کد خبر 740189
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۱
امیرحسین یزدان پناه

چرا نمی توان خط تولیدموشک های پیشرفته را در سایر بخش های صنعت ایران برپا کرد؟

به گزارش مشرق، امیرحسین یزدان پناه در یادداشت روزنامه خراسان نوشت:

کشوری که می تواند موشک نقطه زن بسازد چرا باید پراید تولید کند؟ این سوال تکراری را خیلی ها از هم می پرسند. سوالی در ظاهر ساده اما نشان دهنده ضعف عمیق درصنعت عظیم خودروسازی که علی الظاهر بزرگترین صنعت ایران پس از نفت است. این یادداشت البته نه درباره خودروی ملی است و نه درباره صنعت خودروسازی و حتی شاید درباره موشک های ایران هم نیست.

موشک های بالستیک ایران که با هدف قرار دادن مقر تروریست های تکفیری در سوریه، شعف و خشنودی مردم ایران را در پی داشت فارغ از همه تحلیل های سیاسی و دیپلماتیک پیام دیگری نیز باخود داشت، پیامی از جنس اعتماد به توان و علم دانشمندان ایرانی و البته حسرتی از جنس این که واقعا چرا نمی توان  خط تولیدموشک های پیشرفته را در سایر بخش های صنعت ایران برپا کرد؟ برای آن که این خط تولید را در سایر بخش ها پیاده کنیم باید بدانیم روند تولید موشک در ایران چه شاخص هایی را در اولویت قرار داده است.

۱-اراده ملی وتفکر جهادی: عمده تصمیم گیران،متخصصان و نیروهای نظامی ایران کسانی هستند که نه فقط در زندگی کاری خود بلکه در زندگی شخصی شان نیز مجاهدت برای نیل به اهداف اسلامی و انقلابی را کنار نمی گذارند. تجربه شخصی نگارنده از گفت و گو با متخصصان صنایع دریایی و موشکی در هوای شرجی و ۴۸ درجه سواحل خلیج فارس دور از همسر و فرزندحاکی از  روحیه بسیار بالا و انقلابی آن ها و اراده جدی متخصصانی است که برای رسیدن به اهداف متعالی کشور، بر هر عافیت طلبی برای خود پشت پا زده و تنها به ارتقای امنیت کشور می اندیشند.

نمونه ای از زندگی جهادی که به نظر می رسد با شرایط اسفبار بهره وری که در بسیاری از بخش های تولیدی و صنعتی داریم، می تواند نجات دهنده تولید کشور باشد. سوال این است که با فرض این که ده ها و صدها محدودیت مقابل ما باشد آیا اگر اراده ای جدی و تفکری جهادی چاشنی کار و تلاش ها شود نمی توان بسیاری از مشکلات را حل کرد؟

۲- دانش محوری: صنایع نظامی از پیچیده ترین صنایع دنیا هستند، این صنعت آنقدر حساس و پیچیده است که حتی یک فن خنک کننده ساده یا یک واشر معمولی یا هزاران قطعه دیگر که کاربردهای غیرنظامی دارند، از ترس آن که ممکن است در حوزه نظامی کاربرد داشته باشند به برخی کشورها فروخته نمی شوند. آلیاژهایی که در صنایع نظامی استفاده می شود هم گاهی با جابه جایی درصدی از میزان یک ماده معدنی آنقدر تغییر می کند که ممکن است مثلا موشک وقتی ارتفاعش زیاد می شود براثر فشار جاذبه تغییر شکل دهد و ... همه این ابعاد و جزئیات پیچیده نشان می دهد که خط تولیدی که می خواهد به موشکی برسد که خطای هدف گیری اش در فاصله هزار کیلومتری، کمتر از ۱۰ متر است باید یک فکر و دانش قوی با خود به همراه داشته باشد.

حتی اگر با مهندسی معکوس لازم باشد سلاحی که ساخته شده بازسازی شود بازهم توان فنی در انجام مهندسی معکوس و سازگار کردن آن با قطعات تولیدی در کشور دیگر خود یک موضوع پیچیده است. موضوعی که نشان می دهد صنعت نظامی ایران که دست کم در دو دهه اخیر توانسته به موفقیت  های چشم گیر در ساخت تجهیزات پیشرفته دست یابد، براساس یک منش و منطق علمی و دانش بنیان پیش رفته است و در شرایطی که حتی فروش فن های خنک کننده معمولی به ایران با چالش همراه است، طبعا دانش ساخت آن نیز باید متکی به توان داخلی و فکر دانشمندان و دانشجویان ایرانی باشد.

۳- شایسته سالاری: وقتی هدف در یک پروسه تولیدی مشخص باشد و هرگونه انحراف در مسیر تولید به انحراف در خروجی می رسد که ممکن است تبعات سیاسی و امنیتی در پی داشته باشد، همه اجزای آن خط تولید باید مبتنی بر شایستگی و نیاز پروسه تعریف شده انتخاب شوند.

کوچکترین فساد یا رانت در این مسیر می تواند باعث روی کار آمدن نیرویی شود که نتواند از عهده کار محوله برآید. کمترین اهمال در گزینش عوامل این خط تولید و دوری از شاخص محوری و شایسته سالاری می تواند خروجی را به سمتی بکشاند که نه تنها به اقتدار کشور اضافه نکند بلکه عدم موفقیت آن برای دشمنان که درحال رصد کشور هستند، عیان شده و افتضاح سیاسی و نظامی به بار بیاورد. جالب این جاست که نهادهای نظامی همیشه با این فشارها مواجه هستند که شفافیت ندارند و این عدم شفافیت ممکن است به عدم شایسته سالاری منتهی شود. اما خروجی مقتدرانه آن نشان می دهد که این فشارها وارد نیست. سوال این است که آیا در سایر حوزه هایی که تولید و اقتصاد کشور نیاز به جهش های چشم گیر و قدرت افزا دارد،  طی دهه های گذشته همین شایسته سالاری اعمال شده است؟

۴- اتکا به توان داخلی: وقتی کشور با تحریم مواجه می شود از آن جایی که اصلی ترین حوزه تحریم صنایع نظامی و بازداشتن کشورها از کمک نظامی به کشور تحریم شده است، لذا هر چیزی (اعم از دانش یا قطعه) که امکان استفاده در تجهیزات نظامی را داشته باشد نمی  توان به راحتی وارد کشور کرد. برای فائق آمدن بر این محدودیت ۲ کار می توان کرد: یا باید آن قطعه را ساخت و آن دانش را به دست آورد و یا باید آن را با روش های پیچیده وارد کشور کرد.بالطبع منطقی ترین راه این است که تلاش کنیم به دانش ساخت آن قطعه تحریم شده دست یابیم.

موضوعی که به نظر می رسد در بسیاری از بخش های صنایع و تولید و اقتصاد با آن دست به گریبان هستیم. مزیت نسبی صنایع نظامی ایران این است که در بن بست های علمی و تجهیزاتی که در نتیجه فشارهای تحریمی ایجاد شده به توان داخلی اتکا واعتماد کرده و خود را در حصار محدودیت ها و تحریم ها گرفتار نکرده است که اگر می کرد حتی یک پیچ معمولی برای بدنه موشک هم نمی توانست تولید کند. آیا این رویکرد در همه بخش های تولیدی و صنعتی ما وجود دارد؟

به این لیست می توان ویژگی های دیگری نیز افزود اما به نظر می رسد اگر خواستار تحول در بخش های تولیدی و صنعتی کشور و حتی سایر بخش ها هستیم و می خواهیم اقتداری  راکه در حوزه نظامی و بخصوص موشکی داریم در همه بخش ها شاهد باشیم باید الگوی تولید را با نگاه و راهبردی مشابه آن چه در حوزه نظامی اتفاق افتاده شبیه سازی کنیم. 

راهبردی که نتیجه آن پیشرفت و کسب اقتدار در سخت ترین شرایط است تا دیگر شاهد این سوال تکراری نباشیم که چرا می توانیم موشک بسازیم اما خودروی با کیفیت نه؟ چه این که پاسخ روشن است: برای ساخت محصولی کارآمد مشابه موشک باید از خط تولید آن الگو برداشت. الگویی که محورشاخص  آن  باور به توان داخلی  وعدم نگاه  به بیرون از مرزهاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    29 6
    بعنوان یک فرد شاغل در صنعت خودرو نظرات نویسنده را تایید می کنم. واقعاً وجود روحیه جهادی، از خود گذشتگی و عدم اتکا به خارج از کشور حلقه مفقوده در اوجگیری صنعت خودروی کشور هست.
  • مهدی GB ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    13 4
    آفرین. دقیقا همینطوره. البته فکر کنم بودجه ای که برای موشک و تجهیزات نظامی میگذراند بیشتر از خودروسازی است. به هر حال دلیل اصلی همان بود که گفتید.
    • عبداله IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
      12 1
      گردش مالی درصنعت خودرو خیلی بالاست ولی مشکل عدم شایسته سالاریست. وقتی کارشناس بخش خودروما ، (تحقیقات)لیسانس قالب سازی از دانشگاه آزادباشدونه نخبگان دانشگاه شریف ، وضع همین است که ملاحظه می فرمایید!!!!!!
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
      8 0
      مشکل در همین فکرهاست چون دلیل اصلی آن پورسانتی است که یک عده در عقد قردادهای آنچنانی با خودرسازهای خارجی به جیب می زند که در صورت ساخت داخل از آن بهره مند نخواهند شد که این عامل نه تنها در خودرو سازی بلکه در کل صنایع ایران موجب عقب ماندگی است و هیچ وقت هم قابل اصلاح نیست
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
      10 0
      بودجه ای برای خودرو سازان تخصیص داده میشه خیلی بیشتر از بودجه نظامی وموشکی است شما اضافه کنید سودهای کلان خودرو سازان را سودی که از قبل تخفیف بیمه شخص ثالث عاید خودرو سازان میشه میلیاردیه که چند وقت پیش هم رسانه ای شد که باید این تخفیف به خریدار تعلق بگیره نه فروشنده که متاسفانه راه بجای نبرد برای پیشرفت در هر زمینه ای علاوه بر تخصص تعهد و انگیزه لازم است
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
      1 7
      اتفاقا اکثر خودویی ها تا اونجا که من در آنجا دیدم برای دانشگاه های دولتی پر ادعا هستند.
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    26 2
    چون دزد دراین بخش کمتر است و افراد مخلص و جان فدا بیشتر وجوانان مورد اعتماد و اتکاشان به خدا است وچشمشان به نائب امام شان
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    7 21
    قضیه خیلی ساده هست در کشورهای جهان سوم، تمام پول ها و نخبگان را به خدمت صنایع نظامی درمی آورند. حقوق صنایع نظامی، میزان استخدام بالا و نخبه گزینی صنایع نظامی را با سایر صنایع مقاییسه نمایید.
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    6 27
    ما هیچ اطلاعی از کیفیت این موشکهای نقطه زن نداریم اما از کیفیت خودروها اطلاع داریم. قطعات تکنولوژی موشکی تاحدزیادی از خارج وارد شده واینجا مونتاژ میشود.
    • مصطفی IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
      13 1
      می تونید بگید در شرایط تحریمی که مواد و تجهیزات غیر نظامی را نمیتوانستیم وارد کنیم چگونه قطعات موشک را وارد کرده ایم؟
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    12 0
    فساد سازمان يافته و افراد عافيت طلب
  • ا IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    28 1
    خیلی واضحه جوابش. برمیگرده به مدیریت فقط
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    19 6
    برای اینکه موشک دست سپاه هستش و متخصص های باسوادش، اما ماشین دست یه مشت آدم بی سواد و از خود راضیه و مغرور و تعطیل رسمیه
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    3 7
    داداش بهتر است بدانی که پیشرفت در حوزه موشکی و هسته ای ناشی از هوش فردی برخی افراد دخیل در کار بوده و ربطی به برنامه ریزی و ... ندارد لیکن در حوزه خودرو همچنین افرادی وجود نداشته و اگر هم بوده باشد امکان کار پیدا نکرده و رهسپار بلاد کفار شده اند
  • Stone IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    14 2
    اولین دلیلش دینه که یه فرمانده سپاه نمیاد مثل مدیران خودرویی واسه خودش پاداشای میلیاردی و حقوق انچنانی درست کنه دومیش اینه که دولت از موشک مالیات نمیگیره و موشک محل درامد دولت نیست ولی خودرو نصف پولش نقدی میره تو جیب دولت. تازه بیمه و عوارض و سایر چیز هاش بماند. سوم اینه که موشکی سود انچنانی واسه طراحان و سازندگانش نداره اما امان از صنعت خودرو و سود های کلانش
  • علی IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    17 1
    در ساخت موشک ها اعتقاد و تعهد و تجربه و تخصص و مدیریتی فارغ از باند بازی و رانت خواری و اعتقاد ویژه به سرافرازی و امنیت میهن عزیز حاکم می باشد و دلیل پیشرفت نیز همین می باشد . اما در صنعت خودرو رانت و دلال بازی و عدم تعهد و مدیریتی فاسد و سیاسی کار و صرفا به دنبال منافع اقتصادی خود و گروه حاکم در حال مدیریت هستنند
  • امرایی IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    22 1
    به نظر من برادران در جهاد خودکفایی سپاه و ارتش و صنایع وزارت دفاع یکبار برای همیشه معضل صنعت خودرو رو حل کنند....نیاز به استقرار در محل سایپا و ایران خودرو نیست....بلگه در همان محل هایی که تجهیزات خودشون رو دارند می سازند یک واحد کوجک خودرو سازی رو احداث کنند ....لطفا اسم خودرو رو هم بذارید اعتماد یا اقتدار.............باور کنید همه خودروهای اعتماد یا اقتدار را می خرند..... سپاهیان عزیز و برادران صنایع دفاع یکبار برای همیشه این معضل رو حل کنید...یا علی
    • بهزاد IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
      3 0
      پیشنهادتون عالی بود کاملآ باهاتون موافقم .طرح بسیار خوبی میتونه باشه
  • اسمعیل IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    4 3
    اگه خودروی خوب نداشته باشی که نمیمیری ولی موشک واسه دفاع ازناموس وخودته که ازدست اجنبیهاآسایش داشته باشی.واقعاکه نفهمی
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    2 4
    نمیدونم چرا گیر الکی میدین ؟ هر دو دارن آدم میکشن دیگه
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    2 5
    نمیدونم چرا گیر الکی میدین ؟ هر دو دارن آدم میکشن دیگه
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    1 3
    چرا هواپیمای مسافر بری داریم اما هواپیماهای جنگنده ما، مال 50 سال قبله؟ یا فوقش 30 سال قبل؟
    • بهزاد IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
      3 2
      محصولات تولید شده ای که نیروهای مسلح رونمایی میکنه شاید خیلی کمتر از محصولاتیست که رونمایی و معرفی نمیشن ...
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    3 0
    تکنولوژی خودرو سازی ما مشابه موشک سازی است ‌. هردو نقطه زن هستند و دقیق به هدف اصابت میکنند و .....
  • حسین IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    4 0
    قابل توجه کسایی که میگن خودرو نداشته باشیم ولی امنیت جانی داشته باشیم ..... این خودرو هم جزیی از امنیت جانی ملت است ..... بخاطر این خودرو هایی هیچ استاندارد و وسیله امنیتی ندارند سالی بیشتر از حمله داعشی ها در بعضی کشور ها تلفات میدیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس