کد خبر 745147
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶
ونزوئلا

مخالفان رئیس جمهور ونزوئلا قصد دارند یک همه پرسی غیررسمی را برگزار کنند تا به شهروندان این کشور اجازه دهند دیدگاه و نظر خود را درباره بازنگری قانون اساسی اعلام نمایند.

 به گزارش مشرق به نقل از رویترز، مخالفان نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا روز دوشنبه اعلام کردند که قصد برگزاری همه پرسی غیر رسمی را دارند تا از این طریق شهروندان ونزوئلا بتوانند نظر خود را درباره بازنگری و اصلاح قانون اساسی و طرح جایگزین مخالفان برای برگزاری انتخابات با هدف برکناری مادورو اعلام کنند.

بر اساس این گزارش، مخالفان دولت ونزوئلا که چهارمین ماه اعتراضات متوالی و خیابانی خود را آغاز کرده اند، قصد دارند ۱۶ جولای همه پرسی غیر رسمی را برگزار کنند، این همه پرسی بخشی از راهبرد مخالفان برای نامشروع کردن نیکولاس مادورو به شمار می رود.

مخالفان دولت ونزوئلا همچنین در نظر دارند در این همه پرسی دیدگاه و نظر مردم را درباره نقش و مسئولیت ارتش برای برقراری نظم قانونی و تشکیل یک دولت وحدت ملی اعلام کنند.

خولیو بورگس رئیس مجمع ملی ونزوئلا که در کنترل مخالفان است، تاکید کرد: اجازه بدهید مردم تصمیم بگیرند.

البته این اقدام مخالفان احتمالا با مخالفت دولت روبرو خواهد شد، این همه پرسی دو هفته قبل از تصمیم مادورو برای برگزاری رای گیری برای تشکیل یک مجلس موسسان جدید انجام می شود. مادورو قصد دارد این رای گیری را ۳۰ جولای برگزار کند.

هنریکه کاپریلس رهبر مخالف دولت ونزوئلا نیز تاکید کرد: دولت سعی می کند تا دیکتاتوری را به طور مناسبی شکل دهد. کشور به سوی ساعت صفر حرکت می کند.

بر اساس نظرسنجی موسسه دیتاآنالیسیس بیش از ۷۰ درصد مردم ونزوئلا با بازنگری و اصلاح قانون اساسی مخالف هستند. هوگو چاوز رئیس جمهور سابق ونزوئلا در سال ۱۹۹۹ میلادی قانون اساسی را اصلاح کرده است.

مادورو تاکید کرده است که تشکیل مجلس موسسان جدید تنها راه برای برقراری صلح و آرامش در این کشور است.

از آغاز درگیری های خشونت آمیز در ونزوئلا بیش از ۸۴ نفر کشته شده اند. در جریان اعتراضات گسترده ونزوئلا تاکنون بیش از ۱۰۰۰ نفر زخمی و ۳۵۰۰ نفر دیگر بازداشت شده اند.

رئیس جمهور ونزوئلا دولت آمریکا را به دست داشتن در ناآرامی های اخیر این کشور متهم کرده است.

صدها هزار نفر از مردم ونزوئلا طی هفته های اخیر به خیابان ها ریخته اند تا نسبت به کمبود شدید مواد غذایی، دارو و افزایش فزاینده تورم، اعتراض کنند.

این بدترین و خشونت بارترین اعتراضات علیه دولت مادورو از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون به شمار می رود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس