خواننده

حمایت از آثار هنرمندان و نویسندگان دغدغه‌ای است که سال‌هاست برای هنرمندان کشور وجود دارد.

به گزارش مشرق، متأسفانه قانون مشخصی برای حمایت از آثار هنرمندان و نویسندگان وجود ندارد. این دغدغه سالهاست برای هنرمندان کشور وجود دارد. محمد اصفهانی خواننده کشورمان از جمله هنرمندانی است که رعایت قانون کپی رایت دغدغه‌اش بوده و به این موضوع اشاره کرده است.
برای سوال اول، در حال حاضر که قانون خاصی در زمینه کپی رایت در کشور وجود ندارد، برای جلوگیری از کپی غیر قانونی چه باید کرد؟
باید کار فرهنگی کرد، تبلیغ و توصیه توسط افراد مقبول صورت بگیرد.
بعضی از همکاران شما امکان دانلود رایگان برای ترانه‌ها و آثار خود برای مردم قرار می‌دهند. چون اعتقاد دارند به هرحال این ترانه‌ها پخش خواهد شد. نظر شما چیست؟
دانلود رایگان چنانچه خواست مؤلف باشد، پسندیده است ولی استدلال انجام شده نوعی تن دادن به شرایط ناعادلانه فعلی است که معتقدم با تلاش و هماهنگی مرتفع خواهد شد.
در مورد تک آهنگ چطور؟
چنانچه مؤلف، اثری را با رضایت خودش رایگان عرضه کند این حق او و حق مخاطبان اوست. 
رعایت نکردن حق صاحب اثر چه عواقبی برای هنرمند و کشور دارد؟ 
ارائه غیر قانونی آثار، بدون رضایت صاحبان اثر به اقتصاد هنر ایران لطمه زده و به دلایل متعددی موجب اضمحلال و تضعیف روند تولید خواهد شد. کیفیت و کمیت تولید اثر هنری با اقتصاد سالم هنری شکوفا و تضمین می‌شود! این اصل ماجراست و نکته‌ایست که هرگز نباید مورد غفلت واقع شود و در دنیای امروز این مساله با نظام و قانون امتحان پس داده‌ای به میزانی درخور و قابل توجه و راضی کننده حل شده که همان کپی رایت است.
شما به عنوان یک هنرمند تاکنون اقدامی برای رفع این مشکل انجام داده‌اید؟
بله چند سال پیش در مقطعی تا طرح این مسئله در مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد و پس از آن در مجلس شورا پیش رفتیم ولی متأسفانه با تغییر مدیریت تمام اقدامات نقش برآب شد و ماهم دلسرد شدیم و رها کردیم که این هم اشتباه بود. ولی باید اینبار به مسیرهای طرح این خواسته هم خیلی فکر کنیم تا در میانه راه حاصل زحمات از بین نروند.
ادعای مسئولان در حوزه موسیقی این است در این زمینه اقدامات جدی انجام می‌دهند. این ادعا تا چه حد صحت دارد؟
تمامی این صحبت‌های موافق خوب هستند مشروط بر اینکه جامه عمل هم بپوشند. آن وقت است که میشود میزان موفقیت‌های عملی را تحلیل کرد. فعلا که خبری نیست و آنچه واقعا رعایت و پیگیری می‌شود، اخذ مجوز برای آثار موسیقی است.
به عنوان یک هنرمند از هنرمندان دیگر چه انتظاری دارید؟
عزم و اشتراک جمعی بر اشاعه فرهنگ صحیح استفاده از آثار هنری و یکپارچه کردن راه‌ها و مسیرهای منتهی به این مساله مهم و کلیدی در اقتصاد هنر ایران.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس