حسن روحانی

دولت نهم و دهم به ازای هر ۱۰۰ تومانی که بدست می آورد، ۲۲ تومان را برای آبادانی کشور خرج می‌کرد. در دولت روحانی این میزان به ۱۱ تومان به ازای هر ۱۰۰ تومان رسیده است.

سرویس اقتصاد مشرق - در گزارش قبل با بررسی درآمد نفتی و مالیاتی کشور، اثبات شد که منابع مالی در دولت یازدهم نسبت به دولت قبل، دو برابر شده و دولت یازدهم در عرض سه سال و نیم به ۶۸۰ هزار میلیارد تومان و دولت نهم و دهم در مجموع هشت سال به ۶۶۸ هزار میلیارد تومان منابع مالی دست یافتند.

فارغ از دو برابر شدن منابع مالی در دولت یازدهم، مساله مهم این است که این منابع در کجا خرج شده اند. هزینه های جاری در هشت سال دولت نهم و دهم ۵۰۶۵۰۲۸ هزار میلیارد ریال و هزینه های جاری در ۳.۵ سال دولت یازدهم، ۵۹۲۵۶۶۸ هزار میلیارد ریال بوده است. به این ترتیب دولت روحانی ۸۷ درصد پول هایی را که بدست آورده، در هزینه های جاری خود (که مجموع هزینه هایی است که دولت با آن اداره می شود) کرده است و این نسبت به دولت قبل ۷۵ درصد بوده است.

دولت قبل مدعی بوده است ۸۰ درصد هزینه های جاری کشور صرف حقوق کارمندان دولت می شود. آیا دولت یازدهم هم می تواند چنین ادعایی را کند؟

در دولت قبل به طور متوسط برای هر سال ۶۳ هزار میلیارد تومان و در دولت یازدهم به طور متوسط برای هر سال ۱۶۵ هزار میلیارد تومان خرج هزینه های جاری شده است. مقایسه دو دولت نشان می دهد هزینه های جاری در دولت یازدهم به طور متوسط ۲.۶ برابر شده است. آیا میزان حقوق کارمندان هم در این مدت ۲ و نیم برابر شده است؟ دولت یازدهم می تواند مدعی باشد که متوسط حقوق کارمندان دو برابر شده، در صورتیکه بخواهد حقوق های نجومی و برداشت های غیر قانونی را در محاسبات خود لحاظ کند.

از سوی دیگر با توجه به ثابت ماندن میزان یارانه ها، تعداد افراد یارانه بگیر دولت در سالیان اخیر کاهش یافته، به طوریکه در سال ۹۴ تعداد ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از دریافت یارانه حذف شدند و در اسفند سال قبل ابوالحسن فیروزآبادی قائم مقام وزیر تعاون، کارو رفاه اجتماعی در مصاحبه با تسنیم گفت: از سال گذشته تاکنون یارانه نقدی حدود ۵ میلیون نفر از گروه های پردرآمد حذف شده و شناسایی افراد متمکن از طریق بانک های اطلاعاتی قوی صورت گرفته است.

با این اوصاف از قبل حذف یارانه ها، ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان از هزینه های دولت در عمل کاسته شد.

وقتی پدر یک خانواده با مشکل مالی همچون بیکاری و یا کم شدن درآمد یا افزایش اقساط مواجه می شود، برای اینکه بتواند از مخارج خانه برآید سعی در صرفه جویی می کند و اهالی خانه را به صرفه جویی و کاهش هزینه ها دعوت می کند تا با همکاری اعضای خانواده بتوانند، از این مشکل مالی عبور کنند. این مثال دقیقا در اداره کل کشور صدق می کند. وقتی یک کشور با مشکلات مالی همچون تحریم های اقتصادی مواجه می شود، روی به صرفه جویی می آورد.   ولخرجی را کنار می گذارد و هزینه های خود را کاهش می دهد. به عبارتی دیگر، وقتی کشور ما دچار مشکلی چون تحریم اقتصادی شده است، باید هزینه های جاری خود را کاهش دهد. وزارتخانه ها، سفرهای خارجی خود را کم کنند، همایش ها و نشست های بی فایده را حذف کنند. تجمل سازی ساختمان ها و اماکن خود را به صفر نزدیک سازند و با افزایش بهره وری و مدیریت منابع مالی، هزینه ها را کاهش دهند.

اما آنچه در دولت یازدهم رخ داده، دقیقا بر عکس این منطق است. روحانی در عرض ۳.۵ سال هزینه جاری ۸۹.۹۱ هزار میلیارد تومانی را به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رساند و برای سال ۹۶ نیز افزایش ۵۰ هزار میلیارد تومانی را در بودجه در نظر گرفت. دولت تدبیر و امید در عرض ۳.۵ سال هزینه های جاری خود را ۲.۶ برابر کرده است و عملا دولت بجای اینکه هزینه های خود را کاهش دهد، دست به یک ولخرجی گسترده زده است. در زمانی که کارگران ایران بیکار می شدند، دولت هزینه های وحشتناک و بی مورد را برای خوش گذرانی خود انجام می داد.

نکته مهمتری که وجود دارد این است که دولت یازدهم در حالی که هر سال هزینه های جاری خود را افزایش داده، هزینه های عمرانی را کاهش داده است. این هزینه ها در سه سال اول دولت روحانی نسبت به آنچه در بودجه آورده شده بود تنها ۵۰ درصد تحقق داشته است. دولت نهم و دهم به ازای هر ۱۰۰ تومانی که بدست می آورد، ۲۲ تومان را برای آبادانی کشور خرج می کرد. در دولت روحانی این میزان به ۱۱ تومان رسیده است. البته برای سال قبل به ۹ تومان.

وقتی دولت برای آبادانی کشور هزینه نکند، یعنی درآمد بسیاری از شرکت های مردمی و خصوصی که به پروژه های عمرانی وابسته هستند، کاهش پیدا می کند. الان در حالی که در ۴ سال گذشته تورم ۵۱ درصدی داشته ایم، درآمد شرکت ها حداقل به نصف کاهش پیدا کرد و شرکت ها یا تعطیل و ورشکست شدند و همه کارگران خود را اخراج کردند و یا مجبور به تعدیل نیرو شدند.

وقتی هزینه جاری افزایش می یابد و هزینه عمرانی کاهش؛ یعنی دولت از جیب کارگر میزند و به یقه سفیدها اختصاص می دهد. خروجی آن می شود حقوق چند میلیون مدیران که تا ۲۱۷ میلیون تومن در ماه گزارش شده و وام های چند صد میلیون تومانی. خروجی آن می شود افزایش فساد در دولت که فقط یکی از آن ها اختلاس ۸ هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیر فرهنگیان بوده است. اگر این هشت هزار میلیارد تومان را بین فرهنگیان کشور تقسیم می کردیم، سهم هر نفر بیش از هفت میلیون تومان می شد. و در مقابل این اقدام دولت، موجب شده بیش از ۷۰ درصد صنایع کشور ورشکست یا نیمه تعطیل شوند. زیر خط فقر هر روز تعداد بیشتری از مردم کشور را در برگیرد و کشور در مسیر سقوط اقتصادی قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    9 0
    خرج داریم تا خرج یکی خرج عمران و آبادانی یکی خرج سونی جکوزی استخر
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    33 4
    خرج داریم تا خرج یکی خرج عمران و آبادانی یکی خرج سونی جکوزی استخر
  • ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    8 0
    هزینه شیشلیک هر روزه برای مدیران را از کجا بدهند؟
  • حسن IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    27 50
    درود بر روحانی
    • محمد IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
      16 1
      روحانی بای بای
  • ایرانی IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    22 30
    ای بد بخت قیمت نفت در دولت احمدی نژاد چند برابر بود
    • محمد IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
      5 1
      قیمت نفت کی چند برابر بود
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
      4 0
      بر اساس آمار بانک مرکزی، دولت احمدی‌نژاد در عمر 96 ماهه خود مجموعا 229 هزار میلیارد تومان از درآمد نفتی کشور را در بودجه‌های سالیانه خرج کرد. به عبارت دیگر، میانگین ماهانه خرج نفتی دولت احمدی‌نژاد در بودجه 2389 میلیارد تومان در ماه بوده است. این در حالی است که دولت روحانی از شروع کار خود در مردادماه 92 تا پایان آذرماه امسال، یعنی در 41 ماه 227 هزار میلیارد تومان از درآمد نفتی را در بودجه خود خرج کرده است. میانگین ماهانه خرج‌کرد نفتی دولت یازدهم در بودجه 5537 میلیارد تومان بوده که 2.3 برابر خرج‌کرد دولت قبل است. یعنی درآمد نفتی حاصل‌شده در دولت یازدهم 132 درصد بیشتر از دولت قبل شده است. این آمار نشان می‌دهد که دولت روحانی در 41 ماه عمر خود تقریبا معادل 96 ماه عمر دولت‌های نهم و دهم به درآمدهای نفتی دست یافته است.
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
      4 0
      جناب خوشبخت بهتر است بفرمایید میانگین درآمد نفتی در زمان دولت نهم و دهم چقدر بوده است و در زمان دولت یازدهم چقدر بوده است همه خوانندگان سواد دارند و می توانند حساب و کتاب کنند که درآمد در زمان کدام دولت افزایش یافته است در ضمن وقت که نرخ رشد اقتصادی 8 درصد می شود و همگان هم این را ناشی از صادرات نفت می دانند، مشخص است که درآمد نفتی در زمان کدام دولت بیشتر بوده است
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
      5 0
      هر چه بود برای سونا و جکوزی مدیران خرج نشد.
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    47 0
    خبر شهادت هشت نفر از سربازان چرا در هیچ کدام از سر تیتر هاتون نیست یعنی واقعا براتون مهم نیست
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    25 40
    دولت یازدهم دولت پاکدست تری نسبت به دولت دهم بوده است
    • محمد IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
      6 0
      حتما با حقوق های نجومی و فساد صندوق فرهنگیان و کرسنت و بانک فلان و ...
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
      6 0
      از اختلاس ها مشخص است از صندوق ذخیره معلمان مشخص است
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
      5 0
      لابد چون پارتی هایش کلفت تر بوده اند!
  • فدایی رهبر IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    14 40
    خوب شد احمدی نژاد رد صلاحیت شد الان بدون مزاحمت به آیت الله رئیسی رای میدهیم.
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    26 36
    مشرق از فجایع دولت محبوبت هم بگو تورم 50 درصدی.
    • محمد IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
      8 0
      تورم در دولت دهم هیچ وقت از 30 درصد هم بالاتر نرفت تورم 50 درصد برای دولت مرحوم هاشمی بود پدر معنوی دولت فعلی و رکود این دولت بی سابقه هست
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
      5 0
      یعنی دولت هاشمی با تورم 51 درصدی محبوب مشرقه، کلک
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
      3 0
      دروغ که کنتور نمی اندازد تورم در یک ماه به 40٪ رسید ولی در کل سال 31٪ بود
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
      2 0
      اصولا به طرز جالبی در هر جای دنیا که دولتی پرچم استعمار ستیزی بلند کند اتفاقا تورم رخ می دهد!
  • صدرا یزدانی IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    4 0
    مشرق خبر شهادت مرزبانان عزیزمون کجاست؟ چرا از پهباد شناسایی برای شکستن کمین مزدورای سعودی استفاده نمیشه؟‍
  • علی IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    0 2
    فقط روحانی . بنده به آمارهایی که هر دولت به مردم می دهند کاری ندارم چون خودم در جامعه زندگی می کنم و با چشمهای خودم می بینم . در طول هشت سال خدمت دولت قبلی قیمتها چندین برابر شد ( بواسطه پرداخت یارنه به ملت ) نه اینکه سالانه و یا ماهانه قیمتها تغییر کنه، نه ، بلکه روزانه قیمتها بالا می رفت و حال آنکه دولت آقای روحانی با موفقیت توانست جلوی بالا رفتن قیمتها به این صورت را بگیرد و تورم در جامعه را در طول چهار سال ریاست جمهوریش به حداقل برساند . با مقایسه قیمت اجناس از ابتدای دوره آقای روحانی تا به امروز می توان این امر را درک کرد که چندان تغییری نسبت به قبل نداشته است . در کل ، آنچیز که عیان است چه حاجت به بیان است . البته تورم در همه دوره های ریاست جمهوری بوده و خواهد بود ولی در بعضی از دوره ها بالای 100 درصدو بلکه 200 درصد به بالا ... و در بعضی دوره ها زیر 10 درصد .
  • الف IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    1 1
    جالبه نظر "زنده باد روحانی" در دلواپس ترین سایت خبری ایران -مشرق -اون هم با این همه سیاه نمایی و سانسور و مغالطه تعداد مثبتاش از منفی بیشتره! مشرق حرف بدی نزدم...منتشر کن
  • DE ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    3 0
    الان تورم بنابر نظرات متخصصين ٥٢/است ولي بدروغ ٦/اعلام كرده اند. مردم خودشان خوب تشخيص ميدهند. گوج فرنگي ٧٠٠٠ گوشت ٤٠٠٠٠تومن ديگه همه چيز رو نشون ميده.
  • مردم انقلابی اند نه شما IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    2 0
    مشرق لطفا منتشر کن ممیزی نکن سخن حق میگویم اگر منتشر نکنی کجا سخنمان را بگوییم؟ دوران دولت نهم و دهم درامد هر قدر بود لااقل میدانستیم خرج همین مردم میشود آقایان که دم از بی پولی میزنند چرا هزینه ی دولتشان سر به فلک کشیده؟ غیر از این است که بر تخت لم داده اند و بابت کار نکرده شان استراحت میکنند و بیت المال را میچاپند؟ مرفهین بی درد چه میدانند درد مردم چیست؟ شکم سیران فربه چه میدانند گرسنگی چیست؟ وقتی که چپاولشان از بیت المال رسوا شد به جای اعاده عدالت کفتند مسئله را بزرگ نکنید! آرامش جامعه را به هم نزنید! یا در جای دیگر آنرا حق و سهم خود از نظام مقدس مینامیدند; کسی از نمایندگان ملت(بخوانید دولت) نبود که بگوید شما کی هستید که سهم خواهی میکنید؟ مردم انقلاب کردند نه شما! انقلابی که مبارزه ی اصلی اش با اشراف و اشرافی گری بود
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    0 4
    واقعیت قیمت فروش نفت است که حالا در ارقام شما گم شده.نفت بالای100دلار کجا و قیمت نفت که حالا در نقطه اوج 4 سالش حدود 50 دلار است.رقم680میلیارد دلار فروش نفت (دوره 8ساله احمدی نژاد) و ارقام فقیرانه فروش نفت طی 4 سال گذشته.
    • ناشناس IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
      2 0
      میانگین قیمت نفت طبق آمار رسمی ،در این دولت و دولت قبل تفاوت محسوسی با هم ندارد ( میانگین قیمت راکه حتماً می دونی چیه!!!!)، در ضمن کارهای عمرانی دولت قبل چندین برابر دولت فعلی است، در دولت فعلی که سونامی تعطیلی کارخانجات به راه افتاده، در دولت فعلی خبری از پرتاب ماهواره نیست، در دولت فعلی در زمینه هسته ای و نانو هم عقبگرد محسوسی اتفاق افتاده است.
  • حمید IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    5 7
    مشرق بزرگترین خبر گزاری تفرقه انگیز بین ملت ایران لطفا خفه شو
    • ناشناس IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
      7 0
      به حمید گفتند ادب از که آموختی؟ گفت از دولت تدبیر و امید خخخخخخخخخخ
  • GB ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    5 0
    دولت یازدهم واسه چی یارانه های مردم را حذف میکند وقتی که کل مردم سوبسیدها واسشان حذف شده و قبض اب وبرق و ... صد برابرشده باید حذف کند وقتی که بنرین واسه کل ملت هزارتومان شده واسه چی یارانه را حذف کند
  • پسر IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    6 0
    شاهکاری دیگر از دولت بی تدبیر و ناامید و بی فرهنگ
  • مردم انقلابی اند IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    1 0
    دوست ممیزی! نمیدانم کی هستی و چند سال داری اما این مقدار فیلترینگ صحیح نیست; مخصوصا اگر نظرات به حق باشد نباید آنرا رد کنی آخر چه دلیلی دارد؟ مگر حقیقت جامعه ی ما این نیست که من گفته ام؟ مگر دغدغه ی ما انقلابی گری نیست؟ اگر این گونه است مگر من غیر از گفتمان انقلاب سخنی آورده ام؟ (ایمیلم هست و منتظر پاسخ ام هر چند انتظاری بی جهت است)
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    0 2
    اگه خرج دولت احمدی نژاد کمتر بوده بگه بقیه۸۰۰میلیارد دلار صادرات نفتی رو کجا چال کرده.کسی جرات نکرد ازش حساب کشی کنه.
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    2 0
    اقای محترم در دولت قبل اگه نفت شد صد دلار هر دلاری هزار تومن بود ولی الان میانگین پنجاه دلار با دلاری سه هزاروهفتصد تومن فروش میره و میزان فروش نفت هم دوبرابر دولت قبله حساب کتابش که راحته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس