کد خبر 74960
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۵

مدير گروه تخصصي سلامت جمعيت، خانواده و مدارس مرکز بهداشت خراسان رضوي گفت: سلامت داراي دو جنبه فردي و جمعي است و برخورداري از آن، حق همه انسان‌هاست، به ويژه براي زنان که نيمي از جمعيت کشور را تشكيل مي‌دهند و در تامين بهداشت و سلامت جامعه نقش موثري دارند.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق به نقل از ایسنا، دكتر حامد قضاوي خاطرنشان كرد: با آنکه آمار، حاکي از طول عمر بيشتر زنان نسبت به مردان است (زنان73 سال و مردان 70 سال)، ولي کيفيت زندگي آنان با مشکل همراه است، چرا كه زنان به نسبت، بيش از مردان دچار عوارض حاد، شرايط مزمن و معلوليت‌هاي طولاني مدت و کوتاه مدت مي‌شوند.

وي ادامه داد: براساس يافته‌هاي اوليه از تحقيق سازمان بهداشت جهاني، زندگي بي‌تحرک يکي از 10 علت عمده مرگ و مير در جهان است و عدم فعاليت بدني باعث افزايش مرگ و مير، ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي، ديابت نوع 2 و چاقي مي‌شود.

قضاوي افزود: ميزان بي‌تحرکي در تمام کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه بالاست، در کشورهاي توسعه يافته بيش از نيمي از بالغين به اندازه کافي تحرک ندارند، اين مساله در شهرهاي بزرگ کشورهاي در حال توسعه هم که به سرعت رشد مي‌کنند، مشکل عمده‌تري است زيرا حتي در مناطق روستايي کشورهاي در حال توسعه وقت‌گذراني غيرفعال مثل تماشاي تلويزيون در حال افزايش است.

وي با بيان اينكه نتيجه اين تغييرات در زندگي افزايش ميزان چاقي، ديابت و بيماري‌هاي قلبي و عروقي است، اضافه كرد: فعاليت بدني منظم مي‌تواند سلامت زنان را بهبود ببخشد و از بيماري‌ها و ناتواني‌هاي مرتبط با بي‌تحرکي پيشگيري کند.

مدير گروه تخصصي سلامت جمعيت، خانواده و مدارس مرکز بهداشت خراسان رضوي تصريح كرد: حداقل 30 دقيقه فعاليت بدني در پنج روز هفته خطر بيماري‌هاي مرتبط با بي‌تحرکي را کاهش مي‌دهد، به طور مثال پياده‌روي سريع براي به دست آوردن بسياري از اين اثرات کافي است، اگر چه با افزايش سطح فعاليت، فوايد آن نيز افزايش مي‌يابد.

قضاوي، فعاليت بدني منظم را مفيد دانست و اظهاركرد: اين کار خطر مرگ و مير قبل از بلوغ و مرگ و مير ناشي از بيماري‌هاي قلبي يا سکته مغزي را کاهش مي‌دهد، در حالي که بيماري‌هاي قلبي و سکته مغزي يک سوم تمام مرگ‌هاي زنان در جهان و نيمي از مرگ‌هاي زنان در 50 سالگي و بالاتر را در کشورهاي در حال توسعه به خود اختصاص داده است.

وي ادامه داد: فعاليت بدني منظم خطر ايجاد بيماري‌هاي قلبي و سرطان روده‌ها را 50 درصد، خطر ابتلاي به ديابت نوع 2 را 50 درصد و همچنين احتمال ابتلاي به فشار خون بالا را کاهش مي‌دهد.

مدير گروه تخصصي سلامت جمعيت، خانواده و مدارس مرکز بهداشت خراسان رضوي بيان كرد: اين کار همچنين به پيشگيري يا کاهش پوکي استخوان کمک مي‌کند، خطر شکستگي لگن را تا 50 درصد در زنان کاهش مي‌دهد، باعث ترفيع سلامت روحي و رواني مي‌شود، اضطراب، استرس و احساس افسردگي و تنهايي را نيز کاهش داده و اعتماد به نفس را افزايش مي‌دهد، علاوه بر اين کمک مي‌کند تا از عادات خطرناک مثل مصرف سيگار و سوء استفاده از مواد مخدر و رژيم غذايي بد و خشونت جلوگيري شود.

قضاوي در پايان گفت: يكي ديگر از فوايد فعاليت بدني منظم اين است كه خطر چاقي را 50 درصد نسبت به افراد بي‌تحرک کاهش مي‌دهد و کمک مي‌کند تا استخوان‌ها، عضلات و مفاصل سالمي داشته باشيم همچنين به درمان حالت‌هاي دردناک مثل کمردرد و زانودرد کمک مي‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس