به گزارش مشرق به نقل از فارس، ابراهیم سحرخیز معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش امروز در اختتامیه دومین نشست پنجمین دوره مجلس دانشآموزی که در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد با بیان اینکه مجلس دانشآموزی نماد تبلور مردم سالاری دینی وبلوغ دینی و اجتماعی جوانان کشور است اظهار داشت: رویکرد جدید آموزش و پرورش گذر از روشهای سنتی آموزش و یادگیری و یاددهی و نیز ارتقاء نقش معلم از معلم محوری و کتابمحوری به برنامه محوری تا معلم نقش تسهیل کننده جریان یادگیری و یاددهی برعهده داشته باشد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای دستیابی به این هدف گفت: استاندارد سازی فعالیت مدارس عادی در قالب طرح انتخاب مدارس برتر یکی از این اقدامات بوده است که بر این اساس حدود 150 شاخص اعم از فضای فیزیکی مدارس و شیوه تعامل معلمان و دانشآموزان اصلاح شده و قرار است مدارس عادی کشور با توجه به این شاخصها در یک رقابت مستمر قرار گیرند تا از هر استان سه مدرسه به وزارتخانه معرفی شده و در نهایت 10 مدرسه برتر در سطح کشور معرفی شوند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش توجه به اشتغال پایدار و توسعه متوازن رشتهای با رویکرد فنی وحرفهای و کاردانش را یکی دیگر از اقدامات این وزارتخانه خواند و تصریح کرد: در سال تحصیلی گذشته رشتههای فنی و حرفهای وکاردانش نسبت به سال قبل از آن سه درصد رشد داشتهاند و امسال نیز حداقل سه الی چهار درصد رشد را شاهد هستیم.
*بیکاری در میان دیپلمههای دو درصد و در میان سایر تحصیل کردهها 20 درصد است
سحرخیز در همین رابطه به توجه نسبت به نیازهای بازار کار در رشتههای فنی اشاره کرد و افزود: بر اساس گفتههای وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی میزان بیکاری در میان دیپلمهها دو درصد و در میان مجموع تحصیل کردهها حدود 20 درصد است که این نشان دهنده موفقیت رشتههای فنیوحرفهای و کاردانش برای پاسخگویی به نیازهای بازار کار است و در برنامه درسی ملی نیز این موضوع مورد تأکید قرار گرفته است.
وی با اشاره به رویکرد پژوهش محوری در برنامههای آموزش و پرورش گفت: در این رابطه مدارس هوشمند بهانهای برای بهرهگیری از فناوریهای نوین ازجمله آی.تی و تغییر محیطهای آموزشی هستند که براین اساس امسال عدد حداقل 20 هزار مدرسه را برای اتصال به اینترانت ملی و تجهیز کتاب الکترونیک «e book » در نظر گرفتهایم که البته همه اینها به شرط آماده شدن معلمان امکانپذیر است.
سحرخیز تلاش برای تبدیل شدن مدیران مدارس به رهبران آموزشی در قالب تشکیل سه هزار مجتمع آموزشی و پرورشی و نیز اجرای طرح مدام «مشارکت دانشآموزان در اداره مدرسه» را از دیگر اقدامات در دست انجام نامید و ادامه داد: برگزاری المپیادها و جشنوارههای علمی با رویکرد فعالیتهای گروهی جدی گرفته شده است که برای این اساس امسال جشنواره جوان خوارزمی را در سطح نوجوان خوارزمی نیز اجرایی کردهایم.
* اجماع اعضای شورای انقلاب فرهنگی بر اثر بخش نبودن پیش دانشگاهی
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه تغییر نظام دوره پیش دانشگاهی از ترمی واحدی به سالی واحدی با رویکرد آموزش حضوری و ارتقاء کیفیت انجام شده است، اظهار داشت: اجماع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز مشاهدات میدانی تأکید میکند که پیش دانشگاهی در حال حاضر فاقد اثر بخشی کافی است و بار دانشگاهها را بردوش میکشد.
وی عدم فرصت کافی در نیمه سال دوم تحصیلی و نیز عدم حضور مستمر دانشآموزان در مدرسه را از دلایل دیگر حذف نظام ترمی واحدی در دوره پیش دانشگاهی خواند و گفت: در امتحانات نهایی دوره پیش دانشگاهی 5 نمره از بخش اول کتابها و 15 نمره از بخش دوم در نظر گرفته میشود و دو روز تعطیلی دانشآموزان این مقطع نیز به قوت خود باقی است.
سحرخیز تأکید کرد: ورود دانشآموزان پیش دانشگاهی به دورههای آزاد و غیر حضوری ممنوع است و تنها در مواردی که دانشآموزسوم متوسطه در امتحانات شهریور و دی ماه مردود شود میتواند در دورههای بزرگسالان یا آموزش از راه دور پیش دانشگاهی را بگذراند.
*کاربردی شدن آموزش عربی و انگلیسی با تغییر محتوا و روشهای ارزشیابی امکانپذیر است
وی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از دانشآموزان در خصوص برنامههای آموزش و پرورش برای کاربردی کردن آموزش عربی و انگلیسی در مدارس اظهار داشت: معاونت آموزش متوسطه مجری است و سیاستگذاری و تدوین محتوا در حوزه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی انجام میشود بنابراین اگر قرار است این آموزشها کاربردی شود باید محتوای آموزش و شیوههای ارزشیابی تغییر کند به گونهای که به جای حفظ قواعد زبان «گرامر» به سمت کاربردیتر شدن آموختهها پیش برویم.
سحرخیز همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره عدم انجام تغییرات کافی در کتاب حساب دیفرانسیل پیش دانشگاهی با وجود تغییر کتاب حسابان سال سوم ریاضی تصریح کرد: این انتقاد را قبول داریم چرا که تغییرات حساب دیفرانسیل کمتر از 5 درصد بوده است و کافی نیست به همین دلیل دو نامه به رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برای پیگیری و حل این مشکل نوشتهایم.