موصل قدیم.jpg

نیروهای عراقی از اوایل اسفند ماه سال گذشته هم پیشروی به سوی غرب شهر موصل را آغاز کردند و حالا پس از ۵ ماه عملیات و درگیری‌های سنگین، ۹۹ درصد غرب شهر را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کرده‌اند.

به گزارش مشرق، نیروهای ارتش و پلیس فدرال عراق پس از پاکسازی حومه جنوبی استان نینوا، اواخر مهرماه سال گذشته عملیات آزادسازی شهر موصل را در دستور کار قرار دادند و پس از ۴ ماه درگیری سنگین توانستند بخش شرقی این شهر را از اشغال عناصر تروریستی داعش خارج کنند. بخش شرقی شهر موصل ۱۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد.

نیروهای عراقی از اوایل اسفند ماه سال گذشته هم پیشروی به سوی غرب شهر موصل را آغاز کردند و حالا پس از ۵ ماه عملیات و درگیری های سنگین، ۹۹ درصد غرب شهر را از وجود تروریست ها پاکسازی کرده اند.

** برای دیدن اندازه اصلی و جزییات بیشتر روی نقشه کلیک کنید**

تاکنون مناطق «طیران، جوسق، غزلانی، الدندان، دواسه، عکیدات، وادی حجر، منصور، پایگاه الغزلانی، فرودگاه بین الملل موصل، صمود، المامون، شهداء، کوار، معلمین، تل رمان، الطرب،العامل، موصل جدید ،الاغوات، وادی عین جنوبیه، رجم حدید، نابلس، رساله، العروبه، الابار،مطاحن، یرموک، الثوره، التنک، کارگاه های صنعتی، گورستان وادی عکاب، اصلاح الزراعی،الهرمات، ۱۷ تموز، مشیرفه اول، مشیرفه دوم، حاوی کنیسه، الاقتصادیین، العریبی، الرفاعی،صحه، نجار، زنجیلی، الشفاء و باب سنجار» در غرب شهر موصل از لوث وجود تروریست ها پاکسازی شده اند.

براساس این گزارش، نیروهای عراقی تاکنون مساحتی بیش از ۷۹ کیلومترمربع را در غرب شهر موصل از اشغال عناصر تروریستی خارج کرده اند و در مقطع فعلی مساحتی کمتر از یک کیلومتر مربع در اشغال تروریست های داعش است.

درگیری های نیروهای ارتش و پلیس فدرال عراق در حال حاضر در محله موصل قدیم ادامه دارد. تاکنون نیمی از این محله به کنترل نیروهای عراقی درآمده است. نزدیک به ۲۰۰ تن از عناصر تروریستی داعش همچنان در این محله از مواضع خود دفاع می کنند.

به گزارش مشرق، در پنجمین ماه عملیات نیروهای عراقی در غرب شهر موصل ۶۰ هزار نفر از شهروندان از چنگال تروریست های داعش آزاد شده اند. داعش از این شهروندان به عنوان سپر دفاعی استفاده می کرد تا پیشروی نیروهای عراقی با کندی مواجه شود.

** برای دیدن اندازه اصلی و جزییات بیشتر روی نقشه کلیک کنید**

تاکنون ۷۰ هزار تن از شهروندان هم در کمپ های مختلف استقرار داده شده اند و دولت به صورت مداوم کمک های غذایی برای آنان ارسال کرده است. در۵ ماه گذشته خسارت های فراوانی هم به تروریست ها وارد شده است.

اگر چه آماری دقیقی از کشته های گروه تروریستی داعش در غرب شهر موصل وجود ندارد اما منابع میدانی در گفت وگو با مشرق از هلاکت ۲۳۰ تک تیرانداز داعشی خبر داده اند.

در جریان درگیری ها همچنین ۸۵۴ خودرو و موتور سیکلت انتحاری توسط نیروهای عراقی منهدم  و ۲۱ خودروی انتحاری نیز قبل از انفجار، کشف شده است. انهدام، کشف و خنثی سازی ۱۹۰ کمربند انفجاری نیز دستاورد دیگر نیروهای عراقی در این عملیات است.

** برای دیدن اندازه اصلی و جزییات بیشتر روی نقشه کلیک کنید**

نیروهای عراقی در جریان پاکسازی غرب شهر موصل ۲۵ کارگاه ساخت مواد منفجره را هم کشف کردند که با دقت عمل نیروهای یگان مهندسی تمامی بمب های ساخته شده خنثی شدند تا هیچ گونه خطری محله های حومه را تهدید نکند.

تاکنون ۶۱ مجتمع مسکونی بزرگ در غرب شهر موصل هم از تله های انفجاری و بمب های کار گذاشته شده خنثی شده اند. از سویی دیگر ۱۲۹۳ مین کار گذاشته در مناطق مختلف شهر کشف و خنثی شده است.

به گزارش مشرق، نیروهای عراقی موفق به کشف ۱۰۰ دستگاه مخابراتی و ارتباطی پیشرفته شده اند که توسط برخی کشورهای مرتجع منطقه در اختیار تروریست ها قرار داده شده بود.

کشف و ساقط کردن ۳۴ پهباد متعلق به گروه تروریستی داعش نیز بخش دیگری از موفقیت های نیروهای عراقی در جریان پاکسازی غرب شهر موصل بوده است. در این عملیات ۵۴ سکوی پرتاب خمپاره و موشک کشف و منهدم شده است.

در ۵ ماه گذشته، ۲۶۰ خودروی مجهز به دوشکا و انواع سلاح های سنگین گروه تروریستی داعش منهدم شده و تعداد ۵۱۰ قبضه سلاح سنگین به به غرامت نیروهای عراقی درآمده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمود IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    45 3
    یه دست بجنبونن #عراق در آستانه ی آزادی کامله. خدا حفظشون کنه نیروهای مقاومت رو.
  • علی IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    68 5
    فإن حزبالله هم الغالبون
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۸
    3 0
    عکس آخری رو الان برای دیرالزور گذاشتین و برای موصل فردا صداش در نیاد که مال افغانستانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس