جهانگیری

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنده طرفدار مدیریت پله‌ای هستم نه آسانسوری؛ موافق نیستم که یک فرد به دلیل وابستگی به یک باره از طبقه‌ای به طبقه بالا صعود کند.

به گزارش مشرق، اسحاق جهانگیری کاندیدای دوازدهم دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه شبکه خبر در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که در نحوه چینش کابینه‌تان چگونه خواهد بود چرا که از روی کابینه شما می‌توان اهداف و مسیر دولت آینده را تشخیص داد، گفت: به طور طبیعی مهمترین اقدامی که رئیس جمهور بعد از پیروزی در انتخابات برای تشکیل دولت انجام دهد، انتخاب همکاران در سطح کابینه است، رئیس جمهور برای انتخاب اعضای کابینه نیازمند مشورت‌های مختلف است. حتی نیاز مشورت با گروه‌ها، احزاب و مسئولان نظام و تعامل با مجلس است. 

وی با بیان این که نکته مهم در این موضوع این است که کابینه کارآمد باشد، تا بتواند گره‌ای از مشکلات کشور در جهت توسعه بردارد، افزود: افرادی که در کابینه انتخاب می‌شوند باید برنامه دولت را قبول داشته باشند همچنین در کارهای‌شان تخصص داشته باشند چرا که برخی از اعضا فنی هستند و بیشتر از جهت‌گیری سیاسی‌شان باید متخصص و فنی باشند. مهم این است که در فعالان آن بخش از یکی از کارامدترین افراد چه در بخش خصوصی و چه در بخش دانشگاهی باشد. 

جهانگیری با بیان این که اعضای کابینه باید از تحرک کافی برخوردار باشند، تا بتوانند با حضورهای خود تصمیم‌گیری‌های به موقع داشته باشند، تصریح کرد: کابینه باید به گونه‌ای باشد که همه جریانات کشور احساس کنند در این کابینه نماینده دارند. من امیدوار هستم اگر این توفیق نصیبم شد کابینه‌ای انتخاب کنم که مردم از آن شگفت‌زده باشند که وقتی اعضای کابینه را می‌شناسند در دلشان احسنت بگویند. 

کاندیدای دوازدهم دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با بیان این مطلب که کشور ما کشور جوانی است و فرصت‌های مناسبی برای توسعه دارد، اظهار داشت: خیلی از کشورهای دنیا نیروی جوان ندارند و پیر هستند و برای همین درب‌هایشان را باز کردند تا نخبگان جوان سایر کشورها را بگیرند. اما کشور ما از نیروی جوان دختر و پسر بهره‌مند است و باید فرصت مدیریت کشور را برای آنان فراهم کنیم. 

وی افزود: البته بنده طرفدار مدیریت پله‌ای هستم نه آسانسوری؛ موافق نیستم که یک فرد به دلیل وابستگی به یک باره از طبقه‌ای به طبقه بالا صعود کند. نیروی جوان حتما باید در سیستم مدیریت کشور باشد و فکر می‌کنم کابینه آینده کابینه‌ای خواهد بود که سهم جوانان در آن بیشتر خواهد بود و میانگین سنی کابینه حدود 40 تا 45 سال خواهد بود. علاوه بر آن نیز بانوان نقش تعیین کننده‌ای در کابینه خواهند داشت. هرچند امروز هم در دولت یازدهم ما هم سفیر زن و هم زن فرماندار و هم معاون رئیس جمهور زن در کابینه داریم. 

جهانگیری در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که آیا در کابینه‌تان از دوستان و آشنایان‌تان استفاده خواهید کرد، گفت: از دوستان اگر افرادی باشند که صرفاً آشنایی داشته باشند، حتما در کابینه جا خواهند داشت اما اگر صرفاً از بستگان باشد اینگونه نخواهد بود؛ من تصوری از اداره کشور دارم که شاید نگاهم با دیگران متفاوت باشد. کشور ما قادر است مسائل پیچیده را آسان کند و برای آن راه حل داشته باشد، متاسفانه برخی مدیریت‌ها مسائل ساده را بحران‌زا می‌کنند و هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل می‌کنند معتقدم باید مدیرانی به کار گرفته شوند که مسئله قبل از آن که تبدیل به بحران شود ظرفیت حل آن را داشته باشند. 

کاندیدای دوازدهم دوره انتخابات ریاست جمهوری بر همین اساس به جایگاه رئیس جمهور در کشور اشاره کرد و افزود: رئیس جمهور جایگاه بسیار مهمی است، رئیس جمهور مقام دوم کشور به حساب می‌آید و باید با مقام اول کشور همسو و هم جهت باشد که اگر اینگونه باشد همه ظرفیت‌ها حتما به کارگرفته خواهد شد. به هر حال ظرفیت‌های زیادی در کشور وجود دارد دو قوه دیگر داریم و بسیاری نهادها هستند که در اختیار مجری نیست و استقلال عملی دارند. فکر می‌کنم اگر اتحاد باشد، حتما مشکلات حل خواهد شد و من فردی هستم که این همراهی را به وجود آورده‌ام. همانگونه که گفتم رئیس جمهور بعد از رهبری مقام دوم کشور است و بر همین اساس مردم انتظار دارند که رئیس جمهور توان به کارگیری همه ظرفیت‌های کشور را داشته باشد. 

وی در پاسخ به این سوال مجری برنامه که خودتان را چقدر انقلابی می‌دانید؟ گفت: انقلابی از نظر من کسی است که دنبال استقلال، دنبال جمهوری اسلامی به معنای حاکمیت رای مردم، دنبال ارزش‌های دینی و دنبال پیشرفت کشور باشد. انقلابی بودن افراطی گری و خشونت نیست، انقلابی‌گری یعنی چگونه آرمان‌های انقلاب را محقق کنیم و قدرت اقتصادی کشور را بالا ببریم. در ایام جنگ انقلابی به جبهه می‌رفت و در دوره سازندگی با کار خود و خشت روی خشت گذاشتن کشور را به پیشرفت می‌رساند و در این موقعیت و در زندگی خودم انقلابی بودن را با این معنا حراست و حفاظت کردم. 

جهانگیری در خصوص حضور منتقدان دولت در کابینه احتمالی آینده نیز اظهار داشت: معتقدم کسانی که از سیاست‌ها، برنامه‌ها و لوایحه دولت انتقاد می‌کنند در اصل به دولت کمک می‌کنند این که از وقت و سرمایه خودشان می‌گذارند و سیاست‌های دولت را نقد می‌کنند کمک به دولت است. اگر دولت نقد نشود ممکن است کشور را به پرتگاه و موقعیت‌های خطرناک برساند. 

کاندیدای دوازدهم دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این مطلب که منتقدان آژیرهای خطر را به دولت به صدا در می‌آورند گفت: باید با آغوش باز از منتقدان استقبال کرد. اما بحث انتقاد و تخریب متفاوت است، عده‌ای از ابتدا چون گروهی را که به دولت آمده‌اند با خود همسو نمی‌بینند در پی ضدیت با دولت می‌آیند و سعی می‌کنند ملت را از انتخاب‌شان پشیمان کنند که اینها تخریب است، نقد نیست. یکی از اولویت‌های من همواره این بود که منتقدان در کنار من باشند.

وی در پاسخ به سوال که از دوربین شبکه خبر قول می‌دهید که هیچگاه نگاهتان برای حل مشکلات به بیرون از مرزها نباشد، گفت: من از دوربین شبکه خبر این موضوع را مقداری بیشتر توضیح می‌دهم، نگاه به بیرون داشتن به این معنا که از بیرون امکاناتی بیاید و توجه می‌کنند تا مشکلات ما حل شوند حتما راه اشتباهی است  و کشوری که نتواند راه حل مشکلاتش را پیدا کند آن کشور، کشور پر پتانسیلی نیست. اما ایران کشور پر ظرفیتی است، بهترین معادن و ذخایر نفت و گاز را دارد. بهترین موقعیت جغرافیایی را دارد، خلیج فارس و دریای عمان را دارد و صدها فرصت در ایران وجود دارد که باید با تکیه بر درون کشور را به توسعه برسانیم. 

جهانگیری در ادامه اقتصادی مقاومتی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: بنده از طرف رهبری معظم انقلاب به عنوان فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی انتخاب شدم، اقتصاد مقاومتی هم درون‌زا است و هم برون‌زا، برون‌زا یعنی با دنیا تعامل داشته باشیم؛ یعنی ما اقتصاد منزوی و تک محصولی نمی‌خواهیم، اما نگاه مان و توجه‌مان ظرفیت‌های درونی است. الان اقتصاد ایران ربته 18 اقتصاد دنیا را دارد، ما از برون‌گرایی در اقتصاد مقاومتی به دنبال این هستیم که کالاهایمان را به دنیا صادر کنیم. شرکت‌های دنیا که علاقمند به کارهای عمرانی و توسعه‌ای در ایران هستند سرمایه‌گذاری کنند و همچنین تکنولوژی‌های ضروری را به کشور وارد کنیم. 

کاندیدای دوازدهم دوره انتخابات ریاست جمهوری در تشریح اولویت‌های سیاست‌های خارجی خود نیز گفت:اولویت ما بر اساس منافع ملی کشور تعریف می‌شود. هر کجا که منافع ایران تامین شود آنجا اولویت ما خواهد بود اما به طور طبیعی کشورهای همسایه و مسلمان جزء اولویت اول هستند و اولویت‌های بعدی نیز براساس نیازها، امنیت و منابع تامین خواهد شد. 

وی افزود: منطقه ما منطقه حساسی است و در مقطع فعلی با اتفاقات جدیدی روبرو شده است، که معتقدیم بخشی از آن با هدف آسیب زدن به ایران پیش‌بینی شده که با همکاری برخی کشورهای منطقه و قدرت‌ها این طراحی انجام شده است. 

جهانگیری در خصوص تحریم‌های آمریکا نیز گفت: تحریم‌های آمریکا هیچ وقت در اقتصاد ایران کارساز نبوده، تحریم‌ها وقتی کارساز است که کشورهای دیگر را با خود همراه کند. لذا مهمترین اولویت این است که مانع اجماع آمریکا علیه ایران شویم و این توانایی را نیز با برجام نشان دادیم. آمریکا هر کجا مغایر منافع ما عکس‌العملی انجام دهد با عکس‌العمل ایران مواجه خواهد شد. 

وی با بیان اینکه ایران کشور بزرگی است و می‌تواند عکس‌العمل داشته باشد و می‌تواند بگونه‌ای باشد که کسی که می‌خواهد ایران را در فشار قرار دهد حتماً از عملکرد خود پشیمان شود، گفت: من فکر می‌کنم شرایط داخلی ایران وضعیت را به نکته‌ای رسانده که باید دنبال راهکارهای جدی باشیم.

کاندیدای داوزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد:‌ ما چالش‌های بزرگی پیش‌روی کشور داریم این چالش‌ها با انسجام و اینکه همه با هم باشیم و همه برای ایران باشیم و همچنین ایران را به معنای واقعی دوست بداریم و همه تلاش کنیم مشکلات را از پیش‌روی کشورمان برطرف کنیم قدم اول است. برای اینکه این اتفاق بیفتد همه باید به صحنه بیایند اینگونه نباشد که گروهی پیروز شود و گروهی دیگر احساس کند که شکست خورده است. باید تمام جریانات سیاسی و ظرفیت‌های مدیریتی کشور به کار گرفته شوند و الگوی مدیریتی ترسیم شود که با این الگو قادر باشیم مشکلات کشور را حل کنیم و ابرچالش‌های پیش‌رو را پشت‌سر گذاریم.

وی خاطر نشان کرد:‌ یکی از این چالش‌ها بیکاری و مسئله آب و محیط زیست است که از این دست مشکلات بسیار است. ما باید به شخصیت‌های‌مان احترام بگذاریم و سرمایه‌های اجتماعی کشور را قبول داشته باشیم و همچنین سرمایه‌های نمادین این کشور که امروز به یک سرمایه بزرگ برای کشور تبدیل شده‌اند را مورد احترام قرار دهیم. و اینها را برای کمک به میدان بیاوریم. هر کدام از اینها قادر هستند یک گره و یک مشکل از مردم حل کنند چرا نمی‌گذاریم اینها بیایند و مشکلات مردم را حل کنند؟
 باید زمینه‌ای را به وجود بیاوریم که همه اینها روی کار بیایند و من فکر می‌کنم دولت دوازدهم باید دولتی باشد که توانایی حل چنین مشکلاتی را داشته باشد.

جهانگیری در پایان گفت:‌ بنده در حد وسع و توان در خدمت ملت ایران هستم و اینکه بتوانیم در این مقطع از تاریخ نقش ایفا کنم و برای مسائل و مشکلات پیش‌رو مؤثر باشم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    5 0
    بلاخره تحریم ها کارساز بوده یا نه اگه نبوده چرا مذاکره کردین
  • سید IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    5 0
    اگر سن دولتمردان در دولت بعدی 45 سال است، می شود جناب جهانگیری بفرمایید موضوع به شما چه ربطی پیدا می کند؟
  • پويا IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    7 0
    طرف رو به روستا راه نميدادند سراغ خونه كدخدا رو ميگرفت ، اجازه بده ببينيم ملكت شما را براي خدمتگزاري انتخاب ميكنند بعد نفرات رو رديف كن جناب پوشش السلطنه
  • AE ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    4 0
    روحانی وجهانگیری یک دفعه به فکر جوانسازی افتادن.عجبا
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    1 0
    حب الدنیا راس کل خطیئه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس