کد خبر 749961
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
هادی محمدی

امریکایی‌ها از یک گفت‌وگوی ابتدایی در حاشیه گروه20 برای جنوب سوریه شادمان هستند و شاخص‌های مطلوب خود را تحت عنوان توافق با روسیه اعلام می‌کنند تا نشان دهند در صحنه هستند.

به گزارش مشرق، هادی محمدی طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت:

پرونده سیاسی و نظامی سوریه در شرایط خاصی به سر می‌برد. محور حامی تروریسم در شرایط واگرایی و ناکامی است، لذا هر یک به دنبال رویکردهای انفرادی هستند. امریکا برای خروج از شرایط انفعال به دنبال توافق با روسیه در مناطق جنوبی است تا خود را بازیگری مؤثر نشان دهد. ترکیه حلقه اصلی رایزنی و اقدام امریکا در سوریه نیست و برای ارتقای وضعیت میدانی خود در شمال و شمال غرب حلب برنامه‌هایی دارد و برای ادلب نیز در قالب مناطق چهارگانه کاهش تنش از تمایل روسیه برای جذب ترکیه بهره‌برداری می‌کند. تروریست‌های داخل در شرایط سردرگمی و درگیری‌های داخلی هستند. عربستان با پرونده‌های داخلی و خارجی روبه‌رو است که باید به ساماندهی آنها بپردازد و پتانسیل چندانی برای حضور فعال ندارد. روسیه در دیپلماسی فعال خود، صحنه‌گردان است؛ در دو عرصه تعامل با امریکا و ترکیه، رویکرد خاصی را دنبال می‌کند که نباید از قواعد اصلی مبارزه با تروریسم و احترام و حفظ حاکمیت سوریه و عدم امتیازدهی به تروریست‌ها به حامیان آن عدول کند.

امریکایی‌ها از یک گفت‌وگوی ابتدایی در حاشیه گروه20 برای جنوب سوریه شادمان هستند و شاخص‌های مطلوب خود را تحت عنوان توافق با روسیه اعلام می‌کنند تا نشان دهند در صحنه هستند و ایران از گردونه تصمیمات روی زمین حذف یا در حاشیه است. ترک‌ها هم در آرزوی استقرار در ادلب هستند و توافق ضمنی روس‌ها را دریافت کرده‌اند. حضور لاورنتیف که شنبه در تهران با مقامات ایرانی دیدار داشته، دو پرونده فوق را دربر می‌گیرد.

روس‌ها باید بدانند که نشان دادن روحیه همکاری در سوریه، از شدت سیاست‌های ضدروسی امریکا نخواهد کاست و صهیونیست‌ها برای ایجاد کمربند امنیتی در اراضی اشغالی جولان لحظه‌شماری می‌کنند. لذا به جز شهر درعا بقیه مناطق جنوب سوریه و به ویژه مناطق حضور داعش و النصره در جنوب سوریه در قالب مناطق کاهش تنش قرار نمی‌گیرند و هرگونه مذاکره در این زمینه که قواعد اصلی را رعایت نکند، خارج از تعهدات اجرایی است. در منطقه ادلب، ترک‌ها می‌‌توانند در مرز ادلب با ترکیه مستقر شوند و از تقویت تسلیحاتی تروریست‌ها جلوگیری کنند ولی بقیه مرزهای استانی ادلب باید در اختیار روسیه و در صورت لزوم سوریه و ایران باشد. ترکیه و امریکا زمانی می‌‌توانند در سوریه نقش مثبت بازی کنند که به حاکمیت سوریه احترام بگذارند و دست از حمایت عملی از تروریست‌ها بردارند و روسیه نمی‌تواند و نباید نسبت به این شرط مهم اغماض کند. بدیهی است طرح کاهش تنش در جنوب سوریه یا ادلب اگر با رعایت قواعد اصلی نباشد، فقط دارای بهره تاکتیکی است ولی خسارت راهبردی به دنبال خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس