یادداشت نمایه

رئیس‌جمهور اخیراً گفت: «مشکلاتی که پیش روی ماست، صرفاً مشکلات دولت دوازدهم نخواهد بود، بلکه مشکلات نظام و کشور و ملت ماست.»

به گزارش مشرق، «غلامرضا صادقیان» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

رئیس‌جمهور اخیراً گفت: «مشکلاتی که پیش روی ماست، صرفاً مشکلات دولت دوازدهم نخواهد بود، بلکه مشکلات نظام و کشور و ملت ماست.» (سایت ریاست جمهوری-۱۱ تیر ۹۶)

این سخن را با قدری تسامح و با فرض حسن نیت گوینده می‌توان به عنوان یک سخن کلی و نه سخنی که نتیجه خاص از آن گرفته شود، پذیرفت اما من ندیده‌ام که رئیس‌جمهور یک بار هم گفته باشد: «رأی به من در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ رأی به نظام بود».

شبیه‌ترین سخن رئیس‌جمهور پس از انتخابات ۹۶ در این باره پشت درهای بسته شورای عالی انقلاب فرهنگی‌ زده شد که اشاره به یک امر بدیهی است و نه اینکه رئیس‌جمهور رأی خودش را رأی به نظام بداند: «حضور پرشکوه مردم در انتخابات نشانه علاقه‌مندی به نظام و موجب خشنودی دوستداران انقلاب و یأس دشمنان شد.» در واقع اینجا رئیس‌جمهور «حضور مردم» را نشانه علاقه به نظام دانسته و نه دقیقاً «رأی به خودش» را.

به هر حال بعید است کسی مدعی شود که رئیس‌جمهور پس از انتخابات، پرچمدار این حقیقت شده باشد که رأی به او رأی به نظام بوده است، با این حال او یک نکته تازه، کشف کرده است که «مشکلات کشور، مشکلات نظام است نه فقط دولت.»

اما در عوض با یک جست‌وجوی ساده به انبوهی از تحلیل‌های داخلی و خارجی خواهیم رسید که سراسیمه وارد این بحث شده‌اند که «رأی به روحانی، رأی به نظام نبود و باید سریع‌تر این حقیقت را گوشزد کنیم تا نظام از آن سوءاستفاده نکند.»(!)

این نشان می‌دهد برخی حامیان و طرفداران دولت، اتفاقاً پرچمدار خلاف این واقعیت هستند که رأی به هر رئیس جمهوری از جمله روحانی و هر رئیس جمهوری پس از او، رأی به کلیت نظام است.

اما اصل این بحث که مشکلات کشور مشکلات دولت به تنهایی نیست و مشکل نظام و مردم هم هست، اگر بخواهیم نتیجه خاص از آن بگیریم، پر از اشکال است، چه رسد به اینکه گوینده حاضر نباشد رأی خود را، رأی به نظام بداند اما حاضر باشد مشکلات کشور را مشکلات خود نداند و به گردن مردم و نظام هم بیندازد.

معلوم است که در بسیاری از جهات بین کلیت نظام و مردم با دولت، درهم تنیدگی‌هایی هست که نمی‌توان آنها را از هم تفکیک کرد اما در این اشاره به خصوص آقای روحانی، واضح است قصد و منظور صرفاً یادآوری یک امر بدیهی نبود و ظاهراً گوینده قصد دارد نتیجه بگیرد اگر دولتی نتوانست مشکلات را حل کند، یعنی «مردم و نظام» نتوانسته‌اند مشکلات را حل کنند، زیرا مشکلات، مشکل همه است و باید همه ـ مثلاً ـ دست یاری بدهند تا حل شود و حالا اگر حل نشد، نتیجه می‌گیریم که یکی از این سه رکن – مردم، نظام و دولت- دست یاری نداده‌اند؛ دولت که حسابش پاک است، پس می‌ماند نظام و مردم که نتوانسته‌اند مشکل خود را حل کنند یا مانع حل مشکلات خود و نظام به دست دولت شده‌اند!

اینگونه در هم پیچیدن مشکلات با مردم و نظام، به این می‌ماند که شما برای تأیید نظریات خود، نظریات کمکی را نیز فرض بگیرید تا هرگاه به نتیجه نرسیدید، کذب نتیجه را به گردن نظریات کمکی بیندازید. با این منطق دیگر هیچ دولتی «مسئول» و جوابگو نخواهد بود، زیرا به راحتی می‌توان گفت که هر مشکلی چند عامل دارد و اگر مشکل حل نشد، حتماً «عاملی که ما نیستیم» مانع بوده است.

به همین خاطر است که نگارنده معتقد است باید علم نقد منصفانه از دولت را برافراشته نگاه داشت و در همین بزنگاه‌هایی که دولت قصد فرار از مسئولیت و جوابگویی دارد، جلوی او ایستاد و از حق مردم – که رأی آنها رأی به نظام نیست اما مشکلات کشور، مشکلات خودشان و نظام است- دفاع کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 28
  • ایرانی ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    38 27
    سلام اگر رای مردم به ایشان رای به نظام نباشد لطف کنند با همان مردم بروند در جای دیگر غیر از ایران ریاست کنند، مگر رای دادیم ایشان بدانند چند رای دارند خیر رای دادیم که به نیابت از مردم مشکلات کشور را رسیدگی وحل کنند
    • مصطفی ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      15 9
      انگار آقای روحانی عادت دارند کسری ها و شکست های خودشون رو گردن این و آن بندازند و موفقیت ها را در کانامه خودشان ثبت کنند. من از اینجور ریس ها سر کار خودم بسیار دیدم . اینجور آدم ها خیلی سریعتر از آنی که فکرش را بکنی تنها می شوند. این دولت روحانی ، دولتی بسیار ضعیفی است. عملا کشور را مردم و مسولین اداره می کنند و برای روحانی از ریاست جمهوری فقط اسمش باقی خواهد ماند.
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    34 14
    این محملات می بافد نظام تشکیل شده کهمشکلات مردم راحل کند خلاف این باشدعمرمردم زمان ابادی کشوررابه هدرداده است
  • ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    11 28
    تفسیر به رای نکنید
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      23 8
      اين را بايد به شيخ حسن بگيد.
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    40 10
    نباید، گمان شود رای مردم به منزله رای به نظام است، همانطور که رهبر عزیزمان گفتند، اگر نظام را هم قبول ندارید برای کشورتان در انتخابات شرکت کنید، اینجا مسئله مهم تر برای مردم حفظ کشور است، نه نظام...
    • سید IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      20 12
      مگر کشور بدون نظام متصور است؟
    • حمید IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      25 8
      واقعیت همینه که اکثرا از سر ناچاری گزینه بد رو از بین بدتر و بدترین انتخاب میکنن.لطفا چاپ کن
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      11 9
      يعني از اين همه فرمايشات رهبري اينو گرفتي؟منظور رهبر اين بود ؟
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    20 13
    چه جالب مردم به کسی رای دادند که بیاد مشکلات رو حل کنه. کاره دولت حل مشکلاته ، ساخت شغله ، رسیدگی به کارهای مردمه
  • احمدخواجوند IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    24 6
    هرراي را 70هزار تومن بخرند واين همه هزينه كنند وانوقت شماانتظارداريد كه روحاني بگويد راي من راي نطام بود چه توقع بيجايي
  • مصطفی IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    14 27
    کدام دولت به غیر از آن 8 سال کذایی مورد نظر نظام بوده است ؟ میدونم چاپ نمیکنی ولی واقعیت عوض نمیشه
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    15 7
    انتظاراتتون رو کم کنین!
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    4 3
    من رأی دادم مشکلات کشور برطرف بشه، دیگه کار نداشتم فرق نظام، دولت، مردم چیه!
  • AE ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    11 14
    جناب روحانی 4سال اول وعده وشعاردادند 4سال دوم فرار میکنند از گوشه ها فرارمیکنند پدر من بزرگتر من بدادمردم برسید مشکلات را حل کنید لبخند های جناب روحانی تو مناظره به این معنی بودکه ایشان مطمعن هستند 4سال دوم هم ماندگارند رای مردم پس کلاً بیخودی است ناچاری دموکراسی مثلاً داریم من امیدوارم رای دهندگان به جناب روحانی پشیمان نشوند وقتی درختی 4سال میوه نداشت تو4سال دوم معجزه میشود عمراً
  • دکتر گاوچرون از کومور IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    5 2
    ندیدی که دلیل بر نگفتن نمیشه ... صد بار گفت تو ندیدی من دیدم
  • امیر IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    17 15
    بازم 96 درصدی ها دلواپس شدن
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    7 6
    ربنا لطفا
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    9 3
    کل سیاست این حضرات در 2 جمله : 4 سال اول که تقصیر دولت قبل بود 4 سال دومم تقصیر سپاهه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس