کد خبر 74656
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۹

پژوهشکده علوم و تکنولوژی زیر دریای دانشگاه صنعتی اصفهان در تلاش است تا با دستیابی به دانش فنی سیستم های تصویربرداری زیر آب عملیات جستجو در اعماق آبها را بدون نیاز به غواصان انجام دهد.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق به نقل از مهر، طراحی و ساخت سیستم تصویربرداری زیر آب یکی از 15 طرح کلان ملی است که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مصوب شد.

این طرح در کنار طرحهای کلان دیگر چون طراحی و ساخت شتابگر ملی، تولید رادیو داروها و مواد اولیه وارداتی، تهیه و تجهیز شناور تحقیقاتی اقیانوس پیما، کسب دانش فنی و انتقال فناوری تولید واکسن آنفولانزا نوع A و فصلی، طراحی و ساخت رصدخانه ملی، طراحی و ساخت راکتور و نیروگاه آزمایشی گداخت، سلول درمانی بیماری های صعب العلاج، راه اندازی شبکه ملی ایران، شبکه ملی ابررایانش ایران، کسب و انتقال دانش فنی تولید فرآورده های دارویی دام و طیور، طراحی و ساخت سه نمونه مهندسی خودروی دو نیرو (هیبرید)، ساخت و راه اندازی دو سامانه پرتودهی صنعتی چند منظوره گاما، راه اندازی مراکز هوانوردی عمومی و ساخت تجهیزات پزشکی در دانشگاه صنعتی اصفهان در حال اجرا است.
 
سیستم تصویر‌برداری زیر آب برای بازرسی و فیلمبرداری از محیط آبی و کف دریا است که در بازرسی از تاسیسات دریایی و جستجوی اشیاء در محیط های پر خطر اعماق آب کاربرد دارد. این سیستم می تواند جایگزین غواصان شود و عملیات جستجو و ماموریت های غواصان را با هزینه و زمان کمتر انجام دهد.

این سیستم به صورت عمودی در آب قرار می گیرد و با اندکی تغییر در نقطه اتصال طناب مهار به استوانه بزرگ آن به صورت افقی در آب فرو می رود و قادر است در عمق تا 100 متر ماموریت های مورد نظر را انجام دهد. سیستم تصویربرداری زیر آب به راحتی از طریق قایق معمولی قابل به آب اندازی برای انجام عملیات جستجو است. انرژی مورد نیاز این سیستم برق است و در زمانی که برق قابل دسترس نباشد می توان انرژی مورد نیاز آن را با استفاده از سیستم تغذیه اضطراری برق برای مدت محدودی تامین کرد.
 
این سیستم دارای کابل ارتباطی به طول 100 متر متشکل از کابل مخصوص جهت انتقال تصاویر و کابلهای تغذیه همراه با سیستم مهار است که طول آن بر اساس سفارش قابل کاهش و افزایش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس