نشست آستانه

یک منبع در مذاکرات آستانه اعلام کرد پیشنهاد راه‌اندازی ۲ مرکز نظارت بر مناطق کاهش تنش در سوریه مطرح شده است؛ یکی با نظارت آمریکا-اردن-روسیه و دیگری با نظارت ترکیه و روسیه.

به گزارش مشرق، یک منبع در یکی از هیأت‌های اعزامی به مذاکرات صلح سوریه در آستانه اعلام کرده است که طرفین مذاکرات پیشنهاد ایجاد دو مرکز نظارت بر اوضاع سوریه در زمان اجرای طرح ایجاد مناطق کاهش تنش در این کشور را مطرح کرده‌اند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، این منبع آگاه گفته است پیشنهاد مطرح شده بر این اساس است که مراکز نظارت با مشارکت اردن، ترکیه و روسیه ایجاد شود.

وی افزود: «ما انتظار داریم که دو مرکز نظارت وجود داشته باشد. یکی در اردن و دیگری به صورت بخشی در ترکیه و بخشی در سوریه. مرکز نخست تحت نظارت اردن، روسیه و آمریکا خواهد بود و مسئولیت نظارت بر مناطق کاهش تنش در جنوب سوریه را برعهده دارد. مرکز دوم نیز با نظارت ترکیه و روسیه اداره می‌شود.»

بر اساس این گزارش، چهارمین نشست صلح سوریه در آستانه که در ماه می برگزار شده بود، نقطه عطفی در این مذاکرات به شمار می‌رود چرا که در این نشست کشورهای تضمین‌کننده آتش‌بس در سوریه یک یادداشت تفاهم امضا کردند که بر اساس آن 4 منطقه کاهش تنش در سوریه ایجاد شود.

انتظار می‌رود در دور فعلی مذاکرات در آستانه در خصوص مرزهای نهایی این مناطق در سوریه توافق شود.

پنجمین نشست روند آستانه با حضور هیأت‌های سه کشور ضامن روند صلح در سوریه (ایران، روسیه و ترکیه) در پایتخت قزاقستان آغاز شد.

این نشست با برگزاری جلسه گروه کاری مشترک درباره مسائل مربوط به کاهش تنش‌ها در سوریه آغاز شد و قرار است دیدارهای دوجانبه‌ای به ریاست روسای هیأت‌های شرکت کننده و کارشناسان برگزار شود.

هیأت‌های ایران، روسیه و ترکیه (سه کشور ضامن روند صلح در سوریه)، طرف‌های سوری و نمایندگانی از سازمان ملل در نشست مزبور حضور دارند.

آنگونه که وزیر خارجه قزاقستان عنوان کرده نمایندگان اردن و آمریکا نیز به عنوان ناظر در این نشست شرکت دارند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس