کد خبر 739770
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
حاتمی

معاونت برون‌مرزی سیما، این روزها در حال راه‌اندازی شبکه‌ای جدید برای قاره آفریقا و مخاطبان هوسا زبان با عنوان HausaTV است.

به گزارش مشرق، در سال‌های گذشته، سازمان صدا‌وسیما از طریق معاونت برون‌مرزی اقدام به ایجاد و راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی با زبان‌های مختلف و برای مردم مختلف جهان کرده است. شبکه‌هایی مثل پرس‌تی‌وی به زبان انگلیسی، العالم به زبان عربی و هیسپان به زبان اسپانیایی از جمله این این شبکه‌ها هستند که با هدف تولید محتوا و نشر اخبار برای مخاطبان خود ایجاد شده‌اند.

هوسایی زبان چه مناطقی است؟
زبان هوسایی در بین بسیاری از مردم نواحی غربی و مرکزی آفریقا، رواج دارد. هوسا زبان‌ها عمدتاً در نیجریه زندگی می‌کنند ولی علاوه‌بر آن، در جمهوری نیجر؛ بنین، بورکینافاسو، کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، کنگو، اریتره، غنا، سودان و توگو اتیوپی همچنین در بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا و آمریکا اقامت دارند. البته اکثریت هوسا زبان‌ها در نیجریه زندگی می‌کنند.

چرا HausaTv؟
آقای محمدرضا حاتمی، مدیر این شبکه درباره ایجاد این شبکه گفت: تحقیقات نسبتاً مفصلی درباره ضرورت و مقتضیات تأسیس این شبکه جدید را در حوزه معاونت محترم برون‌مرزی، انجام دادم و به مرور، به ضرورت و فواید تأسیس شبکه HausaTv  اعتقاد پیدا کردم.  علاوه بر آن دوستانی دارم که حدود 20 سال در حوزه آفریقا به‌خصوص کشورهای هوسازبان فعالیت کرده‌اند علاوه‌بر تحقیقات خودم، از نظرات وتجارب آنها استفاده کردم. علاوه‌بر آن بعد از پذیرش مسولیت جدید، اداره کل پژوهش‌های معاونت برون‌مرزی هم تحقیقات جامع و کاربردی و بسیار مفیدی را در اختیارم گذاشت که از آن هم بهره‌های زیادی بردم. حالا با توکل به خدا امیدوارم شبکه HausaTV  مثل سایر شبکه‌های موفق معاونت برون‌مرزی، بتواند منشاء خدمت و تأثیر باشد.

توضیحاتی درباره هوسایی‌ها
نیجریه الان با حدود 188 میلیون نفر ، پرجمعیت‌ترین کشور قاره آفریقاست و از سال 2013 جای آفریقای جنوبی را به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد قاره آفریقا گرفته و چهارسال است که  رهبری آقتصادی و فرهنگی قاره آفریقا رابه عهده دارد وحدودا  18 سال پیش برای نخستین بار، انتخابات را تجربه کرد و اکنون ساختار دولت مرکزی فدراتیو و متشکل از 36 ایالت تقریباً مستقل است.
بیشتر آمارهایی که در خصوص کشورهای آفریقایی منتشر می‌شود تقریبی هستند. نیمی از جمعیت نیجریه مسلمان و اغلب أنها اهل تسنن مالکی هستند. تقریباً 12 میلیون نیجریه‌ای شیعه هستند. حدود 40 درصد جمعیت آن کشور مسیحی و 10 درصد را هم پیروان باورهای آنیمیستی و مذاهب بومی تشکیل‌ می‌دهند.
حاتمی درباره موضع مسلمانان آن منطقه نسبت به جمهوری اسلامی گفت: اکثر قریب به اتفاق اهل تسنن در نیجریه به ایران علاقمند هستند و شیعیان نیجریه به‌دلیل علاقه‌مندی به جمهوری اسلامی ایران به «خمینیون» مشهور شده‌اند و حضور پرشوری در مراسم دینی و مذهبی دارند. راهپیمایی میلیونی در مراسم اربعین و روز قدس همچنین مشارکت مسیحیان در کنار مسلمانان در این همایش‌ها، حاکی از روحیه قوی حق‌طلبی و عدالت‌خواهی مردم آن دیار است.
پیروان ادیان و مذاهب مختلف در نیجریه به‌رغم اختلافاتی که دارند دریک موضوع اشتراک دارند. همه آنها به دنبال تکریم هویت آفریقایی خود هستند و از تحقیرسیاه پوستان و تبعیض نژادی متنفرند. در‌عین‌حال برای جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان سمبل مبارزه با استکبار و استعمار‌، احترام فوق‌العاده‌ای قائل هستند.

علاقه‌مندی‌های نمایشی هوسازبان‌ها
 حاتمی گفت: هوسا‌زبان‌ها مثل اغلب آفریقایی‌ها به برنامه‌های سرگرم‌کننده‌، مستند و گزارش‌های مناطق دیدنی سایر کشورها علاقه فراوانی دارند. اولویت اصلی اخبار برای مردم هوسازبان‌، اطلاع از رویدادهای پیرامون خودشان در آفریقاست البته به خط خبری ضد استکبار و محور مقاومت نیز علاقه‌مند هستند.
وی افزود: اغلب مردم غرب آفریقا، تحت تأثیر فیلم‌های هندی و آمریکایی هستند و صنعت فیلم نیجریه «نالیوود» در سراسر آفریقا به یک پدیده فرهنگی و تاثیرگذار تبدیل شده است. نیجریه همچنین صاحب یکی از بزرگ‌ترین بازارهای  تلفن ‌همراه در جهان هست و درسال 2016 کاربران اینترنت در نیجریه در رتبه هفتم جهان قرار گرفتند.
مدیر راه‌اندازی شبکه هوسا در ادامه گفت: در آفریقا از سال‌های گذشته فعالیت‌های شبکه‌های متعلق به انگلیس، آمریکا، آلمان، چین و عربستان  آغاز شده است و حتی جریان شیعه لندنی هم آنجا فعالیت دارد  بنابراین با توکل بر خدا تلاش می‌کنیم تا شبکه HausaTV  با بهره گرفتن از همه ظرفیت‌ها و مزیت‌های ایران اسلامی‌، نماینده شایسته‌ای برای رسانه ملی باشد.

مأموریت‌های این شبکه چیست؟
حاتمی گفت: مبانی مأموریت‌ها، ساختار اداری، جدول پخش شبکه به تصویب رسیده و تولید بسته کامل هویت بصری شبکه در حال انجام است. کارشناسان هوسازبان شناسایی و مراحل آموزش و به‌کارگیری آنها آغاز شده است‌. همچنین طراحی ساختار اولیه وبگاه شبکه تقریباً  پایان یافته و ترجمه و آماده سازی محتویات آن درحال انجام است. آئین نامه ترجمه و استایل بوک شبکه در حال تکمیل هست. شناسایی شرکت‌های معتبر دوبله انجام شده و به‌دنبال آغاز تولید برنامه‌های شبکه در داخل و خارج از کشور هستیم.
وی در پایان گفت: امیدواریم در آینده نزدیک بودجه و امکانات لازم هم در اختیار شبکه قرار بگیرد. بر اساس تجارب قبلی در راه‌اندازی شبکه عربی‌، انگلیسی و فارسی  ifilm‌، امیدوارم  پس از دوسال از فعالیت‌های رسمی، شبکه Hausa TV انشاءالله به مرحله درآمدزایی هم برسیم‌. همچنان که فعالیت‌های شبکه «آی فیلم» درآمدهایی را برای معاونت برون‌مرزی و سازمان در پی داشت. با توجه به مجموع شرایط مالی و روند امکاناتی که قرار است در اختیار شبکه قرار بگیرد امیدوارم در تابستان فعالیت‌های شبکه در بستر وب و گروه‌های اجتماعی آغاز شود و در پاییز پخش ماهواره‌ای آغاز خواهد شد.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس