کد خبر 747918
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۲
مراسم بیعت اجباری مردم و مسئولان با بن سلمان ولیعهد جدید عربستان سعودی

شرکت‌های فرانسوی در تلاشند با دور زدن ولی‌عهد جوان عربستان، سلاح‌های خود را به پسر شاه سابق و رئیس گارد ملی که انتظار کودتا از وی می‌رود، بفروشند.

به گزارش مشرق، در حالی که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی تلاش می‌کند «متعب بن عبدالله» وزیر گارد ملی را محدود کند و اختیاراتش را کم کند، شرکت‌های فرانسوی با هدف یافتن مشتری برای سلاح‌های خود، وارد این خط اختلاف شده‌اند.

«هبة العبدالله» در گزارشی که در شبکه «نبأ»، منتشر شد، با تایید این خبر گفت: با صعود محمد بن سلمان و نزدیک شدنش به تخت پادشاهی، امتیازهای کلانی نصیب واشنگتن شد و این امر به ضرر کشورهای اروپایی تمام شد. این شاهزاده جوان که معتقد است، آمریکا پناهگاه او برای تثبیت حکومتش است، از زیر بار قراردادهای تسلیحاتی با سایر طرف‌های خارجی، شانه خالی کرد.
در چنین شرایطی بود که مقامات سعودی به وزارت دفاع فرانسه، اخیرا علام کردند که هیچ تمایلی به ادامه همکاری با شرکت «اوداس» مسئول هماهنگی روابط دوجانبه در زمینه تسلیحات ندارد و کار ریاض با این شرکت تا ژانویه آینده به پایان خواهد رسید.
اصلاحات جدید در عربستان سعودی و ایجاد معادلات جدید در این کشور با برکناری «محمد بن نایف» از ولایت عهدی و رسیدن پسر سلمان به این پست موجب شده تا سازمانهای دفاعی فرانسه در روابط قراردادی با نمایندگان سعودی‌شان در موضع ضعف قرار گیرند.

مجل «اینتلیجنس آنلاین» فرانسه که یک مجله تخصصی امور راهبردی به شمار می‌رود و اطلاعات خود را از منابع اطلاعاتی غربی می‌گیرد، می‌نویسد تاجری به نام «جورج فرانکیولی سزار»، اخرین کانال فرانسوی - سعودی است که همچنان در حال فعالیت صحیح است و وی به همراه گروه زیر نظرش در تلاشند تا قراردادهایی با گارد ملی پادشاهی عربستان سعودی که توسط شاهزاده متعب بن عبدالله [پسر شاه سابق عربستان و از رقبای محمد بن سلمان در رسیدن به تخت پادشاهی]اداره می‌شود، امضا کنند.
این گزارشگر در ادامه می‌گوید که گارد ملی عربستان در واقع ارتشی موازی در این کشور به شمار می‌رود و تعداد افراد آن به بیش از 150 هزار سرباز می‌رسد که زیر بار حاکمیت پسر سلمان نمی‌روند بلکه توسط یکی از شاهزادگان به حاشیه رفته و یکی از نوادگان عبدالعزیز اداره می‌شود و ولی‌عهد جوان نگران کودتای قریب‌الوقوع از سوی اوست.

متعب بن عبدالله از برکناری محمد بن نایف و ولی‌عهدی بن‌سلمان ناراضی است و به نظر می‌رسد اقبال پسر شاه سابق عربستان به خرید اسلحه از فرانسوی‌ها به دور از چشم پسر شاه کنونی، غلتک به انزوا کشیدن سلمانی را به سوی او حرکت دهد به ویژه که ولی‌عهد جوان گویی علاقه خاصی به دور کردن متعب از قدرت و ادغام گارد ملی در وزارت دفاع دارد.
به نوشته این مجله اطلاعاتی فرانسوی، متعب و عمویش مقرن بن عبدالعزیز، اولین ولی‌عهد بن سلمان، تنها کسانی بودند که در شب کودتا، در شورای بیعت به پسر سلمان رای ندادند.
طی دو سال 2015 و 2016، محمد بن سلمان از پشت پرده، بسیاری از رقبای خود در میان شاهزادگان سعودی را کنار زد و متعب تنها شاهزاده باقی‌مانده در این سناریو است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    0 0
    به به یک جنگی در بین این خندان کثیف راه بیندازید که نظیرش را دنا ندیده باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس