کد خبر 750693
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
پرچم عربستان

یک استاد دانشگاه و نویسنده قطری با تاکید بر سیاست‌های جنگ طلبانه عربستان اظهار داشت: پایگاه نظامی ترکیه در قطر مانع حمله نظامی عربستان به قطر است.

 به گزراش مشرق، «علی ابوالهیل» استاد دانشگاه و نویسنده قطری در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: وجود پایگاه‌های نظامی ترکیه در خاک قطر عامل بازدارنده در برابر دخالت نظامی عربستان علیه قطر است.

سوء قصد به محمد بن سلمان

وی افزود: عربستان سرگرم جبهه‌ای است که در یمن آتش آن را شعله ور کرده  و علاوه بر این با مشکلات داخلی و دسته بندی هایی در داخل خاندان حاکم روبه رو است تا جایی که برخی می گویند محمد بن سلمان ولیعهد سعودی مورد سوء قصد قرار گرفت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مجموعه این مسائل مشکلاتی است که عربستان را از ماجراجویی برای گشون جبهه جدید باز می دارد.

سودجویی آمریکا و برخی کشورهای دیگر از بحران در خلیج فارس

ابوالهیل در مورد نقش آمریکا در بحران روابط بین عربستان و متحدانش با قطر و اینکه آیا هدف از شعله ور شدن ای بحران فروش سلاح است؟ تاکید کرد؟ آمریکا و سایر کشورهای سازنده سلاح از جنگ هایی که در جهان به راه می افتد، استفاده می کنند زیرا پایان جنگ در جهان یعنی تعطیلی کارخانه های اسلحه سازی در آمریکا و سایر کشورها.

وی یادآور شد: آمریکا در جهان منافع راهبردی دارد و منطقه خلیج فارس از این موضوع مستثنی نیست و علاوه بر آمریکا برخی دیگر از کشورهای جهان هر یک به میزانی متفاوت در بحران آفرینی در صحنه بین الملل نقش دارند که نمونه آن را در شبه جزیره کره که صحنه کشمکش آمریکا و چین است شاهدیم، حال آنکه قربانی این کشمکش کره شمالی است.

درستی مقایسه بین تحریم قطر و تحریم غزه

وی در مورد مقایسه محاصره و تحریم قطر از سوی عربستان و متحدانش با محاصره غزه از سوی اسرائیل گفت: می توان این مقایسه را از این زاویه درست دانست که قطر جنبش مقاومت اسلامی حماس را جنبش مقاومت و مشروع می داند، حال آنکه کشورهای تحریم کننده آن را یک جنبش تروریستی قلمداد می کنند.

تحریم قطر بر جام ۲۰۲۲ تاثیر نخواهد داشت

ابوالهیل در خصوص میزبانی قطر از جام جهانی ۲۰۲۲ تاکید کرد، قطر ۵۰ تا ۶۰ درصد نیازهای غذایی خود را که از طریق گذرگاه سلودی عربستان یعنی تنها گذرگاه زمینی موجود وارد می کرد، از طریق ترکیه و ایران و کشورهای دوست جبران کرده است.

اقتصاد قطر انعطاف پذیر است

وی توضیح داد: قطر از مدت ها پیش درروند جهانی شدن مشارکت داشته و اقتصاد آن اقتصاد بازار و انعطاف پذیر است از همین رو امکان خرید از هر نقطه ای از  جهان برایش وجود دارد و برای این کار نیز به اندازه کافی پول وارز در اختیار دارد، از همین رو با وجود تمام دسیسه چینی های عربستان و متحدانش و نیز سازمان های آلمانی و انگلیسی برای مانع تراشی در مسیر میزبانی قطر از جام ۲۰۲۲ تحریم ها تا این لحظه بر اقدامات مربوط این موضوع تاثیری نگذاشته و نخواهد گذاشت.

عربستان حق ندارد مانع روابط قطر با ایران شود

این استاد دانشگاه و نویسنده قطری در بخش دیگری از این گفت وگو در خصوص اینکه آیا عربستان حق دارد مانع همکاری نظامی و یا اقتصادی با ایران شود؟ پاسخ داد: عربستان و یا سایر کشورهاحق ندارند از برقرای روابط قطر به هر شکلی که باشد با هیچ کشور دیگر جلوگیری کنند، زیرا این یک تصمیم حاکمیتی است و هر کشوری که حداقل احترامی برای حاکمیت ملی خود قائل باشد، نمی تواند این دیکته ها و قیمومیت ها را بپذیرد.

وی در پاسخ به اینکه سوال که آیا در مرحله آینده همکاری قطر با ایران افزایش خواهد یافت؟ اظهار داشت: پیش از بحران کنونی با عربستان و متحدانش، روابط قطر با ایران پرتوکلی و اقتصادی بود زیرا قطر یک میدان گازی مشترک با ایرن دارد.

ابوالهیل گفت: با توجه به این موارد طبیعی است که پس از تحریم روابط با ایران افزایش خواهد یافت و اگر مشکلی در این خصوص وجود داشته باشد مربوط به کشورهای تحریم کننده است زیرا این کشورها هستند که با محاصره زمینی، هوایی و دریایی موجب شدند قطر به ایران و سایر کشورها  پناه ببرد.

نقش ایران در ناکامی فشارهای اقتصادی بر ملت قطر

این نویسنده قطری یادآور شد  که ایران و ترکیه و تمام کشورهای دوست قطر در دنیا پس از تحریم بیش از قبل دست دوستی و همکاری به سمت آن دراز کرده و این تحریم ها را ناکام گذاشتند.

وی در خصوص اینکه آیا قطر با ایران همکاری نظامی و امنیتی شبیه ترکیه خواهد داشت؟ پاسخ داد: با ایران در بخش گاز مایع و محافظت از سواحل و نیز مبارزه با قاچاق و مواد مخدر روابط اقتصادی داریم و هر کشور خود کشورهای مشخصی را برای همکاری انتخاب می کند که این یک تصمیم حاکمیتی و مرتبط با سیاست قطر است.

عربستان در صدد ملحق کردن شورای همکاری به وزارت خارجه خود است

ابوالهیل در ادامه درمورد اینکه آیا عربستان از شورای همکاری خلیج فارس در راستای منافع خود بهره برداری می کند؟ گفت: این موضوع بدیهی است، زیرا مقر ابن شورا در خاک عربستان قرار دارد و کشورهایی که مقر و میزبان چنین نهادهایی هستند، همواره بر آن تاثیر دارند که نمونه آن را در مورد تاثیر قاهره بر اتحادیه عرب و یا تاثیر آمریکا بر سازمان ملل متحد  و شورای امنیت شاهد هستیم.

وی تاکید کرد: ریاض به دنبال این است که شورای همکاری را به بخشی از وزارت خارجه سعودی تبدیل کند، ا ین  امکان پذیر نیست و باید گفت ملت های عرب خلیج فارس از این شورا و برخی نهادهای سیاسی به هیچ وجه استفاده ای نکردند  بلکه تنها عربستان است که ازآن استفاده می برد.

خروج از شورای همکاری مشکلی ندارد

ابوالهیل گفت: اگر قطر باید بین حفظ تصمیم حاکمیتی خود و تسلیم نشدن در برابر دیکته های بیگانگان و قیمومیت آنان از یک سو و خروج از شورای همکاری خلیج فارس یکی را انتخاب کند دوحه مشکلی برای خروج از این شورا نخواهد داشت زیرا قطر تمام امکانات برای رشد را در اختیار داشته و در سطح منطقه و جهان دارای شرکای تجاری است.

مخالفت قطر با جنگ عربستان و امارات در یمن

این نویسنده قطری تصریح کرد: قطر با جنگ های ریاض و ابوظبی علیه یمن مخالف است و با وجود اینکه دوحه یکی از اعضای ائتلاف سعودی علیه یمن بود، اما در این خصوص ملاحظاتی داشت و نقش آن در این ائتلاف محدود بود.

وی تاکید کرد: قطر با کشتن انسان های بیگناه مخالف است زیرا جنگ ها حتی اگر عادلانه باشند، بی تردید موجب جان باختن انسان های بی گناه می شوند. در این میان اگر عربستان ومتحدانش دلیل قاطعانه و روشنی در مورد حمایت قطر از تروریسم دارند، ارائه دهند.

خودداری از جنگ علیه یمن امکان پذیر بود

ابوالهیل در مورد ماهیت اصلی شخصیت ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی و محمد بن سلمان ولیعهد او گفت: این دو فقط به جنگ و گزینه نظامی که در یمن، بحرین و سوریه نمود یافته است، اعتقاد دارند، حال آنکه بهتر نبود عملیات توفان قاطعیت را به جای برادران عرب و مسلمان در برابر اسرائیل به کار می گرفتند؟

سیاست عربستان ماکیاولی است

وی تاکید کرد: قطر براین باور است که عربستان و امارات متحده عربی با در پیش گرفتن راه‌های غیرقانونی علیه یمن و سوریه و نیز قطر نشان دادند به دنبال اهداف پست هستند و متاسفانه رویکرد ماکیاولی بر سیاست عربستان حاکم است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس