امام

یک کارگردان سینما گفت: هنرمندان می‌توانند با ایجاد شناخت عمیق از ابعاد مختلف شخصیت امام خمینی(ره) کار تحریف‌کنندگان خط امام را سخت کنند.

به گزارش مشرق، جواد اردکانی، کارگردانی که سابقه تولید دو فیلم درباره دو شخصیت بزرگ تاریخ معاصر ما یعنی شهید عبدالحسین برونسی(فیلم به کبودی یاس) و شهید محمود کاوه(فیلم شور شیرین) را دارد، گفت: تحریف شخصیت‌های بزرگ تاریخی، همچون شخصیت امام راحل، در کوتاه مدت هیچ‌گاه به طور آشکار و رو اتفاق نمی‌افتد. بلکه به شکل انحراف‌های خیلی نرم و حرکت‌های خیلی کند رخ می‌دهد و به تدریج ابعادی از یک شخصیت ممکن است تحریف شود. به طور طبیعی، یکی از عواملی که می‌تواند مانع این جریان شود، هنر است.
وی افزود: اگر هنرمندان به وسیله آثار خود، شناختی عمیق و غیرشعاری درباره حضرت امام را پدید بیاورند، آن وقت کار تحریف‌گران سخت می‌شود. هنر و ازجمله هنرهای تصویری و نمایشی می‌توانند این کار را انجام دهند و از این طریق، برای تاریخ مصونیت ایجاد کنند.
کارگردان «نوشدارو» ادامه داد: شخصیت‌ها‌ی بزرگی مانند حضرت امام را با یک فیلم یا سریال نمی‌توان معرفی کرد، بلکه یک مجموعه‌ای از کارها باید اتفاق بیفتد و این مجموعه هم برای نسل‌های بعدی با زبان‌های جدیدتر تکرار شود. نباید بگوییم 20 سال قبل یک سریال ساخته شد و دیگر لازم نیست کاری کنیم. چون آن سریال برای آن دوره خوب بوده و ممکن است برای این دوره دیگر جواب ندهد.
اردکانی اضافه کرد: کار در این زمینه باید به شکل یک پازل بزرگ توسط مدیران فرهنگی طراحی و به دست هنرمندان اجرا شود. متأسفانه ما چون دچار خلأ طراحی پازل بوده‌ایم، تنها برخی از مدیران و هنرمندان بنابر دغدغه شخصی آثاری را ساخته‌اند. اما این آثار، هم بسیار کم هستند و هم اینکه با حمایت و پشتیبانی و آمادگی لازم نسبت به موضوع انجام نشده‌اند. برخی از این آثار مانند «فرزند صبح» به معرفی حضرت امام کمک چندانی نمی‌کنند، برخی نیز مانند سریال‌هایی که توسط آقای راعی و آقای شمقدری ساخته شدند کارهای خوبی بوده‌اند.
وی در پایان تأکید کرد: باید بدانیم برای معرفی ابعاد مختلف شخصیت امام خمینی(ره) بایستی کارهای متعدد و متنوعی صورت بگیرد و این کارها برای مخاطب کودک با یک زبان، برای جوان‌ها یک زبان دیگر و برای عموم هم یک زبان خاص نیاز دارند. اما متأسفانه شاهد برنامه‌ریزی برای انجام این‌گونه کارها نیستیم.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس