کد خبر 744120
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
قطر - عربستان

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: قطر از سال‌ها پیش همواره سعی کرده است دیدگاه سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس را نسبت به ایران تعدیل کند، چرا که با ایران یکسری اشتراکات اقتصادی در حوزه انرژی دارد.

 به گزارش مشرق، حسن هانی‌زاده در گفت‌وگویی با اشاره به قطع رابطه برخی کشورهای خلیج فارس با قطر اظهار داشت: در واقع بحران پیش آمده میان عربستان و قطر ممکن است پیامدهای ناگواری برای منطقه خلیج‌فارس به دنبال داشته باشد؛ اساساً قطر طی سال‌های گذشته علی‌رغم وجود اختلاف‌نظر میان دوحه و ریاض در بحران‌های منطقه با عربستان همکاری‌های تنگاتنگی داشته است.

وی ادامه داد: چرا امروز عربستان، قطر را متهم به حمایت از تروریسم می‌کند؛ قطعاً این مسئله برآیند سفر اخیر ترامپ به عربستان است و با توجه به اینکه آمریکا در آن سفر باج چند صد میلیون دلاری از عربستان گرفت، این بار نوبت قطر است که به آمریکا باج دهد که اگر این امر تحقق پیدا کند، بار دیگر روابط کشورهای حوزه خلیج‌فارس با قطر بهبود پیدا خواهد کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه سیاست ترکیه معمولاً این است که در هر بحرانی سهمی داشته باشد، گفت: امروز هم با توجه به مسئله به وجود آمده در تحریم قطر، ترکیه در صدد است از این مسئله استفاده کرده و جای پای خود را در این منطقه محکم کند.

هانی‌زاده تصریح کرد: امروز با توجه به اینکه قطر ۳۵۰ میلیارد دلار نقدینگی دارد، لذا همه قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای بلعیدن این حجم نقدینگی خیز برداشتند و می‌خواهند از طریق تحت فشار قرار دادن آن کشور، سهمی از این حجم نقدینگی را داشته باشند.

وی افزود: قطر از سال‌ها پیش همواره سعی کرده دیدگاه عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس را نسبت به ایران تعدیل کند، چرا که با ایران یکسری اشتراکات اقتصادی در حوزه انرژی دارد.

کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار داشت: ترکیه سعی می‌کند فضا را میان عربستان و قطر ملتهب کند، در صورتی که تهران در تلاش است اتفاق ناگواری همچون جنگ و یا افزایش تنش‌ها در منطقه رخ ندهد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ا IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    0 2
    ایران یکی از کارهایی که میتواند برای بدست اوردن این سهم انجام دهد قراردادهای کاملا محرمانه برای ساخت کارخانجات و تجهیزات مختلف نظامی به بهانه مستقل بودن و بومی سازی از پهپاد گرفته تا راکت و گلوله توپ و حتی پدافندی مثل سوم خرداد یا صیاد ۲ و... و در همین راه با پول قطر میتونه صنایع نظامی خودش را با کیفیت کند البته قیمت محصولات نباید خیلی ارزان باشه و نه خیلی گران میتوان چند برابر قیمت واقعی هم به انها فروخت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس