کد خبر 727450
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
عطوان

ثروت‌های عربستان در خدمت نقشه‌ای به کار گرفته شده است که هدف از آن تامین حمایت و ثبات اسرائیل برای دهه های آینده و شمشیر کشیدن به روی هر کسی است که از در دشمنی با آن در آید.

 به گزارش مشرق به نقل از روزنامه رای الیوم، عبد الباری عطوان سردبیر این روزنامه با اشاره به سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به ریاض نوشت: آمار و ارقام معامله‌های تسلیحاتی گسترده بالغ بر ۴۶۰ میلیارد دلار و سرمایه گذاری هایی که در جریان سفر ترامپ به عربستان صورت گرفته است، شگفت آور است.

این معاملات تسلیحاتی شامل موشک های تاد بمب های هوشمند و غیره است که در طول ده سال آینده تحویل عربستان داده خواهد شد که البته باید سرمایه گذاری های مالی عربستان در پروژه های زیربنایی آمریکا را نیز به آن اضافه کرد.

سفر تاریخی و معاملات فراتاریخی

این سفر عملا سفری تاریخی است و معاملات حاصل از آن نیز فراتاریخی و بی سابقه است اینکه تمام این توافقات نظامی و آمار و ارقام آن موجب برتری نظامی عربستان در منطقه خاورمیانه نشده و انحصار نظامی اسرائیل را نمی شکند، به این معنی است که این سلاح ها کارآمدی کمی دارند و فاقد استانداردهای تکنولوژی پیشرفته هستند از جمله اینکه این معامله شامل جنگنده های اف ۳۵ که اسرائیل چند سال پیش در اختیار گرفت، نیست.

کدام کشورها هدف معاملات تسلیحاتی عربستان و آمریکا هستند؟

اینکه اسرائیل از نظر نظامی همچنان قدرت برتر منطقه باشد به این معنی است که این آمار و ارقام نجومی معاملات نظامی آمریکا و عربستان و مهمات نظامی حاصل از آن نه اکنون و نه ده سال دیگر برای آزادی مسجد الاقصی و قدس به کار گرفته نمی شود، بلکه کشورهای دیگر منطقه از جمله ایران، سوریه و عراق  را هدف قرار خواهد داد.

در اینجا وقتی نام ایران به میان می آید، باید به رمزگشایی «دیدگاه راهبردی» سعودی پرداخت و به این نکته اشاره کرد که عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی در  کنفرانس مطبوعاتی خود در مورد اسرائیل فقط یک جمله گفت و آن اینکه « به همراه آمریکا به تلاش برای تحقق صلح بین اسرائیل و فلسطین ادامه می دهیم» و به هیچ وجه درخواست پایان اشغالگری و یا خروج اسرائیل را خواستار نشد گویی این درخواست ممنوعه است.

خطرناک ترین قسمت اظهارات ادعایی الجبیر در مورد دیدگاه راهبردی این بود: ایران بزرگترین گروه تروریستی و یا حزب الله را تاسیس کرد و از القاعده و طالبان حمایت کرد و باید پیش از هرگونه گفت وگو با آن این گروههای تروریستی از هم پاشیده شود. این در حالی است که عربستان به حمایت از طالبان اعتراف کرد.

نابودی مقاومت، هدف دیدگاه راهبردی سعودی- آمریکا

به این ترتیب درک ما از دیدگاه راهبردی سعودی- آمریکایی این است که هدف از آن نا بودی هرگونه خطر احتمالی علیه اسرائیل به ویژه حزب الله و چه بسا جنبش های حماس و جهاد اسلامی و سایر جنش های مقاومت است و هدف عربستان از سلاح هایی که به دست خواهد آورد، همین گروهها خواهند بود از همین رو ریاض، سعد حریری نخست وزیر لبنان که دشمن حزب الله است و نه میشل عون رئیس جمهور این کشور را  به نشست سران عربی – اسلامی با ترامپ دعوت کرد.

ما اکنون در برابر منشوری قرار داریم که بر اساس آن اهداف «ناتو» عربی اسلامی که عربستان به درخواست آمریکا به دنبال تاسیس آن است، مبتنی بر مبارزه با ایران و حزب الله و شعله ور کردن آتش جنگ شیعی در منطقه و جهان اسلام است، درست شبیه ناتو غرب که به هدف مبارزه با کمونیسم و متحدانش تاسیس شد و بعید نیست این پیمان جدید شامل متن روشنی در ارتباط با عضویت اسرائیل و چه بسا رهبری آن بر این ائتلاف باشد.

در این میان باید در نظر داشت که داعش و جبهه النصره هدف ناتو جدید عربی نیستند، زیرا نابودی آن به معامله تسلحاتی بیش از ۵۰۰ میلیارد دلاری نیاز ندارد چرا که این گروهها موشکها و هواپیما و یا زیردریایی در اختیار ندارند، به اضافه اینکه جنگ با اسرائیل جزء اهداف این ائتلاف نیست و به این ترتیب این ائتلاف که هسته مشارکت راهبردی آمریکا و عربستان به شمار می آید، به دنبال جنگ علیه ایران وعراق و نیز سوریه و چه بسا در صورت لزوم روسیه است.

ثروت‌های عربستان در خدمت نقشه‌های آمریکا

در این شرایط ثروت های عربستان در خدمت نقشه‌ای به کار گرفته شده است که هدف از آن تامین حمایت و ثبات اسرائیل برای دهه های آینده و شمشیر کشیدن به روی هر کسی است که از در دشمنی با آن در آید.

همچنین پول های سعودی برای نجات اقتصاد آمریکا و عملی کردن قول های انتخاباتی ترامپ مبنی بر سرمایه گذاری های گسترده در تاسیسات زیرساختی به کار گرفته می شود.

این وضعیت قیمومیت جدید آمریکا بر جزیرة العرب و به گرو گرفتن ثروت های سعودی برای دهه های آینده و لحظات خلق تراژدی  و ترس از آینده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پسر IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
    2 3
    به کمک خداوند و فرماندهی حضرت صاحب الزمان (عج) کشورهای اعراب وهابی نحس نجس وحشی و رژیم صهیونیستی را با خاک یکسان خواهیم کرد
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
    1 2
    واعدو لهم ماستطعتم من قوة! داداش همینه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس