در سه سال اول دولت یازدهم، 470 هزار میلیارد تومان از منابع بودجه کشور، صرف هزینه‌های جاری دولت شده که بیش از 2 برابر درآمد نفتی است که دولت‌های نهم و دهم طی 8 سال در بودجه خرج کرده‌اند.

سرویس اقتصاد مشرق- مطابق گزارش بانک مرکزی، در 4 ماه اول امسال هزینه‌های جاری دولت یازدهم به 60.4 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به آخرین عملکرد دولت دهم در 4 ماه اول سال 1392 نزدیک به 150 درصد افزایش نشان می‌دهد.
 
دولت یازدهم دو برابر کل درآمد نفتی دولت قبل خرج هزینه‌های جاری کرد 

از ابتدای مردادماه سال 1392 که دولت یازدهم تصدی قوه مجریه را بر عهده گرفت تا ابتدای مردادماه امسال، یعنی در سه سال اول عملکرد این دولت، به طور میانگین هر ماه 13 هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری دولت شده است.

میانگین هزینه‌های جاری دولت دهم ماهانه 6400 میلیارد تومان و میانگین 8 ساله دولت‌های نهم و دهم 5100 میلیارد تومان بوده است. مقایسه این آمارها نشان می‌دهد هزینه‌های جاری دولت یازدهم 103 درصد نسبت به دولت دهم افزایش یافته و به عبارتی بیش از 2 برابر شده است.

از سوی دیگر، آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد دولت‌های نهم و دهم طی 8 سال مجموعا 234 هزار میلیارد تومان از درآمد نفتی را در بودجه خرج کرده بود. مقایسه این رقم با هزینه‌های جاری 470 هزار میلیارد تومانی دولت یازدهم در سه سال اخیر، نشان می‌دهد کل درآمد نفتی که دولت قبل در 8 سال در قالب بودجه خرج کرده بود، نصف هزینه‌های جاری دولت فعلی آن هم طی سه سال است.
 
 دولت یازدهم دو برابر کل درآمد نفتی دولت قبل خرج هزینه‌های جاری کرد

 افزایش عجیب هزینه‌های جاری دولت در 3 سال اخیر در حالی است که مسئولان بارها نسبت به کسری بودجه و خزانه خالی و افت فاحش درآمد نفتی ابراز گلایه کرده‌اند.

بی انضباطی مالی و بودجه ای یک از بارزترین انتقاداتی بود که به دولت احمدی‌نژاد از سوی کارشناسان اقتصادی صورت می گرفت، اما آمارها نشان می‌دهد دولت فعلی به مراتب پرخرج‌تر از دولت قبل است.

اما جاي تأسف است، با نگاهي به دخل و خرج دولت يا اوضاع مالي دولت يازدهم به اين مهم رسيديم كه دولت حسن روحاني تنها هزينه‌هاي جاري دولت را كاهش نداده است بلكه بسیار پرخرج‌تر از دولت قبل رفتار کرده است.

در دولت يازدهم كه تحريم‌ها و افت بهاي نفت بيش از پيش درآمدهاي ارزي كشور كاهش يافت، دولت راضي به صرفه‌جويي در هزينه‌هاي جاري خود نشد و ترجيح داد گرانقيمت‌ترين دولت نام بگيرد و در ركود اقتصادي به جاي اينكه منابع خود را به بخش عمراني اختصاص دهد، صرف هزينه‌هاي جاري و مصرفي كند.

این در حالی است که دولت دهم که به ولخرجی مشهور بود، در مجموع 4 سال فعالیت خود 309 هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری‌اش کرده بود. به عبارتی می‌توان گفت دولت یازدهم در عرض 3 سال 52 درصد بیشتر از 4 سال دولت قبل خرج کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    1 0
    دلم برای دولت میسوزه. بیچاره ها هم خزانه دولت خالیه وهم تواین دولت ذخیره های انقلاب زیادی وجود دارن که باید چرخ زندگیشون بچرخونند.بچه های این ذخایر نظام هم دیگه بزرگ شدندوهزینهاشون هم افزایش یافته.هزینه اوقات فراغت اینها نسبت به 4سال قبل بیشترشده خب بالاخره از ی جایی باید جوربشه دیگه.این دخایرتمام نشدنی انقلاب حالا دیگه نوه دارشدندوخرج این نوردیده های عزیزهم به خرجشون اضافه شده خب زندگی سخته وهزینهای زیادی داره.من ی پیشنهادی دارم اگه دوستان راضی هستند ماهیانه سهمی از پول یارنه خودمون بریزیم به حساب این عزیزان تا اینها هم شرمنده زن و بچه هاشون نشن یا دولت بیاد یارانه اون دسته افرادی که حذف کرده بده به ذخایر عظیم و غنی نظام تا این جوری هم دولت کسری بودجه نداشته باشه و هم این عزیران بتونن به زندگیشون برسند.
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    1 0
    آخه مرد حسابی دولت روحانی به اندازه دولت احمدی نفت فروخت ؟! آن هم نفت 160 دلاری ؟!!!!!
  • ناشناس ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    دولت روحانی با وجود کاهش قیمت نفت دو برابر کل درآمد نفتی دولت قبل خرج کرده است .
  • ناشناس ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    دولت یازدهم کشور را با روش بچه پولداری اداره می کند و این در تضاد با اقتصاد مقاومتی است .
  • کامران ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    تدبیر و امیدی که میگفتن این بود ؟!!
  • ناشناس ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    چو دخلت نیست خرج آهسته تر کن .
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    مشرق جان التماس کمی تفکر این اعداد رو تقسیم بر 3500 کنیم میشود 134 میلیارد دلار نه بگو 200 میلیارد. این 200 میلیارد کجا و اون 900 میلیارد دلار کجا؟!!!!!!!
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    جالب بود.... ooooooooooooooo
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    آخه کدوم ۹۰۰ میلیارد چرا همیشه از روی شکمتان حرف میزنید و اسمش را میگذارید تفکر تازه التماس هم میکنید!!!!
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    لطف کن بگو این 900 میلیارد را از کجا اوردی اول که 700 میلیارد بود بعد راحت کردنش 800 میلیارد بعد هم به راحتی شد 900 میلیارد یکی دو ماه دیگه بگذره هم راحت می شه 2000 میلیارد خواستی بگو تا برات سند بگذارم اون 650 میلیارد کجا ها خرج شد تا امثال تو که فقط از بغض و کینه با شخص دشمنی دارید حجت برتون تموم شه ولا به پیر به پیغمبر دولت احمدی نژاد هم سیاه بود و هم سفید اما عزتی که او به ملت و کشور و سازندگی که او در این مملکت ایجاد کرد را احدی نکرد برای شما ذخیره های نظام خوبند همین ذخیره های نظام و همین تفکر حلقه انحرافی احمدی نژاد را هم تشکیل دادند و نقاط سیاه دولت را تشکیل دادند
  • محمد ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    ببین!!!! درسته که اگه دروغ بزرگ باشه باور کردنش راحت تره، اما نه دیگه تا این حد!!! 160 دلار؟؟؟؟ از کجا این دروغو سرهم کردی؟؟؟؟؟ تو دیگه رو دست همه بلند شدی. بپا نیافتی!!!
  • محمد ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    تازه کجاش رو دیدی!!! نصفش رو گذاشتن دوره دوم رو کنن!!!
  • محمد ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    یعنی یواشکی پول بده به ذخایر انقلاب؟؟؟؟؟
  • محمد ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    یعنی آخر فهم و بلاغت بود فرمایشت. اونو باید با آب... نوشت به درب طویله آویخت.
  • اکبری ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    اولا مگر همش 160 دلار بود و ثانیا دلار را 900 تا 1000 تومان تبدیل به ریال میکردند ولی الان 3500 به بالاست یعنی تقریبا 3.5 براب پس 50 دلار الان بیش از 160 دلار ادعایی شما برگشت دارد
  • ناشناس ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    بودجه پروژه های عمرانی دولت قبل 8 برابر امروز بود و امروز تقریبا"تمام طرحهای عمرانی تعطیل شده است .
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    این اعداد رو به دلار بگید درست تره.چون در این مدت هم نرخ دلار عوض شده هم تورم دو رقمی بوده.اون زمان می بینید که این طور نیست
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    دولت فعلی که هزینه ای برای عمران کشور ندارد و همه چیز را متوقف کرده. پس این افزایش هزینه های جاری نشانه چیست؟
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    اتفاقا سوال اینجا است که وقتی دولتی نفت را 50 دلار می فروشد چرا باید دو برابر دولتی نفت را 150 دلار فروخت هزینه جاری داشته باشد؟ مگر خزانه خالی نبود؟
  • ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    عزیزم تو هم عرضه داشته باش یک حرف علیه هولوکاست بزن تا بیست دلار برود روی قیمت نفت.
  • ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    کاری خوب کرده اون موقع می دادن تا بابک خان و دیگران ببرند برای خودشان- حالا هم میدن برای مدیران نجومیشان هم برای کارمندان- من معلم طی این سه سال حقوقم دو برابر شده-اگر چه هنوز به پای دیگر عزیزان نمی رسه- معلمان قبل از حمله به کامنت من به فیش حقوقی خود در فروردین 92 و 95 نگاهی بیندازند
  • ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    بهتر است نگاهی هم به هزینه های زندگی ات در طی ۳ سال گذشته داشته باشی تا ببینی دو برابر شدن حقوقت کفاف چند برابر شدن هزینه ها را می دهد یا نه؟
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    جناب ناشناس پس چرا معلمانی مثل شما همش اعتراض داریدکه حقوقمون کمه به خرج زندگیمون نمیرسیم؟اگه حقوقتون دو برابرشده پس زندگیتون خوبه؟اگه زندگیتون خوب نیست به خرج زندگیتون نمی رسید پس اضافه شدن حقوقتون هیچ فایده ای براتون نداشته.کشور تو رکود داره دست و پنجه میزنه کل بازار الان تو رکود مطلقه اگه دست شما کارمند یا همه افرادجامعه پول باشه و این همه پول مدیریت نشه باعث رکودمیشه چون همه دوست دارن پولشون جای بزارن که بیشترین سودبهشون بده مثل بانکها مردم دیگه رغبیتی برای سرمایه گذاری تو واحدهای صنعتی و بورس وکارهای سوداور نمی کنندچون ریسکش بالاست.به گفته یکی از دوستام که کارمند بانکه هفته ای 6تا 8 نفر میان حساب سرمایه ای کوتاه مدت بازمی کنندتا این پولی که دستشونه براشون سودبیاره.دولت با تزریق پول زیاد باعث کاهش تورم لحظه ای شده زمانی که کشور از رکودخارج بشه شدیدا این تورم باسرعت خیلی بالایی افزایش پیدا میکنه خب معلومه که دولت نمی خواد رکود ازبین بره چون به ضررش تموم میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس