خبرویژه

انفعال وزارت‌خارجه در قبال حمایت رژیم فرانسه از تروریست‌ها، صدای اعتراض برخی طیف‌های اصلاح‌طلب را هم درآورده است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه های خود نوشت:

سرگه بارسقیان همکار روزنامه اعتماد، در «دیپلماسی ایرانی»، نوشت: همایش فریفتگان فرقه رجوی که امروز در پاریس برگزار شد، تکرار نمایش سال قبل بود؛ حتی در جایگاه میهمانان ویژه که جزو مقامات سابق کشورها بودند، چهره جدیدی نبود.

به عبارتی هیچ جذب جدیدی از سوی سازمان رجوی صورت نگرفته؛ ترکی الفیصل، برنار کوشنر، نیوت گینگریج، رودلف جولیانی، جو لیبرمن، جان بولتون و... همه سابقه سخنرانی در نشست‌های مجاهدین خلق را دارند.

به جمعشان کسی اضافه نشده و این خود نشانه شکست است. حضور و سخنرانی برنار کوشنر، وزیرخارجه سابق فرانسه نیز نباید عجیب باشد؛ کوشنر در جریان اعتراضات سال ۸۸ هم نظرات مشابهی داشت.

به گفته‌های ترکی الفیصل نیز نباید وقعی نهاد؛  مقامات سابق آمریکایی هم همان اسم‌های همیشگی هستند؛ بولتون، لیبرمن و جولیانی.


خبرگزاری «آسوشیتدپرس» و «فاکس‌نیوز»۱۷ بهمن ۱۳۹۵ گزارش داده بودند که رودی جولیانی و نیوت گینگریچ برای سخنرانی علیه ایران از ولخرجی سازمان مجاهدین خلق سود برده‌اند.


اما مسئله مهم، برگزاری نشست امسال فرقه رجوی تنها ساعاتی پس از سفر وزیر امور خارجه ایران به پاریس است. البته محمدجواد ظریف در واکنش به این نشست به مقامات فرانسوی گفته حضور منافقین « یک نقطه ابهام در روابط» است و از قول آنها تاکید کرده که ارتباطی با این گروه ندارند.

اما اینکه گروهی تروریستی در خاک کشوری دیگر، با حضور مقامات سابق برخی دیگر از کشورها، علیه نظام قانونی و رسمی یک کشور عضو سازمان ملل تجمع برگزار کرده وخواهان سرنگونی نظام سیاسی آن کشور شوند، نه فقط «نقطه ابهام» نیست بلکه نوعی «اقدام مغایر»  با موازین بین‌المللی است که وزارت خارجه و سفارت ایران در پاریس نباید به راحتی از کنار آن بگذرند.

البته انتخاب زمان سفر ظریف به رغم اطلاع از برگزاری این نشست منافقین، خود مورد نقد جدی  است، ولی این اطمینان خاطر مقامات فرانسه که ارتباطی با این گروه ندارند، با سکوت در مقابل نشستی که وزیر خارجه سابق فرانسه آن را «یک میتینگ خانوادگی» توصیف می‌کند محل تشکیک است.


مسئله فقط با احضار سفیر یا کاردار فرانسه در تهران به وزارت امور خارجه قابل حل شدن نیست. اینجا باید ادبیات دیپلماتیک را از «نقطه ابهام» به «عنصر اتهام» تبدیل کرد. دول قربانی تروریسم «حق دفاع مشروع در برابر عملیات‌های مسلحانه گروه‌های مخالف غیردولتی مستقر در سرزمین کشور ثالث»  دارند.

رابطه ایران و فرانسه در شرایط فعلی به شدت نیازمند اولتیماتوم جدی در بازتعریف نقش میزبانی پاریس در ضیافت ورشکستگان سیاسی و بازنشسته‌های دولتی دیگر کشورها و سازمان تروریستی تغییر نام داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • mohamad ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    1 0
    بااين همه دشمني واضح فرانسه ،حسن روحاني و رفقاش ميرن با توتال و پژو قرارداد ميلياردي ميبندن نتيجش همين ميشه!اين همه شرکت خودروسازي خوب ژاپني و کره اي اخه حضرت عباسي چرا اينقد رو فرانسه تعصب دارن ايناااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟کسي ميدونه؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    1 0
    باور کنید حتی دشمن هم از این همه شکسته نفسی وتوجیه مسئولین ما راضی نیستند---- به خاطر ما که نه به خاطر دشمن لطف کنید شکسته نفسی نکنید....
  • محمد IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    0 1
    متاسفانه وقتی کشور در موضع ضعف باشه باید تحمل این رویدادها رو داشته باشه... از یک طرف قطع ارتباط با فرانسه که از کشورهای اصلی اتحادیه اروپا هست به ضرر منافع دراز مدت مردم ایرانه از طرف دیگه تحمل این جلسات در فرانسه هم سخته...ولی در انتخاب بین یکی از این دو، به نظر میاد همین سیاست فعلی خوبه و به نفع ایرانه... این جلسات منافقین ضرر قابل توجهی برای ایران نداره اما اگر برخورد انفعالی داشته باشیم ضررش به مراتب بیشتره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس