پیمان جبلی

معاون برون مرزی رسانه ملی از راه‌اندازی 3 شبکه بین‌المللی هوسایی، فرانسوی و روسی زبان در آینده نزدیک و تامین منابع مالی خبر داد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - نشست خبری پیمان جبلی معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما و نمایندگان رسانه های جمعی با موضوع دهمین سالگرد شبکه بین‌المللی پرس‌تی‌وی صبح امروز در سالن اجتماعات شبکه پرس تی وی برگزار شد. پیمان جبلی در این مراسم با بیان اینکه قصد دارد گزارشی 10 ساله از عملکرد شبکه پرس تی وی و همچنین ماموریت های جدید معاونت برون مرزی ارائه دهد، گفت: شبکه های برون مرزی عمدتا شناخته شده نیستند و یکی ار مهم ترین و موثرترین و تاثیرگذارترین فعالیت‌های جمهوری اسلامی برای ایجاد اقتدار ملی و نفوذ هرچه بیشتر در جوامع هدف منطقه فعالیت‌های برون مرزی است که انجام می‌دهد. 

وی افزود: شبکه پرس تی وی با اقتدار در منطقه و جهان رسالت مقدس جمهوری اسلامی را پیگیری می‌کند و مخاطبان جهانی پیدا کرده است و یکی از مشخصه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و یکی از ابزارهای ایجاد مخاطبان گسترده در سراسر دنیا رسانه‌های ما هستند.

جبلی اضافه کرد: یکی از ابزارهای ایجاد اقتدار استفاده از رسانه‌های قدرتمند است. جمهوری اسلامی ایران هم این به فعالیت‌های رسانه‌ای در خارج از ایران پرداخته و باید این فعالیتها تقویت شود. چرا که کشورهای بزرگ جهان به‌دنبال ارتباط با ایران هستند و برای موضوعات مختلف با ایران رایزنی می‌کنند.

جبلی تصریح کرد: طبق برخی برنامه‌های از پیش تعیین شده قرار بود کشورهای ایران و همسایه ایران دچار بحرانهای طولانی شویم و با آن دست و پنجه نرم کنیم اما می‌بینیم که این اتفاق برای ایران نیفتاده که تمام این موارد به دلیل اقتدار این کشور است. این اقتدار باید با ابزار رسانه به جهان منتقل شود و در کنار این موضوعات باید نفوذ در جامعه مخاطب و افکار عمومی جهان هدف قرار گیرد.

مدیر شبکه پرس‌تی‌وی درباره پیشینه فعالیت این شبکه توضیح داد: تأسیس این شبکه به سال 86 بازمی‌گردد و بی‌شک یک نقطه عطف در فعالیتهای رسانه‌ای بود و می‌توان از آن با عنوان یک پوست‌اندازی در فعالیتهای رسانه‌ای ایران نام برد. تا قبل از سقوط صدام شبکه‌های سنتی برون‌مرزی در حال فعالیت بودند و تا آن زمان تمرکز روی تولید و توزیع پیامهای ساده خبری بود اما پس از سال 2003 و راه‌اندازی شبکه العالم ورود شجاعانه‌ای به عرصه بین‌الملل داشتیم.

وی افزود: شبکه العالم در فرآیند جنگ عراق بسیار تأثیرگذار بود و با تجربه حضور شبکه العالم این نتیجه حاصل شد که مخاطبان جهانی را هم در گستره پیام رسانی خود قرار دهیم اما فعالیت با زبان انگلیسی شجاعت بیشتری احتیاج داشت چرا که رسانه‌های باسابقه جهانی با آن زبان در حال فعالیت بودند. با همین مقدمه فعالیت مقدماتی پرس‌تی‌وی از سال 84 آغاز شد و در نهایت در 11 تیرماه 86 رسما راه‌اندازی شد.

مدیر شبکه پرس‌تی وی به ارائه گزارشی از فعالیتهای این شبکه پرداخت و گفت: در سال گذشته 251 ساعت پوشش زنده در داخل و خارج کشور داشتیم، در بسیاری از موارد رقیب جدی رسانه ملی به حساب می‌آمدیم، 186 گزارش تحلیلی و خبری، 3400 دقیقه گزارش خبری از جهان و ایران،365 برنامه تولیدی که 9125 دقیقه می‌شود  و در نهایت 92 عنوان برنامه در سال 95 آغاز به تولید شد و در سال 96 هم ادامه خواهد داشت. عملکرد خوبی در بخش مستند داشتیم و 29 عنوان جایزه در زمینه مستند کسب کردیم. جبلی ادامه داد: تلاش شده است از تکنولوژیها و خلاقیتهای فضای مجازی کمال استفاده را داشته باشیم و 56 خبرنگار در مناطق مختلف جهان داریم و امیدواریم در ارائه صدای متفاوت بین رسانه‌های جهان موفق باشیم. معاون برون مرزی سازمان صداوسیما گفت: راه اندازی سه شبکه بین المللی به زبان‌های هوسایی، فرانسوی و روسی زبان را در دستور کار داریم که امیدوارم به زودی انجام شود.

معاون برون‌مرزی سازمان صدا و سیما درباره چالشهای فعالیت در عرصه جهانی توضیح داد: بعد از سال 88 دیگر نتوانستیم در زمینه شبکه‌های کابلی فعالیت داشته باشیم و تحریم شدیم و تلاش کردیم این ضعف را با حضور در شبکه‌های مجازی جبران کنیم اما فعالیت در آنها نیز محدودیتهایی دارد و نمیتوان از برخی مفاهیم در آنها استفاده کرد. با وجود این محدودیتها با جریانهای ضد سلطه همراه شدیم.کمبود منابع و تحریمهای مالی از دیگر چالشهای مهم ماست که به دلیل این مشکلات قادر به پرداخت حق‌الزحمه خبرنگاران و شرکتهای طرف قرارداد با ما در خارج از کشور نیستیم. اما در کل با این منابع نمی‌توانیم به اهدافی که مد نظر ماست برسیم.

وی درباره فعالیتهای معاونت برون مرزی گفت: ما در این معاونت 10 کانال 24 ساعته داریم مانند شبکه هیسپان‌تی‌وی  که آمریکای لاتین را مخاطب قرار می‌دهد و 5 سال از فعالیت آن می‌گذرد. کانالهای 4 گانه سحر را به صورت فعال داریم که در چهار زبان آذری، اردو، کردی و شبکه بالکان با زبانها و گویشهای این منطقه پخش می‌شوند. ifilm انگلیسی، عربی و فارسی را داریم که با هدف انتقال فرهنگی ایرانی و اسلامی به جهان راه‌اندازی شد. همچنین شبکه العالم و الکوثر به رویه گذشته فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

جبلی در تشریح فعالیتهای آینده این معاونت اظهار کرد: با توجه به اینکه ما در آفریقا دوستداران بالقوه زیادی داریم و بدون هیچگونه فعالیتی با آرمانهای انقلاب همراه هستند تلاش داریم شبکه ای با زبان هوسا برای مخاطبان غرب آفریقا راه‌اندازی کنیم. از حوزه فرانکوفن غافل بوده‌ایم چرا که مخاطبان زیادی در جهان دارد و به جز فرانسه زبان تکلم کشورهای مختلفی در آفریقا اینگونه است. برای مخاطبان روس زبان و مخاطبان زبان دری برنامه‌هایی داریم. در کنار این فعالیتها خبرگزاری بین‌المللی ایران با عنوان ایران پرس با هدف انتقال بی واسطه اخبار در حال پیگیری است و فعالیت خود را به صورت محدود آغاز کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس