کد خبر 718589
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
آنگلا مرکل نمایه

ملاقات امروز رئیس جمهوری روسیه و صدراعظم آلمان می‌تواند باعث بهبود دوباره روابط دو کشور شود، بویژه آنکه مواضع آمریکا در برخورد با اروپا و روسیه هم بطور دقیق مشخص نیست.

 به گزارش مشرق، روزنامه «ایزوستیا» در گزارشی نوشته است: "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان امروز در بندر سوچی (جنوب روسیه) با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار می کند. این نخستین سفر مرکل به روسیه از سال ۲۰۱۵ به اینطرف و بعد از تیرگی روابط دوجانبه مسکو و برلین به خاطر اختلاف نظر دو کشور بر سر علت وخامت اوضاع در دونباس (شرق اوکراین) است.

رهبران دو کشور در مذاکرات امروز خود، علاوه بر بررسی وضعیت کنونی و دورنمای روابط دوجانبه، به تبادل نظر د رمورد مسائل مهم بین المللی، از جمله مبارزه با تروریسم، اوضاع در خاورمیانه، بخصوص سوریه و روند اجرای توافقنامه مینسک نیز می پردازند.

به عقیده کارشناسان، سفر کنونی صدراعظم آلمان به روسیه که مدتهاست از سوی پوتین دعوت شده است، چند دلیل دارد که مهمترین آن برگزاری نشست سران گروه «جی-۲۰» در تاریخ ۷-۸ ماه جولای در هامبورگ است و برای خانم مرکل بسیار مهم است که مقدمات این نشست را فراهم سازد.

علاوه بر این، "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا تاکنون هم بطور مشخص علامتی برای متحدان اروپایی خود نفرستاده که آنها مطمئن باشند موضع گیری وی در مورد روابط اتحادیه اروپا و روسیه چیست. بدین ترتیب آنگلا مرکل ظاهرا تصمیم گرفته تا بیش از این منتظر دیدگاه آنسوی اقیانوس نمانده و مستقلا تلاش کند تا گره بوجود آمده در روابط با مسکو را بازکند. هرچند مقامات مسکو نقشی در تیرگی روابط بوجود آمده با اروپا نداشتند. ضمن اینکه نباید از نظر دور داشت که عوامل داخلی هم در این سفر نقش داشته و انتخابات پارلمانی در آلمان که قرار است در ماه سپتامبر سال جاری برگزار شود هم انگیزه دیگر وی بوده است.

صدراعظم آلمان پیش از این با دونالد ترامپ دیدار کرده است و هرچند رئیس جمهوری جمهوری خواه دست وی را بعنوان متحد آمریکا در اروپا فشرده، ولی نمی توان سفر آنگلا مرکل به واشنگتن را چندان موفق دانست، برای اینکه بعد از این سفر، او خط مشی خود را به سمت شرق تغییر داد.  

بهبود روابط با مسکو، از لحاظ داخلی به نفع مرکل است

به عقیده "آندری کلیموف" معاون رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه، صدراعظم آلمان به روسیه می آید تا اطمینان پیدا کند که نشست سران گروه ۲۰ حتما نتیجه موفقی خواهد داشت، ضمن اینکه وی قصد دارد روش موثرتری در برخورد با روسیه پیدا کند که این مسئله در آستانه انتخابات در آلمان، برای او اهمیت زیادی دارد، برای اینکه او به خوبی می داند که در آلمان عده زیادی خواهان بهبود روابط با مسکو هستند.

کلیموف به روزنامه «ایزوستیا» گفته است: «بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و بی علاقگی دولت جدید آمریکا به مسائل مربوط به اروپا، آنگلا مرکل به اصلی ترین "هدایت کننده" اتحادیه اروپا تبدیل شده و به همین دلیل مایل است که مقام صدراعظمی را از دست ندهد و برای این منظور باید خط مشی درستی در برخورد با روسیه داشته باشد. و سفر وی به روسیه می تواند به بهبود روابط دوباره مسکو و برلین منجر شود. مقامات مسکو که برای چنین هدفی کاملا آماده هستند. »

"الکساندر رار" مدیر بنیاد آلمان-روسیه و کارشناس برجسته مسائل روسیه در آلمان نیز معتقد است که برای تحقق برنامه راهبردی آنگلا مرکل، لازم است تا از تیرگی بیشتر روابط با روسیه اجتناب شود، ضمن اینکه بهبود روابط با مسکو به تحقق اجرای توافقنامه مینسک، برای حل و فصل اوضاع در شرق اوکراین هم کمک خواهد کرد که این موضوع نیز برای برلین اهمیت زیادی دارد.

مواضع واشنگتن در قبال اروپا و روسیه مشخص نیست

"ولادیسلاو بیلوف" نائب رئیس موسسه اروپا در آکادمی علوم روسیه نیز به این روزنامه گفته است: « نامشخص بودن مواضع واشنگتن در قبال روسیه، این امکان را به مقامات برلین داده تا بطور مستقل در این رابطه تصمیم بگیرند و خانم مرکل نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد که ضرورت دارد تا نقاط مشترکی با روسیه پیدا شود و به بهبود روابط اندیشید. »

به گفته این کارشناس، مرکل و پوتین سعی خواهند نمود تا تصمیم بگیرند که روابط آتی روسیه و آلمان چگونه باشد. البته عاملی به نام "دونالد ترامپ" نیز برای مسکو و برلین اهمیت دارد، ولی تاکنون مشخص نشده که اروپا و از جمله روسیه، چه جایگاهی برای دولت جدید آمریکا دارد.

«ایزوستیا» در پایان یادآور شده است: مواضع برلین و مسکو در مسائل زیادی کاملا مغایر با یکدیگر است که مهمترین آنها بحران اوکراین و حل و فصل اوضاع در سوریه است. جنگ در سوریه مستقیما بر کشور آلمان تاثیر داشته و بحران مهاجرین را برای این کشور بوجود آورده است و این به معنای آن است که باید راه حلی برای این مشکل یافت شود و برای این منظور بهتر است بجای انتقاد، با روسیه مشارکت بیشتری داشته باشد، چرا که یافتن زبان مشترک در مورد سوریه و اوکراین، به حل این دو بحران کمک بیشتری خواهد نمود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس