مهاجرت نخبگان ايراني

در سال تحصیلی ۲۰۱۱ - ۲۰۱۰ تعداد دانشجویان ایرانی امریکا ۵هزار و ۶۲۶ نفر بود که این عدد در سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

به گزارش مشرق، «بسیاری از دانش‌آموزان تیز‌هوش در کشور نمی‌مانند؛ باید چرایی‌های این مهاجرت‌ها آسیب‌شناسی شود. فردی به بنده می‌گفت خیلی از دانش‌آموزان تیز‌هوش در سن دانش‌آموزی کشور را ترک می‌کنند.» این را معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفته است که نشان می‌دهد فرار مغزها نه‌تنها نتیجه معکوس طی سال‌های اخیر نداشته بلکه خروج از کشور از سطح دانشجویی و میان جوانان به دانش‌آموزان هم رسیده است؛ روندی که ایران را به سمت کشوری کم‌هوش و عاری از نخبه هدایت می‌کند و با ادامه این روند تا چند سال آینده به طور کلی ژن باهوشی در ایران از بین خواهد رفت.

مهاجرت دانش‌آموزان تیزهوش به خارج از کشور که چندی پیش آغاز شده، نه‌تنها کاهش نیافته بلکه با توجه به بی‌آینده بودن میلیون‌ها فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها ابعاد تازه‌ای نیز پیدا کرده است.
 ترک کشور توسط دانش‌آموزان تیزهوش در دوران دانش‌آموزی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در حالی به ترک کشور توسط دانش‌آموزان تیزهوش در دوران دانش‌آموزی اشاره کرده است که آمار سال‌های گذشته نشان می‌دهد ۶۲‌ درصد از دانش‌آموزان مدال‌آور المپیادی ایران به کشورهایی نظیر امریکا و کانادا مهاجرت کرده‌اند.

از مجموع ۲۲۵ دانش‌آموز ایرانی که طی سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۶ در ۵۳ المپیاد جهانی شرکت کردند بیش از۱۴۰ نفر معادل ۲/۶۲ درصد آنها هم اکنون در یکی دانشگاه‌های مطرح دنیا در امریکا و کانادا تحصیل می‌کنند.

هرچند که آمار دقیق‌تری در این زمینه ارائه نشده است اما به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، بسیاری از دانش‌آموزان تیزهوشی که غربال شده و به مدارس استعدادهای درخشان می‌روند کشور را ترک می‌کنند و اگر آماری در این رابطه بگیریم، وضعیت هیچ کشوری مانند ما نیست و از یک کلاس ممکن است ۱۲ تا ۱۳ نفر کشور را ترک کنند.

 افت انگیزه و امید نسبت به آینده تحصیلات عالیه و یافتن شغلی متناسب با استعدادهای نخبگانی، رقابت‌های نابرابر، مدرک‌گرایی صرف، ساختار معیوب آموزش عالی در کشور، تنزل برتری دانشگاه‌های کشور، بی‌توجهی به طرح‌های علمی و پژوهشی و موارد بسیار دیگری که خروج نخبگان را هم به دنبال داشته است، موجب شده که این آمار از زبان مسئولان بیان شود. آماری که بی‌شک با ورود جدی به آن خروجی قابل‌توجه‌تری به دنبال خواهد داشت.

دلایل خروج تیزهوشان از کشور

سرنوشتی که موجب خروج دانش‌آموزان تیزهوش شده است، شباهت نزدیکی به خروج نخبگان برتر دانشگاهی نیز دارد و این در حالی است که مسئولان کشور اعم از رئیس بنیاد ملی نخبگان، وزیر بهداشت یا وزیر علوم مدعی روند معکوس مهاجرت نخبگان هستند.

القای حفظ نخبگان موجود در کنار تلاش برای بازگرداندن نخبگانی که از کشور رفته‌اند از سوی مسئولان در حالی است که نه‌تنها نمی‌توان چنین آماری را در این زمینه باور کرد بلکه خروجی بی‌شمار تیزهوشان دانش‌آموزی هم دلیل عمده دیگری بر رد این القائات خواهد بود.

انستیتو بین‌المللی آموزش امریکا نهادی رسمی است که سالانه تعداد دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در این کشور را اعلام می‌کند؛ این انستیتو در آخرین بیانیه‌اش اعلام کرد در سال تحصیلی ۲۰۱۶ - ۲۰۱۵ تعداد دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در امریکا به ۱۲ هزار و ۲۵۶ دانشجو رسیده که پس از انقلاب اسلامی یک رکورد محسوب می‌شود. در سال تحصیلی ۲۰۱۱ - ۲۰۱۰ تعداد دانشجویان ایرانی امریکا ۵هزار و ۶۲۶ نفر بود که این عدد در سال گذشته بیش از دو برابر شد. این افزایش باعث شد تا رتبه جمهوری اسلامی ایران در ارسال دانشجو به امریکا در سال ۲۰۱۶ به رتبه یازدهم کشورهای جهان برسد.

با وجود انتشار آمارهای مختلف از مهاجرت نخبگان و دانش‌آموزان تیزهوش، تاکنون هیچ راهکار مؤثری در این مورد از سوی دستگاه‌های ذیربط ارائه نشده است.


روندی که در خلأ چاره‌اندیشی دقیق و برنامه‌ریزی مدون بر پایه سیاستگذاری‌های صحیح نهادهای مربوطه، کم‌هوشی مفرط را برای آینده ایران به دنبال خواهد داشت، چراکه به گفته کارشناسان اجتماعی مهاجرت نخبگان و تیزهوشان تنها مهاجرت مغز‌ها نیست، مهم‌تر از مغز، ژن باهوشان است که همراه با باهوشان از کشور خارج می‌شود.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    7 1
    فرار مغزها در این دولت دو برابر شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس