کد خبر 733535
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۶
 ظریف

وزیر خارجه ایران در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه اندونزی آخرین تحولات منطقه را مورد گفت‌وگو قرار داد.

به گزارش مشرق، در تماس تلفنی امروز (دوشنبه) محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران با رنتو مرسودی وزیر امور خارجه اندونزی آخرین تحولات منطقه مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

ظریف پیش از این نیز در تماسی تلفنی با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود درباره تحولات منطقه گفت‌وگو کرده بود.

به گزارش فارس، عربستان، مصر، امارات و بحرین صبح امروز (دوشنبه) در بیانیه‎‎ای جداگانه قطع روابط دیپلماتیک خود را با قطر اعلام کردند. این کشورها با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم، مداخله در امور کشورهای عربی و تهدید امنیت ملی و پناه دادن به افراطی‏‌ها و تروریست‎ها اعلام کردند که رابطه خود را با این کشور قطع کردند.

در پی آن دولت موقت لیبی، دولت مستعفی یمن و مجمع الجزایر مالدیو نیز اعلام کردند که روابط خود را با قطر قطع کرده‌اند.

کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین حریم هوایی، دریایی و زمینی خود را به صورت دو طرفه با قطر بستند و شهروندان خود را از سفر به این کشور منع و پروازها را متوقف کردند.

روابط عربستان و امارات با قطر طی روزهای اخیر به دلیل انتشار اخباری منتسب به «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور دچار تنش و اختلافات شدید شده است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه نیز امروز (دوشنبه) از تحولات اخیر در روابط برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس ابراز نگرانی کرد و گفت: افزایش تنش در روابط بین دولت‌های همجوار در شرائطی که منطقه و جهان همچنان از تبعات گسترده بحران تروریسم و افراط گرایی و تداوم اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی رنج می‌برد، به سود هیچ یک از دولت‌ها و ملت‌های منطقه نبوده و مصالح همگان را تهدید می‌کند. جمهوری اسلامی ایران از همه همسایگان درگیر در اختلافات جاری در جنوب خلیج فارس می‌خواهد با عبرت آموزی از تجارب تلخ منطقه، دوری از احساسات و رجوع به عقلانیت و تدبیر، ضمن حداکثر خویشتنداری، در جهت کاهش تنش و بازگشت به آرامش حرکت کنند. 

وی افزود: راه‌حل اختلافات بین کشورهای منطقه و از جمله اختلاف فعلی بین سه دولت همسایه قطر با این کشور، تنها از طریق روش‌های سیاسی و مسالمت آمیز و گفت‌وگوهای شفاف و صریح بین طرفین امکانپذیر است.

قاسمی خاطرنشان کرد: استفاده ابزاری از تحریم در جهان به هم پیوسته کنونی ضمن ناکارآمدی، امری مذموم، مردود و غیر قابل پذیرش است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    0 0
    عربا همینن. با نظام پادشاهی کار هیجانی کردن تعجب ندارد!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس