کد خبر 734759
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
کوربین

انتخابات پارلمانی انگلیس امروز پنجشنبه هجدهم خردادماه در حالی برگزار می شود که فضای اجتماعی و سیاسی در این کشور به شدت تحت تاثیر حملات تروریستی در شهرهای منچستر و لندن قرار دارد.

 به گزارش مشرق، انتخابات پارلمانی انگلیس امروز پنجشنبه هجدهم خردادماه در حالی برگزار می شود که فضای اجتماعی و سیاسی در این کشور به شدت تحت تاثیر حملات تروریستی در شهرهای منچستر و لندن قرار دارد.


موضوع امنیت و وقوع این حملات در انگلیس به عنصری مهم در انتخابات تبدیل و باعث کاهش محبوبیت حزب حاکم در انگلیس شده است. نکته قابل تامل اینکه تا پیش از آغاز رای گیری کارشناسان نتوانستند نتیجه آن را به طور قطع پیش بینی کنند.


این در حالی است که محافظه کاران بیستم آوریل (پایان فروردین ماه امسال) در نظرسنجی ها ۲۱ درصد از مهمترین رقیب خود یعنی حزب کارگر پیش بودند. آن ها حدود ۴۷ درصد و حزب کارگر ۲۶ درصد آرا را در اختیار داشتند. به تدریج آرای حزب کارگر به رهبری «جرمی کوربین» روند تصاعدی را در پیش گرفت و به ۳۷ درصد رسید. این درحالی اتفاق افتاد که نه تنها افزایشی در میزان محبوبیت محافظه کاران رخ نداد بلکه سطح آرای حزب «ترزا می» نخست وزیر کنونی و رهبر حزب محافظه کار در نظرسنجی ها با اندکی کاهش به حدود ۴۴ درصد افت کرد.

رقابت شانه به شانه دو حزب در نظرسنجی ها

با وجود این که فاصله دو حزب اصلی در این انتخابات کم شده است اما بیشتر کارشناسان انتظار دارند ترزا می و محافظه کاران در این انتخابات پیروز شوند. در هر صورت هنوز با قاطعیت در مورد ترکیب پارلمان آتی انگلیس سخنی گفته نمی شود.


روزنامه «دیلی تلگراف» انگلیس در مورد نتیجه نظرسنجی ها نوشت به طور میانگین نظرسنجی ها میزان آرای محافظه کاران در این انتخابات عمومی را ۴۲.۹ درصد و حزب کارگر را ۳۷.۲ درصد پیش بینی کرده اند. با وجود این که از میزان اختلاف دو حزب به تدریج کم شده اما بیشتر ارزیابی ها حاکی از آن است که محافظه کاران در این انتخابات پیروز می شوند. گفته می شود در شمال انگلستان ترزا می پیروزی چشمگیری را به دست خواهد آورد و در کل می تواند ۳۶۸ کرسی مجلس انگلیس را به خود و محافظه کاران اختصاص دهد.


تارنمای این روزنامه تاکید دارد انتخابات پارلمان در حالی برگزار می شود که نظرسنجی ها از کاهش اختلاف دوحزب محافظه کار و کارگر در این انتخابات خبر می دهند. آخرین نظرسنجی که به وسیله موسسه 'YouGov' انجام شد نشان می دهد محافظه کاران تنها چهار درصد از حزب کارگر پیش هستند. این درحالی است که موسسه «آی. سی. ام» (ICM ) این اختلاف را تنها ۲ درصد بیان کرد.


از میانه های ماه آوریل و با جدی تر شدن انتخابات به تدریج محافظه کاران جایگاه مطلوب خود را از دست دادند. در حالی که در ۱۸ آوریل میزان برتری ترزا می به بیشتر از ۱۷ درصد می رسید اما این فاصله در مدتی اندک به ۱۰ درصد و کمتر از آن رسید.


روز دوشنبه، کارزار انتخاباتی به دلیل حمله تروریستی در لندن متوقف شد. پیش از این حمله روند پیشرفت حزب کارگر نسبت به محافظه کاران محسوس بود. اکنون به طور میانگین میزان اختلاف نظرسنجی ها بین ۲ تا ۷ درصد به نفع محافظه کاران بیان می شود.


تارنمای روزنامه «استاندارد» نیز به بررسی چگونگی و علت کاهش اختلاف آرا میان حزب کارگر و محافظه کار پرداخت و نوشت انتخاباتی که انگلیس برای تعیین نخست وزیر برگزار می کند شاهد تغییرات شگرف بوده است. پیشتازی محافظه کاران اکنون به حدود هفت درصد کاهش یافته و این ناشی از جهش ناگهانی حزب کارگر بوده است.


به نوشته استاندارد، براساس ارزیابی ها افزایش حدود ۱۱ درصدی آرای حزب کارگر ناشی از تغییر در حمایت مردم از برخی احزاب بوده است. از زمان آغاز کارزار انتخاباتی حمایت از حزب «یوکیپ» ( Ukip) از ۱۱ درصد به ۴ درصد کاهش یافت. حمایت از ''Lib Dems نیز از ۱۰ به ۸ درصد و حزب سبز از ۴ به ۲ درصد افت کرد. بسیاری از این آرا به سوی دو حزب و به ویژه حزب کارگر متمایل شدند.


همچنین دیدگاه جوانان و افراد مسن در انگلیس با یکدیگر اختلاف زیادی دارد. در میان جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله حمایت از حزب کارگر حدود ۷۱ درصد است. این درحالی است که تنها ۱۵ درصد از این افراد خود را حامی محافظه کاران اعلام کردند. در مقابل، ۶۲درصد افراد بالای ۶۰ سال خود را محافظه کار و ۱۹ درصد حامی حزب کارگر می دانند.


به نوشته این روزنامه انگلیسی، اگر حزب کارگر پس از انتخابات بتواند ۴۰ درصد آرا را به خود اختصاص دهد و محافظه کاران ۳۷ درصد آرا را کسب کنند، در آن صورت پارلمان وضعیت ائتلافی یا مجلس بدون اکثریت(معلق) را به خود می گیرد. از طرف دیگر حزب کارگر نیازمند آن است حداقل ۶ درصد بیشتر از محافظه کاران رای کسب کند تا اکثریت پارلمان را برای تشکیل دولت به دست اورد.

انتخابات انگلیس؛ زیر سایه برگزیت و رخدادهای تروریستی


به باور تحلیلگران سیاسی و کارشناسان رسانه ای، انتخابات عمومی انگلیس اکنون به یک منازعه تمام عیار سیاسی تبدیل شده است که در روزهای آخر رقابت های انتخاباتی اهمیت آن بیشتر هم شده است. تارنمای روزنامه «فایننشال تایمز» در گزارشی عنوان کرد در حالی رقابت های انتخاباتی هفته هفتم خود را سپری می کند که از میزان اقبال عمومی به ترزا می کاسته شده و چشم انداز برای پیروزی سراسری حزب محافظه کار تا حدی مبهم است. با وجود این که پیروزی محافظه کاران دور از ذهن نیست اما بسیاری از نمایندگان پارلمان بازگشت نخست وزیر می به ساختمان شماره ۱۰ را توام با چالش های سیاسی توصیف کرده اند.


تارنمای خبری تحلیلی اروپایی «نیوز دات کام» (news.com) روز پیش از انتخابات آورد: این انتخاباتی مهم است که می تواند رویکرد لندن را در مورد خروج از اتحادیه اروپا تعیین کند اما به طور کلی این انتخابات تحت تاثیر حملات تروریستی چند هفته اخیر قرار گرفته است.


این گزارش اقدام ترزا می در زمینه برگزاری انتخابات را راهبرد وی برای بهبود جایگاه حزب متبوعش در پارلمان ارزیابی کرد تا وی را قادر سازد برای شروع گفت وگوهای مربوط به خروج از اتحادیه اروپا قدرتمندتر ظاهر شود. به عبارت دیگر ترزا می با این کار به دنبال دستیابی به توافقی بهتر با این اتحادیه است. وی اظهار کرد که مردم با رای دادن و حمایت از او، به انگلیس کمک می کنند تا در مذاکره با اتحادیه اروپا موفق عمل کند.


با این حال، موضوع امنیت و حمله های تروریستی داعش در منچستر و لندن از جمله عناصر مهم در این انتخابات بوده است. عقب نشینی های ترزا می در زمینه ارائه خدمات اجتماعی هم به ضرر وی شده است. از طرف دیگر جرمی کوربین رهبر حزب کارگر فردی سوسیالیست و رادیکال است که انتخابات را مهم دانسته و اکنون در افکار عمومی جایگاه خوبی را پیدا کرده است. جالب اینجا است هنگامی که ترزا می و همسرش به یکی از فروشگاه های لندن رفته بودند با فریاد حاضران مبنی بر اینکه «به حزب کارگر رای دهید» روبرو شدند.


به نوشته تارنمای یاد شده، کوربین محافظه کاران را در زمینه مسائل امنیتی هم مجبور به عقب نشینی کرد. کوربین به می انتقاد دارد زیرا تعداد اعضای پلیس را در دورانی که وزیر کشور بود کاهش داده است. وی از این حربه در نشان دادن ناکارامدی می در تامین امنیت عمومی استفاده کرد زیرا ترزا می از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ به عنوان وزیر کشور انگلیس مشغول فعالیت بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    0 0
    فردا صبح نتایج اعلام می شود حزب محافظه کار پیروز است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس