کد خبر 750501
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
شبکه نسیم

نسیم مدتی است در حوزه تولید و پخش مجموعه‌های تلویزیونی هم به شکلی جدی‌تر از گذشته ورود کرده و پس از پخش چند مجموعه مختلف، تصمیم گرفته خود به صورتی ویژه و اختصاصی به ساخت یک سریال تلویزیونی رو بیاورد.

به گزارش مشرق، چهار سال از افتتاح و آغاز به کار رسمی شبکه نسیم در تلویزیون می‌گذرد. شبکه‌ای که با هدف نشاط، سرگرمی، یادها و مسابقات شروع به کار کرد و هر چند ابتدا نوپا بود، اما خیلی زود جایگاهش را تثبیت کرد و بویژه با پخش دو برنامه شبانگاهی «خندوانه» و «دورهمی» مخاطبان زیادی جذب برنامه‌هایش شدند.

حالا نسیم مدتی است در حوزه تولید و پخش مجموعه‌های تلویزیونی هم به شکلی جدی‌تر از گذشته ورود کرده و پس از پخش چند مجموعه مختلف، تصمیم گرفته خود به صورتی ویژه و اختصاصی به ساخت یک سریال تلویزیونی رو بیاورد. این مجموعه تازه «سفر در خانه» نام دارد و داستانی طنز را روایت می‌کند.

سفرهای یک خانواده

سفر در خانه داستان طنز خانواده‌ای را روایت می‌کند که پس از 30 سال برای نخستین بار قرار است با هم به مسافرت بروند، اما مشکلاتی برایشان رقم می‌خورد و موقعیت‌های طنزی در داستان به وجود می‌آورد. در خلاصه داستانی که توسط گروه سازندگان در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، آمده است:‌ «آقا کریم که بعد از 35 سال کار در کارخانه بازنشسته می‌شود، جایزه سفر به مشهد را از آن خود می‌کند و همراه خانواده راهی این شهر می‌شود؛ اما در این راه اتفاقاتی برای او و خانواده‌اش به وجود می‌آید.» این مجموعه را که در حال فیلمبرداری است، عباس اکبری و سعید کمانی تهیه می‌کنند و بهمن گودرزی، کارگردانی‌اش را عهده‌دار است. علیرضا مسعودی هم نویسنده فیلمنامه و یکی از بازیگران آن است.

گودرزی البته سابقه فعالیتی چند ساله در زمینه‌های دستیاری کارگردانی و کارگردانی سینمایی دارد و در تلویزیون هم ساخت مجموعه‌هایی چون «ششمین نفر» را به عهده داشته است. وی درخصوص تجربه کارگردانی این مجموعه تازه و وضعیت فیلمبرداری و ضبط کار می‌گوید: فیلمبرداری مجموعه تلویزیونی سفر در خانه همزمان با سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) در تهران آغاز شده و پیش‌بینی‌ام این است که ضبط کار تا اوایل شهریور به طول بینجامد. با این حال، اعلام زمان پخش‌اش به عهده من نیست و خود مدیران و نیز تهیه‌کنندگان کار تصمیم می‌گیرند چه زمانی برای پخش مجموعه مناسب‌تر است.

این کارگردان با توجه به این اتفاق جدید تولید و پخش مجموعه‌های تازه تلویزیونی از شبکه نسیم می‌افزاید: مدیران سیما و نیز شبکه نسیم این‌طور به نتیجه رسیده‌اند که این شبکه هم وارد گردونه سریال‌سازی در سیما بشود و این اتفاق بدی هم نیست. این شبکه با توجه به وسعت بینندگانی که دارد اتفاقا در زمینه پخش سریال می‌تواند موفق عمل کند و سفر در خانه به عنوان اولین مجموعه‌ای است که قرار است آغازکننده و فتح باب این راه باشد.

با ریتم تند و طنز

سریال سفر در خانه 18 قسمتی است و امکان دارد فصل دومی هم از این مجموعه روانه آنتن شود. گودرزی تاکید می‌کند: فعلا مشغول ساخت فصل اول هستیم و هنوز به طور قطعی درخصوص ساخت فصل دوم هیچ صحبتی نشده است. با این حال به نظر می‌رسد فضای قصه این امکان را دارد که داستانش دوباره ادامه پیدا کند. حسن اصلی فیلمنامه‌اش در این است که ریتم سریعی دارد و با برخورداری از داستانی از جنس کمدی موقعیت و اتفاقات خاص، اصطلاحا جزو آن دسته مجموعه‌هایی است که اگر مخاطب یک قسمتش را نبیند، بخشی از قصه را از دست می‌دهد.

حسن پورشیرازی در نقش پدر خانواده (کریم)، نسرین مقانلو در نقش مادر خانواده (زیور)، علیرضا مسعودی (اکبر)، امیر نوری (بهزاد)، شهرزاد کمال‌زاده (پریسا) ، ماهان عبدی (بهزاد) و بهنوش بختیاری بازیگرانی هستند که تا این لحظه حضورشان در کار قطعی شده است و اعضای اصلی خانواده کریم آقا و اطرافیانشان را تشکیل می‌دهند. کارگردان این مجموعه معتقد است: سعی کردم به سراغ بازیگرانی بروم که خیلی در کارهای طنز دیگر کلیشه نشده باشند تا بتوانم کار را در قالبی تازه روایت کنم.

ظرفیت‌های خوب شبکه نسیم

عباس اکبری، یکی از دو تهیه‌کننده این مجموعه تلویزیونی است. وی درخصوص روال ساخت این سریال می‌گوید: طرح این مجموعه را سعید کمانی و علیرضا مسعودی در قالب فیلمنامه‌ای به شبکه نسیم ارائه کردند و پس از تایید مدیر این شبکه، من هم به کار پیوستم و بخشی از تهیه‌کنندگی پروژه را عهده‌دار شدم. اکبری با اشاره به این تصمیم تازه شبکه نسیم درخصوص ساخت مجموعه‌های تلویزیونی می‌گوید: مسلما مسئولان شبکه بهتر می‌توانند درخصوص این تصمیمشان صحبت کنند، اما فکر می‌کنم با توجه به ظرفیت‌های خوبی که شبکه نسیم دارد و فضای طنز و نشاطی که در جامعه ایجاد کرده، طبیعی است سریالی هم که می‌خواهد بسازد، در فضایی طنز و نشاط‌بخش باشد.

در خبرهای اولیه‌ای که از ساخت این مجموعه تازه در رسانه‌ها منتشر شد، نام افراد مختلفی چون بهرنگ توفیقی و نیز علیرضا مسعودی به عنوان کارگردانان مطرح شده بود، اما درنهایت قرعه به نام بهمن گودرزی افتاد و او کارگردانی سفر در خانه را عهده‌دار شد. اکبری درخصوص این انتخاب هم معتقد است: معمولا می‌گویند سیب را که به هوا بیندازی تا رسیدن به زمین هزار چرخ می‌خورد. داستان ساخت این مجموعه هم به همین صورت بود و مراحل مختلفی طی کرد. ابتدا براساس صحبتی که آقای مسعودی و دوستان کرده بودند قرار بر این بود خودش کارگردانی مجموعه‌ای را که نوشته بود انجام دهد، اما بعد تصمیم عوض شد و با کارگردانان دیگری چون بهرام بهرامیان و محمدمهدی عسگرپور وارد صحبت شدند. بهرنگ توفیقی هم قرار بود مجموعه‌ای برای محرم بسازد و با توجه به زمان‌بندی ما نمی‌توانست ساخت این سریال را به پایان برساند. در نهایت قرعه به نام بهمن گودرزی افتاد و از این اتفاق بسیار راضی هستیم. به گفته اکبری، تاکنون ضبط حدود 20 درصد از سریال سپری شده و گروه در حال ضبط لوکیشن‌های مختلف در شهر تهران است.

شبکه نسیم و ملودرام‌های 90 شبی

محمد احسانی، مدیر شبکه نسیم

ما سریال موظفی در شبکه نداشته‌ایم، اما از من خواسته شده در دوره جدید به طور ویژه روی سریال تمرکز کنیم؛ از جمله طنزهای قدیمی 90 شبی و ملودرام‌های بلند که قرار است در شبکه نسیم روی آن کار کنیم. البته ساختار و زیرسطح‌های ما متناسب نیست و دوستان قول همکاری داده‌اند و از سال جدید سعی می‌کنیم این کار را انجام دهیم. می‌کوشیم از کسانی که می‌توانند برای مردم برنامه جذاب تولید کنند دعوت کنیم. درِ شبکه نسیم باز است و از مردم می‌خواهم ما را از نظرات خود بی‌بهره نگذارند.

ایده‌ای 15 ـ 10 ساله

علیرضا مسعودی (یا همان علی مشهدی) گرچه سال‌هاست در زمینه فیلمنامه‌نویسی فعال است، اما مخاطبان تلویزیون در این یکی دو سال اخیر او را با استندآپ‌هایش در برنامه خندوانه شناخته‌اند. مسعودی پیش از این فیلمنامه مجموعه‌هایی چون «قرارگاه مسکونی»، «سه‌دونگ سه‌دونگ» و «آقا و خانم سنگی» را به نگارش درآورده و حالا مشغول نگارش این مجموعه تازه شده است. مسعودی درخصوص ایده ساخت این مجموعه می‌گوید: ایده اولیه کار را از 15 ـ 10 سال پیش در ذهن داشتم و همان‌موقع به نگارش درآوردم، اما فرصت ساختش تاکنون مهیا نشده بود و بالاخره به مرحله ساخت رسید.

مسعودی که در این مجموعه علاوه بر نگارش، بازی در نقش یکی از شخصیت‌های مکمل داستان را هم عهده‌دار است، با اشاره به نقش‌اش می‌گوید: من نقش اکبر را بازی می‌کنم و از قسمت هشتم وارد داستان می‌شوم. اکبر شخصیتی است که علاقه‌مند به دختر خانواده با نام پریسا (با بازی شهرزاد کمال‌زاده) می‌شود و به این ترتیب او را در مجموعه می‌بینیم.

این نویسنده همچنین با اشاره به ارزیابی‌اش از موفقیت سریال می‌گوید: این که بگویم چون مخاطبان شبکه نسیم من را می‌شناسند، پس از مجموعه‌ام هم استقبال می‌کنند اصلا درست نیست. چهره خیلی نقشی ندارد و قصه و کارگردانی حائزاهمیت‌تر است، وگرنه مردم فقط دو سه قسمت ابتدایی را می‌بینند و بعد کار را رها می‌کنند. نقش قصه بسیار مهم‌تر است. او همچنین اضافه می‌کند: این روزها مشغول بازی در مجموعه «آرماندو» به کارگردانی احسان عبدی‌پور هم هستم و این دلیلی است که دیرتر وارد این مجموعه می‌شوم. دلم می‌خواهد روزی کارگردانی را هم تجربه کنم، اما به دلیل همین مشغله‌ها کارگردانی این سریال میسر نشد و دلم نمی‌خواست گروه معطل شوند.

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس