پرچم کانادا

مقامات اتاوا اعلام کرده‌اند به خاطر قصور دولتمردان این کشور در انجام وظایف قانونی خود در قبال یکی از شهروندان کانادا که پیشتر درگوانتانامو زندانی بوده است، دولت این کشور غرامتی ۸ میلیون دلاری به وی پ

 به گزارش مشرق به نقل از بی‌بی‌سی، دولت کانادا اعلام کرد که که به «عمر خضر»، شهروند این کشور که سال‌ها در بازداشتگاه گوانتانامو زندانی بود ۸ میلیون دلار غرامت می‌پردازد.

عمر خضر، ۳۰ ساله و متولد کانادا، در سال ۲۰۰۲ و هنگامی که تنها ۱۵ سال داشت در افغانستان بازداشت شد و پس از انتقال به گوانتانامو، یک دهه از عمر خود را در آنجا سپری کرد.

او در سال ۲۰۱۰ از سوی دادگاه نظامی آمریکا به کشتن یک گروهبان ارتش این کشور به نام کریستوفر اسپیر محکوم شد.

در بیانیه‌ای که کریستا فری‌لند، وزیر خارجه و رالف گودل، وزیر خدمات عمومی کانادا به طور مشترک منتشر کرده‌اند آمده است: «ما امیدواریم این (پرداخت غرامت) و مذاکراتی که در نهایت به توافق با دولت انجامید به او (عمر خضر) کمک کند فصل جدیدی از زندگی‌ خود را در کنار مردم کانادا آغاز کند».

با وجود این که میزان غرامت پرداخت شده به آقای خضر به طور گسترده‌ای به رسانه‌ها درز کرده و و علنی شده است، اما مقامات اتاوا از انتشار رسمی آن خودداری کرده‌اند. در شکواییه اولیه آقای خضر به علت آنچه «نقض حقوق او به عنوان یک شهروند کانادایی» عنوان شده بود، درخواست ۲۰ میلیون دلار غرامت کرده بود.

عمر خضر جوانترین زندانی گوانتانامو بود و به همین علت هم در کانون مخالفت‌های جهانی با بازداشتگاه نظامی گوانتانامو آمریکا در خاک کوبا قرار گرفته بود.

او در سال ۲۰۰۲ در پنج مورد از اتهام‌هایش گناهکار شناخته شده بود؛ از جمله پرتاب نارنجکی که به مرگ گروهبان اسپیر منجر شده بود.

عمر احمد خضر، در سپتامبر سال ۲۰۱۲ در پی توافقی که میان آمریکا و کانادا حاصل شد، برای گذراندن مابقی دوران محکومیتش به زادگاهش کانادا فرستاده شد.

او که دوران حبسش در گوانتانامو با برسرکار آمدن و کنار رفتن سه دولت محافظه‌کار و لیبرال در کانادا همراه شد توانسته دو بار دیوان عالی این کشور را مجاب کند که به نفع او و علیه مقام‌های دولتی رای صادر کند.

دیوان عالی کانادا می‌گوید دولت در جریان بازداشت، محاکمه و زندانی شدن آقای خضر از وظایف قانونی خود برای حفاظت از شهروندش قصور کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس