رسول منتجب‌نیا

قائم مقام حزب اعتماد ملی گفته است: ما اصلاح‌طلبان باید پاسخگوی رفتارهای دولت باشیم.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

محسن آرمین؛ از القای تقلّب تا جعل معنایی تفسیر قرآن آیت‌الله علم‌الهدی

محسن آرمین، از فعالان اصلاح‌طلب و از متهمان فتنه سال ۸۸ در یادداشتی تفصیلی در شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه شرق معترض چند جمله تفسیری از آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد شده و این تفسیر را ناشی از یک دیدگاه تفریطی و یک برداشت مارکسیستی از قرآن کریم عنوان کرده است!

او همچنین از این می‌گوید که تحلیل‌های سیاسی آیت‌الله علم‌الهدی عموماً سطحی است.

آرمین در یادداشت خود می‌نویسد: «حضرت ایشان(علم‌الهدی) در این سخنرانی می‌فرمایند: خداوند متعال... می‌گوید "والله یعصمک من الناس" ‌ای پیغمبر، خدا تو را از ناس حفظ می‌کند. موضوع خطر و سوژه خطر را "ناس" معین می‌کند و سوژه خطر توده است. ناس یعنی توده مردم.»

او همچنین می‌افزاید:

«فقط به یک نکته کلیدی در اظهارات ایشان اشاره می‌کنم که در شکل‌گیری نوع نگاه ایشان به دین و نسبت آن با انسان و نتایج و آثار سهمگین آن در عرصه سیاسی و اجتماعی نقشی تعیین‌کننده دارد و آن فهمی است که ایشان از واژه "ناس" در آیه مذکور دارند. به گمان ایشان چنان که فرموده‌اند "والله یعصمک من الناس" یعنی خداوند تو را از توده مردم حفظ می‌کند. تو گویی که توده مردم سرشتی منحرف و ضدهدایت و فضیلت و اخلاق دارند و به قول ایشان خداوند به پیامبر می‌گوید "از مردم بترس، از یهود نترس، از مسیحیت نترس، از شرک و بت‌پرستی نترس، از تمام تهاجمات و حملات جبهه‌های خارجی کفر و نفاق علیه اسلام نترس؛ اما از ناس بترس، از توده مردم". زیرا "خطر درون توده است". در این نگاه بدبینانه به مردم، جامعه انسانی فاقد قدرت تشخیص نیک از بد است و همواره گرایش به انحراف و فساد و تباهی دارد. نتیجه این دیدگاه انسان‌شناسانه آن است که جامعه و مردم نیازمند قیّم هستند.»

آرمین در ادامه می‌گوید: در این یادداشت تنها به معنای واژه «ناس‌» در قرآن اشاره‌ می‌کنم. برخلاف فرموده آقای علم‌الهدی «ناس» در این آیه به معنای توده مردم نیست؛ بلکه در هیچ آیه‌ای از قرآن ناس به معنای توده مردم در برابر نخبگان نیست. این واژه در قرآن به معانی مختلفی به کار رفته است. گاه به معنای مردمی که ایمان آورده‌اند، گاه به‌معنای مطلق مردم، گاه به‌معنای یهود مدینه و اکثرا به‌معنای مشرکان قریش به کار رفته است.

آرمین سپس با ذکر مثال‌هایی می‌گوید: معنایی که آقای علم‌الهدی از «ناس» دراین آیه به دست داده‌اند به اجماع مرکب همه مفسران بی‌اساس است و حضرت ایشان این آیه را صراحتا تفسیر به رأی کرده‌اند و آن را دست‌مایه‌ای برای اغراض سیاسی خود قرار داده‌اند.[۱]

*چهره‌های جریان سیاسی خاص چندین سال است که در حال تقلّا هستند تا آرای علما و روحانیون انقلابی و تأثیرگذار در روند کشور را متناقض با مردمسالاری و مخالف با توده مردم جلوه دهند.

مثل رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی به تازگی در همین باره به روزنامه اعتماد گفته است: «مشخص است که برخی به رای مردم عمیقا اعتقاد ندارند، مگر اینکه مردم به آنها رای دهند که در این صورت به رای مردم احترام می گذارند و آن را قبول دارند. این برداشت امروز بنده هم نیست. من از دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسیده ام که یک جناح متاسفانه به مردم اعتماد ندارد و آرا و نظر مردم را مورد توجه قرار نمی دهد!»

این چهره‌ها اگرچه هیچگاه نتوانسته‌اند سند یا اعتراف متقنی بر ادعای خود ارائه کنند اما دائما تلاش کرده‌اند تا با ماهیگیری از آرا و سخنانی کسانی همچون آیت‌الله علم‌الهدی و یا آیت‌الله مصباح یزدی، چنین گزاره‌هایی را کشف و اثبات کنند که روحانیت شیعه متحجر است و به مردم و رأی آنها هم اهمیتی نمی‌دهد!

تلاش محسن آرمین در متن اشاره شده نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود.

این در حالی است که تفسیر آیت‌ا... علم‌الهدی از آیه ۶۷ سوره مائده، دلالت بر ضرورت تلاش برای پیشگیری از گمراه شدن جامعه و استمداد خداوندی به پیامبر اسلام(ص) در این زمینه برای حفظ اسلام دارد نه منفور بودن مردم و معنایی که آرمین مورد اشاره قرار داده است!

اینکه چرا آرمین تلاش کرده است چنین معنای آشکاری را در کلام و تفسیر آیت‌الله علم‌الهدی جعل کند و بیانیه خود را علیه ایشان بخواند، سؤالی است که باید بخشی از پاسخ آن را در رخدادهای فتنه سال ۸۸ و دستگیری شخص محسن آرمین در این رویداد براندازانه جستجو کرد.

***

تأکید بر «سبک زندگی اسلامی» مورد پسند طبقه شهرنشین نیست!

کنایه تند عبدی به سبک زندگی اسلامی در خبرگزاری دولت

عباس عبدی، از فعالان اصلاح‌طلبان به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با خبرگزاری دولتی ایرنا، ۳ مقوله اشتغال، مبارزه با فساد و بهبود تولید را خواسته تمامی قشرهای مردم از دولت جدید دانسته و در ادامه پیرامون مطالبات طبقه شهرنشین اظهار کرده است:

«همان سه مطالبه مشترک ذکر شده به اضافه سبک زندگی. سبک زندگی برای طبقه شهرنشین بسیار مهم است. فشاری که برای تحمیل یک سبک زندگی خاص به جامعه وارد می شود، مورد پسند این طبقه واقع نیست.»[۲]

*از آنجا که عبدی نامی از سبک زندگی اسلامی در اظهارات خود نبرده، نمی‌توان از روی یقین گفت که منظور وی از سبک زندگی خاص چیست اما علی‌الظاهر و با توجه به تأکیدات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی؛ به نظر می‌رسد، نمی‌توان دریافت دیگری غیر از انتقاد عبدی از سبک زندگی اسلامی_ایرانی داشت.

متأسفانه جریان سیاسی خاص سال‌هاست که با علاقه به اشرافیگری، دوری از مردم و مستضعفان، توهین به قشرهای فرودست و معارضه با مبانی اصیل، به قیام علیه سبک زندگی اسلامی_ایرانی دست زده است.

کما اینکه مردم می‌بینند جراید همین جریان سیاسی بر روی صفحات اول خود عکس سگ‌بازی یک خانواده را منتشر می‌کنند، برخی چهره‌های این جریان از بازی گلف مدیران و یا سفر دریایی در روز عاشورا سخن می‌گویند و بصورت کلی نیز چهره‌های همین جریان هستند که مخالف آشکار مقولاتی مثل گشت‌های ارشاد ناجا و یا «افزایش فرزندآوری» هستند.

لذا اکنون به هیچ وجه نبایستی عجیب باشد که چرا عباس عبدی با یک پیروزی پر تخلف در انتخابات، بلافاصله دست به کار کنایه زدن به سبک زندگی اسلامی_ایرانی و تأکیدات نظام اسلامی بر آن می‌شود.

(جالب آنکه شخص عباس عبدی در سال گذشته طی اظهاراتی گفته بود: «اغلب بازداشتی‌های پس از خرداد ۱۳۸۸ بالاشهری بودند و اصلاح‌طلبان به تدریج زندگی‌شان عوض شده است.»[۳])

ذکر این نکته ضروریست که نظام اسلامی هرگز و بر خلاف اظهارات دروغگویان قصد ندارد با «وَن و پاسبان» نسبت به ترویج سبک زندگی اسلامی_ایران اقدام کند و مردم در انتخاب سبک زندگی خود آزادند اما آن ضرورت شرعی و این آزادی هرگز رافع وظایف نظام اسلامی و تکلیف فعالان ملی و مذهبی در ترویج سبک زندگی اسلامی_ایرانی در جهت پیشرفت سریعتر، امنیت بیشتر و اعتلای ایران اسلامی نیست.

***

منتجب‌نیا: اصلاح‌طلبان باید پاسخگوی رفتارهای دولت باشند

رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی و از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه اعتماد اظهار کرده است:

«از آن جهت که اصلاح طلبان با وحدت کلمه و قاطعیت از دولت حمایت کرده اند، امروز باید پاسخگوی رفتار دولت در جامعه باشند.»[۴]

*حرف آقای منتجب‌نیا اگرچه با سخن چند سال قبل سعید حجاریان مبنی بر اینکه «شکست روحانی شکست اصلاح‌طلبان نیست» در تضاد است اما یک حرف صحیح به نظر می‌رسد.

از طرفی باید در نظر داشت که این حرف صحیح با سوابق اصلاح‌طلبان نیز همخوان نیست و فی‌المثل جریان سیاسی خاص با اینکه در ماجرای برجام وعده و وعیدهای زیادی به مردم داد و از قول‌های پرطمطراق رئیس‌جمهور روحانی نیز حمایت کرد اما در پسابرجام و در هنگامه‌ای که هیچکدام از آن وعده‌ها محقق نشدند، نه تنها پاسخگویی مطلوبی به مردم ارائه نکرد بلکه توسط برخی چهره‌های خود، مردم را به درک نکردن دستاوردهای برجام و یا ناآگاهی درباره مذاکرات هسته‌ای نیز متهم کرد.[۵]

تحلیلگران معتقدند اگرچه اصلاح‌طلبان همانطور که منتجب‌نیا هم بصورت شاید ناخواسته تأکید کرده است اما قصدی برای پاسخگویی ندارند و به مرور نیز سفره خود را از دولت جدا کرده و به تندترین منتقدان رئیس‌جمهور روحانی تبدیل خواهند شد.

***

1_ http://sharghdaily.ir/News/132613

2_ http://www.irna.ir/fa/News/82549124/

3_ http://www.mashreghnews.ir/news/589041

4_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3568522

5_ http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13940115001091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • سید IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    75 63
    اصلاح طلبان تهوع آور
    • امیر IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
      53 14
      تعدا آرا نشان میدهد که اکثر مردم یا بی اطلاع هستند یا تن پرور شده اند و یا فریب خورده اند
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    50 31
    آقای آرمین دموکرات و آزادی خواه: هر گاه خواستی اظهار نظر کنی، اول گناه خودت را بگو؛ چون مرور زمان هیچگاه فردی را از گناه تبرئه نمی کند. تو حالا برای ما از دم حقوق انسانها میرنی؟1 یادت رفت اون روزها؟
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    5 4
    جعلیتر
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    20 8
    کجا و کی به تعهداتشون عمل کردند ؟؟!!
  • مطلع IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    41 33
    باید بدانند که فرزندان امام خمینی (ره) وامام خامنه ای زنده اند ونمرده اند در خواب غفلط هم فرو نرفته اند بیدارند وفقط به احترام حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) دَم فرو بسته اند وباید محسن آرمین وعبدی بترسند از روزی که خشم فرزندان انقلابی امام فوران کند آن موقع اگر این پرده برافتد نه تو مانی ونه من؟!!!
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
      11 8
      مثلا چه غلطی میکنی ؟ اینها خودشان سر زیر آب میکنن داداش. ساده نگیر. اینها عمری است مخالفان را پخ پخ کرده اند. حالا کمی دستشان کوتاه شده اما همشون ته بازی و قتل و تصادف ساختگی و قرص دادن و آمپولی کردن ملت هستند. برو تحقیق کن
    • مطلع IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
      2 4
      ببخشید غفلت درست است نه غفلط اشتباه تایپی بوده البته بگذارید به حساب بی سوادی بنده چون آقای روحانی بنده ی خدا گفت که مخالفین من بی سواد هستند زیاد مهم نیست نفت را عرب ها با ط می نویسند نفط حالا ما هم غفلت را نوشتیم غفلط؟؟؟!!!!
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    24 38
    احسن به اصلاح طلبان واقعا کولاک کرده
    • ناشناس IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۱
      0 0
      آخی واقعا خخخخ
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    44 4
    ناس کلا خطرناکه , مردم میتونند بجای ناس از هرویین و تریاک استفاده کنند.
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
      0 0
      خخخ
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    35 12
    خوب آقای عبدی شما دخترتو با ساپورت و ماتیک بنفش بفرست اینور اونور . تو رو چه به سبک زندگی اسلامی جناب منورالفکر عشقه آمریکا
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    28 6
    اگر همین رزمندگان که اقلیت هم هستند نبودند الان ناموس و خاک ایران دست کی بود؟ درود بر اقلیت فدایی ایران زمین. لعنت بر اکثریت فساد و تن پرور
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۱
      0 0
      درود بر شما
  • يك ايراني ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    18 6
    یکی گفت ما نمي خواهيم به سبك اسلامي-ایرانی زندگي كنيم. اگر همین رزمندگان و اسلام گرایان نبودند که اقلیت هم هستند، الان ناموس و خاک ایران دست کی بود؟
  • امیررضا IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    21 30
    محسن آرمین اول ببینه کی بعد از انتخابات به رای مردم تمکین نکرد و فرمان شورش داد و باعث شد 8 ماه مملکت در آشوب باشه بعد راجع به یک جناح که عیمقا به انتخابات اعتقادی نداره حرف بزنه. واقعا که این اصلاح طلبها خیلی .... . به سنگ پای قزوین گفتن زکی
  • یوبوت IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    2 3
    ای داد بیداد...
  • برهان قاطع IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    19 9
    تورا به خدا به این آدم هم میگن کارشناس. اصلا" می فهمه که چه می گوید؟ تفسیر قرآن با برداشتهای التقاطی شما اصلاح طلبها از دین خیلی تفاوت دارد. اوج فهم شماها نهایتا" به فرج دباغ یا همون عبدالکریم سروش ختم می شود. اهل مطالعه لطفا" به اظهارات اخیر ایشان مراجعه کنند. همه چی رو متوجه خواهید شد. بابا دولت که نصیب شما شد شوراها رو هم که تصاحب کردید . بروید مشکل مردم را حل کنید. دولت اصلاحات شما هم از عهده پاسخگویی به مشکلات ملت برنیامد شروع کرد به فلسفه بافی و آشوبهای ساختگی تا ناکارآمدی اش را توجیه نماید. الان مشکل، بیکاری ، رکود، فرهنگ، فساد اخلاقی و مالی، زد و بند و قاچاق و این چیزهاست نه تفسیر جناب علم الهدی.
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    23 8
    اسلام شناسي اين جماعت افسادطلب دين به دنيافروش از جنس همان اسلام شناسي امثال كارتر (رئيس جمهوراسبق آمريكا) است كه اوائل انقلاب با استهزاء و تمسخر امام راحل روبرو شد.!!!
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    22 9
    اسهال طلب
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    28 5
    آرمین وعبدی را مردم خوب میشناسند نان به نرخ روز خورند.
  • خسته IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    21 5
    تو رو به خدا ببینید به کجا رسیدیم که این جماعت میخوان راجع به تفسیر قضاوت کنند ... ای خدا اوضاع وارونه شده و همون جمله معروف گاندی وقتی ارزشها عوض بشه عوضی ها ارزش مند میشن
  • US ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    10 2
    بیاییم قرآن بخوانیم در این ماه مبارک
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    16 4
    یک سئوال: چرا اکثر فراری های کشور از نسل مسئولین از نژاد اصلاح طلبهاست. مانند مهاجرانی - کدیور - سازگارا گنجی داوودی - بهنود - رمضانپور و پیرموذن و ...
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    10 2
    گاهی فکر میکنم اصلاح طلبا دارن مسخرمون میکنن یارو دوتا کتاب نخونده ادعای تفسیر قران میکنه مثلا همون مسئوله که میگفت نظام بانکی ربوی نیست و مراجع اشتباه میکنن و نظام بانکی کاملا شرعی
  • هنرور IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    11 3
    محسن آرمین! دکترای میکانیک داری یا اجتهاد در تفسیر و قرآن؟! وقتی هر غیر متخصصی از میکانیک به اجتهاد برسه بهتر از این نقد نمیکنه. این حق برای آقای علم الهدی محفوظ است که جند مسئله میکانیکی را نقد کنند.
  • دانشجو IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    2 0
    آیت الله العظمی محسن آرمین .............. عجب
  • ناشناس IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    2 0
    اصلاح طلبان افرادی فاقد شعور ودرک هستند. فقط نگاهشان به غربیها هستند
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    1 0
    و چون به آنها گفته شود: در روى زمین فساد نکنید گویند: جز این نیست که ما اصلاح گریم. آگاه باش که آنها فسادگرانند و لکن نمی‏فهمند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس