کد خبر 736842
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲
وانگ یی وزیر امور خارجه چین

ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که وزیر خارجه چین برای پادرمیانی و رایزنی با مقامات افغان برای بهبود روابط کابل و اسلام‌آباد به زودی از این کشور دیدار خواهد کرد.

به گزارش مشرق، ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌ای از پادرمیانی چین برای حل اختلافات بین اسلام‌آباد و کابل خبر داده است.

بر اساس این بیانیه، «وانگ‌ یی» وزیرخارجه چین برای زمینه‌سازی یک نشست سه‌جانبه بین چین، پاکستان و افغانستان برای رایزنی با مقامات افغان به زودی از کابل دیدار می‌کند.

ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که در چندین ماه گذشته مدارک و شواهدی را مبنی برحمایت پاکستان از گروه‌های تروریستی به سازمان ناتو و کنگره آمریکا ارائه داده و در صورت لزوم این شواهد را به شورای امنیت سازمان ملل نیز ارائه خواهد کرد.

بیانیه ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرده که دور جدید از نشست‌های چهارجانبه افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا نسبت به گذشته متفاوت خواهد شد زیرا  پاکستان از در این نشست باید از طرح و سیاست‌های افغانستان در امر مبارزه با تروریسم حمایت کند.

گفته می‌شود که موضوع صلح با طالبان و از سرگیری نشست‌های چهارجانبه در اسلام‌آباد از سوی نوازشریف در حاشیه اجلاس شانگهای به اشرف غنی پیشنهاد شده است.

فشارهای بین‌المللی پس از حمله خونین کابل که باعث کشته و زخمی شدن حدود 600 غیرنظامی شده بود بر پاکستان افزایش یافته زیرا نهادهای امنیتی و اطلاعاتی افغانستان پس از بررسی‌های اولیه سازمان اطلاعات ارتش پاکستان، و شبکه حقانی را مسئول حملات کابل اعلام کرده بودند.

به نظر برخی از کارشناسان، پاکستان تنها برای کاهش فشارها به صورت مقطعی وارد گفت‌وگو با کابل شده اما هرگز رویکرد اطلاعاتی خود در قبال افغانستان را تغییر نخواهد داد.

زیرا این کشور اهداف استراتژیک و ژئوپولتیک خود را در نفوذ و ناامنی در افغانستان دنبال می‌کند و تنها در صورتی پاکستان تغییر خواهد کرد که کابل استراتژی جایگزینی را برای اهداف مرود نظر این کشور در خاک افغانستان ارائه کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس