حجتی وزیر کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه امروز کشاورزان کمتر دغدغه معیشتی دارند، گفت: وزارت جهاد کشاورزی خرید تضمینی را داروی شفابخش نمی‌داند.

به گزارش مشرق، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی امروز یکشنبه (18 تیر 96) در جلسه علنی مجلس و در پاسخ به سؤال ملی سیدکمال‌الدین شهریاری نماینده مردم دشتی و تنگستان مبنی بر علت عمل نکردن سازمان تعاون روستایی بر اساس اهداف تعیین شده در اساسنامه، گفت: امروز کشاورزان ما کمتر دغدغه معیشت دارند.

وی با اشاره به اینکه زنجیره تولید باید در درون بخش کشاورزی چه از لحاظ حقیقی و چه حقوقی باشد و امروز وزارت جهاد کشاورزی این فرآیند را تعریف کرده است، خاطرنشان کرد: ایجاد تعاونی‌های توانمند که هم بازار را بشناسد و هم بتواند عملیات پس از تولید را انجام دهد در دستور وزارت جهاد کشاورزی قرار داشته است. 

حجتی با ذکر این نکته که تمهیدات پیش از تولید نیز مدنظر سازمان تعاون روستایی قرار داشته است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی خرید تضمینی را داروی شفابخش نمی‌داند بلکه صرفاً آن را یک مسکن می‌شمارد. 

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه امروز 45 درصد تولید مرغ به داخل زنجیره تولید رفته است، اظهار داشت: توجه به تکمیل زنجیره تولید چیزی نیست که از خود ابداع کرده باشیم بلکه در کشورهای توسعه‌یافته اجرا شده و در آن موفق بوده‌اند. 

وی با یادآوری اینکه در سال 96، 570طرح تکمیلی پس از تولید از سوی سازمان تعاون روستایی اجرا شده است، عنوان داشت: دیدگاه و باور ما حمایت از کشاورز در مراحل قبل، حین و بعد از تولید است و همین را دنبال کردیم تا چتر حمایت دولت از کشاورز بیش از این باشد.

حجتی با تصریح بر اینکه به علت محدودیت‌های دولت وزارت جهاد کشاورزی در بعضی موارد حتی نتوانست به حداقل‌‌ها بپردازد، عنوان داشت: به ویژه با توجه به مسائل بازار و رقابت مبادلات کالا که مطرح است تردیدی نیست که باید از کشاورزان حمایت کنیم زیرا در ایران هزینه آب و خاک نسبت به قیمت محصول سهم بالایی را به خود اختصاص می‌دهد در حالی که این سهم در خیلی از کشورها صفر است.

وی با اذعان به اینکه حمایت‌های یارانه‌‌ای صادراتی که برای تولید اضافه ضروری کامل نیست و از وزارت جهاد کشاورزی در بعضی برنامه‌ها و سیاست‌ها گاهی ناموفق بوده است، افزود: از نظر قانون، سازمان تعاون روستایی در فهرست سازمان خصوصی‌سازی جهت واگذاری قرار دارد از این رو امکان سرمایه‌گذاری و ایجاد وظایف و تصدی‌گری جدید ممنوع است. 

وزیر جهاد کشاورزی، گفت: در قانون برنامه ششم توسعه نیز این امکان پیش‌بینی نشده است اما در قالب شبکه تعاونی‌ها در سه سال گذشته این سازمان، سطح معاملات را از 5 میلیون تن به 12 میلیون تن رسانده است. 

حجتی با یادآوری اینکه صادرات 540 هزار تن سیب‌زمینی 10 برابر سه سال گذشته بوده اما تولید 5.5 میلیون تن سیب‌زمینی را نمی‌توان تازه‌خوری کرد، گفت: یقیناً انباشت محصول وجود دارد اما ما در ارتباط با ایجاد زیرساخت و صادرات پیگیر هستیم. 

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تنها امکان ما طبق قانون اخذ تسهیلات است که هزار میلیارد تومان مصوب سال گذشته بود اما فقط 160 میلیارد تومان آن اختصاص یافته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    0 0
    شاید بدلیل اینکه دیگه اصلا کشاورزی نمی کنند. یا رفتن دلال شدن یا کار دیگه‌ای پیدا کردند.
  • 110 IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    0 0
    نمیدونم شاید وزیر کشاورزی با توده کشاورزان اصلا ارتباطی ندارد کشاورزان شدیدترین بحرانها را دارند کمبود آب،نهاده های گران،رها شدگی مدیریت بازاریابی و قیمت گذاری و تبدیل محصولات وگسترش آفات و امراض کشاورزی و عدم مدیریت آنها و عدم حمایت از بیمه محصولات و خود کشاورزان و عدم اختصاص وامهای کم بهره از معضلات بزرگ ماست فریادرسی باید والسلام.
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    0 0
    این رو حقیقتا درست گفته، کشاورز ها خیلی وضع مالی خوبی بهم زدن، ولی هر روز ناشکری و ناله بیشتری میکنن،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس