1396042610052976111418214.jpg

مقام جمهوری آذربایجان گفت: ایران حق دخالت در سیاست خارجی و داخلی ما ندارد. اسرائیل بطور مستقیم نمی‌تواند در حل مناقشه قره‌باغ دخالت کند. این آرزوی سیاستمداران ایران است. آنها در سواد عقب مانده‌اند.

 به گزراش مشرق، یئودا آبراموف گفت: «مناسبات (جمهوری) آذربایجان با اسرائیل در تمامی موارد موجب حساسیت منفی ایران می‌شود. اما ایران هیچ حقی برای دخالت در سیاست خارجی و داخلی ما ندارد. درست است که پیوند تاریخی بزرگی میان ایران و دولت آذربایجان وجود دارد و  به علت نزدیکی زبانی، دینی، فرهنگی و مناسبات همجواری و موقعیت جغرافیایی، همزیستی ایران و (جمهوری) آذربایجان خیلی عادی است و هم (جمهوری) آذربایجان و هم ایران به آن احتیاج دارند، اما ایران نمی‌تواند دیکته کند که (جمهوری) آذربایجان با چه کشوری و در چه سطحی رابطه داشته باشد. »

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری آذربایجان با رژیم صهیونیستی در گفتگو با پایگاه اینترنتی «مدرن»،  درباره سخنان علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران مبنی بر مخالفت این کشور با دخالت اسرائیل در حل مناقشه قره باغ نیز گفت: «در مجموع، اسرائیل دولتی نیست که بطور مستقیم در حل مناقشه قره‌باغ دخالت کند. چرا باید دخالت کند؟ اسرائیل مشکلات خودش را دارد.  بیش از پنجاه سال است که مشکل فلسطین حل نمی‌شود. زیرا حل این قبیل مسائل در اختیار دولت‌های کوچک نیست. حل این مسائل وابسته به قدرت‌های بزرگ است. اسرائیل زمانی می‌تواند وارد حل مساله قره‌باغ شود که یکی از طرف‌های مناقشه، این را از اسرائیل خواهش کند. اسرائیل هیچ‌گاه بطور مستقیم نمی‌تواند در حل مناقشه قره‌باغ دخالت کند. این آرزوی سیاستمداران ایران است. آنها در دیپلماسی و سواد عقب مانده‌اند. اسرائیل دولتی کوچک است. مناقشه قره‌باغ نیز مساله‌ای بزرگ است. به همین علت نیز، این موضوع نیازی به توضیح ندارد. » 

 «یئودا آبراموف» همچنین از بروز تحول در روابط باکو - تل‌آویو در زمینه‌های پزشکی خبر داد.  

وی گفت: «شماری از کارشناسان پزشکی اسرائیل هر ماه به (جمهوری) آذربایجان سفر می‌کنند. آنها در سازمان‌های خصوصی، به تامین سلامت شهروندان (جمهوری) آذربایجان خدمت می‌کنند و گام‌های جدیدی برمی‌دارند. آنها کارشناسان کلینیک‌های مشهور فعال در اسرائیل هستند. » 

یئودا آبراموف افزود: «مرکز پزشی «هورِو»  اسرائیل نیز شهروندان (جمهوری) آذربایجان را پذیرش می‌کند. »

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری آذربایجان با اسرائیل همچنین گفت: «در بخش نظامی نیز کارشناسان هر دو کشور در تولید محصولات نظامی همکاری می‌کنند. همکاری نظامی (جمهوری) آذربایجان با اسرائیل مخفیانه نیست. اسرائیل مدرن‌ترین تسلیحات را به (جمهوری) آذربایجان داده است که نظیر ندارند. اسرائیل این تسلیحات را در مجموع به دو - سه کشور می‌فروشد که یکی از آنها نیز (جمهوری) آذربایجان است. » 

آبراموف تاکید کرد: «آذربایجان برای اسرائیل خیلی ارزش و اهمیت دارد. اسرائیل می‌داند که جمعیت یهودی چندین هزار نفری در (جمهوری) آذربایجان زندگی می‌کند. به همین علت، در اسرائیل نیز گفته‌ام که باید مدرن‌ترین تسلیحات به آذربایجان داده شود. هرکس خوشش نمی‌آید، نیاید. هرکس از این می‌سوزد، بسوزد. همکاری نظامی (جمهوری) آذربایجان با اسرائیل و روابط سیاسی - اقتصادی‌شان ادامه خواهد یافت. » 

یئودا آبراموف درباره زمان گشایش سفارت (جمهوری) آذربایجان در اسرائیل نیز گفت: «امروز حل مساله قره‌باغ کوهستانی اولویت اصلی سیاست خارجی (جمهوری) آذربایجان است. امروز نمی‌توانیم کشورهای همسایه و قدرت‌هایی را که می‌توانند در حل مناقشه قره‌باغ نقش مثبتی ایفاء کنند، از خود برنجانیم و دور کنیم. در وهله نخست، مساله قره‌باغ و در مرحله بعد از آن، گشایش سفارت (جمهوری) آذربایجان در اسرائیل اهمیت دارد. به همین علت، هر زمانی لازم دیده شود، در همان سفارت (جمهوری) آذربایجان در اسراییل گشایش خواهد یافت. »

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • اردبیلی IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    16 27
    عاشق باکو هستم وطن دوم ماست
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      15 3
      با سواد جلو مریضاتون بگیر برای درمان میان ایران .خدا نکنه گدا وضعش یه کم خوب بشه
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      7 1
      برو همونجا هم مارو شاد کن هم خودت خخخخ
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    31 16
    پانترک احمق نوکر اسرائیل
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    13 10
    این منگل تخم انگلیسی - باکو باید به آغوش ایران برگردد
  • AM ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    16 7
    قول میدم این گاگول جدول ضرب هم بلد نباشه
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    15 6
    این مردک که خودش یهودی هستش ترک نیستش که
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    3 3
    چه عزتی داریم ما
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    2 3
    اسم این آقا یهودا آبراموفه
  • مجتبی IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
    4 5
    اینا کی ادم شدن؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس