پای حرف مردم

«مسائل اقتصادی و شغلی» اولین دلیل تاخیر ازدواج جوانان است. بیکاری، درآمد کم، نبود امنیت شغلی به یک دغدغه حل نشدنی برای جوانان تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، براساس اطلاعات سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ حدود ۳۴.۴ درصد مردان و ۲۶.۲ درصد زنان ایرانی در سن ازدواج، هرگز ازدواج نکرده‌اند که این آمار نسبت به سرشماری سال ۹۰ کاهش یافته است اما به گفته علیرضا زاهدیان، معاون مرکز آمار ایران، این کاهش به دلیل بهبود الگوی سن ازدواج در کشور نیست و بیشتر ناشی از کاهش سهم جمعیت ۱۵ تا ۳۰ سال است.

وی معتقد است برخلاف بسیاری از کشورهای غربی علاقه به ازدواج در کشور مناسب است ولی جوانان دیر ازدواج می‌کنند. برای اینکه علل تاخیر در ازدواج جوانان را از زبان خودشان بشنویم با طرح این سوال که «مهم‌ترین علت تاخیر در ازدواج جوانان چیست؟» به سراغ مردم رفتیم.

آقای وحیدی ۳۲ ساله و مجرد علت تاخیر در ازدواجش را «بیکاری و بی‌پولی» می‌داند و می‌گوید: تا زمانی که شغل و درآمد کافی نداشته نباشم حتی فکر کردن به ازدواج هم اشتباه است.

خانم رستمی که به تازگی و در ۳۱ سالگی ازدواج کرده است، می‌گوید: بسیاری از جوانان به دلیل «بی‌پولی و نداشتن درآمد کافی» ازوداج نمی‌کنند، در حال حاضر با هر یک از جوانان فامیل که در مورد ازوداج صحبت می‌کنم هیچ کدام برنامه‌ای برای ازدواج ندارند و بیشتر آنها نداشتن امنیت شغلی را یکی از دلایل عدم ازدواج خود می‌دانند.

آقای مسعودی در پاسخ به سئوال ما در مورد علت تاخیر در ازوداج جوانان می‌گوید: جوانی که کار ندارد و نمی‌تواند از عهده خرج و مخارج خودش بربیاید چطور یه نفر دیگر هم اسیر خودش بکند.

آقای حمیدنژاد که به گفته خودش تحصیل‌کرده و بیکار است، می‌گوید: تا وقتی «مشکلات اقتصادی و بیکاری جوانان» حل نشود هر اقدامی برای افزایش ازدواج به بن‌بست می‌خورد چون وقتی شغل و درآمدی برای گذران زندگی نباشد زوجین برای رهایی خود تن به طلاق می‌دهند.

علیرضا که ۳۷ سال سن دارد و مجرد است در پاسخ به سوال ما می‌گوید: ازدواج؟ دیگر از ما گذشته است. تا ۳۲ سالگی که در حال تحصیل و سربازی رفتن بودیم بعد که نیت ازدواج کردیم، دیدیم نه شغل مناسب، نه درآمدی، نه آینده شغلی داریم پس بی‌خیال ازدواج شدیم.

آقای رضایی یکی دیگر از شهروندان در پاسخ به سوال ما در مورد علت تاخیر در ازوداج جوانان، می‌گوید: فقط و فقط «مشکلات اقتصادی»، کسی را سراغ ندارم که واقعا و از ته دل علاقه‌ای به تشکیل خانواده نداشته باشد. وقتی درآمد کافی برای تامین حداقل‌های زندگی وجود ندارد چطور از یک جوان توقع داریم که ازدواج کند؟

خانم حسینی که به گفته خودش یکی از دهه شصتی‌هایی که در صف انتظار ازدواج مانده است، می‌گوید: «مسائل اقتصادی و شغلی» اولین دلیل تاخیر ازدواج جوانان است. بیکاری، درآمد کم، نبود امنیت شغلی به یک دغدغه حل نشدنی برای جوانان تبدیل شده است. جوان امروز با دیدن تورم و گرانی آینده‌ای را می‌بیند که حتی یک خانه نقلی و خودرو برای همسر و فرزندش نمی‌تواند تامین کند.

آقای حیدری که پدر ۴ فرزند جوان است، می‌گوید: «بی‌پولی، بیکاری، شرایط سخت زندگی و هزینه‌های بالای زندگی» سبب شده که جوانان فکر ازدواج را از سر خود بیرون کنند.

آقای طاهری که ۳ سال از ازداوجش می‌گذرد، می‌گوید: «وضعیت بد اقتصادی» جوانان را از ازدواج ترسانده است، برادران خود من وقتی وضعیت اجاره‌نشینی، استرس بالا رفتن اجاره، خانه به دوشی من را دیده‌اند ترجیح داده‌اند که ازدواج را به تاخیر بیاندازند و می‌گویند تا زمانی که خانه‌دار نشویم ازدواج نمی‌کنیم.

آقای محسنی که ۶ سال پیش ازدواج کرده و یک فرزند دارد، می‌گوید: «بیکاری، گرانی، وضعیت بد اقتصادی» مانعی بزرگ برای متاهلان و مجردان شده است، من خودم با این وضعیت به همه توصیه میکنم ازدواج نکنن چون خودم حدود یک سال است از کار بیکار شدم الان هم صاحب‌خانه جوابم کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • sos US ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
    2 0
    فوق لیسانس بیکارم ، هر جا رفتم از من سابقه کار میخوان در حالیکه بعضی از آقایون راحت میرن سر کار با "پ" خدا باعث و بانی این نوع استخدام کمرشو بشکونه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس