ضد بنده هستند دادید مگر می‌شود با این افراد مذاکره کرد؟ اگر دیده‌بان شفافیت این کار را راساً به گروه کار‌شناسی مستقل منصوب می‌کرد خیلی عالی بود. همین الان هم ما به آن‌ها می‌گویم شما یک سری کشفیاتی کرده‌اید پاسخ ما را دریافت کنید شما ادعا دارید، ادعایتان را به بنده بگویید این ادعای ماست جواب من را نیز دریافت کنید اگر راست هم می‌گویید افراد بی‌طرف بیایند قضاوت کنند. 

یک گروه کار‌شناسی بی‌طرف نظر بدهد/ جنجال گروهی و اختلاف چه ثمری دارد؟ 

دیناروند: در این کشور ده‌ها کار‌شناس دارویی متدین وجود دارد افرادی که قبلا مسئولیت داشتند از این‌ها سوال کنید بروید از آقای دکتر ابوالحسن احمدیانی سوال کنید یا بروید از آقای دکتر آذرنوش سوال کنید بروید از کسانی که بالاخره هر کدام دو دوره، سه دوره مسئولیت داشتند، زحمت کشیدند و از افراد دیگر سوال کنید جواب بنده را دارید آن کشفیات را هم دارید. این‌ها را بدهید یک گروه کار‌شناسی بی‌طرف نظر بدهند جنجال گروهی و اختلاف چه ثمری دارد؟ 

ما می‌گوییم گزارش را به ما بدهید ما هم مستندات شما را ببینیم در ضمن در سازمان غذا و دارو هر اتفاقی بیافتد مگر باید دیناروند جوابگو باشد این سازمان مدیرکل دارد کار‌شناس دارد هزاران نفر در این سازمان عریض و طویل مشغول به کار هستند. مثلاً من گفتم هیچ مجوز واردات یا ترخیص یا پروانه ساختی به امضاء رئیس سازمان غذا و دارو نمی‌رسد. شما فکر می‌کنید همه چیز را من نمی‌بینم؟ 

باید بررسی شود و مسئول مربوطه جوابگو باشد

رییس سازمان غذا و دارو: نه وزیر بهداشت سیاست‌گذار در این زمینه است و رئیس سازمان غذا و دارو در این حوزه کنترل می‌کند این سیاست‌ها اجرا شود. مدیرکل مربوطه مسئول اجراست. من که نمی‌گویم تخلفی در این زمینه وجود ندارد، باید بررسی شود و مسئول مربوطه جوابگو باشد. رییس سازمان کلیات امور را نظارت می‌کند و با افتخار می‌گویم که کلیات درست دارد اجرا می‌شود من ماموریتم حل بحران دارو بود که این کار را کردم قیمت را کنترل کردم شرکتهای دانش بنیان را حمایت کردم من این کار‌ها را کردم. شما کسی که مردم از عملکرد او راضی هستند و آمار کارش مشخص و درست است را می‌خواهید خرابش کنید. من اگر اهل زد و بند بودم شما‌ها را راحت‌تر مدیریت می‌کردم کسی که اهل زد و بند نیست یک عده دشمن خونی‌اش می‌شوند. 

اختیار قانونی آئین نامه و ضابطه تاسیس داروخانه با وزارت بهداشت است

دیناروند: فاصله داروخانه‌ها و حدنصاب جمعیتی قضیه‌ای است که نیاز به ارزیابی و بررسی و تدبیر دارد و نمی‌شود تا دیروز با یک معیاری تعیین می‌شد و امروز کلا آن را حذف کنیم. ضوابط و آئین نامه تاسیس داروخانه به امضاء وزیر بهداشت است و اختیار قانونی آئین نامه و ضابطه‌اش با وزارت بهداشت است. شورای رقابت صلاحیت ورود به این قضیه را ندارد. 

شورای رقابت برگرفته از قانون اصل ۴۴ است. پیرو سیاستهای کلی مقام معظم رهبری اصل ۴۴ ایجاد شد برای جلوگیری از انحصار در‌‌ همان قانون گفته حوزه بهداشت و آموزش پزشکی از این قانون مستثنی است و ما می‌گوئیم آقای شیوا خود قانون حوزه سلامت را جدا کرده است و ایشان می‌گویند دارو جزء حوزه سلامت نیست! 

می‌گویند در تجارت دارو انحصار است. من گفتم همینجا امضاء می‌دهم که اگر در حوزه دارو یک کلمه انحصار وجود داشت شما هرکدام را بگوئید من باطل می‌کنم و صبر نمی‌کنم. اما در عرضه چه داروخانه چه مطب چه مرکز MRI قانون خودش گفته باید جلوی هزینه‌های اضافی گرفته شود مثل این می‌ماند که هرکسی سر کوچه‌اش یک مرکز MRI بزند. 

شاکیان نمی‌توانند کار‌شناس پرونده بشوند

رییس سازمان غذا و دارو: شاکیان پرونده نمی‌توانند بشوند کار‌شناس پرونده. یکی از این افراد وارد کننده دارو است سال ۹۱ وارداتش ۹۱ میلیارد است الان شده ۵۷۰ میلیارد. ما واقعاً چه ظلمی به ایشان کرده‌ایم؟!! هرجا می‌رود می‌گوید دیناروند فقط به ۲شرکت مجوز واردات دارو می‌دهد. آخر ما که اصلا به شرکت مجوز نمی‌دهیم، به خود دارو می‌دهیم و وقتی یک دارو معادل تولید داخلش را داریم، خوب جلوی وارداتش را می‌گیریم. 

آن شرکت‌ها داروهای مشابه داخل کمتری وارد می‌کنند، برای همین برای داروهای بیشتری مجوز می‌گیرند. کسب و کار هر شرکت توسط خود شرکت تضمین می‌شود و این موضوع ربطی به ما ندارد که اینگونه دارو‌ها را که تولید داخلش هست را برای واردات انتخاب می‌کنند. هرکدام از این شرکت‌ها که تخلف کرده‌اند را بروید و بررسی کنید و با آن‌ها برخورد کنید. من در‌‌ همان جلسه گفتم هرکسی فرار تعرفه‌ای کرده است با آن مقابله کنید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس