کد خبر 724249
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹
نفت تهران

باشگاه نفت تهران با بدهی مالیاتی روبه‌روست و در صورتی که موفق به ارائه مفاصا حساب مالیاتی خود نشود، پروانه فعالیتش تمدید نشده و منحل می‌شود.

به گزارش مشرق، بازهم اتفاقات عجیب قرار است رقم بخورد؛ البته این بار اتفاق عجیبی که به سود فوتبال ایران خواهد بود. جایی که مالک جدید باشگاه نفت تهران نتوانسته به تعهدات خود عمل کند و باتوجه به اینکه نفت در جام حذفی به قهرمانی رسیده و یکی از نمایندگان ایران در فصل آینده لیگ قهرمانان محسوب می‌شود، شرایط حساس و پیچیده‌ای دارد. این باشگاه در صورت حل نکردن مشکلاتش منحل خواهد شد و این انحلال همه چیز را از بین می‌برد و ممکن است تبعات بعدی آن برای فوتبال ایران بیشتر باشد.

از همین‌رو شنیده‌هایی وجود دارد که جلساتی بین مالک باشگاه نفت و کمیته واگذاری این باشگاه که سال گذشته هم تشکیل جلسه داده بودند، برگزار شده است. در این جلسه مسائل مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته و گویا زمزمه‌هایی نیز به گوش می‌رسد که تیم‌هایی چون سپاهان، ذوب‌آهن و پیکان به دنبال امتیاز سهمیه آسیایی نفت هستند. البته چنین موضوعی رسماً به باشگاه نفت یا فدراسیون فوتبال اعلام نشده، اما چنین موضوعی بسیار جدی است و حتی در این خصوص صحبت‌هایی به گوش می‌رسد. با این حال چون ذوب آهن تیم چهارم لیگ شده، شانس این تیم برای کسب سهمیه طبیعتاً بیشتر است.

اصل ماجرا به جایی باز می‌گردد که سازمان امور مالیاتی کشور نامه‌ای به رضا گل‌محمدی، مدیر کل ورزش و جوانان استان تهران ارسال کرده است. رونوشت این نامه برای سازمان لیگ و باشگاه نفت هم رفته که در آن اعلام شده تا زمان «ارائه مفاصا حساب مالیاتی» از سوی باشگاه نفت تهران، پروانه فعالیت این باشگاه تمدید نشود. پروانه فعالیت این باشگاه فصل گذشته و پس از واگذاری به شرکت بهنام پیشروی کیش از سوی فدراسیون فوتبال و کمیسیون ماده 5 وزارت ورزش و جوانان به باشگاه نفت تهران داده شد. مدت پروانه فعالیت باشگاه نفت باتوجه به بدهی‌های مالیاتی این باشگاه یک ساله بود و باتوجه به عدم تسویه این بدهی‌ها، قرار نیست این پروانه تمدید شود که در این صورت باشگاه نفت به طور کلی منحل خواهد شد.

تصویر نامه سازمان امور مالیاتی به مدیر کل ورزش و جوانان استان تهران

باتوجه به این اتفاق، مالک باشگاه نفت به نوعی به دنبال فرار از انحلال تیمش است و می‌خواهد این باشگاه به حیات خود ادامه بدهد. با این حال باشگاه نفت حتی پولی برای تسویه حساب با بازیکنانش ندارد که بخواهد بدهی مالیاتی‌اش که شنیده شده بیش از سه میلیارد است را تسویه کند. مالک این باشگاه چندان هم بی‌میل به واگذاری امتیاز آسیایی نفت به تیم دیگری نیست و سپاهان و ذوب‌آهن هم باتوجه به ساختار و توانایی مالی‌شان بدشان نمی‌آید این امتیاز را داشته باشند تا فصل آینده بتوانند در رقابت‌های آسیای حاضر شوند. از طرفی هم فدراسیون فوتبال بدش نمی‌آید با این ماجرا موافقت و تیمی غیر از نفت را برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی کند، چراکه می‌خواهد نمایندگان ایران در آسیا وضعیت خوبی داشته باشند تا سهمیه‌ها به خطر نیفتد.

تمام این اتفاقات و مشخص نبودن وضعیت مالکیت، داشتن بدهی مالیاتی، ثبت نشدن نفت در ثبت شرکت‌ها به نام مالک جدید و مشکلات حقوقی انتقال این باشگاه می‌تواند فدراسیون فوتبال را بر آن دارد تا سهمیه آسیایی نفت را به تیم دیگری واگذار کند. در عوض باشگاه‌هایی که سهمیه آسیایی نفت را می‌گیرند، کمکی به باشگاه نفت خواهند کرد تا این باشگاه با پرداخت بدهی‌های مالیاتی‌اش و همچنین بدهی به بازیکنان و کادر فنی‌اش بتواند به فعالیت خود ادامه بدهد و پروانه فعالیتش تمدید شود.

یکی دیگر از مسائلی که در خصوص نفت تهران در میان است، به فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان مربوط می‌شود. باتوجه به اینکه کمیسیون ماده 5 این وزارتخانه و فدراسیون فوتبال صلاحیت شرکت بهنام پیشرو را برای خرید امتیاز نفت تأیید کرده بودند، اکنون نیز این دو نهاد هستند که باید در خصوص آینده این باشگاه تصمیم‌گیری کنند و تا زمان عدم ارائه مفاصا حساب مالیاتی، پروانه فعالیت این باشگاه صادر نخواهد شد. این یعنی فدراسیون و وزارت ورزش باید در این خصوص بار دیگر تعیین تکلیف کنند، چراکه باتوجه به اینکه سازمان امور مالیات نامه رسمی به فدراسیون فوتبال داده، باشگاه نفت حتی نمی‌تواند نقل و انتقالات انجام بدهد. از سوی دیگر همه صنف‌ها باید از وزارتخانه‌های تابعه خود پروانه فعالیت دریافت بگیرند و وزارت ورزش تا زمان تسویه بدهی مالیاتی برای باشگاه نفت پروانه‌ای صادر نخواهد کرد.

با این شرایط و باتوجه به اینکه نفتی‌ها یکی از سهمیه‌های قطعی فوتبال ایران در لیگ قهرمانان فصل 2018 محسوب می‌شوند، می‌توان گفت مشکلات این باشگاه به نوعی ملی است و حتی وزیر ورزش و جوانان پیش از آنکه دیر شود می‌تواند در این خصوص ورود و به تصمیم‌گیری کمک کند. در صورتی که در خصوص وضعیت باشگاه نفت تعیین تکلیف نشود و این باشگاه  منحل شود، مسلماً یکی از سهمیه‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا هم بلاتکلیف خواهد بود و در آن صورت به ترتیب تیم‌های سوم و چهارم لیگ برتر به سهمیه می‌رسند. با این شرایط شاید هم باشگاه نفت برای حل مشکلش راضی به واگذاری امتیاز سهمیه آسیایی‌اش تا بتواند با دریافت مبلغی مشکلاتش را حل کرده و هم فدراسیون فوتبال که بتواند سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا را حفظ کند. باتوجه به شرایط کنونی و ورود احتمالی عراق به لیگ قهرمانان آسیا، امکان کم شدن سهمیه ایران  از 1+3 به 2+2 وجود دارد و با این شرایط باید دید آیا نفتی‌ها و فدراسیون فوتبال راضی به واگذاری سهمیه این تیم به تیم دیگری خواهند شد یا نه.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس