کد خبر 721020
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲
کاتالونیا

باشگاه بارسلونا با صدور بیانیه‌ای کاملا سیاسی برخلاف آئین‌نامه فدراسیون فوتبال اسپانیا حمایت خود را از رفراندوم مربوط به جدایی کاتالونیا از اسپانیا اعلام کرد.

سرویس ورزش مشرق -  حزب جدایی‌طلب کاتالونیا در عمر نزدیک به نیم قرن خود بارها تلاش نافرجامی برای کسب خودمختاری و جدایی از خاک اسپانیا داشته اما در دهه گذشته نسبت به این مهم بسیار امیدوار شده است.

بسیاری از کارشناسان سیاسی اسپانیا علت پررنگ شدن امید را تغییر رویکرد سیاسی پادشاه جدید اسپانیا می‌دانند. در واقع تفاوت میان خوان کارلوس و دن فیلیپ فرصتی را برای حزب جدایی‌طلب کاتالونیا فراهم ساخته تا برای یک مرزکشی تاریخی خیز بردارد.

در این فرصت نگارشی مهلت پرداختن به ابعاد اجتماعی، فرهنگی و البته سیاسی نیست اما یکی از برگ برنده‌های مهم حزب مذکور ورزش و زیرشاخته مهم آن فوتبال و صد البته ابزار بسیار کاربردی آن باشگاه بارسلوناست. باشگاهی که بر سر در خود شعار «بیش از یک باشگاه» را حک کرده و از همین جا ماجرا آغاز می‌شود.

باشگاهی که بیش از یک باشگاه باشد برای فدراسیون فوتبال اسپانیا همواره دردسرساز بوده و اخیرا دردسری تازه با صدور یک بیانیه سیاسی رقم خورده است. رفراندوم سراسری کاتالونیا در قالب مبارزات انتخاباتی جهت جلب حمایت نهادها، سازمان‌ها و گروه‌های برجسته مردمی در کاتالونیا نیازمند حمایت یک واقعیت انکارناپذیر به نام باشگاه بارسلوناست.

ریاست سابق باشگاه بارسلونا البته به جهت نزدیکی با دولت اسپانیا مورد نفرت مردم کاتالونیا قرار گرفت اما بارتومئو مدیرعامل کنونی باشگاه بارسلونا خوب می‌داند برای بقای خود چاره‌ای جز هم‌اندیشی و هم راستایی با مردم کاتالونیا نخواهد داشت. رقیب جدی بارتومئو کسی نیست جز خوان لاپورتا که منتظر کشف کوچکترین شکاف بین او و مردم کاتالونیاست تا از سخنرانی‌های مشهور و تاریخی خود بار دیگر پرده برداری کند.

باشگاه بارسلونا اما زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد دست به کار شده و با صدور یک بیانیه کاملا سیاسی حمایت قاطعانه خود را از رفراندوم کاتالونیا ابراز کرده است. هیأت امنای باشگاه بارسلونا نیز با مدیرعامل هم‌رای هستند و مقرر شده پیش از بازی پیش روی بارسلونا به میزبانی نیوکمپ تبلیغ گسترده‌ای در کنار تمام درب‌های ورودی این استادیوم برای شرکت مردم در رفراندوم صورت بگیرد. چنین حرکتی از دید فدراسیون فوتبال اسپانیا کاملا مردد و منجر به سقوط جریمه خواهد بود اما مبلغ جریمه چنین کاری برای حزب جدایی‌طلب کاتالونیا که از خاندان سلطنتی بریتانیا همچنین تجار ثروتمند جنوب فرانسه مستقر در باسک بودجه دریافت می‌کند بسیار ناچیز خواهد بود.

پادشاه اسپانیا می‌تواند طبق قانون این رفراندوم را به فرض پیروزی حزب جدایی‌طلب کاتالونیا وتو کند اما این آخرین باری خواهد بود که پادشاه از اختیارات قانونی خود استفاده خواهد کرد و با چنین شرایطی کاتالونیا رسما تا مرز جدایی از اسپانیا پیش خواهد رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
    0 1
    تاریخچه: کاتالونیا یا گوت آلانیا = قوم ایرانی آلان ها و قوم گوتهای آلمانی که در قرون گذشته با هم به این مکان مهاجرت و کاتالونیا را بنا نهادند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس