کد خبر 772172
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۰
محمدبن سلمان

بزرگترین روزنامه اقتصادی جهان خبری شگفت آوری را منتشر کرد که نشان می دهد عربستان سعودی تنها بعد از گذشت مدت کوتاهی، قصد تجدیدنظر جدی و جامع در چشم انداز ۲۰۳۰ دارد.

به گزارش مشرق، به نوشته "فایننشال تایمز"، ناظران گفته اند طرح چشم انداز ۲۰۳۰ اهداف بسیار خوش بینانه ای را برای خود تعریف کرده است که هیچ تناسبی با بروکراسی حاکم بر گلوگاه های حکومتی و جامعه این کشور ندارد. این طرح، با عنوان "طرح تحول ملی"، بزرگترین طرح استراتژیک محمد بن سلمان، ولی عهد این کشور به حساب می آمد.

بر اساس سندی داخلی که جزئیات مربوط اصلاح و تجدید نظر در این طرح در آن ذکر شده و روزنامه فاننشال تایمز به آن دست یافته است، تغییر و تجدید نظر در این طرح مشتمل بر چشم پوشی از فرآیند بازسازی ساختار برخی بخش های استراتژیکی است که همواره مورد انتقاد بوده اند و به تعویق انداختن برخی اصلاحات برای مدت زمانی است که در مواردی به ۱۰ سال می رسد.

البته در این اصلاحات هیچ رد و نشانی دال بر اینکه محمد بن سلمان از طرح خصوصی سازی شرکت "آرامکو" به عنوان مهمترین بخش در صنعت نفت عربستان، صرف نظر کرده باشد به چشم نمی خورد. این در حالی است که بسیاری منابع درباره تأثیر این طرح بر میزان نفوذ و قدرت نفتی عربستان و حتی تأثیر آن بر زندگی شهروندان عادی – که به ارزان بودن قیمت حامل های انرژی عادت کرده اند – هشدار داده اند.

مشاوران دولت عربستان به فایننشال تایمز گفتند که این اقدام ناگهانی و غافلگیر کننده در واقع اعتراف به این موضوع است که بسیاری از اهداف تعریف شده در طرح ۲۰۳۰ بیش از حد خوش بینانه هستند و ممکن است تأثیرهای منفی بسیار زیادی بر اقتصاد داخلی عربستان داشته باشد.

برخی کارشناسان دیگر نیز هشدار داده اند که این تغییرات ممکن است باعث بر هم زدن ثبات و آرامش سرمایه گذارانی شود که همین حالا نگران تبعات خطرناک بحرانی هستند که با توجه به نحوه برکناری محمد بن نایف، ولی عهد سابق، گریبانگر خاندان آل سعود می شود.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس