کد خبر 723818
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
مهر

نفحات نام یک گروه ۵۰۰ نفره جوانانه‌است که دغدغه‌شان خوشحال کردن مردم و ترویج مهروزی با هدایای دست ساز است. هدایایی که هرکدام حاومی پیامی مهم و مهربانانه‌ای هستند.

به گزارش مشرق،‌ در دوره‌ای که خبرهای تلخ جهان ما را احاطه‌ کرده‌است و روزانه‌هایمان را با ترافیک و آلودگی سپری می‌کنیم؛ هنوز آدم‌هایی هستند که بخش زیادی از وقتشان را صرف مهربانی و شاد کردن آدمهای دوروبرشان می‌کنند تا برایشان وقت بگذارند و هدیه‌ درست کنند تا هنوز دنیا جای خوبی برای زندگی کردن داشته باشد. بچه‌های گروه نفحات یک تیم چندصد نفره هستند که هدفشان را به ما اشاعه فرهنگ مهربانی و اسلامی می‌گویند. جمله‌ عجیب و سختی که ما هم بعد از شنیدنش حسابی تعجب کردیم. برای همین سراغ «سیدحسام رایگانی» مدیر گروه نفحات رفتیم تا از این گروه مهربان که روز به روز بزرگتر می‌شود بیشتر سر دربیاوریم.

۲هزارشاخه گل برای نیمه شعبان هدیه دادیم

وقتی نیمه‌شعبان ۹۳ سیدحسام رایگانی تصمیم گرفت با رفقایش روی هم پول بگذارند تا به جای نذری‌های متداول مثل آش و شربت، هدیه‌های نیمه‌شعبانی ترتیب ببینند پایه‌های گروه نفحات را گذاشت تا بعد از ۳ سال یک گروه خیلی بزرگ داشته‌باشند. رایگانی درباره شروع کار می‌گوید:« در دوران دبیرستان و دانشگاه همواره در برگزاری مناسبـت‌های مختلف خیلی فعال بودم. بعد از دانشگاه هم تصمیم گرفتم با بچه‌ها همان رویه را ادامه دهیم. می‌خواستیم هدیه‌ای درست کنیم که تاثیر بیشتری داشته باشد. هدیه‌ای که مردم حس کنند ما وقت بیشتری برایش گذاشته‌ایم. چون به طور ناخودآگاه وقتی هدیه را می‌گیرند خودشان را متعهد به شما می‌دانند و دوست دارند در عوض آن کاری انجام دهند. برای همین به باغ گل رفتیم حدود ۲هزار شاخه رز قرمز خریدیم. بعد داخل حسینیه کارت و شکلاتی به گل‌ها متصل کردیم که روی آن پیام خودمان یک حدیث نوشتیم. حدیث ما این بود:او از چشم‌ها پنهان است اما یادش از دل‌های مومنین بیرون نمی‌رود. در طرف دیگرهم پیام‌مان این بود:امشب قول بدهیم که به عشق امام‌زمان یکی از گناهان‌مان را ترک کنیم شاید او زودتر بیاید. هدایا را در تقاطع بلوار شهیداندرزگو و قیطریه پخش کردیم. آن‌قدر واکنش‌های غیرمنتظره و فوق العاده از مردم گرفتیم و اشک‌ها و لبخندهای از سر ذوقشان را دیدیم که بچه‌ها آن شب حس فوق‌العاده‌ای داشتند. خیلی‌ها به خاطر رفاقتشان آمده بودند اما حسابی درگیر شده‌بودند.»

«نفحات» یعنی نسیمی که باید به آن چنگ زد

بچه‌ها در همان اقدام اولیه حسابی سرذوق می‌آیند و تصمیم می‌گیرند کار را با قدرت و بابرنامه‌تر ادامه دهندو این بار برای گروه تازه تاسیس‌شان یک اسم انتخاب کنند:«می‌خواستیم در گام بعدی که محرم ۹۳ بود جدی‌تر کار کنیم. یک اکانت اینستاگرام ساختیم و اسم گروه را «نفحات» گذاشتیم. به‌دلیل اینکه درحدیث پیامبر اسلام آمده است که در زندگی شما یک وقت‌هایی نسیم‌هایی وزیدن می‌گیرد که باید به آن نسیم‌ها چنگ بزنید و خودتان را در معرض آن نسیم‌ها قرار بدهید که آن نسیم‌ها «نفحات» است. ما هم به همین دلیل در مناسبت‌ها کاری می‌کنیم که مردم از آن با خبر شوند. بعد از اسم و رسم دار شدن شب اول محرم در تقاطع بلوار اندرزگو و بلوار قیطریه که اسمش را گذاشته‌ایم چهارراه نفحات به آقایون شال عزا بعلاوه سی‌دی گلچین مداحی که با وسواس‌های خودمان جمع‌کرده بودیم و به خانوم‌ها یک رویخچالی نمدی که رویش نوشته بود:بهشت من تماشای حسین است هدیه دادیم. آن چهارراه را حسابی فضاسازی کردیم. عکس شهدا را از کنف رد کرده بودیم. بچه‌ها سربند بسته بودند و هدایا را می‌دادند که واکنش‌ها فوق‌العاده بود. از اینجا به بعد دیگر کار گروه نفحات روی روال افتاد»

نان نذری امام حسین(ع) در ۱۰۰ نانوایی

بچه‌های نفحات هربار سعی می‌کنند ایده تازه‌ای را برای جذب مخاطبانشان داشته‌باشند. برای همین بعد از دیدار با حجت الاسلام شیخ حسین انصاریان ایده تازه‌ای شکل می‌گیرد:« در این دیدار به ما توضیه که برای امام حسن هم یک برنامه ویژه داشته باشیم. به طورمثال نانوایی‌های شیراز طی یک برنامه‌ای هرسال در روز ولادت امام حسین (ع) پخت مجانی دارند و این فرهنگسازی شده‌است. ما هم تصمیم گرفتیم این کار را انجام دهیم. حدود ۳۵ میلیون پول جمع شد و با ۱۰۰ نانوایی در سال ۹۵ هماهنگ کردیم که طی دوسانس نان مجانی به مردم بدهند تا در روز ولادت، مردم نان نذری امام حسین پای سفره افطار ببرند. نانوایی‌ها هم بیشتر در مناطق جنوب شهر و نقاط ضعیف پایتخت بود.»

مردم در مناسبت‌های مختلف منتظر هدایای ما هستند

در حاضر گروه نفحات دو زیر گروه خواهر و برادران دارد که مدیریت زیرگروه خواهران به عهده همسر آقای رایگانی‌است و با تعداد افرادی که عضو گروه شده‌اند حالا تقریبا یک گروه ۵۰۰ تایی هستند که می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند. گروهی که روز به روز برتعدادش اضافه‌تر می‌شود و باتوجه به استعدادهای مختلف معماری، گرافیکی و طراحی برای هدایا ایده‌های نابی هم وجود دارد. اما در این مدت اتفاق‌های جالبی برای بچه‌های گروه افتاده‌است از اتفاقات درونی خودشان تا واکنش‌های بسیار خوب مردم در برخورد آنها که خاطرات شیرینی را ساخته‌اند:« یکی از اتفاقات خوبی که در گروه خواهران افتاد این بود که بعضی از خواهرها وقتی به گروه ملحق شدند بعد از مدتی پوشش‌شان تغییر کرد و محجبه تر شده‌اند. در ارتباط‌های مردمی هم لحظات بسیار شیرینی اتفاق می‌افتد. یک روز خانمی آمد و گفت پارسال که از اینجا گذشتم از شما سربند گرفتم. همان موقع نذر کردم اگر دخترم بچه‌دار شود، امسال بیایم و به شما کمک کنم. بعد آن خانم با بچه به دنیا آمده که سربند بر سرش بود پیش ما آمد. بسیاری از مردم شاید به ظاهرشان نخورد اما خیلی خوشحال می‌شوند سربند را دور فرمان می‌پیچیدند که برایمان جالب بود. یا یک خانمی با پورشه برای گرفتن هدیه مجبور شد دور بزند و در ترافیک بماند ولی حتما هدیه را بگیرد.»

دنبال مهرورزی و تاثیر با اصالت هستیم

بچه‌های نفحات هدف خاصی برای خودشان مشخص کرده اند که به گفته رایگانی نه «امربه معروف»است و نه «نهی از منکر» است:«هدف ما مرحله قبل از امربه معروف و نهی از منکر است که در قرآن به نام «یدعون الی الخیر» تعبیر می شود. می‌گویند اول دعوت به نیکی بعد امربه‌معروف و بعد نهی از منکر کنید. ما می‌خواهیم گروه‌های خودجوش مردمی را برای همه جا بیندازیم که معارف علوی و اسلامی را با مهربانی به مردم تقدیم کنند و آنها را به فکر وادارند. هدف ما این است که هر شهری گروهی به نام نفحات داشته باشد که در مناسبت‌های مختلف همه منتظر آنها باشند و این حرکت از مردم به مردم باشد و هیچ ارگان و سازمانی در آن دخیل نباشد. آرمان‌شهر ما آنجاست که بتوانیم در افراد تاثیر بگذاریم. تاثیری که اصالت داشته باشد و مردم دوباره اصالت‌هایشان را به یاد آورند. نفحات بهانه‌ای باشد که برخی بفهمند اگر می‌گوییم تولد پیامبر مهربانی‌هاست یعنی چه؟»

 نسیم نفحات به شهرستان‌ها هم رسیده‌است

نفحاتی در دیگر نقاط کشور هم شناخته شده‌اند. حالا در شهرهای مختلف نیز گروه‌های خودجوشی با این نام تشکیل شده که می‌خواهند این حرکت زیبا را برای مردم شهرشان پیاده‌سازی کنند:« در حال حاضر در کرج و شیراز می‌دانیم که عده‌ای چنین کاری را انجام می‌دهند. در برنامه اخیر هم حدود ۴۰۰ هدیه برایشان فرستادیم. آنها هم سعی می‌کنند چنین هدایای مشابه ما بسازند و یا پولشان را بفرستند و برایشان تولید کنیم. حتی در یکی از شهرهای مرزی که گل طبیعی وجود نداشت عده‌ی از گل مصنوعی استفاده کردند که برایمان خیلی جالب بود. دوست داریم حالا که روز به روز پتانسیل کارهای بیشتری پیدا می‌کنیم در کارهای خیر هم ورود کنیم. قبل‌تر نیز چنین کاری به صورت بسته‌های ارزاقی برای ماه مبارک رمضان تدارک دیده بودیم که به دست نیازمندان رساندیم و دوست داریم روز به روز کارهای بیشتری انجام دهیم.»

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس