کد خبر 727775
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۰
ترامپ سعودی

ترامپ در یک نمایش تهوع‌آور در ریاض به همراه ده‌ها دیکتاتور عربی و به میزبانی سعودی، مفاهیمی چون صلح جهانی و دموکراسی را به سخره گرفت.

به گزارش مشرق، ترامپ در یک نمایش تهوع‌آور در ریاض به همراه ده‌ها دیکتاتور عربی و به میزبانی سعودی، مفاهیمی چون صلح جهانی و دموکراسی را به سخره گرفت. رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه در نخستین روز ورود خود به عربستان پس از  امضای بزرگ‌ترین قرارداد نظامی تاریخ با شاه سعودی به احمقانه‌ترین شکل ممکن به رقص شمشیر عربی در کنار او و دیگر اعضای خاندان پادشاهی پرداخت.

به گفته «شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید، قرارداد تسلیحاتی مزبور به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار بزرگ‌ترین برگه قرارداد نظامی تاریخ بین ۲ طرف خارجی است اما برپایه توافقات انجام شده حجم پولی که رژیم ریاض طی ۱۰ سال آتی بابت خریدها و سرمایه‌گذاری‌های نظامی به طرف آمریکایی می‌پردازد به نیم تریلیارد (۵۰۰ میلیارد) دلار خواهد رسید که معادل یک‌سوم درآمد نفتی پیش‌بینی شده سعودی‌ها طی دهه آتی خواهد بود.


او در مراسمی که رکس تیلرسون، وزیر خارجه و ویلبر راس، وزیر تجارت ایالات متحده نیز در آن حضور داشتند با سلمان بن عبدالعزیز، شاه سعودی بر سر یک میز نشست و علاوه بر قرارداد تسلیحاتی مزبور توافقنامه‌ای به ارزش ۲۵۰ میلیارد دلار  به امضا رساند. لحظاتی بعد نیز عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان از گسترش همکاری‌های نظامی دوجانبه واشنگتن و ریاض طی ۱۰ سال آتی تا سطح ۳۸۰ میلیارد دلار خبر داد. این در حالی است که آمریکا عملا بخش عمده درآمد نفت سعودی را از طریق ذخیره سالانه صدها میلیارد دلار آل‌سعود در بانک‌هایش صاحب می‌شود.

این در حالی است که گفته می‌شود بر پایه توافقات دیروز عربستان سرمایه‌گذاری‌هایی به ارزش ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار نیز در صنایع موشکی و هوایی آمریکا انجام خواهد داد. ترامپ پس از امضای قرارداد تسلیحاتی آن را روزی بزرگ برای سرمایه‌گذاری در آمریکا خواند که صدها میلیارد دلار را همراه شغل‌های بسیار برای صنایع نظامی این کشور به همراه می‌آورد.  لحظاتی بعد تیلرسون در یک نشست مطبوعاتی مشترک با همتای سعودی‌اش انگیزه اصلی بزرگ‌ترین قرارداد نظامی تاریخ را حمایت از سعودی‌ها در مقابل قدرت ایران دانست و ضمن تکرار ادعاهای منطقه‌ای ریاض، از ایران خواست آزمایش‌های موشکی‌اش را متوقف کند.


تشویق سعودی به جنایت علیه غیرنظامیان


اما یک سناتور دموکرات آمریکایی قرارداد سنگین تسلیحاتی آمریکایی- سعودی را یک ایده وحشتناک از سوی کاخ سفید توصیف کرده است که نتیجه‌ای جز کشتار بیشتر غیرنظامیان در خاورمیانه بویژه در یمن به دنبال نخواهد داشت. به عبارت دیگر این حمایت تسلیحاتی بزرگ تشویق آل‌سعود به جنایت هرچه بیشتر علیه غیرنظامیان جهان اسلام است.

کریس مورفی، از اعضای کمیته روابط خارجی سنا در مقاله‌ای در هافینگتون‌پست، با انتقاد از این توافق نظامی و حساب کردن ترامپ روی حکومت عربستان که وخیم‌ترین وضعیت حقوق‌بشر را دارد، اعلام کرد ترامپ حتی اوباما را که از فروش مهمات هدایت‌شونده دقیق به عربستان خودداری می‌کرد پشت‌سر گذاشته است: «با فروش هر چه بیشتر این تسلیحات هدایت‌شونده دقیق به سعودی‌ها، غیرنظامیان کشته خواهند شد، زیرا استراتژی عربستان سعودی این است که یمنی‌ها را بکشد تا فشار و نفوذ خود را پای میز مذاکره افزایش دهد و آنها (سعودی‌ها) نمی‌توانند بدون تسلیحاتی که ما در حال فروش به آنها هستیم، این کار را انجام دهند».

به نوشته مورفی، سعودی‌ها این تسلیحات آمریکایی را نه در جنگ علیه اهداف در نظر گرفته شده‌ای مانند داعش در سوریه و عراق یا القاعده بلکه برای تشدید جنگ نیابتی در منطقه به کار خواهند برد. او همچنین با معرفی جرد کوشنر، داماد ترامپ به عنوان دلال قرارداد ۱۱۰ میلیاردی تسلیحاتی با عربستان ادامه داد: «بله! این پول عربستان است اما ما نباید صرفا تصور کنیم مسیر رسیدن به امنیت جهانی، گسترش هرچه بیشتر و بیشتر تسلیحات است».

چنین قرارداد نظامی بزرگی قطعا با هدف برپا ساختن رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه به نفع کمپانی‌های آمریکایی و اروپایی صورت می‌گیرد چنانکه دیروز وزیر انرژی رژیم صهیونیستی اعلام کرد واشنگتن باید توازن قوا را در منطقه حفظ کند. دولت آمریکا باید قرارداد تسلیحاتی ۱۱۰ میلیارد دلاری با عربستان را با این رژیم هماهنگ می‌کرد. به گزارش تایمز اسرائیل، «یوال اشتاینیتز» با انتقاد از دولت ترامپ بابت امضای توافق تسلیحاتی اخیر با عربستان گفت: «عربستان سعودی کشوری متخاصم است و ما باید اطمینان حاصل کنیم حاشیه برتری نظامی اسرائیل در منطقه حفظ می‌شود.

دولت ترامپ باید پیش از امضای این قرارداد با تل‌آویو درباره آن مشورت می‌کرد. صدها میلیارد دلار قرارداد تسلیحاتی چیزی است که باید به ما از قبل توضیح داده شود». البته پیش از او «ییزرائیل کاتز» دیگر وزیر صهیونیست گفته بود سفر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان جبهه ضدایرانی در منطقه را تقویت می‌کند و فرصتی برای ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای اسرائیلی فراهم می‌کند: «برای مقابله با ایران، باید ائتلاف منطقه‌ای با رهبری آمریکا تشکیل شود. همزمان، حاشیه برتری نظامی کیفی اسرائیل نیز باید حفظ شود».

این در حالی است که بسیاری از منابع دیپلماتیک و رسانه‌های آمریکایی و اروپایی حضور ترامپ در ریاض را به منزله اعلان تشکیل ناتوی عربی دانسته‌اند.


بنیان ناتوی عربی


دیروز ترامپ در نشست مشترک سران کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس با آمریکا شرکت کرده و  توافقی برای ایجاد مرکز مبارزه با تروریسم و تندروی بین آمریکا و ۷ عضو شورا به  امضا رسید. پس از نشست سران کمپ‌دیوید در سال ۲۰۱۵ و نشست سران ریاض در ۲۰۱۶، این سومین نشست سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با آمریکا بود. ریاست این نشست را رئیس‌جمهوری آمریکا و پادشاه عربستان برعهده داشتند و تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر و صباح الاحمد الجابرالصباح، امیر کویت و حمدبن عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین و محمد بن زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی و فهد بن محمود آل‌سعید، معاون نخست وزیر عمان در آن حاضر بودند. موضوعاتی چون دخالت‌های ایران در منطقه، بحران یمن، همکاری امنیتی، بحران لیبی و مبارزه با تروریسم جزو دستورکارهای این نشست محسوب می‌شد. سپس توافقنامه تاسیس مرکز مبارزه با تروریسم در حضور ترامپ و سلمان توسط محمد بن نایف، ولیعهد عربستان و رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا امضا شد.


دشمن مسلمانان در جمع رهبران مسلمان


همچنین ترامپ عصر دیروز در جمع ۵۵ رهبر عربی و مسلمان حاضر در ریاض حاضر شد. سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا در نشست سران کشورهای عربی و اسلامی درحالی بود او خود را بارها به عنوان دشمن بزرگ مسلمانان مطرح کرده است، ثانیا سخنرانی او با محوریت مبارزه با گروه‌های تندرو در این نشست در حالی صورت گرفت که تقریبا تمام گروه‌های تروریستی آسیا، آفریقا و اروپا علاوه بر حمایت پشت‌پرده توسط آمریکا از سوی چند تن از رهبران حاضر حمایت علنی می‌شوند. ترامپ در این نشست ایران را به این بهانه که خواستار نابودی رژیم اشغالگر قدس است مسؤول بی‌ثباتی در منطقه خواند و گفت: «همه باید کمک کنند تا ایران منزوی شود».


خفت ترامپ در ریاض


ترامپ در بدو ورودش به ریاض تا کمر جلوی سلمان خم شد تا مدال افتخاری سعودی را به گردنش بیندازد، حال آنکه ۲ سال پیش او اوباما را درست به‌خاطر دریافت همین مدال ملامت کرده و او را «مزدور شاه عربستان و نه رهبر جهان آزاد خوانده بود.» سال ۲۰۱۲ نیز اوباما را متهم کرده بود برای شاه سعودی صدای گاو در می‌آورد. حال ترامپ همه این خفت‌های خودخوانده را مقابل سعودی‌ها که آنها را همین ۶ ماه پیش گاو شیرده آمریکا می‌نامید متحمل شده است.

نکته دیگری که در سفر عربستان مورد انتقاد رسانه‌های منطقه‌ای قرار گرفت این بود که ترامپ ۲ سال پیش میشل اوباما، همسر رئیس‌جمهور قبلی آمریکا را به‌خاطر رعایت نکردن شئونات یک کشور مسلمان مثل عربستان و سر نکردن حجاب در دیدار با پادشاه و مقامات سعودی ملامت کرده بود اما همسر و دختر خودش در دیدار اخیر با آل‌سعود بدون حجاب ظاهر شدند.

رابرت فیسک: ۵۰ دیکتاتور دور ترامپ از انتخابات دموکراتیک ایران وحشت دارند


تحلیلگر برجسته مسائل بین‌المللی در یادداشتی در ایندیپندنت برگزاری انتخابات آزاد در ایران را تحسین کرده و نوشته ۵۰ دیکتاتوری که با ترامپ دیدار کرده‌اند جرأت برگزاری چنین انتخاباتی را ندارند. «رابرت فیسک»، تحلیلگر برجسته انگلیسی معتقد است هیچ یک از  ۵۰ دیکتاتوری که در ریاض با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کردند جرأت برگزاری انتخاباتی دموکراتیک مانند ایران را ندارند.

او روز شنبه در یادداشتی برای روزنامه ایندیپندنت با اشاره به هراس سعودی‌ها از برگزاری انتخاباتی آزاد در ایران،گردهمایی رهبران عربی حاشیه خلیج فارس در ریاض برای ملاقات با ترامپ را «گردهمایی دیکتاتورها و مستبدهای جانی» خواند. به نوشته وی غیر از لبنان، تونس و پاکستان تمامی دیگر کشورهای حاضر در نشست ریاض دموکراسی را جوک، فکاهی یا مفهومی بی‌ربط می‌دانند. فیسک همچنین میزان مشارکت انبوه و ۷۰درصدی مردم ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری را با مشارکت ۵۸ درصدی مردم آمریکا در انتخابات ۲۰۱۶ مقایسه کرد.

منبع: روزنامه وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
    1 0
    عربستان به همراه آمریکا هیچ کاری نمی توانند بکنند اگر مسئولین ما مثل مسئولین شوروی خیانت نکنند و امام خامنه ای را تنها نگذارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس