اتحادیه اروپا نمایه

دیپلمات‌های اروپایی نگرانند که بررسی‌های در دست انجام در دولت فعلی آمریکا درباره برجام تا اندازه‌ای ادامه پیدا کند که با حذف مزایای اقتصادی این توافق برای ایران، اجرای آن را تضعیف کند.

 به گزارش مشرق به نقل از وال استریت ژورنال، دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند نگرانند که بررسی‌های در دست انجام در دولت فعلی آمریکا درباره توافق هسته‌‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) تا اندازه‌ای ادامه پیدا کند که با حذف مزایای اقتصادی این توافق برای ایران، اجرای آن را تضعیف کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در زمان تبلیغات انتخاباتی، توافق هسته‌ی با ایران را «توافقی وحشتناک» برای آمریکا توصیف کرده و بعد از ورود به کاخ سفید دستور انجام بررسی‌هایی درباره آن را داده است.  

به نوشته روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، مقام‌های اروپایی در حالی که در اظهارات علنی درباره پایبند ماندن ترامپ به این توافق ابراز خوش‌بینی کرده‌اند، در محافل غیرعلنی نگرانی‌هایی جدی درباره سرانجام بررسی‌های آمریکا درباره آن ابراز می‌کنند.

دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که واشنگتن بازخوردهای اندکی درباره بررسی‌های خود فراهم کرده، از اعلام  تاریخی قطعی برای انجام این بررسی خودداری می‌کند و درباره افرادی که در حال پیشبرد این فرایند هستند اظهارنظری مطرح نمی‌کند.

مقام‌های اروپایی هنوز معقتدند که دولت ترامپ از توافق هسته‌ای خارج نخواهد شد، اما بسیاری نگرانند که واشنگتن آن را در وضعیت بررسی مداوم نگاه دارد. آنها می‌گویند چنین وضعیتی باعث شد ایران از مزایای اقتصادی این توافق که همین حالا هم به خاطر هراس بانک‌های بین‌المللی از تحریم‌های آمریکا معلق مانده، بهره‌مند نشود.

دیپلمات‌های اروپایی به علاوه نگرانند که در صورت مبهم ماندن وضعیت پایبندی آمریکا به برجام، ایران نیز ممکن است در صدد تخلفات محدود برآید.

مقام‌های دولت ترامپ این نگرانی را در پایتخت برخی کشورهای اروپایی مطرح کرده‌اند که این توافق، فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بعد از انقضای برخی از مفاد آن در ۱۵ سال آینده، محدود نمی‌کند.

یک مقام ارشد اروپایی گفت: «فکر کنم وضعیتی که دولت جدید (آمریکا) اوضاع را تحت بررسی نگاه دارد- نمی‌گویم در وضعیت بررسی همیشگی، اما مدام همین وضعیت را ادامه دهد- غیرواقع‌بینانه است. هیچ‌کس ضمانتی درباره نتیجه آن ندارد. »

مقام‌های آمریکایی، در مقابل می‌گویند که متحدان خود را از معیارهای اساسی طرح خود برای بررسی توافق هسته‌ای ایران مطلع کرده‌اند. یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته که دولت ترامپ «نشست‌های دوجانبه متعددی با متحدان اروپایی مختلف» دارد.

از طرف دیگر، دولت ترامپ هنوز برای بسیاری از سمت‌های خود در دستگاه وزارت دفاع و وزارت خارجه فردی را منصوب نکرده است. به عنوان مثال، پست‌های سفیران آمریکا در بسیاری از کشورها و از جمله سفیران واشنگتن در اتحادیه اروپا خالی مانده‌اند. دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند این موضوع باعث ایجاد اخلال‌هایی در تعامل با دولت آمریکا شده است.

اروپایی‌ها به فاصله اندکی بعد از ورود ترامپ به کاخ سفید در ژانویه سال جاری میلادی از بابت پایبندی واشنگتن به توافق هسته‌ای اطمینان خاطر ابراز کردند. این، علی‌رغم لفاظی‌های تندی بود که دولت آمریکا درباره ضرورت اعمال فشار بر ایران در زمینه‌های برنامه موشکی، برنامه‌های منطقه‌ای و مسائل حقوق بشر مطرح می‌کرد.

مقام‌های اروپایی، در ابتدا گمان می‌کردند که بررسی‌های دولت ترامپ در خصوص توافق هسته‌ای با ایران تا اواسط ماه جولای به اتمام خواهد رسید، اما آنها اکنون انتظار دارند که این اقدام دست‌کم تا پایان تابستان طول بکشد. دولت آمریکا از فراهم آوردن اطمینان خاطر مبنی بر  اطلاع رسانی به اروپایی درباره تصمیمات اتخاذ شده خودداری کرده است.

یک مقام ارشد اروپایی دیگر گفت: «من حتی مطمئن نیستم که به چه کسانی اجازه داده خواهد شد در این تصمیم‌گیری نقش‌آفرینی کنند. »

مقام دولت ترامپ این نگرانی را رد کرد: «اطلاعاتی که ما از متحدان اروپایی‌مان دریافت کرده‌ایم، در طیف گسترده‌ای از موضوعات سازنده بوده است. متحدان ما به خوبی می‌دانند که برای ابراز دیدگاه‌هایشان بایستی با چه کسانی تعامل کنند و دارند این کار را هم انجام می‌دهند. »

مقام آمریکایی مورد استناد وال‌استریت‌ژورنال درباره چارچوب زمانی برای پیشبرد فرایند بررسی نیز اظهارنظر کرد. وی گفت: «هیچ تاریخی برای اتمام این اقدام تعیین نشده است. فکر نمی‌کنم تا ابد زمان ببرد. »

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس