فغانی

داور بین‌المللی فوتبال ایران گفت:جام کنفدراسیون ها ‌آخرین تورنمنت قبل از جام جهانی بود و سعی کردیم عملکرد خوبی داشته باشیم.

به گزارش مشرق، فغانی داور فوتبال در نشست خبری که به منظور حضور موفق داوران ایرانی در جام کنفدراسیون‌ها برگزار شده بود، گفت: درگذشت بهمنش و نجفی کمک داور را تسلیت می گویم. جام کنفدراسیون ها ‌آخرین تورنمنت قبل از جام جهانی بود و سعی کردیم عملکرد خوبی داشته باشیم.

فغانی ادامه داد: مسئولان از عملکرد ما رضایت داشتند ما هم سعی می‌کنیم روندمان را حفظ کنیم تا به عنوان دومین نماینده ایران بعد از تیم ملی در جام جهانی حضور داشته باشیم.

وی درمورد استفاده از سیستم ویدئو چک گفت: فیفا نمی‌خواهد مثل رشته‌های والیبال و کشتی به تصمیم‌ها اعتراض کند بلکه خود داوران در این مورد تصمیم می‌گیرند. در واقع سه نفر از بیرون در آرامش صحنه‌های اشتباه داوران در گل‌ها، اخراج‌ها و پنالتی‌های اشتباه را  می بینند و به داوران اطلاع می‌دهند. ما نیز از ویدئو چک استقبال کردیم، چون برخی اشتباهات به تیم‌ها صدمه می‌زند مثل بازی فرانسه و ایرلند که فرانسه با گل  اشتباه به جام جهانی رسید و یا توپی که به شکم بنگر خورد و من به اشتباه پنالتی گرفتم. مطمئن باشید ویدئوچک از  اقتدار داور کم نمی‌کند و حتی به او کمک می‌کند فقط یک مقدار هماهنگی داوران به مشکل برخورد مثل بازی شیلی و پرتغال که من قانع نشدم برای شیلی پنالتی بگیرم و سه داوری که بیرون بودند اعلام کردند که بازی باید ادامه یابد با این حال خدا را شکر شیلی هم برد و بعد از بازی به ما ایرادی نگرفتند. بنابراین از ویدئو چک استقبال شده و فیفا هم می‌خواهد حق کشورها را بدهد.

فغانی درمورد اینکه آیا این سیستم در ایران هم پیاده می‌شود یا خیر گفت: باید مسئولان نظر بدهند. من قضاوتم را می‌کنم و واقعیت این است که از تاج و شرکت نامی‌نو تشکر می‌کنم که سیستم رادیویی را فراهم کردند تا داوران با هم در ارتباط باشند. ویدئو چک هم خوب است اما هزینه سنگین دارد تا جایی که حتی هند هم برای جام جهانی نوجوانان هم نتوانسته آن را فراهم کند و باید دید مسئولان چه سیاستی دارند اما باید نگاهمان را به داوری و کمک داوری تغییر دهیم و مثل بازیکن جوانی که جذب تیم می‌شود و اشتباه هم می‌کند داوران جوان هم می‌توانند اشتباه کنند.

فغانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تاچه اندازه قضاوت‌های خوب او تضمین حضور در جام جهانی را می‌دهد، گفت: یاد گرفته‌ام تا اتفاقی صد در صد نیفتد و بلیت بازی‌ها را نگیرم هیچ تضمینی نیست. این اتفاقات برای گذشته بود و ما حتی الان کلاس‌های آموزشی‌مان برای آینده را طراحی کردیم. گذشته گذشته است و اتفاقات خوب آن تضمین حضور در جام جهانی نیست. 

وی در مورد اینکه آیا استحقاق حضور در فینال جام کنفدراسیون‌ها را نداشت، گفت: توقعات در ایران زیاد شده است. غیر از آسیا از قاره‌های دیگر هم داور به رقابت‌ها می‌آید و از جام جهانی تا جام جهانی بعدی هر ساله چند تورنمنت برگزار می‌شود و اگر تقسیم هم شده باشد اینطور نیست که در همه فینال‌ها یک نفر سوت بزند. حالا ما این شانس را داشتیم که فینال المپیک و جام باشگاه‌های جهان را سوت زدیم. هر چند که حساسیت دو دیداری که در جام کنفدراسیون‌ها قضاوت کردیم دست کمی از فینال نداشت و همین بازی آلمان و شیلی را در مقدماتی قضاوت کردیم. حساسیت‌ها و جنجال‌های دو بازی که سوت زدیم کم از فینال نبود.

داور فوتبال ایران درباره سیستم جدید پنالتی زدن در پایان بازی‌ها گفت: در نظرسنجی‌ها اینطور عنوان شده بود که تیم‌هایی که اول پنالتی می‌زنند بیشتر برنده هستند هر چند که در این جام این قانون اجرا نشد اما فیفا می‌خواهد قانون رعایت شود و در جام جهانی بعدی سیستم جدید پنالتی زدن اجرا خواهد شد. 

فعانی در مورد آمادگی جسمانی داوران گفت: اگر بررسی کنید داوران به سختی تمرین می‌کنند و خود ما در پیست خاکی زمین مدرس تمرین می‌کنیم. شاید زمین خوب زیاد باشد اما رفت و آمدمان سخت است. ما در پیست خاکی هستیم و با دوستان خوشیم. آنجا هم گاهی اذیت می‌کنند و حتی برخی داوران شهرستانی در پارک و خیابان تمرین می‌کنند و این یک فداکاری است و به همین دلیل می‌گویم داوران شایسته تقدیر بیشتری هستند. 

وی در مورد اینکه برخورد او با بازیکنانی مثل رونالدو و سانچز در ایران حاشیه‌های زیادی به وجود آورده بود، گفت: دوستان در سایت‌ها تیترهایی می‌دادند که به آن عادت داریم هر چند به ما لطف دارند و این صحبت‌ها و دلخوری‌ها می‌گذرد اما مثل تیم‌ها که در تمام زمینه‌ها آنالیزور دارند از سوی فیفا در بخش داوری هم در همه زمینه‌ها آنالیز انجام شده و حتی یک مربی ایتالیایی آنالیز تیم‌ها و رفتار بازیکنان را با جزئیاتش به داوران ارائه می‌دهد و ما با آمادگی کامل به زمین می‌رویم. 

وی افزود:‌اتفاقا معتقدم قضاوت برای تیم‌های اروپایی راحت است. به طور مثال برای آلمان‌ها چون هر تیم کار خودش را می‌کند و ما باید در تمام امور از آلمان‌ها درس بگیریم. از سوی دیگر آمریکایی‌ها پرخاشگر هستند و این رفتار سفت و سخت ما با آنها با توجه به توصیه‌های اسفندیار بهارمست کارشناسی داوری ایرانی بود هر چند که در حد برخورد بود و توهین و بی‌احترامی در کار نبود.

فغانی تاکید کرد: برخی تیم‌ها از داوری نفع می برند و برخی هم ضرر می کنند، اما همیشه تیمی که ضرر می کند، فریاد اعتراض سر می داد، دقیقا مثل شما هم خبرنگاران که یا استقلالی هستید و پرسپولیسی.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس