حاشیه‌های جلسه علنی امروز مجلس

صحن علنی امروز خانه ملت شاهد تذکرات و هشدارهای برخی نمایندگان به زنگنه وزیر نفت بود.

به گزارش مشرق، جلسه علنی امروز مجلس (چهارشنبه 21 تیر 96) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

زنگنه در تشریح جزئیات قرارداد با توتال در صحن مجلس:

اطلاعات فاز 11 پارس جنوبی را همزمان با یادداشت تفاهم برای توسعه آن در اختیار توتال قرار دادیم

در ابتدا، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در تشریح جزئیات قرارداد نفتی ایران با شرکت توتال فرانسه گفت: دولت در آبان ماه سال 94، ساختار قراردادهای نفتی را به تصویب رسانده و بعد از این مصوبه جلسات زیادی با منتقدان برگزار شد که آخرین جلسات نیز در محضر رئیس مجلس بود.

قره‌خانی پس از گزارش زنگنه به مجلس:

باید تدابیر لازم را در بستن قراردادها اتخاذ کنیم/ لزوم استفاده از توان داخلی

در ادامه اسدالله قره‌خانی نماینده مردم علی‌آباد سخنگوی کمیسیون انرژی پس از گزارش بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت درباره قرارداد با توتال توضیحاتی ارائه کرد.

تاجگردون پس از گزارش وزیر نفت:

مقایسه زنگنه میان قرارداد توتال با عملکرد دوران تحریم قیاسی مع‌الفارق است

در ادامه نیز، غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران پس از ارائه گزارش بیژن زنگنه وزیر نفت در مورد عقد قرارداد با شرکت توتال،‌گفت: نباید در صحن مجلس به ابعاد فنی این گونه قراردادها پرداخت و برای بررسی ابعاد حقوقی نیز باید از طریق کمیسیون‌های ذیربط اقدام کرد. 

*لاریجانی: هیات نظارت بر قرارداد با توتال نظارت خواهد داشت

همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از ارائه گزارش بیژن زنگنه وزیر نفت طی سخنانی به نظارت بر قرارداد با توتال اشاره کرد.

*شهریاری: نگرانیم با ورود مجدد توتال به ایران، مفاسد این شرکت تکرار شود/ سود 12 میلیارد دلاری توتال از انعقاد قرارداد با ایران

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان نیز طی سخنانی درباره قرارداد ایران با شرکت توتال اظهار داشت: متأسفانه این قراردادها 25 ساله پیش‌بینی شده‌اند، در حالی که در سال 70 قراردادی با شرکت توتال منعقد شد، اما آنان 8 سال کاری انجام ندادند و در سال 87 کارها را رها کرده و از ایران رفتند و فاز پارس جنوبی که به آنها سپرده شده بود را به هیچ کس ندادند، اما قرارگاه خاتم الانبیاء کارهای زیادی انجام داد. 

*گزارش کمیسیون انرژی درباره قطعی آب و برق در خوزستان در مجلس قرائت شد

در بخش دیگری از نشست علنی امروز، گزارش کمیسیون انرژی درباره قطعی آب، برق و شبکه مخابراتی در استان خوزستان در نشست امروز مجلس قرائت شد.

فلاحت‌پیشه پس از گزارش وزیر نفت:

بی‌اعتمادی به چانه‌زنان اقتصادی، توان چانه‌زنی کشور را تضعیف می‌کند/ در برداشت نفت با قطر سر به سر شدیم

همچنین حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد پس از ارائه گزارش بیژن زنگنه وزیر نفت درباره عقد قرارداد با شرکت توتال در سخنانی گفت: در این جلسه ما نمایندگان بخشی از مسئولیت انعکاس این قرارداد در فضای مجازی را بر عهده گرفته‌ایم.

زنگنه پس از سخنان نمایندگان مجلس:

بدون دستور یا حکم قضایی نمی‌توانم قرارداد امضا نکنم/ حضور شرکت‌های خارجی در ایران از اعمال تحریم‌ها جلوگیری می‌کند

بیژن زنگنه وزیر نفت در ادامه پس از پایان صحبت‌های نمایندگان مجلس در سخنان کوتاهی اظهار داشت: برخی از نمایندگان مجلس گفتند IPC خلاف قانون است، با اینکه طبق قانون تصویب شده و رسمیت یافته است. بنده می‌گویم که به قانون و مقرراتی که در دستم است عمل می‌کنم و این قوانین به بنده اجازه می‌دهد قرارداد امضا کنم و پیش روم. 

*نماینده تهران روز ملی عفاف و حجاب را گرامی داشت

فاطمه حسینی نماینده مردم تهراننیز در سخنانی ضمن پاسداشت سالروز قیام مردم مشهد در مسجد گوهرشاد در اعتراض به کشف حجاب رضاخانی، روز ملی عفاف و حجاب را گرامی داشت.

*ساری: مدعیان احیای تالاب شادگان، یک قطره آب در آن می‌بینند؟

همچنین علی ساری نماینده مردم اهواز در سخنانی که پس از گزارش کمیسیون انرژی درباره بحران اخیر کمبود آب، برق و مخابرات در استان خوزستان در صحن علنی مجلس مطرح کرد، گفت: با خشک شدن 2 میلیون متر مکعب از تالاب‌های عراق و 40درصد از تالاب‌های خوزستان، این تالاب‌ها تبدیل به کانون ریزگردها شده است.

*توهین کواکبیان به نمایندگان روحانی مجلس صحن علنی را به تشنج کشاند

در ادامه جلسه، مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران، مجلس را هنگام بررسی سه فوریت طرح توقف قرارداد با شرکت توتال به تشنج کشاند.

با توجه به کاهش امضاهای طرح

«طرح توقف قرارداد با شرکت توتال» از دستور کار مجلس خارج شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه‌فوریت طرح الزام دولت به رعایت مصالح و منافع ملی و قراردادهای نفتی و گازی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی (IPC) را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

نظر موافقان سه‌فوریت توقف قرارداد با توتال

حاجی‌دلیگانی: مصوبات شورایعالی امنیت ملی در قرارداد با توتال رعایت نشده است/ نوروزی: توتال برای افزایش منافعش در قطر به ایران آمد

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر هم در سخنانی به عنوان متقاضی سه‌فوریت طرح توقف قرارداد با شرکت توتال، اظهار داشت: توتال شرکتی بدعهد و دارای سابقه بد در ایران است و از  سال 79 تا سال 87 علیرغم قراردادی که با ایران داشت، هیچ اقدامی انجام نداد و در نهایت از ایران رفت.

نظر مخالفان سه‌فوریت توقف قرارداد با توتال

کواکبیان: عده‌ای می‌خواهند در مسیر تحولات کشور چوب لای چرخ دولت بگذارند/ کوچکترین قصدی برای اهانت به مقام شامخ روحانیت نداشتم

سپس،‌ حجت‌الاسلام احمد مازنی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید در سخنانی به عنوان اولین مخالف سه‌فوریت طرح توقف قرارداد با شرکت توتال، اظهار داشت:‌ اولاً بنده از منتقدین دولت سپاسگزارم که با دقت همه مسائل را با ذره‌بین نقد مورد توجه قرار می‌دهند و مراقبت می‌کنند که  به ارزش‌های انقلاب خدشه وارد نشود.

با اعلام وصول سوال ملی محبی‌نیا

عدم شناسایی لیست دارایی‌های ایران در خارج از کشور «طیب‌نیا» را به صحن مجلس کشاند

محمدعلی وکیلی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست  پارلمان موارد اعلام وصولی را قرائت کرد که بر این اساس، سوال ملی جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی از علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام وصول شد.

تذکر نماینده مشهد نسبت به اظهارات کواکبیان

پژمان‌فر: به رفتار پوپولیستی و توهین‌ها رسیدگی شود/ مطهری: این حرف کواکبیان درست نبود/ کواکبیان: اگر توهین شده عذرخواهی می‌کنم

در ادامه نیز، نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد پس از اظهارات مصطفی کواکبیان در مخالفت با فوریت طرح توقف اجرای توتال، اظهارات نماینده تهران را توهین به روحانیت توصیف کرد و گفت: بنده از طرف روحانیون امضا کننده به خاطر توهینی که آقای کواکبیان کردند پاسخ‌هایی را بیان می‌کنم.

طی بیانیه‌ای صورت گرفت

171 نماینده خواستار ایجاد فرصت برای جوانان متخصص در سطوح عالی مدیریت دولت دوازدهم شدند

171 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهور خواستار ایجاد فرصت برای جوانان فرهیخته و متخصص در سطوح عالی مدیریت دولت دوازدهم شدند.

*پایان مذاکرات علنی صبح امروز مجلس/ نشست بعدی؛ 25 تیرماه

نشست علنی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام علی مطهری نایب رئیس دوم خانه ملت پایان یافت.

جلسه علنی بعدی پارلمان رأس ساعت 8 صبح یکشنبه هفته آینده 25 تیرماه تشکیل می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    15 42
    آقا چه توهینی..آدم باید از کاری حرف بزنه وانتقاد کنه که ازش سردر بیاره..حرف زدن از روی جهالت کارانسانهای مومن وعاقل نیست
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
      29 4
      پس بفرمایید تخصص آقای کواکبیان دقیقا چیه
  • NL ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    32 10
    كيف انگليسي كار خودش رو كرد و اصل ماجرا از موضوع دستور خارج شد
    • DE ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
      26 8
      بفرمائید کیف فرانسه ! خیلی غم انگیز است که ابر و باد و مه باران برای فروش دراز مدت منابع کشوربه بیگانه ، همراه و همنوا شده اند .............
  • محسن IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    12 29
    خودش گفت کوچکترین قصدی برای توهین نداشته. عذرخواهی هم کرد. اونوقت شما باز تیتر می زنید توهین... . شما دیگه چه طور جماعتی هستین؟!
  • US ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    9 11
    کواکبیان عذر خواهی کرد
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    18 4
    اونوقت تخصص خود کواکبیان نفته که موافقت کرده با قرارداد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس