روحانی جهانگیری

پدیده «روحان‌گیری» سبب نگرانی ویژه روحانی و برخی از اصلاح‌طلبان شده تا جایی که ترمز جهانگیری را در مناظره دوم کشیده و او را به یک کاندیدای بیانیه‌خوان تبدیل کردند.

سرویس سیاست مشرق - بعد از مناظره اول اسحاق جهانگیری که تا پیش از این به عنوان کاندیدای پوششی در اردوگاه اصلاحات مطرح می‌شد از حسن روحانی پیشی گرفت و تقریبا جای  کاندیدای اصلی و پوششی جابه جا شد. در این زمینه روزنامه‌های اصلاح‌طلب که در دور اول مناظرات ریاست جمهوری انفعال حسن روحانی را دیدند مجبور شدند تا با تیترهایی مانند «زلزله جهانگیری»‌ و «‌توفان جهانگیری» از کاندیدای دیگر جبهه خود حمایت کنند.

موضوعی که به عنوان «روحانگیری» در فضای سیاسی کشور مطرح شد به این معنا که جهانگیری از روحانی سبقت گرفت و روحانی را پشت سر گذاشت.

از این رو رقابتی میان دو کاندیدایی جریان اصلاحات به وجود آمد که سران این جریان سعی کردند تا به طور فوری و فوتی جلوی آنرا بگیرند. همین موضوع در مناظره دوم تاثیری مشهود داشت تا جایی که جهانگیری به کاندیدای کمتر از پوششی و بیانیه‌خوان تبدیل شد که حتی بی‌بی‌سی فارسی هم با کنایه در اینباره نوشت:‌«به نظر می‌رسد که آقای جهانگیری نه فقط با حرف زدن، بلکه با حرف نزدن هم باید به آقای روحانی کمک کند.»[1]

‌بی‌بی‌سی فارسی علت این مسئله را نگرانی هواداران روحانی و چه بسا خود او قلمداد کرد.

به نظر می‌رسد که رفتار روزنامه‌های اصلاح‌طلب در داغ کردن فعالیت جهانگیری در مناظره اول باعث شده تا حسن روحانی نسبت به این مسئله موضع شدیدی بگیرد و همین عامل سبب شده تا اسحاق جهانگیری که در مناظره اول خود را کاندیدای اصلاحات معرفی می‌کرد و در پاسخ به محمد باقر قالیباف عنوان کرد که رقیب حسن روحانی است، ترمزش درمناظره دوم کشیده شود.

البته قالیباف درباره اینکه به واقع جهانگیری رقیب روحانی است یا خیر، راستی‌آزمایی آن را به آینده و روز انتخابات (29 اردیبهشت) موکول کرد.

انفعال حسن روحانی در مناظره اول و خودی نشان دادن جهانگیری در این مناظره و سپس بیانیه خوانی جهانگیری در مناظره دوم و سعی و تلاش روحانی برای پیشی گرفتن از او، خود بیانگر همین موضوع و رقابتی است که شکل گرفت.

البته اینکه جهانگیری خود را کاندیدای اصلاحات بنامند نیز بسیار کنایه‌آمیز است و به نوعی روحانی را از این جریان جدا می‌کند و این نگاه را ایجاد می‌کند که وی خط خود را جدا کرده است. از این رو ملزم کردن وی به بیانیه خوانی و دادن دست‌نوشته‌ای به او نوعی تلاش برای هماهنگ کردن و قراردادن جهانگیری در ذیل و در چارچوب حمایت از حسن روحانی است.

اما به نظر می‌رسد فشارها آنقدر زیاد بود که سبب شد جهانگیری در مناظره دوم به کاندیدای سربه‌زیری بدل شود که حسن روحانی انتظارش را داشت و روحانی نیز تلاشش را کرد تا خودنمایی کند و روزنامه‌های امروز اصلاح‌طلب نیز برای جلب نظر وی از او تیتر زدند و تصویر جهانگیر را بیرون از قاب خود قرار دادند تا همه چیز به مذاق کاندیدای اصلی خوش آید.  


[1] http://www.mashreghnews.ir/news/720391

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • مسعود IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
    آقای جهانگیری دیروز میگفت من مدیر جهادی ام !!!!!خخ.
    • ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
      7 1
      واقعا خخخخخخخخخ
  • حسن IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
    جمع كنيد سايت بدرد نخورتون رو بابا
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
      83 22
      سلام هموطن لطفا سعه صدر خودتان را بالا ببرید مثل رئيستان به مخالفین الفاظ زشت نثار نکنید ما به شما سلام می کنیم و دعا می کنیم راه درست سیاسی و فرهنگی نصیبتان شود
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
      41 12
      سلام هموطن لطفا سعه صدر خودتان را بالا ببرید مثل رئيستان به مخالفین الفاظ زشت نثار نکنید ما به شما سلام می کنیم و دعا می کنیم راه درست سیاسی و فرهنگی نصیبتان شود
    • ناشناس IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
      55 11
      حسن حرف حق ناراحتت می کنه؟!!!!!!خخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
      33 9
      سلام چهار درصدی
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
      30 4
      بد سوختی ها...
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
      7 1
      شما مجبور نیستی بیایی و مشرق بخوانی برو همان سایتهای ابکی دولت را لایک کن !! مشخص است که خودتان هم به سایتهای دولتی اعتماد ندارید که همه اش اینجایید !
  • ناشناس IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
    58 14
    بیشترازهمه بوتاکس تابلوی پیشانی جهانگیری توجه همه را جلب می‌کرد حتما دیدن یادآوریه انتقادای آبکیه خودشون به دکتر احمدی نژاد بابت خوشگل نبودن میشه بردن خوشگلش کنن که اونم نشد.
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
    19 22
    مقابله شدید کجا بود دقیقا؟
  • پسر IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
    2 0
    انصافا دو مناظره قبلی منم همین میگفتم گفتم بازم انشا داره میخونه خخخخخخخخخخ
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    9 1
    اقای جهانگیری اول باید برود کلاس املا بعد انشا بخواند.
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۷
    0 0
    البته واضح و مبرهن است که ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس