400 دانش‌آموز خارجی که در تعطیلات تابستانی خود تحت برنامه‌ «تبادل فرهنگی تابستانی»‌ وزارت خارجه آمریکا به این کشور سفر کرده بودند، در کارگاهی در پنسیلوانیا به انجام کارهای سنگین و اجباری گماشته شدند.

به گزارش خبرنگار دیپلماسی عمومی مشرق، برنامه «تبادل فرهنگی تابستانی» وزارت خارجه آمریکا قرار بود فعالیتی برای ایجاد اتحاد در حوزه دیپلماسی عمومی باشد و سبب شود تا 100 هزار دانش‌آموز مشتاق خارجی به آمریکا آمده و به کارهای جالب بپردازند، و از درآمدهای بدست‌آمده از این کارها برای مسافرت به اماکن توریستی آمریکا استفاده کنند. اما گویا این برنامه به جای ایجاد خاطره‌ای زیبا، باعث شده است تا این دانش‌آموزان با افکار و خاطراتی بد و ناخوشایند از آمریکا به کشورهای خود باز گردند.

در کارگاهی به نام هریشی واقع در پنسیلوانیا بیش از 400 دانش‌آموز خارجی به انجام کارهای سخت و طاقت‌فرسا به کار گماشته شدند. این دانش‌آموزان که برای شرکت در این برنامه تابستانی به اصطلاح جالب مبلغی بیش از 4 هزار دلار پرداخت کرده بودند، مجبور شدند تا به بسته‌بندی و جابجایی بسته‌های شکلات بپردازند.

یکی از مقامات عالی رتبه وزارت خارجه آمریکا که نامی از آن ارائه نشده است در صحبت‌های خود با وبگاه خبری «دیلی بیست» گفت: «مسلماً، ما کمبود پرداختن به برخی مشکلات موجود در این برنامه را احساس می‌کنیم. با این حال، در حال پرداختن به برخی مسائل پیش‌آمده و اجرای اصلاحات هستیم».

برنامه مسافرت کاری تابستانی که در سال 1963 به منظور کاهش تنش‌های موجود در جنگ سرد آغاز شد، به لحاظ مالی بیشتر متکی به خود بوده و هزینه آن بیشتر از خود دانش‌آموزان گرفته می‌شود. ایده این کار این بود که دانش‌آموزان خود پولی را ارائه دهند و سپس این پول را با گذراندن یک سری کارهای جالب مجدداً کسب کنند، و در طی آخرین ماه اقامت خود، از باقیمانده آن برای سفر به اماکن توریستی استفاده نمایند.

با رشد این برنامه، چالش‌های زیادی هم برای آن به ویژه در سال‌های اخیر به وجود آمده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، مایکل هامر، در این مورد اظهار کرده است: «ما ارزش این برنامه را بررسی کرده‌ایم. پس از رایزنی‌های مختلف، به این نتیجه رسیدیم که این برنامه ابزاری ارزشمند برای دیپلماسی عمومی به حساب آمده و سبب ایجاد تماس‌های شخصی می‌شود که بسیار حیاتی هستند».

هامر افزود: «این برنامه هنوز هم نزد سفیران ما و دیگر کشورها به عنوان روشی برای ارتباط جوانان با هم از ارزش بسیار بالایی برخوردار است».

در پالمیرای پنسیلوانیا، یکی از پیمانکاران این برنامه به نام «شورای سفرهای آموزشی آمریکا»، حدود 400 دانش‌آموز را برای کار در کارگاهی به نام هرشی به کار گماشت. دانش‌آموزانی که در آنجا کار کردند از شرایط کاری موجود در آنجا شکایت داشتند از جمله اینکه آنها در این محل بیشتر احساس انزوا می‌کردند، کار شدیدتر از آن بود که حتی تصورش را می‌کردند، و اینکه از چک‌های آنها مبالغ نابجایی کسر شده بود تا امکان مسافرت از آنها گرفته شود و مجبور شوند برای کسب هزینه مسافرت خود در آنجا کار کنند.

همچنین به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، یکی از این دانش‌آموزان در ماه ژوئن با ارسال ایمیلی به وزارت خارجه آمریکا به خاطر آسیبی که در اثر جابجایی جعبه‌ها به کمرش وارد شده بود از آنها درخواست کمک کرد. مسئولین وزارت خارجه آمریکا نیز بیان داشتند که آنها محل کار این دانش‌آموز را عوض کردند، اما با این حال اذعان کردند که بررسی چندانی در مورد وضعیت کاری این کارگاه به عمل نیاوردند. باقی دانش‌آموزان نیز در نهایت به گروه کارگری‌ای به نام «اتحادیه ملی کارگران میهمان» شکایت کردند.

یک منبع آگاه در وزارت خارجه آمریکا تصریح کرده است که پیمانکار این طرح به احتمال زیاد با تحریم مواجه خواهد شد چرا که «شرایط بسیار بدی در این کارگاه وجود داشت و کودکان کاملاً به دور از محیط اطراف خود و در حالتی منزوی نگهداری می‌شدند».

سال گذشته نیز در برنامه تبادل دانش‌آموزان دبیرستانی وزارت خارجه آمریکا، این وزاتخانه مجبور شد به دلیل سواستفاده‌هایی که از دانش‌آموزان خارجی شده بود، یک سوم سازمان‌های دخیل در این طرح را تحریم کرده و دو سازمان را نیز تعطیل کند. همچنین به اذعان خود مقامات وزارت خارجه آمریکا، این وزارت‌خانه سالانه حدود 200 شکایت در مورد به کار گماشتن دانش‌آموزان به کارهای نامناسب، ارائه حقوق ناکافی، و اسکان‌دهی بد دریافت می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • س ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 0
    از امريكا چه انتظاري داشتن؟ استعمار و برده كشي تو خونشه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس