کد خبر 726153
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۰
خبرویژه

با وجود تأکید شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بر ارائه یک فهرست در انتخابات شوراها، هر کدام یک فهرست جداگانه در انتخابات شورای شهر تهران و برخی شهرهای دیگر ارائه کردند.

به گزارش مشرق، نشریات اصلاح‌طلب دیروز و پریروز، در گزارش‌ها و آگهی‌های خود فهرست‌های متفاوتی را منتشر کردند که از اختلاف شدید میان گروه‌های اصلاح‌طلب حکایت می‌کند. روزنامه آفتاب یزد هر چند در گزارشی نوشت «موازی خطرناک در انتخابات شورای شهر، مراقب لیست‌های جعلی باشید» اما چند لیست و فهرست متفاوت را تحت عنوان‌های «لیست امید»، «لیست شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب» و «لیست اصلاح‌طلبان پیشرو» منتشر کرد. اما روزنامه قانون فهرست دیگری را تحت عنوان «ائتلاف قانون» و با شعار به عقب بازنمی‌گردیم منتشر کرد که باز هم شامل افراد متفاوت‌تری است.


از طرف سوم، روزنامه اعتماد فهرست‌های متفاوتی تحت عنوان «لیست امید مردم تهران» و «مجمع معتمدین عدالت‌گستر» را منتشر کرد که شامل افراد دیگری است. روزنامه آرمان اما دو فهرست شامل «لیست امید شهر تهران» و «امید اصلاحات - ائتلاف بزرگ اصلاح‌طلبان» را منتشر کرده است. پیش از این (مهدی آیتی عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم و رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در خراسان‌جنوبی در سال ۹۲) به روزنامه ستاره صبح گفته بود برخی نامزدهای اصلاح‌طلب شورای شهر، دلال‌ و بی‌صلاحیت هستند.


دیروز هم علی‌محمد غریبانی رئیس پیشین شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به «ستاره صبح» گفت: لیست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، اقناعی نیست.


وی می‌گوید «اصلاح‌طلبان نباید به این شکست و آبروریزی تن دهند. لیستی که از سوی این شورا بسته شده مشی اصلاح‌طلبی احزاب را نادیده گرفته است.


تخصص، کارایی، هوشمندی و تبحر باید ملاک شورای عالی سیاست‌گذاری قرار می‌گرفت، نه آنکه سهم‌خواهی و باندبازی جناحی مدنظر قرار گیرد. چرا باید شهردار شخصیتی سیاسی باشد؟ چرا باید شورای شهرها سیاسی باشند؟  حتی اگر افرادی سیاسی انتخاب شوند باید در قالب تخصصی و با رعایت حقوق شهروندی و رعایت منافع عمومی فعالیت کنند. سایه‌ها باید به یک اندازه بر سر شهر گسترده باشد. اگر بنا باشد با همین روند پیش برویم، شکست اصلاح‌طلبان قطعی خواهد بود. باندبازی در شورای شهر جواب نمی‌دهد. در شورای شهر باید از سیاسی‌کاری دوری کنیم.

به نحوی که همه مسائل و اشکالات رفع شود باید پاسخگوی مطالبات و منافع مردم بود، نه اینکه هر کسی با ماست، اصلح‌تر است.


وی تصریح کرد: چرا باید کاری انجام داد که این همه اعتراض به دنبال خود داشته باشد؟ چرا بی‌گدار به آب می‌زنید و اجازه نمی‌دهید مردم با فهم خودشان انتخابات را رقم بزنند؟ شما در هر جایی که هستید اول آنجا را آباد کنید سپس به عرصه‌های دیگر وارد شوید.


غریبانی درباره تصمیم‌گیری عارف در شورای عالی اصلاح‌طلبان گفت: من و برخی دوستان پیش از اینها به دکتر عارف تذکرات لازم را دادیم و گفتیم روندی که در پیش گرفته‌اید صحیح نیست. آقای کواکبیان، سیدهادی خامنه‌ای، بنده و دیگر گروه‌ها معترض شدیم و جلسه شورای سیاستگذاری را قبول نکردیم و به خانه‌هایمان بازگشتیم. باید به آقای عارف بگویم که اگر مدیریت صحیحی داشتید این اتفاق نمی‌افتاد شما برای مدیریت لایق نیستید. از طرفی من اعتقاد ندارم که آبروی ما و اصلاح‌طلبان وابسته به این لیست است. این آقایان باید پاسخ دهند که چطور برنامه‌ریزی کردند؟ آقای عارف اگر اظهار پشیمانی هم کند دیگر سودی ندارد. شما باید از ابتدا جوری عمل می‌کردید که این مشکلات پدید نیاید و مردم با اعتماد به پای صندوق‌های رأی بروند.


*  غریبانی می‌گوید: دو سه گروه که انحصارطلب هستند و سایر گروه‌ها را به حساب نمی‌آورند، تشکل را بها نمی‌دهند و اگر وارد شورای هماهنگی یا شورای سیاستگذاری شوند، برای بالا بودن وزن سبد رأی‌شان، تنها افراد خودشان را در آن نهاد فعال خواهند کرد.


یادآور می‌شود دو گروه اصلاح‌طلب ۷ و ۷ نفره در شورای شهر اول تهران پس از مدت‌ها غنیمت‌خواهی و درگیری، کار شورا را به بن‌بست و سرانجام انحلال کشاندند.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس